Gå til innhold

S7/Oneplus5. Valgets kval, kan noen komme med innspill?


trikz

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter nå med en iPhone 6+ som begynner å bli 3 år gammel, og jeg ser meg rundt etter noe nytt.

Jeg har vært iOS-bruker i 10 år +/-, med ett lite års heller dårlig forsøk på utroskap med en HTC Desire for en god del år siden.

 

Nå har jeg lyst til å gå over fra iPhone 6+, og vurderer i den forbindelse enten en Samsung Galaxy S7(4779,- hos Multicom) eller en Oneplus5 (5990,- hos Multicom).

 

Jeg har forsøkt å lese meg opp litt om begge telefonene, og blir rett og slett litt overveldet av all informasjonen, derfor ønsker jeg gjerne at noen her kan komme med innspill.

 

Ser at S7 ser ut til å ha bedre kamera, bedre vannbeskyttelse, bedre skjerm, men noe mindre skjerm/prosessor/RAM/lagringsplass enn Oneplus5.

 

Min bedre halvdel har nylig fått seg en S7, og det virker som en utrolig kjapp telefon i forhold til iPhone 6+ som jeg har.

 

Men jeg ser at oneplus5 er kjapp, elegant, og virker til å ha ett renere brukergrensesnitt enn hva S7 har.
Har lest at kameraet skal være "dårlig" på den i forhold til spesielt da S7, men i følge spesifikasjonene bør vel kameraet i Oneplus 5 være milevis foran iPhone 6+ sitt kamera? Ett kamera jeg synes fungerer helt OK for min del.

 

Har Oneplus5 en sånn LED-varslingslampe for varsler på telefonen slik S7 har? F.eks. egen farge for lading/fullt batteri/meldinger/telefonsamtaler/snapchat/etc?

 

Og sist men ikke minst, er det noen som har forsøkt å bestille Oneplus5 via Multicom? Trodde i grunnen ikke at man fikk kjøpt den i Norge. Men har som sagt funnet den hos Multicom.

 

Håper noen kan komme med innspill i den svære Android-verden.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oneplus 5 er vesentlig raskere og bedre enn S7.

Kamera er veldig bra, men mangler Optisk stabilisering (som S7 har)

Derfor må man være litt stødigere på hånda for å ta gode bilder.

Men veldig fint med telelinse på det ene kamera, så man kan zoome uten å miste kvalitet på bildet.

 

 

OxygenOS er MYYYE bedre enn touchwiz på alle områder. Og batteritiden er mye bedre på Oneplus 5 enn S7.

Forøvrig har Oneplus 5 den raskeste laderen man får tak i. Raskere enn hurtigladeren sin S7 og den blir ikke varm under lading (som S7 blir)

 

Kjøpte min Oneplus 5 hos multicom for en måned siden, og er helt vanvittig fornøyd.

Ville lett kjøpt denne telefonen på nytt om jeg skulle kjøpt i dag.

 

Edit: OnePlus 5 har led oppe i venstre hjørne som viser notifications ja. Skjermen viser og om man får melding og slikt når den ligger på er bord (pocket mode når den er i lomma for å spare strøm)

 

OnePlus 5 er raskere enn damas S8+, så om du synes S7 er rask så er du inne for en godbit.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Okei, takker for svar.

 

Kan du forresten si noe på skjermkvaliteten? Jeg ser at S7 har SUPER AMOLED, mens Oneplus 5 ser ut til å ha Dynamisk AMOLED (Uten at jeg kan si at jeg vet/forstår forskjellen på dette).

 

Når det gjelder kameraet er jeg ikke akkurat den som tar mest seriøse bilder, så dette burde vel ikke by på store problemer. Jeg har ett eget kamera til seriøs bruk. Telefonkameraet benyttes nok mest til å bare ta "hverdagslige" bilder. 

