Gå til innhold

TEST: Nokia 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@mikaps Nei, man må egentlig ikke det. Nær samtlige tester vi skriver er basert på utlånte review devices. Om noe vet vi at elektronikkprodusentene av og til dobbeltsjekker enheter for bugs og feil før de sendes ut. Dersom det er tidlig SW på Nokia 8-eksemplarene er det i så fall svært urutinert å sende ut disse uten å også informere om det. Som det står i testen, og som HMD selv sier; Nokia 8 er "shipping" nå. Det betyr at dette høyst sannsynlig er programvaren den ligger på lager med.

 

Hvis det stemmer så er det to muligheter for å løse det ved launch; manuelt oppdatere all lagervaren de har. Det er ikke uhørt, men det er nok en passe dyr operasjon å sette igang. Det andre er å la oppdatering gjøres hos kundene via OTA en gang etter første boot.

 

Testene våre tar for seg nettopp slike ting som bugs - og i et produkt til såpass høy pris som dette får er inntrykket akkurat nå at dette ikke er godt nok i en konkurranse som er sterkere enn på lenge.

 

At det nok kommer en ny sw her regner vi med. Det er informert om i teksten - og siden resultatet ble som det ble regner vi sterkt med å skrive en ny test av denne så fort den får oppdatert seg litt.

 

Hadde vi fått opplysninger om pre-sw hadde vi selvsagt holdt dommen et stykke. Men det er det *helt* unormalt å ikke opplyse om.

Lenke til kommentar

Må nästan räkna med bugg i en test telefon,räknar med att när den kommer ut i september så är den på ställ. Dem som är hos HMD är förövrigt gamla Nokia folk å de är Nokia själv som godkänner produkterna

At 16 eller så personer i HMD kommer fra Nokia betyr ikke så mye om det er en sammenligning med det Nokia en gang var vi gjør. I praksis er dette i veldig stor grad FoxConn. Den korte tiden de har brukt på utviklingen av disse kan også tyde på at det er eksisterende referansedesign, fra Foxconn, som ligger i bunnen for de nye mobilene.

 

De kan være så mange fra Nokia som de bare vil, men de er fremdeles bitte små, og økonomien tilgjengelig for en utviklingsfase er per i dag ikke sammenlignbar med det vi ser hos eksempelvis Samsung.

 

Det er mulig det ligger noen finske visjoner på toppen her. Jeg blir heller ikke overrasket om de selger ok med telefoner, nostalgi er et kraftig virkemiddel. Kanskje vil de etter hvert klare å bygge noe som tilsvarer det Nokia en gang var.

 

Men i bunn og grunn så er dette mye godt Nokia brandede "kinamobiler" (selv om fabrikken så vidt jeg fikk med meg ligger i India, eller etter hvert skal ligge der om det ikke er i orden enda). Nå er det klart at mye av det beste lages også kommer fra Asia, men det er et spørsmål om økonomi og volum.

 

Selv har jeg vært en stor tilhenger av Nokia tidligere. Men jeg blir ikke blendet av en Nokialogo.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

 

Men i bunn og grunn så er dette mye godt Nokia brandede "kinamobiler"

Så du mener iPhone også er "kinamobiler"?

 

Ja og nei. Hvis du leste neste linje jeg skrev så ser du at jeg også skriver at de beste mobilene også lages i Asia, der er også derfor jeg skriver "kinamobiler" med " ". "Kinamobiler" har tradisjonelt vært "ukjente" merker eller ubrandede/rebrandede mobiler med varierende grad av internasjonal distribusjon. Mange av disse har også vært samme mobil med flere merkenavn etc. Noen av disse ble privatimportert til vesten, og etter hvert ble de også spesialimportert av enkelte firma som solgte dem videre.

 

Ser man geografisk på det så er iPhone riktig nok en kinamobil, men den er ikke en "kinamobil" som sådan. Dette handler også mye utvikling, om estetisk og teknisk design, og produksjonsspesifikasjoner, materialvalg og komponentbruk,

 

Mange tidligere kinamobilprodusenter leverer nå noen av de beste mobilene som også selges her i vesten, så det er ikke det at de ikke kan gjøre ting bra under de riktige forutsetningene.

