Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Driftssikker og komfortabel bil til 50-80.000 kr


Anbefalte innlegg

Regner med det kommer mange av denne typen spørsmål, men hadde satt stor pris på om noen tar seg tid til å hjelpe meg.

Jeg har flyttet ut på landet og er derfor på utkikk etter en bruktbil i prisklassen 50-80.000 kr. Har ekstremt lite peil på bil, og har ikke eid en bil her i Norge før. Er nå 33 år og har hatt lappen siden jeg var 18. Bilen trenger ikke være spesielt stor, låner en Suzuki Liana nå som i godt over 90% av tilfellene er stor nok. Trenger jeg større bil har jeg muligheter til å låne det. 
Momentene som er viktigst for meg er i synkende rekkefølge: 
1. Sikkerhet - er vel ikke noe stort problem med de aller fleste nyere biler, men en bil som skiller seg ut negativt her ift gjennomsnittet er helt uaktuelt. Særlig sikkerheten til små barn i baksetet er viktig.
2. Lave driftskostnader/driftssikker - billig forsikring, årsavgift (om det er noe forskjell på det….?), deler, og andre bilrelaterte utgifter.
3. Kjørekomfort - blir pendling på opptil 2,5 timer til jobb iblant, samt mye kjøring i hverdagen nå som jeg ikke bor i byen lenger. En bil som støyer lite er kanskje det viktigste. Er litt plaget med tinnitus, og blir susete i huet etter å ha kjørt Lianaen i en time eller mer, særlig når jeg kjører på E18. Cruisecontroll er også et stort pluss, da jeg kommer til å kjøre endel på motorveier.
4. Automatgir er en fordel om den har men ikke avgjørende.
5. Ryggesensor er også et pluss. Vet ikke hva det evt finnes av systemer for ettermontering av dette?

 

Utseende spiller absolutt ingen rolle, skjønnhetsfeil som ikke går ut over sikkerheten/holdbarheten eller må fikses før eller siden er heller ikke noe problem, heller en fordel om det gir meg en bedre bil til prisen. Dama skal ta lappen snart, og kommer sikkert til å ha noen småuhell med bilen fremover.

 

Noen som har noen forslag til hvilke biltyper og årsmodeller jeg bør se etter?

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kommer det sikkert mye rare meninger og fanboys ;-)

 

Jeg ville holdt meg unna premium-merkene i denne prisklassen pga lengre km stand og økende driftskostnader.

 

Forslag ut av hodet med de forutsetningene du beskriver:

 

Ford Focus (2005->)

Honda Civic (2005->)

Volvo C30

 

Alternativer med muligheter for gode kjøp Citroen C4 og Peugeot 308. Huyndai i30, kanskje.

Endret av toffo
Lenke til kommentar

I denne prisklassen får du også endel Toyota Auris, Prius og Avensis fra 2010 og nyere med høy kilometer, eller litt eldre med lavere km.

 

Prius glemte jeg. Verdt å notere seg. De holder ekstremt bra, men de holder seg tilsvarende godt i pris vi snakker her om km stand på opp mot 100.000km mer enn andre alternativer i størrelsesklassen.

Auris bør prøves først - den har fått mye kritikk for manglende komfort (bl.a. dårlige seter/sittestilling) noe som var et kriterie for ts.

Avensis blir vel i største laget og har høyere driftskostnader enn ts ønsker. I tillegg snakker vi da om km stand på rundt 200.000 og store sjanser for rust.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar. Har tenkt endel på civic, har et par kompiser som har hatt de i mange år uten problemer.

Kjørte en Volvo S60 i USA i 2010, den var veldig god å kjøre. Tror det var 08 el 09 modell. Hvordan er C30 i forhold?

 

Kjørte veldig kort en Nissan Altima 09 el 10 også, den syntes jeg var utrolig god å kjøre. Hvordan er komforten og driftssikkerheten til Nissan generelt? Har hørt at Altima ikke er å få tak i her i landet.

 

Hva bør jeg være obs på ved Prius med høy km? Sett noen relativt nye taxikjørte Priuser til ok pris men høy km.

Endret av Fylliksen
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar. Har tenkt endel på civic, har et par kompiser som har hatt de i mange år uten problemer.

Kjørte en Volvo S60 i USA i 2010, den var veldig god å kjøre. Tror det var 08 el 09 modell. Hvordan er C30 i forhold?