 

Har du forresten merket noe til den noe omtalte "Jelly-effekten" som man kan ha når man blar opp og ned på skjermen? At den dras mot enten topp/bunn?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Kan ikke uttale meg om Oneplus, men det er riktig som du sier at S7 er ganske langt foran når det gjelder kamera. Det er også en rask telefon, stabil og god på det aller meste. med vanilla theme fra Temabutikken blir grensesnittet også mye bedre.

 

Oneplus må vel kjøpes fra utlandet, så garanti og reklamasjon blir et sjansespill.  Men det kommer jo an på hvor mye du må betale for disse også.

Jeg ville nok gått for S7, for jeg er meget opptatt av kamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke uttale meg om Oneplus, men det er riktig som du sier at S7 er ganske langt foran når det gjelder kamera. Det er også en rask telefon, stabil og god på det aller meste. med vanilla theme fra Temabutikken blir grensesnittet også mye bedre.

 

Oneplus må vel kjøpes fra utlandet, så garanti og reklamasjon blir et sjansespill. Men det kommer jo an på hvor mye du må betale for disse også.

Jeg ville nok gått for S7, for jeg er meget opptatt av kamera.

Er ik mulitcom ett norsk nettbutikk ?

Lenke til kommentar

Gikk fra Samsung Note 4 med QHD amoled til OnePlus 5, og skjermen på oneplus 5 er bedre. Panelet er vel levert av Samsung og om jeg ikke tar feil.

 

Oneplus 5 har "bare" 1080p panel, men jeg må innrømme at jeg ikke merket noe forskjell, men det kan være merkbart om du skal bruke mye VR. Fordelen er at panelet bruker mindre strøm.

 

Har ikke opplevd noe av denne jelly effekten nei. Tror den bare er overhypa :p

 

Og nyttet ikke bare med vanilla skin på Samsungen, den er fortsatt full av bloatware og slikt. Oxygen OS er Stock Android helt uten bloatware. Slik det burde være.

 

Bøttevis av innstillinger for alt mulig og. Man kan feks velge helt fritt hva knappene nede på telefonen skal gjøre. Off-screen gestures er og ganske praktisk. Bare tegne en stor V på skjermen for å slå på lommelykten f.eks.

 

Android Oreo er og rett rundt hjørnet til Oneplus 5, men er usikker på om S7 får det dette året.

 

Oneplus er og mye tynnere og lettere enn S7.

 

Betalte dog 5500kr for min med 6GB ram hos Multicom for en måned siden, så dem må ha skrudd opp prisen.

 

Lett værdt 6 lapper.

 

S7 scorer vel en 130-40 tusen på Antutu, mens Oneplus 5 scorer rundt 180 tusen, om spilling skulle være viktig for deg.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode tilbakemeldinger folkens!
 

Nå må jeg bli enig med meg selv om hvilken skjermstørrelse jeg føler jeg har lyst på. Syns egentlig iPhone 6+ er en tanke stor, men det går bra siden man kan "dobbeltappe" på hjemknappen så kommer hele skjermen nedover slik at man når de øverste ikonene.

Er det noen som vet om OP5 har en lignende funksjon? (OP5 er vel samme størrelse som iPhone 6+)

 

Personlig tror jeg at jeg blir fornøyd uansett hvilket valg jeg tar, men det er noe med å ha OP5 som gjør at jeg har noe ikke "alle andre har" som gjør at jeg kunne tenke meg til å ha den.

 

For øvrig har jeg sett litt på anmeldelser av telefonen, og mange av de sier at den virker litt glatt, og at man derfor burde ha ett deksel på telefonen. Er dette noe som er enkelt å få tak i i Norge, eller må jeg bestille dette via eBay osv? :-)

Lenke til kommentar

OP5 er vel mindre enn iPhone siden den har mye mindre rammer. Har ingen problemer med å nå over alt på skjermen.

Drar man ned fra senter så komner notification drawer ned. Det forenkler bruk med en hånd. Dette kan fikses men alternative launchers på Samsungen og dog.

