Gå til innhold

Vil holde laksen fersk i 40 dager med føreløse containere og big data


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den flytende såpeskål...

Jeg mener forøvrig at en god ide kunne blitt enda bedre med å lokket til seg noen med øye for aero og eller hydrodynamikk.

 

I tilfelle hydrodynamikk. Og det har vi alt på eksisterende skip. Konseptet og problemstillingen her var det autonome.
Lenke til kommentar

 

Den flytende såpeskål...

Jeg mener forøvrig at en god ide kunne blitt enda bedre med å lokket til seg noen med øye for aero og eller hydrodynamikk.

 

I tilfelle hydrodynamikk. Og det har vi alt på eksisterende skip. Konseptet og problemstillingen her var det autonome.

Han mente vel bare at dere kunne ha pakket inn det "autonome" i noe litt mer realistisk, rent funksjonelt sett, og kanskje estetisk også.

 

Det skygger kanskje litt for det som dere har oppnådd når presentasjonen opplagt viser noe som ikke er spesielt sjødyktig/hydrodynamisk korrekt.

 

Det leder leseren til å tenke at resten av prosjektet kanskje er like lite gjennomtent som selve farkosten, selv om dette, som du indikerer, på ingen måte trenger om å være tilfellet.

Lenke til kommentar

Man må se autonomi sine gevinster opp mot milliard verdiene representert i godset som transporteres. Det gjøres vedlikehold kontinuerlig om bord i bemannede skip. Skal "dronene" vedlikeholdes, betyr det å være have fast. Hva blir da kostnadene med det?

Selv om kapteinen forsvinner er det fremdeles plass til lavtlønnede personer som kan vedlikeholde skuta, om det er mer lønnsomt. Jeg er sikker på at skippingbransjen finner en løsning som ivaretar økonomien til eierne.

Lenke til kommentar

Man må se autonomi sine gevinster opp mot milliard verdiene representert i godset som transporteres. Det gjøres vedlikehold kontinuerlig om bord i bemannede skip. Skal "dronene" vedlikeholdes, betyr det å være havnefast. Hva blir da kostnadene med det?

Det er jo relativt "små" droner det er snakk om her. Mye vedlikehold kan gjøres med et litt forlenget opphold under lasting/lossing. Og det kan gjøres av "vanlige" firmaer på dagtid. Det vil jo også være mye mindre å vedlikeholde. Ikke bare slipper man de tekniske stillingene som maskinist, elektriker, styrmann osv, man slipper også kokk, renholdsarbeidere ol.

 

Og store deler av båtens rom og utstyr er der ikke for båtens skyld men for menneskenes skyld. Man slipper broa (kontrollrom), lugarer, kjøkken, messe, vaskeri, treningsrom, sykestue, og man slipper unna mye av de tekniske tekniske systemer tv, alarmsystemer, ventilasjon, brannskiller osv. Når det ikke er mennesker der som skal beskyttes mot ulykker kan man senke ned sikkerhetsnivået mange hakk.

 

Man slipper jo også å fly mannskapet rundt i verden hele tiden.

Lenke til kommentar

Ser for meg at sjørøveri selv på disse breddegrader kan få en ny renessanse.

Jeg tror sjørøveri vil gå ned. Her vil det være mindre verdier å hente siden det er snakk om mindre skip. I tillegg vil de ha kontinuerlig overvåking med kommunikasjon til land. Siden det ikke er noen folk som jobber om bord vil det heller ikke være noen åpne dører, eller noen folk du kan true til å åpne. I stedet er det boltede stållokk som du må bruke timesvis på å skru opp for å komme til kontrollsystemet. Og siden det ikke er mannskap om bord kan man gjerne ha utplassert beholdere med tåregass som kan fjernutløses så du bør kanskje gå med gassmaske hele tiden.

 

Og siden du ikke har noen menneskelige skjold vet du at kystvakten ikke kommer til å nøle med å skyte når de nærmer seg hvis dere ikke overgir dere. Jeg tror ikke dette blir attraktivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ingen av disse drømmerne som vet at det finnes bølger på havet. STORE bølger.

Mulig de har tenkt på det allerede .. at det kommer frem som ferdig rullede fiskekaker..

 

 

Ellers, når man først har tilgang på både vann og energi (framdrift) hvorfor ikke frakte fisken levende? De kan stå ganske tettpakket om målet bare er å holde vekta ved like. 0-dagers laks må jo være mye mer verdt enn 40-dagers.

Lenke til kommentar

 

Ser for meg at sjørøveri selv på disse breddegrader kan få en ny renessanse.

Jeg tror sjørøveri vil gå ned. Her vil det være mindre verdier å hente siden det er snakk om mindre skip. I tillegg vil de ha kontinuerlig overvåking med kommunikasjon til land. Siden det ikke er noen folk som jobber om bord vil det heller ikke være noen åpne dører, eller noen folk du kan true til å åpne. I stedet er det boltede stållokk som du må bruke timesvis på å skru opp for å komme til kontrollsystemet. Og siden det ikke er mannskap om bord kan man gjerne ha utplassert beholdere med tåregass som kan fjernutløses så du bør kanskje gå med gassmaske hele tiden.

 

Og siden du ikke har noen menneskelige skjold vet du at kystvakten ikke kommer til å nøle med å skyte når de nærmer seg hvis dere ikke overgir dere. Jeg tror ikke dette blir attraktivt.

 

 

Kystvakten er vel der helst for å passe på russere. Tviler på at de har full kontroll med alt som skjer langs den langstrakte kysten vår.

 

Alternative private sikkerhetsselskap kanskje..

 

Se der ja, nå kan man styre det autonome skipet dit man vil også  :wee:

jamfør artikkel:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1782716

Endret av G
Lenke til kommentar

Kombinasjon av masterstudentar, AI og batteri. Eg skjønar at dette gir mykje godt stoff. Kan ikkje TU utfordre dei til først å lage ein maskin som sår graset langs veg-kantane utan at det ser ut som et krigssone etterpå. Det bør vera ei meir overkommeleg oppgåve. Deretter kan ein kanskje ta eit steg vidare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...