Gå til innhold

Skatt for trading av kryptovaluta


pdr90

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vil ikke kalle meg selv en trader, men jeg har gjort diverse kjøp av kryptovaluta, og da også mellom kryptovalutaer, pga. det er eneste måten å kjøpe de fleste kryptovalutaer. Dvs. for eksempel kjøp av Ether (ETH) med bitcoin (BTC). Jeg har også kjøpt kryptovalutaer med euro (dvs. FIAT). 

 

Jeg har innsett at dette kommer til å bli et uvær å dokumentere, så jeg prøver nå allerede å lære litt slik at jeg er mer forberedt.

 

Det jeg lurer på er følgende spørsmål:
 

1) Hvis jeg feks kjøper en bitcoin for 20 000kr. Så stiger verdien av denne til kr 30 000. Av dette kjøper jeg Ether. Hvordan vil skattingen foregå på den transaksjonen? 

Så: Da har jeg altså Ether til en verdi av kr 30 000. Hva skjer da om denne stiger til kr 40 000 og jeg selger? Skal jeg da skatte av (40 000 - 30 000 = 10 000) ?

 

Hovedregelen er vel: Du skatter av det totale overskuddet du sitter med til slutt? Dvs. jeg kan ikke ende med å betale mer enn vanlig overskuddsskatt på dette?

 

2) Må dette rapporteres hvert år eller kan dette rapporteres  når jeg til slutt velger å cashe ut alt til bankkontoen? Skal dette fordeles over flere år blir dette en umulig oversikt.

 

3) Har noen erfaring med hvor "strenge" skatteetaten er på dette? Ikke misforstå, jeg har tenkt å betale alt jeg skylder i skatt, og det aller letteste hadde jo vært å dokumentere hvor mye penger jeg har overført i norske kroner til nettsidene hvor jeg kjøper kryptovaluta og dokumentere det jeg overfører tilbake til kontoen, men jeg tror ikke dette blir helt akseptert..

 

 

Tusen takk for alle svar, det setter jeg stor pris på :)

 

 

Edit: Til tilleggsinformasjon for de som lurer på det samme. Jeg fikk dette som respons av Skatteetaten.

"Hei!

Viser til din henvendelse hvor du lurer på om du må sende oversikt over alle transaksjoner som gjøres i løpet av året. Du skal ikke sende med noe sammen med skattemeldingen. Dette skal innsendes ved eventuell forespørsel.

"

Endret av pdr90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår godt de som ikke orker å dokumentere det inn. Det hadde vært bedre om skatteetaten kunne vurdere innskutt i forhold til uttak. Men den finkontrollen vil de nok nødig gi fra seg så lett.

 

Men, det kan det hende at de må lære seg å gjøre for at guttunger (og voksne) skal gidde å melde det inn. Her er vel mulighetene for svart økonomi ganske store. Spesiellt dersom du har gravd ut egen valuta, slik at det ikke finnes særlige spor?

Endret av G
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det skatter du bare av realisert gevinst. Så hvis du først bruker 10k på krypto, trader litt frem og tilbake, også selger alt for 50k, skal du betale 25% (?) av gevinsten, altså 10k.

Problemet er at skatteetaten anser å selge fra en kryptovaluta til en annen kryptovaluta for gevinstrealisering. Det er der stresset kommer inn. 

Lenke til kommentar

Det skal betales 24% skatt på gevinster i 2017.

 

1) Hvis jeg feks kjøper en bitcoin for 20 000kr. Så stiger verdien av denne til kr 30 000. Av dette kjøper jeg Ether. Hvordan vil skattingen foregå på den transaksjonen? 

Så: Da har jeg altså Ether til en verdi av kr 30 000. Hva skjer da om denne stiger til kr 40 000 og jeg selger? Skal jeg da skatte av (40 000 - 30 000 = 10 000) ?

 

Hovedregelen er vel: Du skatter av det totale overskuddet du sitter med til slutt? Dvs. jeg kan ikke ende med å betale mer enn vanlig overskuddsskatt på dette?

 

2) Må dette rapporteres hvert år eller kan dette rapporteres  når jeg til slutt velger å cashe ut alt til bankkontoen? Skal dette fordeles over flere år blir dette en umulig oversikt.

 

1) Du kjøper bitcoin og verdien av denne øker med 10k når du kjøper etherium -> Det skal betales 24% skatt av gevinsten.

Deretter selger du etherium etter at verdien har økt 10k -> Det skal betales 24% skatt av gevinsten.

 

2) Det skal rapporteres på skattemeldingen for det året man fikk gevinsten.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Det skal betales 24% skatt på gevinster i 2017.

 

1) Hvis jeg feks kjøper en bitcoin for 20 000kr. Så stiger verdien av denne til kr 30 000. Av dette kjøper jeg Ether. Hvordan vil skattingen foregå på den transaksjonen? 

Så: Da har jeg altså Ether til en verdi av kr 30 000. Hva skjer da om denne stiger til kr 40 000 og jeg selger? Skal jeg da skatte av (40 000 - 30 000 = 10 000) ?

 

Hovedregelen er vel: Du skatter av det totale overskuddet du sitter med til slutt? Dvs. jeg kan ikke ende med å betale mer enn vanlig overskuddsskatt på dette?

