Gå til innhold

Elbileiere tjener penger på å være koblet til lader


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Hvorvidt lignende prosjekter er aktuelt i Norge, er foreløpig uklart."

Nei, det er ikke uklart i det hele tatt. Dette kommer aldri til å bli interessant i Norge, som har overflod av lett regulerbar vannkraft. Dette er nyttig bare i land som baserer kraftproduksjonen på varmekraft, som er tregt regulerbar, og som i tillegg ikke har høyder der det kan bygges pumpekraftverk. Vannkraft vil være totalt overlegen det å koble noen får kWh til nettet på denne måten i all uoverskuelig framtid.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

"Hvorvidt lignende prosjekter er aktuelt i Norge, er foreløpig uklart."

Nei, det er ikke uklart i det hele tatt. Dette kommer aldri til å bli interessant i Norge, som har overflod av lett regulerbar vannkraft. Dette er nyttig bare i land som baserer kraftproduksjonen på varmekraft, som er tregt regulerbar, og som i tillegg ikke har høyder der det kan bygges pumpekraftverk. Vannkraft vil være totalt overlegen det å koble noen får kWh til nettet på denne måten i all uoverskuelig framtid.

 

Dette er vel strengt tatt ikke riktig. Selv om du har rett i at vannkraften er regulerbar, er det likevel mange lokale nett som har flaskehalser og utfordringer med stabiliteten helt lokalt. Altså helt ute hos brukerne, flere titalls mil fra nærmeste kraftverk. Her vil dette kunne utgjøre en forskjell. Det stadige mantraet om at kraftnettet vårt har et enormt oppgraderingsbehov og vedlikeholdsetterslep bekrefter det. Slike løsninger som dette kan nettopp være et alternativ til den mer gammeldagse tenkemåten om at man skal bygge ut mer og mer kapasitet. Mange aktører i nett- og kraftbransjen sier også dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ulempen med slittasje/verdifall på batteri er nok fort større enn inntjeningen.

Tror batterier må bli langt billigere og/eller tåle flere ladesykluser før dette kan lønne seg.

 

Mitt inntrykk er motsatt. I biler er degraderingen av batteriet svært følsomt, da dette går direkte ut over rekkevidden, som allerede er en stor bekymring for mange. Etter at et batteri er nede på 80% og "utdatert" for bilen, kan det angivelig leve lenge som et stasjonært balansebatteri, da disse er mye mindre avhengige av maks-kapasiteten, men heller ligger og beveger seg "midt i" intervallet.

 

Dessuten har frykten for levetiden til elbilbatterier vist seg å være betydelig overdrevet, og de viser seg langt mer levedyktige enn først antatt. Det ser man også av garantiene til nye elbiler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Ulempen med slittasje/verdifall på batteri er nok fort større enn inntjeningen.

Tror batterier må bli langt billigere og/eller tåle flere ladesykluser før dette kan lønne seg.

 

Mitt inntrykk er motsatt. I biler er degraderingen av batteriet svært følsomt, da dette går direkte ut over rekkevidden, som allerede er en stor bekymring for mange. Etter at et batteri er nede på 80% og "utdatert" for bilen, kan det angivelig leve lenge som et stasjonært balansebatteri, da disse er mye mindre avhengige av maks-kapasiteten, men heller ligger og beveger seg "midt i" intervallet.

 

Dessuten har frykten for levetiden til elbilbatterier vist seg å være betydelig overdrevet, og de viser seg langt mer levedyktige enn først antatt. Det ser man også av garantiene til nye elbiler.

De fleste nye elbiler har en garantert restkapasitet etter 8/160 000 km på 70 %. Unntaket er Tesla som ikke garanterer noe mht restkapasitet, fordi de bruker høyytelsebatterier med kortere holdbarhet.

 

Jeg tviler på om garantien vil gjelde dersom man bruker bilen som strømbuffer for kraftselskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ulempen med slittasje/verdifall på batteri er nok fort større enn inntjeningen.

Tror batterier må bli langt billigere og/eller tåle flere ladesykluser før dette kan lønne seg.

 

Nå er det vel slik, at dagens litiumbatterier ikke skal lades helt ut, eller stå 100% ladet ovner tid, ei heller under 20% over lengre tid. Lading fra under 20% er også tellende som en ladesyklus, bl.a av Apple. Så da er det kanskje slik, med litiumbatterier ellers også?

Dersom det blir aktuelt å innføre et slikt system, så bør det legges inn en algoritme ,der disse betingelsene er ivaretatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ulempen med slittasje/verdifall på batteri er nok fort større enn inntjeningen.

Tror batterier må bli langt billigere og/eller tåle flere ladesykluser før dette kan lønne seg.

 

Mitt inntrykk er motsatt. I biler er degraderingen av batteriet svært følsomt, da dette går direkte ut over rekkevidden, som allerede er en stor bekymring for mange. Etter at et batteri er nede på 80% og "utdatert" for bilen, kan det angivelig leve lenge som et stasjonært balansebatteri, da disse er mye mindre avhengige av maks-kapasiteten, men heller ligger og beveger seg "midt i" intervallet.

 

Dessuten har frykten for levetiden til elbilbatterier vist seg å være betydelig overdrevet, og de viser seg langt mer levedyktige enn først antatt. Det ser man også av garantiene til nye elbiler.