 

Apple får laget sine mobiler etter komplette spesifikasjoner. Dette er etter en veldig omfattende R&D og design/utviklingsfase internt hos Apple, og dette tar mye lengre tid enn det tar å produsere den fysiske mobilen, selv om like modellserier letter dette arbeidet om man ikke tar for store skritt om gangen.

 

Brandede telefoner er telefoner som fabrikkene selv har designet, referansedesign, som man kjøper og merker selv. Eventuelt kan man ta utgangspunkt i et slikt referansedesign og gjøre enkelte mindre endringer.

 

I tilfellet HMD så er de 16 personer. Ingen ting sammenlignet med hva Apple kan skilte med i sitt runde bygg. Det sier seg selv at de ikke har utviklet en mobiltelefon slik som Apple gjør. Foxconn har nok vært veldig involvert i denne utviklingen. En prosess som koster penger.

 

 

It was agreed that HMD products would be manufactured in the FIH/Foxconn factories

https://en.wikipedia.org/wiki/HMD_Global

 

Bruker ikke Apple også Foxconn til å produsere iPhone?

 

HMD kjøpte rettighetene til Nokia merket, diverse patenter osv. FoxConn kjøpte feature phone avdelingen inklusive produksjonslinjene etc. HMD inngikk avtale med Foxconn om at de nye Nokiamobilene skulle produseres av Foxconn. Det var opprinnelig et ønske om at produksjonen av de nye Nokia Android mobilene skulle produseres i Chennai i India i de gamle Nokiafabrikkene, men dette krevde at Foxconn fikk overta disse. Var en del "frozen assets" styr der, så jeg er litt usikker på om det ble slik. India har i stor grad vært en Nokia-nasjon, og med fabrikker i landet i tillegg så ville nok dette vært et bra valg. Men, på en eller annen Foxconnfabrikk produseres altså disse.

 

Og ja, Foxconn lager (om noe ikke har endret seg) mobiler for Apple, og selv om Foxconn er et Taiwansk firma bygges disse i stor grad i Kina. Foxconn har imidlertid fabrikker i andre land også, men jeg har ikke fulgt med så nøye så jeg er ikke sikker på om noe av produksjonen foregår på disse. 

I tillegg bruker Apple Pegatron, et annen Taiwansk selskap med fabrikker i Kina.

 

 

 

Er det noen sammenheng mellom at HMDs Nokia og iPhone lages av samme produsent? Nei, ikke ut over det faktum at Foxconn med de riktige spesifikasjonene kan montere sammen gode mobiler.

 

Og her er vi igjen inne på to viktige nyanser til. Produsent og montere. For selv om Foxconn monterer mobilene, så lages komponentene av en skog av underleverandører, med forskjellig kvalitet til forskjellig pris, osv.

Lenke til kommentar

Så nesten alt av det negative kan fikses med software updates? Da kommer det vel mange hotfixes frem til lansering. :)

 

Forutsatt at problemene faktisk ligger i SW/FW, samt at kompleksiteten avgjør hvor raskt det vil gå. Det er flere av de store som bruker lang tid på å patche mindre eller større bøggs, så om de i utgangspunktet er deal breakers så hadde jeg nok ventet.

Lenke til kommentar

 

Så nesten alt av det negative kan fikses med software updates? Da kommer det vel mange hotfixes frem til lansering. :)

Forutsatt at problemene faktisk ligger i SW/FW, samt at kompleksiteten avgjør hvor raskt det vil gå. Det er flere av de store som bruker lang tid på å patche mindre eller større bøggs, så om de i utgangspunktet er deal breakers så hadde jeg nok ventet.

 

Har vurdert Nokia 8, men etter Tek.no mener at telefonen er full av buggs så venter jeg til HMD har fikset dem. Har lest litt rundt på andre sider som skriver om Nokia 8, men ingen av dem nevner at apper ikke fungerer og at telefonen generelt er treig.

