Gå til innhold

Førerkortbeslag & prikkbelastning.


Lillee

Anbefalte innlegg

Hei!

Ble tatt i fartskontroll igår, 76 i 50 sonen og det ble førerkortbeslag på stedet. Godtok alt & tok det hele som en tilståelsesdom, der de fristet med strafferabatt.

 

Har i tillegg 6 prikker på førerkortet, derav 3 forsvinner i januar.

 

- Hvor lang tid kan jeg belage meg på å være forgjenger?

 

- Kan jeg søke om å få førerkortet tilbake tidligere enn avsagt dom?

 

- hvordan søker jeg & hvem må jeg kontakte?

 

- Hvilke grunnlag må jeg ha for å få avkortet sperrefristen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra forskrift om tap av retten til å føre motorvogn
 
 
§2-2

3. Fartsgrense 50 km/t:
Fart:                                                        Tap av førerett:
76 - 82 .................................................... 3 - 6 md.

 
 

§2-9

Er vedkommende tidligere ilagt prikker etter forskrift av 19. september 2003 nr. 1164 om prikkbelastning av førerkort, forlenges tapsperioden med 3 måneder for til og med 4 prikker, og med 5 måneder for til og med 7 prikker. Prikkbelastningsforskriften § 4 andre ledd gjelder tilsvarende.


Det skulle tilsi at du ender opp med minimum 8 mnd, maks 11.

 

Strafferabatten gjelder for øvrig kun forelegget, ikke tapstid av førerrett.

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Først kan du jo belage deg på å vente lenge på en dom hvis du faktisk samtykket i førerkortbeslag.

Å samtykke i beslag betyr reelt sett at du gir de blankofullmakt til å bruke så lang tid de ønsker på å behandle saken, derfor anbefaler mange å vedkjenne de faktiske forhold og straffeskyld men ikke samtykke i beslag.

 

Dersom du ikke samtykker i beslag (eller trekker det tilbake) har politiet tre uker på å sende saken til tingretten, hvis de ikke klarer å gjøre det innen denne fristen får du tilbake førerkortet midlertidig..

Lenke til kommentar

Strafferabatten er at beslaget gjelder fra den dagen og ikke 2 måneder++ fram i tid når du blir domfelt

 

Om jeg husker rett er det vanlig å gi strafferabatt 10% når en sak går som tilståelsespådømmelse. Om man blir tatt i fartskontroll så er det sjelden man har noe å vinne på å ikke innrømme det uansett, så selv om det ikke har allverdens å si er det noen  "gratis" dager eller uker med førerkort man ellers ville måtte klare seg uten.

 

Strafferabatt ved tilståelse kan være betydelig høyere, men hovedsaklig gjelder dette i situasjoner hvor man tilstår noe politiet ville hatt problemer med å finne ut av på andre måter.

 

- hvordan søker jeg & hvem må jeg kontakte?

 

- Hvilke grunnlag må jeg ha for å få avkortet sperrefristen?

 

Du sender søknaden til politiet. Søknader behandles individuelt, så her blir det opp til deg å begrunne det godt. Jeg tror nåløyet er relativt trangt for å få lappen tilbake før tiden. Uten at jeg kjenner til hvordan disse søknadene blir behandlet vil jeg anta at dersom det går utover en uskyldig tredjepart at du er uten lappen, så er det noe du burde ta med og dokumentere i søknaden. Det samme gjelder dersom tapet av førerretten er mer byrdefull for deg enn andre i samme situasjon. 

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Er usikker på hvor stor strafferabatten er for å vedgå overskridelsen som du alt var satt på. Sannsynligvis blir fordelen bare at det legger til grunn at du er samarbeidsvillig.
 

Har i tillegg 6 prikker på førerkortet, derav 3 forsvinner i januar.

- Hvor lang tid kan jeg belage meg på å være forgjenger?

 
Som vist til så skal tapsperioden etter tapsforskriften settes til 3-6 måneder for slik hastighetsoverskridelse. Siden oversridelsen er i den lave delen av spekteret, og dersom kjøyringa ellers var aksom så er det nok rimelig å legge til grunn at du kan forvente å få 3 månedar basert på farta åleine.

Men som det også var referert til så vil prikkane dine gjere at det blir lagt til 5 månedar i tapstid.

Så du må nok belage deg på å få 3+5 = 8 månedar om det ikkje foreligg grunn til å gi strengare straff.
 

- Kan jeg søke om å få førerkortet tilbake tidligere enn avsagt dom?

 
Ja du kan søke politimesteren (i praksis politiadvokaten) om forkorta tapstid.
 

- hvordan søker jeg & hvem må jeg kontakte?


Kontakt ditt lokale politikammer, og send inn en skriftlig søknad så videresender de søknaden til en saksbehandler.
 

- Hvilke grunnlag må jeg ha for å få avkortet sperrefristen?

Det følger av tapsforskrifta:

 

 

§ 9-1.Forkorting på grunn av etterfølgende forhold, jf. vegtrafikkloven § 40

Dersom særlige grunner taler for det, kan politimesteren eller den han gir myndighet, forkorte den perioden for tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn mv. som er fastsatt ved dom eller forelegg. Dersom meget tungtveiende grunner taler for det, kan perioden forkortes selv om minstetiden etter lov eller forskrift ikke er utløpt.

 

Merk at ordlyden er at du må vise til "meget tungtveiende grunner".

I praksis så ligger også terskelen høyt for å korte ned tapstiden.

 

Typiske må du vise til at førarkortbeslaget gir andre utfordringar enn det som du normalt kunne ha forutsett. Typiske eksempel er dersom din straff går utover tredjeperson som f.eks. dersom nokon i familen er avhengig av at du kan kjøyre dei til regelmessig sjukehusbesøk ved kronisk sjukdom, og denne personen ikkje har andre reelle reisealternativ.

Eller dersom dine barn er avhengig av at du kan kjøyre dei til skule eller barnehage fordi det ikkje går buss og det er langt til skulen, osv.

Har også sett at det er mulig å vinne fram ved å vise til at førarkortbeslaget øydelegg for utdanningsløpet og at førarkortbeslaget derfor får større ringvirkningar ved at du ikkje får fullført utdanning enn det som er normalt ved ein slik fartsoverskridelse.

 

Det er uansett berre å søke, for du kan ikkje få tilleggsstraff for å sende søknad.

 

 

 

Når det gjeld samtykke av førarkortbeslag så er det generelle rådet at du ikkje bør samtykke og dermed sette politiet på ein tidsfrist, men i ditt tilfelle der du finner det sannsynleg at du uansett mister førerkortet i ei periode så er det betre å samarbeide slik at tapstida blir rekna frå då du leverte frå deg lappen.

Om du trekker ditt samtykke så må politiet bringe saka vidare innan 3 veker, om dei ikkje gjer dette så får du førarkortet tilbake. Men dette er ikkje til hinder for at saka kan kome oppigjen på eit seinare tidspunkt. Dersom du då blir frådømt førarkortet så vil tapstida reknast frå dagen du får dommen.

 

Lenke til kommentar

Om du trekker ditt samtykke så må politiet bringe saka vidare innan 3 veker, om dei ikkje gjer dette så får du førarkortet tilbake. Men dette er ikkje til hinder for at saka kan kome oppigjen på eit seinare tidspunkt. Dersom du då blir frådømt førarkortet så vil tapstida reknast frå dagen du får dommen.

 

Dersom man trekker samtykket, får tilbake førerkortet, og senere blir dømt med førerkortbeslag som resultat, vil man ikke få fradrag for perioden man var uten førerkort under etterforskningen?

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...