 

Kjørte veldig kort en Nissan Altima 09 el 10 også, den syntes jeg var utrolig god å kjøre. Hvordan er komforten og driftssikkerheten til Nissan generelt? Har hørt at Altima ikke er å få tak i her i landet.

 

Hva bør jeg være obs på ved Prius med høy km? Sett noen relativt nye taxikjørte Priuser til ok pris men høy km.

 

Civic ser ut til å være en temmelig undervurdert bil. Det går kanskje litt på utseendet som blir litt spesielt for mange. Dessuten er det bedre plass i den enn det ser ut som utenfra. Kjøremessig er den mer sporty enn de mest komfortable i klassen, men skal være fullt levelig. Jeg har ikke prøvd den modellen selv.

 

C30 er basert på S40/V50 og er en ganske liten bil. God å kjøre og god kvalitet men trang i baksetet. Egentlig burde du kanskje heller se på V50 men de har temmelig lang kjørelengde i den prisklassen.

 

Nissan hadde nesten ingen ting fornuftig i Europa en periode før de slo til med Qashqai i 2007. Disse har begynt å falle innenfor ditt prisområde med forhjulstrekk og den minste motoren, men har da gjerne i nærheten av 200k på telleren og er ikke noe spesielt godt kjøp så lenge du ikke prioriterer høy bakkeklaring.

 

Prius er vel kjent som en av bilene med aller minst feil og jeg har ikke hørt om så mange gjengangerfeil. Men med såpass kjørelengde er det uansett bil viktig at den er godt vedlikeholdt, serviceintervaller oljeskift etc. Det kan også hende at batteriet trenger utskifting etter hvert, men etter hva jeg har hørt holder det også lenge. Vil anbefale prøvekjøring, den kan gjerne bli litt for døll å kjøre for enkelte. ;-)

Lenke til kommentar

Hva menes med at den er mer sporty? Har sett noen hybrid civicer i nevnt prisklasse, er de noe å satse på eller bør jeg gå for vanlig?

Er C30 så liten at det vil være trangt for barnesete også? Liten bil er i utgangspunktet ikke noe problem, bare jeg får plass til barnesetet bak og det er mulig å få et par store kofferter i bagasjen.

Lenke til kommentar

Audi A3, A4

BMW 1 og 3-serie

Citroen C4, C5, C4 Picasso

Ford Focus, C-Max, Mondeo

Honda Accord, Civic, CR-V

Hyundai i30

Kia Cee'd

Mazda 3, 5, 6

Mercedes A, B, C, E-klasse

Mitsubishi Lancer, Outlander

Nissan Qashqui

Opel Astra, Insignia, Zafira

Peugeot 207, 208, 307, 308, 3008, 5008

Skoda Octavia, Superb

Toyota Auris, Avensis, Corolla, Prius, Rav4

Volkswagen Golf, Passat

Volvo C30, S40, V40, S60

 

Kompakt klassen har lave kostnader: C4, Focus, Civic, i30, Cee'd, Mazda 3, Lancer, Astra, 308, Auris, Corolla, osv

Mellomklasse biler har mer komfort: A4, Mondeo, Accord, MB B, Superb, Avenisis, Passat, S60, osv

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Hva menes med at den er mer sporty? Har sett noen hybrid civicer i nevnt prisklasse, er de noe å satse på eller bør jeg gå for vanlig?

Er C30 så liten at det vil være trangt for barnesete også? Liten bil er i utgangspunktet ikke noe problem, bare jeg får plass til barnesetet bak og det er mulig å få et par store kofferter i bagasjen.

 

Det jeg mente er at den har nok noe stivere fjæring enn f.eks. Citroen C4, Astra eller Golf som vel er de behageligste i klassen (men de har andre ulemper). Og så har Honda vanligvis motorer som er ganske glad i turtall, så du må kanskje geare mer når du har dårlig tid. Motorer som drar bra på lavt turtall er behageligere, men ikke så morsomt. :-) Men her er det sikkert forskjell på Honda-motorene også. Prøvekjør! Det er en god bil, den har bare litt annen karakter enn 'de gjengse'.

 

Hybriden til Honda har vel fått pepper for svak motor som må tynes, og liten effekt av hybrid-biten. Prius har slått den ganske overlegent på alle hybrid-tester. Men får du den billig...  ;-)

 

Har ikke vært bak i C30 selv, men vil gjette at det ikke er mer plass enn nødvendig til barnesete og at bagasjerommet litt lite til et par store kofferter. Men sjekk gjerne selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...