De fleste nye elbiler har en garantert restkapasitet etter 8/160 000 km på 70 %. Unntaket er Tesla som ikke garanterer noe mht restkapasitet, fordi de bruker høyytelsebatterier med kortere holdbarhet.

 

Jeg tviler på om garantien vil gjelde dersom man bruker bilen som strømbuffer for kraftselskap.

Hvor har du dette fra? Jeg har aldri hørt om en Tesla med et slikt kapasitetstap, selv med høy kilometerstand. Kan jo være de ikke trenger noe kapasitetsgaranti da det holder seg lengre enn bilens levetid? Det er jo ubegrenset km-garanti på batteri og motor.

 

Fasiten har visst seg at batteriene holder like lenge som en forbrenningsmotor, men uten en haug av bytte av deler (reg.reim, turbo, svinghjul, clutch osv osv osv).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er nok liten vits i å gjenta matraen, men V2G er den første nødvendige biten i et puslespill som ender opp med særskilt avgiftsbelegging av strøm til elbil. Det gjenstår å se hva de neste bitene blir, eller kanskje heller i hvilken rekkefølge de dukker opp.

 

Men som for sitatet "…sticks and stones,"  så vet vi i hvert fall hva siste biten i puslespillet blir, nemlig lovregulering. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Dette er vel strengt tatt ikke riktig. Selv om du har rett i at vannkraften er regulerbar, er det likevel mange lokale nett som har flaskehalser og utfordringer med stabiliteten helt lokalt. Altså helt ute hos brukerne, flere titalls mil fra nærmeste kraftverk. Her vil dette kunne utgjøre en forskjell.

 

Jepp, og jeg tenker meg at vi ikke nødvendigvis trenger V2G for å bidra til å løse dette problemet. Bilen oppfyller et mobilitetsbehov, og så lenge det behovet er tilfredsstilt bryr jeg meg strengt tatt lite om når og hvor mye batteriet lader. Dermed burde det være mulig at lading slås av og på etter hvilke begrensninger som ligger i nettet, så lenge bilen er klar til å kjøre den strekningen jeg trenger å kjøre. Dette bør kunne fikses helt og holdent i programvare uten endringer i maskinvare.

Lenke til kommentar

 

"Hvorvidt lignende prosjekter er aktuelt i Norge, er foreløpig uklart."

Nei, det er ikke uklart i det hele tatt. Dette kommer aldri til å bli interessant i Norge, som har overflod av lett regulerbar vannkraft. Dette er nyttig bare i land som baserer kraftproduksjonen på varmekraft, som er tregt regulerbar, og som i tillegg ikke har høyder der det kan bygges pumpekraftverk. Vannkraft vil være totalt overlegen det å koble noen får kWh til nettet på denne måten i all uoverskuelig framtid.

 

Dette er vel strengt tatt ikke riktig. Selv om du har rett i at vannkraften er regulerbar, er det likevel mange lokale nett som har flaskehalser og utfordringer med stabiliteten helt lokalt. Altså helt ute hos brukerne, flere titalls mil fra nærmeste kraftverk. Her vil dette kunne utgjøre en forskjell. Det stadige mantraet om at kraftnettet vårt har et enormt oppgraderingsbehov og vedlikeholdsetterslep bekrefter det. Slike løsninger som dette kan nettopp være et alternativ til den mer gammeldagse tenkemåten om at man skal bygge ut mer og mer kapasitet. Mange aktører i nett- og kraftbransjen sier også dette.

Skal du løse flaskehalser med elbilbatteri må du lade ut et stort antall biler. Liten vits å ha en bil som ikke kan kjøres. Det lokale nettet er mye belastet om morgenen og ved middagstid om vinteren. Har du da en fulladet bil du vil tømme.....

Lenke til kommentar

Forstår ikke poenget med å invisterere i kostbar infrastruktur for å trekke strøm fra batterier når man kunne oppnådd det samme bare ved å pause strømmen til lading av elbiler og varmtvannsbredere i de tusen hjem.

For meg fremstår dette som en overkill løsning på et problem som lar seg løse langt billigere og bedre til en brøkdel av prisen og helt uten konsekvenser for forbrukere.

Det eneste jeg ser for meg kan være fornuftig å bruke V2G til er nødstrøm, spesielt for typiske off-grid situasjoner når de vanlige offgrid batteriene ikke strekker til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Hvorvidt lignende prosjekter er aktuelt i Norge, er foreløpig uklart."

Nei, det er ikke uklart i det hele tatt. Dette kommer aldri til å bli interessant i Norge, som har overflod av lett regulerbar vannkraft. Dette er nyttig bare i land som baserer kraftproduksjonen på varmekraft, som er tregt regulerbar, og som i tillegg ikke har høyder der det kan bygges pumpekraftverk. Vannkraft vil være totalt overlegen det å koble noen får kWh til nettet på denne måten i all uoverskuelig framtid.

 

På grunn av effekttoppene ikke lar seg håndtere av distribusjonsnettet har netteierne fått innført automatiske strømmålere slik at de kan ta betalt for effekt og ikke bare energi. Av denne grunn vil distribuert lagring f.eks i form av batteriet i elbiler være hensiktsmessig. Det er ikke regulerbarheten til vannkraften som er problemet. Pumpekraftverk har også utfordringer hva gjelder påvirkning av naturen og spredning av sykdommer/fisk etc.

Å benytte denne teknologien vil helt sikkert bli mer relevant fremover, ettersom batteriene stadig viser bedre resultat enn hva man frykter, hva levetid angår.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...