Gå til innhold

FrP ønsker å forby hijab i grunnskolen. Valgflesk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke helt hva du argumenterer mot. Jeg sier at Islam typisk anser hijab som obligatorisk etter puberteten. Hva foreldre eller barna velger før den tiden har lite med kvinneundertrykkelse i Islam å gjøre, selv om dette bare er et kort avbrekk i kvinneundertrykkelsen. Å innføre et hijabforbud i barnehage og barneskole har liten betydning og trosser kun foreldrene sine valg.

Lenke til kommentar

Argumenterer jeg? Må alt være en argumentasjon? Jeg lurer bare på om det finnes en kilde som påpeker at Koranen har slått fast at hijab skal brukes på en bestemt måte. At hijab er kvinneundertrykkende har jeg ikke sagt, problemet for mange er derimot tvangen som mange barn utsettes for når de må bære hijab, noe som kan være et helseproblem, både fysisk og psykisk. Det er ikke bra for et barn å leke ute i varmen på sommeren med plagg som skal dekke hår og hud. Hva de gjør etter de blir myndig er opp til dem, så lenge skolen og/eller arbeidsplassen tillater det.

 

Edit: etter litt googling så viser det seg at Koranen ikke sier noe spesifikt om hijab, men i litt vage ordlag påpeker at menn og kvinner skal kle seg moderat/beskjedent. Ikke alle muslimske kvinner velger å gå med hijab, men i noen land er det pålagt og man har "mote-politi" som passer på at kvinner dekker seg til.

 

Edit 2: det er forresten ikke bare FrP som ønsker å forby hijab for barn, SV har også politikere som ønsker forbud, men da først og fremst i barnehagen i dette eksempelet.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Koranen vet jeg ikke hva sier, men generelt inntrykk hos muslimer er at kvinner skal dekke seg når de kommer i puberteten, som nevnt. Det er med andre ord ikke noe sosialt press i det muslimske samfunnet at barn skal gå med hijab, så det er enten helt frivillig fra barna (eller positiv innflytelse til at barna skal ta det valget, hjernevasking om du vil), eller så er det foreldrene som har tatt det valget. Angående hva koranen sier så sier vel koranen det muslimene vil høre, litt som bibelen.

 

Dette forslaget er ikke akkurat noe jeg vil kalle for et brudd på religionsfrihet, men jeg vil absolutt kalle det et overformynderi, på lik linje med andre forbud mot klesplagg. Jeg føler det blir litt for dumt av FrP å motsi sin kamp mot dusteforbud, ved å innføre dusteforbud som kun angår muslimer.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

"Det er med andre ord ikke noe sosialt press i det muslimske samfunnet at barn skal gå med hijab, så det er enten helt frivillig fra barna, eller så er det foreldrene som har tatt det valget. "

 

Men det er jo akkurat det det er, sosialt press fra familie og medlemmer av religionen at man skal dekke seg til. Små barn går ikke med hijab fordi de finner ut av det selv, det er først og fremst foreldrene som bestemmer det, eller så er det fordi det er et voldsomt press fra mennesker i den sosiale sirkelen de er i.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Jeg håper, og tror, at alle forstår at dette er ikke noe Frp fremmer for å hjelpe muslimske kvinner i å bli likestilt. Dette er noe de fremmer, ene og alene, for å gjøre Norge mindre attraktivt for muslimske innvandrere.

 

(så kan gjerne folk være for det allikevel, men argumentene er noe de finner på for å gjøre et rasistisk forslag stuerent)

 

Et slikt forbud går stikk i strid mot det meste annet de fronter, som at foreldre vet best hva som er best for seg og sine.

 

Det blir dessuten spennende å se hva som defineres som en hijab? hva med lue, hette, skjerf, tørkle++ Eller er det kun hijab om du er muslim?

 

Og hva skal man gjøre med barn som kommer med hijab? Rive det av hodet deres med makt, eller skal barne nektes å slippe inn i barnehagen/skolen?

Lenke til kommentar

Jeg vil tørre å påstå at det er forskjell på en lue, som er et plagg for å holde på varmen, og hijab, som først og fremst er for å dekke til håret slik at de ikke skal se promiskuøs ut. Jeg vil ikke kalle det rasistisk å foreslå at barn ikke skal beskyttes fra religiøs ekstremisme (og ja, det er ganske ekstremt å mene at småjenter skal dekke til håret sitt for å unngå at menn tenner på dem).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper, og tror, at alle forstår at dette er ikke noe Frp fremmer for å hjelpe muslimske kvinner i å bli likestilt. Dette er noe de fremmer, ene og alene, for å gjøre Norge mindre attraktivt for muslimske innvandrere.