Får rett og slett vente til folk får selv og lese erfaringer av dem, venter også i spenning for en potensiell Nokia 9 som er blitt hintet.

Lenke til kommentar

Har vurdert Nokia 8, men etter Tek.no mener at telefonen er full av buggs så venter jeg til HMD har fikset dem. Har lest litt rundt på andre sider som skriver om Nokia 8, men ingen av dem nevner at apper ikke fungerer og at telefonen generelt er treig.

Får rett og slett vente til folk får selv og lese erfaringer av dem, venter også i spenning for en potensiell Nokia 9 som er blitt hintet.

Kikket på denne videoen før i dag og han nevner litt av problemene:

https://youtu.be/6LAQm9RyGHc

Lenke til kommentar

 

Har vurdert Nokia 8, men etter Tek.no mener at telefonen er full av buggs så venter jeg til HMD har fikset dem. Har lest litt rundt på andre sider som skriver om Nokia 8, men ingen av dem nevner at apper ikke fungerer og at telefonen generelt er treig.

Får rett og slett vente til folk får selv og lese erfaringer av dem, venter også i spenning for en potensiell Nokia 9 som er blitt hintet.

Kikket på denne videoen før i dag og han nevner litt av problemene:

 

Takk for video. :)

Ja han nevner noen, men han nevner også at det er en tidlig versjon av programvaren. Vi får bare vente å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@mikaps Nei, man må egentlig ikke det. Nær samtlige tester vi skriver er basert på utlånte review devices. Om noe vet vi at elektronikkprodusentene av og til dobbeltsjekker enheter for bugs og feil før de sendes ut. Dersom det er tidlig SW på Nokia 8-eksemplarene er det i så fall svært urutinert å sende ut disse uten å også informere om det. Som det står i testen, og som HMD selv sier; Nokia 8 er "shipping" nå. Det betyr at dette høyst sannsynlig er programvaren den ligger på lager med.

 

Hvis det stemmer så er det to muligheter for å løse det ved launch; manuelt oppdatere all lagervaren de har. Det er ikke uhørt, men det er nok en passe dyr operasjon å sette igang. Det andre er å la oppdatering gjøres hos kundene via OTA en gang etter første boot.

 

Testene våre tar for seg nettopp slike ting som bugs - og i et produkt til såpass høy pris som dette får er inntrykket akkurat nå at dette ikke er godt nok i en konkurranse som er sterkere enn på lenge.

 

At det nok kommer en ny sw her regner vi med. Det er informert om i teksten - og siden resultatet ble som det ble regner vi sterkt med å skrive en ny test av denne så fort den får oppdatert seg litt.

 

Hadde vi fått opplysninger om pre-sw hadde vi selvsagt holdt dommen et stykke. Men det er det *helt* unormalt å ikke opplyse om.

 

ser ut som de Britiske testerne har fått de gode versjonen av Nokia 8, ingen av dem har de problemene som er skrevet i testen her. de alle beskriver mobilen som ekstrem rask. noen av dem hadde også testet Nokia 6, i hvordan den takler å åpne flere apper, spill og programer etter hverandre (de lukket ingen ned), og de samenlignet dem opp mot Iphone og en Samsung, i enkelte tilfelle så var Nokia 6 raskere en en 7000-8000 kr mobil!... merkelig

 

De fleste av dem er enige i at den største problemet til Nokia 8 er konkurentene.

 

 

Det må være dere som er amatør :-P Det er nok de "Norske"-versjonen som har en bug, noe som ikke skal gå ann. Men så har jeg hørt om folk som har kjøpt "last-generation"-mobile... og hadde 10000 bugs...

 

vi er nå mennesker med 10 000 tomeltoter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hmm. Jeg fikk min Nokia 8 forrige mandag.4.sept. de problemene dere nevner må jo bare være tull? Min er superkjapp. Fingersensor åpner med mobilen med det samme jeg legger fingeren på. Netflix funker uten problem. Ingen appkrasj. Eneste jeg kan være enig i er at kameraet kan være litt tregt av og til. Men håper det blir fikset med en update i nærmeste fremtid. ?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dette virker litt sløvt av Tek. De fortsetter å bruke samme gamle teksten fremfor å skrive en ny test? Nokia virker i god form og jeg er sålangt overbevist og optimistisk. Dere som snakker om gamle Nokia ansatte... Dette kan ha mye å si for et selskap, spesielt om det er nøkkelpersoner fra Nokia. Dette selskapet har også produsert telefoner i mange år, det er ikke slik at de er nykommere.

