Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] SLI i spill funker ikke. 3DMARK funker


Anbefalte innlegg

Hei jeg har et problem som er jævlig plagsomt. 
jeg kjører 3dmark får 17300 I score på 2x 1080TI Gaminx X 11gb 

Jeg prøver og spille Crysis 3  - Batelfeild 1 - gta V 
osv spill som støter SLI. jeg får halvparten av det jeg får vis jeg Deaktiverer SLI .. EKS Crysis 3

MAX instilinger  Deaktivert SLI - 80 FPS

Aktiverts SLI                               45-50 FPS

 

Hva er feil ??

 

hvorfor er det bare i spill ikke SLI funker. men 3dmark funker det flawless ..

 

MIN PC :

 

7820K OC 4,6

Krakken x61 
3200Mhz RAM
M2 hardisk samsung 960EVO 1TB

2x 1080TI Gaminx X 

1X PSU Collermaster 1200Watt

2X 500GB SSD hardisker

1x 1 TB hardisk 3.5
1X HB SLI

 

MHV 
Tommy

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til SLI.

 

Det er litt random hva som fungerer bra og ikke rett ut av boksen. Er bare å google det og begynne å eksperimentere til det forhåpentlig virker. SLI gir veldig variabel ytelsesforbedring og tankegangen bak spilloppbyggingen må være gjennomgående gjennomtenkt designet for at det skal virke godt. Det lønner seg som regel å heller satse på ett toppkort og heller overklokke det om du ønsker å unngå masse hassle, men det funker vanligvis stabilt for det spillet så fort man får det til å virke.

 

Begge titlene skal få ytelsesforbedring med SLI når du er heldig.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

heldig ? 

 

er det lotto og kjøpe 2 Graffikkort som er helt like og sette det i SLI ?

burde det ikke bare funke med engang ?

 

har da ikke betalt 18000kr i graffikkort ! for at bare det ene skal funke..

 

Velkommen til SLI.

Det er litt random hva som fungerer bra og ikke rett ut av boksen. Er bare å google det og begynne å eksperimentere til det forhåpentlig virker. SLI gir veldig variabel ytelsesforbedring og tankegangen bak spilloppbyggingen må være gjennomgående gjennomtenkt designet for at det skal virke godt. Det lønner seg som regel å heller satse på ett toppkort og heller overklokke det om du ønsker å unngå masse hassle, men det funker valigvis stabilt for det spiller så fort man får det til å virke.

Begge titlene skal få ytelsesforbedring med SLI når du er heldig.

Lenke til kommentar

Åsen oppgraderer jeg biosen i skjermkorta da ? 

aldri gjort det før . og hvordan kan jeg sjekek hva slags bios de forskjelige korta har ?

Jeg har vært ute for noe lignende med AMD CrossFire. To identiske kort, men nekta å samarbeide. Viste seg at selv om det var samme kortet (samme merke, modell, minne etc) så var det forskjellig BIOS/firmware-versjon på de. Oppgraderte BIOS og alt ble bra.

Lenke til kommentar

heldig ?

Jepp

 

er det lotto og kjøpe 2 Graffikkort som er helt like og sette det i SLI ?

Ja

 

burde det ikke bare funke med engang ?

I en ideel verden

 

har da ikke betalt 18000kr i graffikkort ! for at bare det ene skal funke..

Sånn er status i dag. Det er lett å tenke seg dobbel ytelsesøkning, men temmelig komplekst om du går i dybden på teknologien.

Lenke til kommentar

vidor,
Firestrike og BF1 skalerer veldig bra med SLI, så dette er ikke casen akkurat her  :)

Usikker på hvilken 3Dmark han kjører, men hvis det er 7820X og 1080Ti SLI så er 17300 altfor lavt for Firestrike i Normal. Så jeg tipper SLI ikke er aktivert skikkelig, dvs brua som ikke sitter skikkelig på. Grunnen til at jeg tipper dette, er fordi jeg har gjort det samme selv :p

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Teknologien fungerer rimelig greit teknisk sett, det er ikke det.

Greia er bare at det er så mange kokker som lager retten at det ikke holder med godt kjøkkenutstyr alene.