Telefonen er såpeglatt! Jeg kjøpte vinylskin fra xtremeskins.com (bruk koden AWESOME15 for 15% rabatt). Ble veldig mye bedre. Kom i postkassa etter bare noen dager. Har og noen deksel jeg bestilte fra eBay til småpenger. Har og printet meg ett deksel med 3dprintern min så det er og en mulighet om du har slikt.

 

Telefonen kommer foresten med en OK skjermbeskytter på seg. Pass på å ikke rive den av.

Men vinylskin er å anbefale.

Bilde av min:

J17ck2U.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Og nyttet ikke bare med vanilla skin på Samsungen, den er fortsatt full av bloatware og slikt. Oxygen OS er Stock Android helt uten bloatware.

Oneplus er og mye tynnere og lettere enn S7.

Oneplus er 1g tyngre enn S7 http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=8647&idPhone2=7821

Det å påstå at "stock Android" er helt uten bloatware blir også feil, det er nok av påtvungne Google apper som du ikke får avinstallert på den, hvis du ønsker å installere alternative apper gjør du telefonen din effektivt om til en telefon "full av bloatware".

 

Hvis du går for S7 ville jeg heller kjøpt fra Elkjøp, Komplett eller liknende i stedet. Multicom er kjent for å selge gråimportprodukter som kan være en utfordring når det kommer til reklamasjon.

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3499389

 

Er dekning viktig for deg, så ville jeg ha sjekket om Oneplus kommer med 4G-tale og wifi-tale, S7 tilbyr begge disse funksjonene både for Telenor og Telia abonnenter.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Damas S8+ er proppet med drit i forhold til min som bare har standard Google apps pakken installert.

Hvis hun tar en fabrikktilbakestilling vil den kunne komme mye nærmere en "stock Android". Nytt med S8 er at du selv kan velge hvilke apper du vil ha installert, sjekk mine vedlegg (bilde 1: gjenværende apper etter en tilbakestilling, bilde 2: gjenværende apper etter at man har deaktivert det man kan deaktivere)

post-1944-0-82440900-1504628409_thumb.png

post-1944-0-83269400-1504628414_thumb.png

Endret av mandela
Lenke til kommentar

 

Og nyttet ikke bare med vanilla skin på Samsungen, den er fortsatt full av bloatware og slikt. Oxygen OS er Stock Android helt uten bloatware.

Oneplus er og mye tynnere og lettere enn S7.

Oneplus er 1g tyngre enn S7 http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=8647&idPhone2=7821

Det å påstå at "stock Android" er helt uten bloatware blir også feil, det er nok av påtvungne Google apper som du ikke får avinstallert på den, hvis du ønsker å installere alternative apper gjør du telefonen din effektivt om til en telefon "full av bloatware".

 

Hvis du går for S7 ville jeg heller kjøpt fra Elkjøp, Komplett eller liknende i stedet. Multicom er kjent for å selge gråimportprodukter som kan være en utfordring når det kommer til reklamasjon.

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3499389

 

Er dekning viktig for deg, så ville jeg ha sjekket om Oneplus kommer med 4G-tale og wifi-tale, S7 tilbyr begge disse funksjonene både for Telenor og Telia abonnenter.

Hva er forskjell på reklamasjon på gråimport og vanlig?

 

Edit- el hva er utfordringen ?

Endret av bbios
Lenke til kommentar

Hva er da f.eks Galaxy apps, smartswitch, (alle google appene min har) Samsung internett, Samsung health, Samsung Notes, Samsung Pay, Samsung Members, Samsung Gear osv som S8 har installert? Kan absolutt ikke huske å velge å ikke få dem når jeg satte opp den telefonen :p

 

Min har Google Appene, og en 1+ community app som er kjekk om man plages med noe. Den kan forøvrig avinstalleres.

 

Skulle helst ha hatt Gapps Pico installert som bare gir deg Playstore. Men heldigvis er oneplus5 veldig enkel å roote om man skulle ønske det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Sjekk vedleggene mine over.