Fordelene slik jeg ser det er at Microsoft er ute av bildet, det er nøkkelpersoner fra Nokia som styrer skuta, filosofien deres er å leve opp til Nokia's gamle rykte og å lever solide kvalitetstelefoner med jevnlige oppdateringer. La meg også kjapt nevne at de ikke har fjernet hodetelefonutgangen! Dette er en uting som gjorde at min interesse for HTC døde helt (i tillegg til at det ser veldig mørkt ut for hele selskapet og at byggekvaliteten på telefonene varierer litt). Uansett, hvorfor tror jeg de kan lykkes?

Fordi de har nær AOSP-versjoner av Android, med små inngrep. Dette gjør det mye lettere, billigere og mindre tidkrevende å oppdatere telefoner. De har uttalt at de vil oppdatere produktene jevnlig og lenge. Det trenger ikke å være så veldig vanskelig å holde denne lovnaden når OS-et er bortimot "vanilla".

Fordi byggekvaliteten og ingeniørarbeidet virker solid:



Noe vi også ser når telefonen åpnes opp:


Andre er veldig positive til den:
https://www.gsmarena.com/nokia_8-review-1644.php
http://www.techradar.com/reviews/nokia-8

https://www.androidauthority.com/best-of-android-2017-giveaway-821041/
https://www.phonearena.com/reviews/Nokia-8-Review_id4434

Søker du på YouTube etter tester så finner du også at de aller fleste liker Nokia 8 veldig godt.


Og ja, Nokia har oppdatert disse telefonene jevnlig siden lansering. Prisen er veldig hyggelig. Dette er etter min mening hva HTC håpet de var.

Lenke til kommentar

Har sagt det hele tiden. Nokia logoen er kun et klistremerke, dette er en kinamobil. Det blir ikke noe N95 tider for nokia igjen...

Nokia-logoen har vært bare et klistremerke. Nå derimot er Nokia tilbake og det er utvilsomt en ekte Nokia etter hva vi har sett til nå!

 

Hvor mye vekt er du villig til å legge i en halvlaber Tek-test når det er en haug med andre tester der ute som sier det stikk motsatte? Samt brukere som faktisk eier denne telefonen?

 

Som f.eks. disse:

Jeg har hatt telefonen noen dager nå og kjenner meg ikke igjen i det som skrives over. Jeg er veldig fornøyd. GIkk fra Google Pixel og ene alene fordi jeg syntes det var morsomt at Nokia er på banen igjen. Dette blir bra...

Hmm. Jeg fikk min Nokia 8 forrige mandag.4.sept. de problemene dere nevner må jo bare være tull? Min er superkjapp. Fingersensor åpner med mobilen med det samme jeg legger fingeren på. Netflix funker uten problem. Ingen appkrasj. Eneste jeg kan være enig i er at kameraet kan være litt tregt av og til. Men håper det blir fikset med en update i nærmeste fremtid.

Det virker veldig som om det er Tek som her har gjort en dårlig jobb på å representere hva denne telefonen faktisk er for kundene som kjøper dem, ikke at "alle de andre har feil". For å si det sånn, Nokia 8 er fortsatt den mest aktuelle telefonen på min liste (om jeg ikke venter på Nokia 9). Synes det er trist om en halv-ferdig test skal bestemme sjebnen til en tilsynelatende fantastisk telefon, noe som er ironisk når Tek klager på at et helt ferskt produkt har noen feil. Greit nok, Nokia skulle ha opplyst om dette. De rettet opp i problemet og dette er hva Tek svarer med. Ser ikke ut som jeg har gått glipp av mye siden jeg sluttet å lese Tek.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...