Når produsenten har laget et spill (eller en motor) som endelig fungerer greit på ett kort er det som regel et mareritt å optimalisere det til SLI så lenge spillmotoren ikke er designet for formålet fra bunnen av. Både Battlefield 1 og Crysis 3 bruker sine egne in-house motorer (Frostbite og CryEngine) og er sånn sett rustet til å kunne samarbeide optimalt. Summa summarum er det rett og slett kompleksiteten i dette som gjør det vanskelig å fikse bra. PC markedet underprioriteres gjerne også til fordel til konsoller som genererer mer stabil inntekt p.g.a piratmarkedet på PC der også SLI er utbredt. Hadde konsollene hatt SLI-arkitektur hadde det nok vært mer prioritert for multiplattform-releaser som søker å optimalisere nedslagsfeltet. SLI gir rett og slett ikke nok return of investment til at de fleste gidder å legge mye innsats ned i konseptet. Det blir mest et overskuddsfenomen til underliggende motor er optimalisert for multi GPU. Det kommer seg nok etterhvert i likhet med flerkjernede CPU-er som er godt støttet i current gen. spill.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Teknologien fungerer rimelig greit teknisk sett, det er ikke det.

Greia er bare at det er så mange kokker som lager retten at det ikke holder med godt kjøkkenutstyr alene.

Når produsenten har laget et spill (eller en motor) som endelig fungerer greit på ett kort er det som regel et mareritt å optimalisere det til SLI så lenge spillmotoren ikke er designet for formålet fra bunnen av. Både Battlefield 1 og Crysis 3 bruker sine egne in-house motorer (Frostbite og CryEngine) og er sånn sett rustet til å kunne samarbeide optimalt. Summa summarum er det rett og slett kompleksiteten i dette som gjør det vanskelig å fikse bra. PC markedet underprioriteres gjerne også til fordel til konsoller som genererer mer stabil inntekt p.g.a piratmarkedet på PC der også SLI er utbredt. Hadde konsollene hatt SLI-arkitektur hadde det nok vært mer prioritert for multiplattform-releaser som søker å optimalisere nedslagsfeltet. SLI gir rett og slett ikke nok return of investment til at de fleste gidder å legge mye innsats ned i konseptet. Det blir mest et overskuddsfenomen til underliggende motor er optimalisert for multi GPU. Det kommer seg nok etterhvert i likhet slik som for flerkjernede CPU som er godt støttet i current gen. spill.

Dette er jo en diskusjon som omhandler SLI/CF generelt, ikke til dette spesifikke problemet som TS har nå, for både 3DMark og BF støtter SLI fullt ut, og bra også

Lenke til kommentar

Jeg har hatt lignende problemer med 2x 980 Ti. SLi kunne bare spontant falle ut, både i spill og 3DMark. vanligvis hjalp det å installere driverne på nytt, men så kunne det gå dager eller uker fr det samme skjedde igjen.

 

En annen ting: Du er sikker på at alle spillene har SLI-profil?

Lenke til kommentar

 

sjekka nå . 

de er helt like :/ 

Jeg tror du kan sjekke BIOS-versjon med GPUz.

 

Edit: Du kan sjekke BIOS versjon med GPU-Z. Velg kort nede til venstre så kommer BIOS-versjon for det kortet opp lengre oppe. Er den lik så kan du glemme hele BIOS-greia.

 

Forskjellige BIOSer skal også fungere, sålenge kortene er like. Hvilken 3DMark kjørte du når du testet, og er du sikker på at SLI var aktivert under benchingen, for om det var Firestrike "Normal" du kjørte så fikk du en altfor lav score.

 

Fortell også hvilken hovedkort det er og om det faktisk er 7820X du mente, og ikke 7820K? Ellers så vil jeg be deg om å kikke på brua di (nok en gang), den skal klemmes på skikkelig, du skal ikke kunne se kobber under kontakten, hele kontakten skal dekke hele den SLI-fliken på kortet

Lenke til kommentar

Dette er jo en diskusjon som omhandler SLI/CF generelt, ikke til dette spesifikke problemet som TS har nå, for både 3DMark og BF støtter SLI fullt ut, og bra også

Grunnstøtten ligger der, men gjennomføringen svikter, som igjen handler om prioriteringer. SLI som konsept begynner å bli så gammelt at støtten burde vært vesenlig bedre. Prøver bare å gi litt perspektiver på hvorfor.

 

Mange kommer til SLI med litt vel høye forventninger, spesielt om en ikke har lest benchmarks og skjønner hvordan markedet fungerer og hvor kompleks teknologien er.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Fremdeles rimelig irrelevant til problemstillingen akkurat her, vidor. TS sliter med SLI i spill som støtter SLI, så da er det en feil en plass

Det er vel hevet over enhver tvil. Et benchmark-program som også tester GPU ville vært temmlig ubrukelig om det ikke støttet SLI. Resultatene til TS understøtter jo argumentene mine, da underliggende plattform teknisk sett fungerer som den skal.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...