Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan dårlig internett annses som en mangel?


evebud

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I fjor bodde jeg ca. et halvt år på en blokk som kommunen leide ut. Her bodde det rundt 15 personer totalt, hvor ca. 5 og 5 personer delte kjøkken, bad og internett.

Under denne perioden opplevde vi ustabilt internett som stadig "hoppet ut", var tregt (tidvis i underkant av 1 Mbit/s). Enkelte hadde noen ganger porblemer med å få levert skoleoppgaver gjennom "it'slearning".

Jeg valgte å klage til kommunen og holdt igjen leien pågrunn av dårlig internett. Leiekontrakten sier at internett er inkludert i leien, og da mener jeg man må kunne forvente ett noe bedre og mer stabilt internett. Kommunen avviste klagen og svarte at dårlig internett ikke var å annse som en mangel etter husleieloven.

Har kommunen rett i dette? Er det evt. andre lover som tillsier at jeg kan kreve redusert husleie for dårlig internett når leiekontrakten tilsier at internet er inkludert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Be om ny kontrakt hvor du får redusért pris, ingen internett og du leier internett selv. Etter egen erfaring, å dele nett med andre er BARE problemer! Hvis den bryter, så blir alle med én gang mistenksomme på deg og at du er den som gjør kødd! Bare se å få lagd en ny kontrakt fortest mulig, og lei deg din egen linje.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Be om ny kontrakt hvor du får redusért pris, ingen internett og du leier internett selv. Etter egen erfaring, å dele nett med andre er BARE problemer! Hvis den bryter, så blir alle med én gang mistenksomme på deg og at du er den som gjør kødd! Bare se å få lagd en ny kontrakt fortest mulig, og lei deg din egen linje.

Jeg har flyttet ut derfra nå og bor en annen plass, men saken er ennå ikke avgjort. Prøver nå å finne ut hvordan jeg skal gå videre med saken.

Lenke til kommentar

Hvis internett ikke er definert i avtalen skal man ha "vanlig godt internett", altså hvordan dette forstås rent generelt. Har man ikke det er det en mangel ved leieavtalen.

 

Hva som er "vanlig godt internett" vil variere fra sted til sted, fordi utbyggingen i Oslo er noe litt annet enn utbyggingen på Sotra. 100 % oppetid vil ikke være noe man kan kreve (det får man ikke fra egenbestilt leverandør en gang). Hvilken hastighet man med rimelighet kan forvente vil på samme måte variere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok vanskelig å vinne fram med at dette er ein mangel så lenge det ikkje har vært avtalt noke meir spesifikt om kva som er meint med at internett er inkludert.

Som krikkert påpeiker så faller ein då tilbake til kva som er vanlig godt internett og då kan ein fort risikere at det er vanskelig å vinne fram med at nettet har vært for dårlig, og i alle fall dersom internettet har fungert greit på andre tidspunkt.

 

I tillegg så kjem det sjølvsagt også utfordringa med bevissituasjonen.

 

 

 

Og heilt til slutt, sjølv om du får dette påropt som ein mangel så er det nok lite å hente reint økonomisk, i husleigelova står det:

"I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand."

 

Om vi tek utgangspunkt i at internettet var så dårlig at det var 100% ubrukelig, så er det likevell ikkje så stor prisforskjell mellom ein hybel som du deler med 4 andre med inkludert internett, og ein tilsvarande hybel der du måtte ha skaffa deg internett sjølv.

Eit internett abonnement kostar typisk 300 kr, så månedsleiga for ein tilsvarande hybel utan internett vil være maks 300 kr i forskjell, gjerne mindre.

Og dersom det er slik at internettet som følgte med i boligen fungerte fint i 20 av 30 dagar i måneden, så vil verdi forskjellen være ein tredjedel eller ca 100 kr i måneden.

 

 

 

Så det har nok lite for seg å ta dette særleg vidare, men det kan være greit å merke seg til neste gong at når du leiger bolig med slike ting inkludert så bør du be om meir detaljar om kva som er meint og kva begrensningar som eventuelt foreligger.

Hadde du leigd leiligheit med gratis straum og fri bruk av varmevatnet så vil det etterkvart kun være kaldt vatn i dusjen ei stund før vatnet får varme seg opp igjen, og det vil det være vanskelig å pårope som ein mangel så lenge du ikkje har blitt lovt gratis og ubegrensa tilgang til varmt vatn.

Lenke til kommentar

Hvis internett ikke er definert i avtalen skal man ha "vanlig godt internett", altså hvordan dette forstås rent generelt. Har man ikke det er det en mangel ved leieavtalen.

 

Hva som er "vanlig godt internett" vil variere fra sted til sted, fordi utbyggingen i Oslo er noe litt annet enn utbyggingen på Sotra. 100 % oppetid vil ikke være noe man kan kreve (det får man ikke fra egenbestilt leverandør en gang). Hvilken hastighet man med rimelighet kan forvente vil på samme måte variere.

Står det i noen lov eller noe at man har krav på "vanlig godt internett"?

Da jeg bodde der, var det et 50/50 abonnement fordelt på 5 studenter. Pingen (responstiden) var ustabil fra starten av. Det kunne være 1 minutt med 60ms og så et minutt med 10.000+ms. Nettet datt gjerne ut flere ganger daglig. Slik var det stort sett gjennom hele skoleåret 2016. Personlig vil jeg ikke anse dette som vanlig godt internett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...