Gå til innhold

Alternative M.2 SSD til Asus N552VX


Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte denne bærbare for ca 1,5 år siden. Den har en 128GB M.2 disk som jeg ønsker å bytte ut, men jeg sliter litt med å finne ut hva som er kompatible M.2 disker her.

 

Har sett på spec men det står liksom bare M.2 2280 uten noe mer. Jeg åpnet pc'en og fant ut at den var B&M standard. Vil det si at jeg da kun kan bruke slike disker? Er Samsung EVO diskene utelukket?

 

Fint dersom noen vet litt mer om denne eller hvordan jeg klarer å finne ut akkurat de type diskene som passer for meg. Tenker å kjøpe en 256GB eller en 512GB. Litt avhengig av pris og fart .

 

 

Takker for all hjelp.

 

PS! Eksakt produktnummer er: N552VX-FY113T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En M2-disk er en M2 disk uansett så alle M2-disker vil passe i maskinen din. Det er dog ganske stor forskjell på lese og skrivehastighetene på de diskene så du bør finne ut hva maskinen din faktisk støtter. Det er ikke vits i å bruk epenger på en rask disk som du ikke får utnyttet i maskinen din.

edit: Ut ifra denne siden virker det som maskinen støtter PCIe x4 men der er det jo flere hastigheter, ref Wikipedia-siden om PCIe. På dataarket til prosessoren står det at den støtter PCIe v3 så jeg vil tippe maskinen støtter 3.938 GB/s ut ifra tabellen på Wikipedia-artikkelen jeg lenket til. 

 

M.2 2280 er bare angovelse av størelse på diskene som passer fysisk. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

En M2-disk er en M2 disk uansett så alle M2-disker vil passe i maskinen din. Det er dog ganske stor forskjell på lese og skrivehastighetene på de diskene så du bør finne ut hva maskinen din faktisk støtter. Det er ikke vits i å bruk epenger på en rask disk som du ikke får utnyttet i maskinen din.

 

edit: Ut ifra denne siden virker det som maskinen støtter PCIe x4 men der er det jo flere hastigheter, ref Wikipedia-siden om PCIe. På dataarket til prosessoren står det at den støtter PCIe v3 så jeg vil tippe maskinen støtter 3.938 GB/s ut ifra tabellen på Wikipedia-artikkelen jeg lenket til. 

 

M.2 2280 er bare angovelse av størelse på diskene som passer fysisk. 

 

Vil du sverge på denne uttalelsen? En M2-disk er en M2 disk uansett så alle M2-disker vil passe i maskinen din.

 

Jeg mener at det ikke er det og det grunnet hvilken KEY M.2 disken er 

Lenke til kommentar

 

Vil du sverge på denne uttalelsen? En M2-disk er en M2 disk uansett så alle M2-disker vil passe i maskinen din.

 

Jeg mener at det ikke er det og det grunnet hvilken KEY M.2 disken er

Kanskje flåsete og lite spesifikt utsagn da det er forskjeller men i hovedtrekk gjør jeg det.

 

Vel. Jeg vil påstå at en M.2 B-key disk ikke passer i en M.Key port og vica versa. En kompis av meg kjøpte en adapter for M.2 i den samme tro om at M.2 var M.2 og den passet ikke da dem er fysisk forskjellige. Adapteren var for B og B&M M.2 disker mens han hadde en M disk. Ergo så kunne han ikke bruke den adapteren.

 

Å dermed si at M.2 er M.2 er da feil. Det er forskjell på dem og før man bestiller en M.2 disk så er det viktig å være klar over dette.  Du kan lese mer om M.2 Key her https://en.wikipedia.org/wiki/M.2

 

 

Uansett så var ikke posten min ment som noen diskusjon rundt selve formfaktoren til M.2. Takker for link til databladet men jeg er usikker på om det gjelder for min konfigurasjon. Det kan være forskjellige innenfor samme typen men jeg håper virkelig at du har rett:D

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

En M.2 SATA med både B&M key vil fungere i en M.2 slot for PCIe, dog får man ikke PCIe hastighet med en SATA M.2.

 

"For example, M.2 modules with two notches in B and M positions use up to two PCI Express lanes and provide broader compatibility at the same time, while the M.2 modules with only one notch in the M position use up to four PCI Express lanes; both examples may also provide SATA storage devices."

Lenke til kommentar

En M.2 SATA med både B&M key vil fungere i en M.2 slot for PCIe, dog får man ikke PCIe hastighet med en SATA M.2.

 

"For example, M.2 modules with two notches in B and M positions use up to two PCI Express lanes and provide broader compatibility at the same time, while the M.2 modules with only one notch in the M position use up to four PCI Express lanes; both examples may also provide SATA storage devices."

Det stemmer. Men en B key M.2 vil ikke passe i en M-Key port. og vica versa. Det er det som er mitt poeng.

Lenke til kommentar

 

Jeg mener at det ikke er det og det grunnet hvilken KEY M.2 disken er

Ja, det er mange forskjellige grensesnitt. En M.2 med SATA vil ikke fungere i en M.2 slot for PCIe. https://en.wikipedia.org/wiki/M.2

 

 

Nja....sikker?

Ut fra linken din så står det som følger:

M.2 sockets keyed for SATA or two PCI Express lanes (PCIe ×2) are referred to as "socket 2 configuration" or "socket 2", while the sockets keyed for four PCI Express lanes (PCIe ×4) are referred to as "socket 3 configuration" or "socket 3".[1]:15[17]

 

Altså kan dem passe om en annen. Spørsmålet er om dem er socket 2 eller socket 3. Dette virker å være det som er ment med B eller M slik jeg ser det .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...