Ja mulig du har fått avinstalleret eller sjult apper fra drawern din, men det er ingen hemmelighet at Samsung sine telefoner har mye tøv installert. Og tusen ting kjørende i bakgrunnen (forbanna Knox f.eks)

 

Etter 3 år med min Note 4 med sikkert 50 forskjellige ROMs installert er jeg fed up av Samsung iallefall. Ikke vil dem slippe driverne sine engang så man kan flashe Stock Android uten trøbbel med kamera osv.

 

Oneplus 5 gir sykt mye for pengene uansett. S7 er og knallgod telefon på alle måter men kan ikke måle seg i ren ytelse på alt unntatt kamera (som jeg forøvrig er veldig fornøyd med, men savner litt bedre stabilitet, spesielt på telelinsa)

 

S7 får man vel og brukt nå for en 2500kr+. Mye mobil for penga der.

Lenke til kommentar

 

 

Og nyttet ikke bare med vanilla skin på Samsungen, den er fortsatt full av bloatware og slikt. Oxygen OS er Stock Android helt uten bloatware.

Oneplus er og mye tynnere og lettere enn S7.

Oneplus er 1g tyngre enn S7 http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=8647&idPhone2=7821

Det å påstå at "stock Android" er helt uten bloatware blir også feil, det er nok av påtvungne Google apper som du ikke får avinstallert på den, hvis du ønsker å installere alternative apper gjør du telefonen din effektivt om til en telefon "full av bloatware".

 

Hvis du går for S7 ville jeg heller kjøpt fra Elkjøp, Komplett eller liknende i stedet. Multicom er kjent for å selge gråimportprodukter som kan være en utfordring når det kommer til reklamasjon.

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3499389

 

Er dekning viktig for deg, så ville jeg ha sjekket om Oneplus kommer med 4G-tale og wifi-tale, S7 tilbyr begge disse funksjonene både for Telenor og Telia abonnenter.

Hva er forskjell på reklamasjon på gråimport og vanlig?

 

Edit- el hva er utfordringen ?

 

 

Ved gråimport (aka. parallellimport) kjøper selger varen utenom den offisielle salgskanalen i Norge (dvs. Samsung Norge i dette tilfellet). Selger er fortsatt ansvarlig for reklamasjonen din i fem år, men her er du avhengig av at selger faktisk eksisterer hvis noe går galt. Samsung Norge kan fint nekte å hjelpe deg når garantien har gått ut, selv om du i prinsippet har reklamasjonsrett. 

 

Mao. det er tryggest å handle varer som ikke er gråimportert. Kjøper du fra en trygg og stor aktør spiller det egentlig ingen rolle for din del, da bedriften mest sannsynlig er der om fem år uansett.

 

Personlig syns jeg det er 'shady' å selge gråimport, og da bør prisen reflektere det. Elkjøp solgte til eksempel Xbox One før den offisielt var lansert i Norge ved gråimport. Google Pixel er heller ikke offisielt til salgs i Norge, men kan kjøpes fra noen aktører via gråimport... 

Endret av Woods
Lenke til kommentar

Nei, Multicom er vel en aktør jeg hadde tatt sjansen hos. Man bytter uansett telefonen etter 2-3 år (folk flest antar jeg), så reklamasjonen er ingen dealbreaker i dette tilfellet (Mulitcom går vel neppe konk om fem år uansett).. 

 

TS spurte dog hva greia var med gråimport, og nå vet han forhåpentligvis det.

Endret av Woods
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

Takker for alle innspill nok en gang.

Jeg endte opp med å kjøpe meg en S7, da kameraet og mindre skjerm var grunnen til at jeg ønsket å bytte.

Men jeg likte å høre alle synspunktene Deres. 

 

Er det noen som vet hvordan man kan gjøre overgangen fra iOS til Android så smooth som mulig i forhold til overføring av bilder/kontakter? :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...