 

2) Må dette rapporteres hvert år eller kan dette rapporteres  når jeg til slutt velger å cashe ut alt til bankkontoen? Skal dette fordeles over flere år blir dette en umulig oversikt.

 

1) Du kjøper bitcoin og verdien av denne øker med 10k når du kjøper etherium -> Det skal betales 24% skatt av gevinsten.

Deretter selger du etherium etter at verdien har økt 10k -> Det skal betales 24% skatt av gevinsten.

 

2) Det skal rapporteres på skattemeldingen for det året man fikk gevinsten.

 

 

Takk for respons :) Da får jeg bare begynne å lære meg dette. Lurer på hvor nøye skatteetaten ser over dette. Jeg kan gjerne sende dem alt av kvitteringer med rapportene jeg sender, men de kommer aldri til å forstå noe av det da kryptovaluta er sendt mellom forskjellige krypto-exchanges for å så bli brukt til kjøp. 

Det som er ekstra kjipt med det er at om du tjener mye på trading, men du ikke har realisert inntekten i norske kroner så risikerer en å selge sin kryptobeholdning for å kunne betale skatten på det. 

Lenke til kommentar

 

1) Hvis jeg feks kjøper en bitcoin for 20 000kr. Så stiger verdien av denne til kr 30 000. Av dette kjøper jeg Ether. Hvordan vil skattingen foregå på den transaksjonen? 

Så: Da har jeg altså Ether til en verdi av kr 30 000. Hva skjer da om denne stiger til kr 40 000 og jeg selger? Skal jeg da skatte av (40 000 - 30 000 = 10 000) ?

 

2) Må dette rapporteres hvert år eller kan dette rapporteres  når jeg til slutt velger å cashe ut alt til bankkontoen? Skal dette fordeles over flere år blir dette en umulig oversikt.

 

3) Har noen erfaring med hvor "strenge" skatteetaten er på dette? 

 

1) Da skal du først betale skatt av 10 000 kr. Så skal du betale skatt av nye 10 000 kr. Totalt overskudd 20 000 kr, og dette skatter du av. 

 

2) All krypto skal ifølge Skatteetaten rapporteres hvert år. Det er formueskattpliktig, så hvis kryptoene dine blir mye verdt må du uansett selge ca 1,12% av beholdningen hvert år for å få råd til å betale formueskatten. 

 

3) Du må kunne fremvise bankutskrift samt Bitcoin- og Ethereum-adressene du har brukt for transaksjonene. 

 

Anonymous poster hash: 5f503...491

Lenke til kommentar

Formueskatten er jo grei, snakker vel da om verdi i NOK 31.12.xxxx 23:59 (eller mnd snittkurs?)

 

Når det gjelder gevinst:

1.Kjøper 1 BTC for x

2. Selger  1 BTC med gevinst y.

3. Kjøper ETH på nytt for x+y

4. Nytt år, skal da skatte av y

rett?

 

Man må da altså summere opp "UT - INN" for hver transaksjon. Mer komplisert blir det om jeg i eksemplet over har gjort la oss si 7 innskudd med forskjellig kurs, hvor jeg videre selger en % av porteføljen for å investere i feks ETH. Hvordan regner jeg gevinst da? 

 

feks: 

Kjøper 1ETH for 250, 1 ETH for 270, 1 ETH for 220, osv. Selger så 1 ETH for 280.  Hva skal skattes av her?

 

 

 

Til slutt: Nordnet har jo sin zero konto for å lette slikt (fortsatt ikke sikker på hvordan gevinst regnes ift eksemplet over). Vi får jo også nå en aksjeparekonto (Her inkluderes også skjermingsfradag, er det foresten tema for krypto?)

Endret av Dundersalt
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Du er ikke break even om du selger deler av beholdningen din for det du opprinnelig kjøpte hele beholdningen. Om du betaler 10K for 100 coins, og så selger 50 coins for 10K senere, har du jo igjen 50 coins. Du må betale skatt på det du selger etter FIFO-prinsippet. Det vil si at du for skattemessige formål anses å selge de coins du kjøpte først. Inngangsverdien på hver coin er i mitt eksempel 100 kroner. Utgangsverdien er 200 kroner. Da er gevinsten lik 50*(200-100) = 5000 kroner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 Du må betale skatt på det du selger etter FIFO-prinsippet.

 

 

 

Dersom du har flere enheter innen samme virtuelle valuta, f.eks. flere satoshi/bitcoins, må du selv ta stilling til hvilken enhet som faktisk er solgt, og gevinst/tapsberegningen vil avhenge av hva som var din inngangsverdi på den solgte enheten. Det er ikke noe krav om at den enheten som er kjøpt først må selges først (det gjelder ikke noe FIFU-prinsipp (først inn først ut), slik det gjør for blant annet aksjer).  [kilde]

 

Men jeg har et mer grunnleggende spørsmål. Kryptovaluta regnes som formuesobjekt. Men skal formuesobjekt føres fra første krone/satoshi?

Lenke til kommentar

Utifra det jeg forstå skatter for det du har tjent innen hvert år den 31. Desember.. Om du i April har tapt penger fra 1. Januar til April, skal du alikevell oppføre verdien av hva kryptovaluttaen var den 31. Desember.. Ikke verdien den har når du fyller ut selvangivelsen..

 

Verdifallet kan derimot godskrives i selvangivelsen for 2018, da den tar for seg verdifallet fra 1. Januar til April.. Visa versa..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...