 

Da tror du feil. Hvis barn blir vant til å ikke bruke hijab når de er unge, så vil det føles unaturlig for dem å ha på seg hijab senere. Dette vil føre til at vesentlig flere som velger å ikke ha på seg hijab når de blir eldre. 

 

Et slikt forbud går stikk i strid mot det meste annet de fronter, som at foreldre vet best hva som er best for seg og sine.

 

 

Det der er ikke en norsk moral, eller en holdning du vil finne i FRP. De har kritisert barnevernet, men det er ikke det samme som å si at foreldrene vet alltid best. 

 

Det blir dessuten spennende å se hva som defineres som en hijab? hva med lue, hette, skjerf, tørkle++ Eller er det kun hijab om du er muslim?

 

 

Det mest naturlige er at man forbyr alle hodeplagg i klasserommet. Så om de virkelig vil, kan de ta på seg hijaben når de går ut og leker. 

 

Hvis noen nekter, så gjør man det samme som hva vi gjorde tidligere når en elev nektet å ta av seg capsen.

Lenke til kommentar

 

Jeg håper, og tror, at alle forstår at dette er ikke noe Frp fremmer for å hjelpe muslimske kvinner i å bli likestilt. Dette er noe de fremmer, ene og alene, for å gjøre Norge mindre attraktivt for muslimske innvandrere.

 

Da tror du feil. Hvis barn blir vant til å ikke bruke hijab når de er unge, så vil det føles unaturlig for dem å ha på seg hijab senere. Dette vil føre til at vesentlig flere som velger å ikke ha på seg hijab når de blir eldre.

 

 

Jeg har ikke påstått at det ikke kan ha en effekt, og var det opp til meg så skulle alle barn være skånet for all religion/religiøst dilldall frem til de var myndige og kunne velge selv.

 

Det jeg påstår er at Frp ikke fremmer dette av de grunnene de påstår. Frp gjør ikke dette for å hjelpe muslimske kvinner i likestillingskampen, de gjør dette for å gjøre Norge mindre attraktivt for muslimer.

 

 

 

Et slikt forbud går stikk i strid mot det meste annet de fronter, som at foreldre vet best hva som er best for seg og sine.

  

Det der er ikke en norsk moral, eller en holdning du vil finne i FRP. De har kritisert barnevernet, men det er ikke det samme som å si at foreldrene vet alltid best.

 

 

Det er bare tull. Første saken jeg fikk treff på i Google: "Siv Jensen- Jeg mener de fleste foreldre selv vet hva som er best for sine egne barn og vil ha frihet til å bestemme selv." Dette gjelder tydeligvis for alt annet en hijab.

 

 

 

Det blir dessuten spennende å se hva som defineres som en hijab? hva med lue, hette, skjerf, tørkle++ Eller er det kun hijab om du er muslim?

Det mest naturlige er at man forbyr alle hodeplagg i klasserommet. Så om de virkelig vil, kan de ta på seg hijaben når de går ut og leker.

 

Det ville vært mer naturlig, men det er ikke det Frp fremmer. De sikter seg spesifikt inn mot hijab.

 

Hvis noen nekter, så gjør man det samme som hva vi gjorde tidligere når en elev nektet å ta av seg capsen.

Hva sikter du til her? Spanskrøret, filleristing, ørefik, trakassering? Du må nesten være litt mer konkret enn "det samme som hva vi gjorde tidligere"..
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Niqab (dekt ansikt/identitet) burde være forbudt.

Politiloven § 11

---------
"Det er forbudt for deltakere i et arrangement som nevnt i første ledd å opptre maskert, unntatt for deltakere i skuespill, maskerade eller lignende."

---------

 

Gjelder dette også Niqab? :p
Regner med politiet og politikere ser andre veien når det gjelder niqab...

Uansett, det burde vært ulovlig å skjule sin identitet (ansikt) ute i offentlig rom. Det er ikke lov til å kjøre med kjøretøy på offentlig vei uten kjennemerke for motorkjøretøy (bilskilt) heller.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...