Gå til innhold

Svar ærlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var vel initielt for å være med i diskusjonen av diverse emner. Samt stille spørsmål man kanskje ikke vil eller kan til personer man kjenner. Få objektive og subjektive vurderinger av ting. Samt at det var mye aktivitet her, og jeg ville være en del av nettsamfunnet. Nå har jeg blitt avhengig😄

Hvis du kunne gjøre konkrete endringer i straffesanksjonene i vårt rettsystem, hva ville du gjort? Altså, hvilke handlinger skulle fått hvilken straff.

Lenke til kommentar

Avkriminalisert personlig bruk av alle typer rusmidler. Det ville frigjort enorme ressurser hos politiet - som kan brukes på andre områder. Skjerpet trafikkbrudd drastisk. Det blir drept over 100 personer i trafikken i året. Mange er tilfeldige ofre som følge av at bilfører kjører i ruset tilstand. Straffesakene for slikt er latterlig lavt. I tillegg blir 600 hardt skadd i trafikken årlig. Skjerpet bøtene for bruk av mobil i bil betraktelig. Det er en skam at så mange sitter å trykker på den jævla mobilen og utsetter andre for fare i trafikken.

Hvitvasking av penger, skatteunndragelse og forsøk på korrupsjon og den type saker som rammer "den indre kjernen" av hva samfunnet vårt er bygget på - bør også straffes beinhardt.

Voldtekt/misbruk av barn bør straffes på linje med drap. Jeg vil ha et register slik som finnes i USA: https://www.fbi.gov/scams-and-safety/sex-offender-registry - til skrekk og advarsel. 

De som gjentar lovbrudd de allerede er dømt for tidligere, bør få doblet straffen ved gjentakelse - og trippel straff dersom det blir gjentatt for tredje gang. 

Barn bør også få større rettsikkerhet enn de har i dag. Hvis en 12 år gammel gutt banker opp en annen 12 år gammel gutt - så får ikke guttungen noe erstatning, rettsak eller noe som helst. Stort sett blir slike ting bare omtalt som "guttestreker". Dersom samme senario hadde skjedd med to godt voksne menn; hadde saken vært helt annerledes. I dag finnes det mange kroniske mobbere på norske grunnskoler. Alle slike skoler har en liten "gjeng" med mobbere. Ofte er det 1 eller 2 som er "skolens skrekk" - uten at man får gjort så mye med den type ting. Man skal selvfølgelig ikke straffe barn. Men hvem er ansvarlige for barna? Jo; foreldrene/foresatte. Så de bør straffes for barnas handlinger frem til de fyller 16 år. 

Hva syns du egentlig om påskefeiringa? Når svært få av de såkalte påsketradisjonene våre har noe med kristendommen å gjøre. Det er ganske ironisk at Norge som ikke er et veldig religiøst land feirer påske med masse rask og rare ting som Kvikk-Lunsj, Solo og påskekyllinger (wtf) fordi Jesus angivelig ble hengt på korset. At vi skal kose oss når ..... ja, det var jo DU som skulle svare her - ikke meg. Hva syns du egentlig om påsken? ^^

(god natt)

 

Lenke til kommentar

Når jeg var i Kampala (hovedstaden i Uganda) for noen år siden ble jeg og han jeg gikk i lag med stoppet av en kar som absolutt skulle selge oss noe suvenir-lignende saker. Det gikk ikke lang tid før vi mer eller mindre var omringet av en haug med lokale som alle skulle prakke på oss et eller annet juggel. Flere av selgerne begynte så å krangle med hverandre og fortalte oss at "if you buy from him he will stab you" og "if you buy from him he will rob you" osv osv. En del av disse fulgte etter oss når vi forsøkte å gå videre og en liten stund var det nærmest et lite tog gjennom Kampalas gater, med meg og kameraten som ledsagere. Heldigvis ga de fleste opp etter hvert.

Fortell om en gang hvor du befant deg utenfor komfortsonen din.

 

Lenke til kommentar

Var på rundreise rundt i Europa nesten uten penger. Ble overrasket over hvor dyrt det var i Paris. Så jeg hooket opp med to unge franske jenter som var film-studenter. Akkurat den dagen skulle "Cesar-prisen" deles ut i Frankrike. Det er like stort som Oskar for filmbransjen i Frankrike. Jeg ble dratt med inn på et bakrom og fikk et klistremerke med logoen til et filmselskap på brystet. Rundt meg var det en masse stivkledde folk som fulgte med på utdelingen over storskjerm. Det viste seg å være en fest for et filmselskap som var nominert. Dersom de vant; så ville jubelen stå i taket. Jeg gikk i jeans og tre dager gammel t-skjorte og hadde en baguette som stakk ut bak sekken min. Jeg passet ABSOLUTT ikke inn. I tillegg ønsket mange å si hei til meg - på "La Bise". Det skjer ved at de lager en "smask" lyd rett ved øret på begge sider av ansiktet. Det er vanskelig å vite hvor mange kyss man skal gi/få. Dette skjer med en mikroskopisk avstand fra ansikt til ansikt. Når dette foregikk kjente jeg en eim av veeeeldig dyr parfyme som smeltet inn i den sure backpacker-lukten min. Det hele var ganske absurd. Men; jeg fant meg en stol - og satte meg ned og så på storskjermen og prøvde å forholde meg anonymt. Selskapet "jeg" presenterte vant ikke. Etterpå stakk hele gjengen (50-60 stk?) på en bar. Denne baren var så stappfull, at jeg ikke kunne snu meg uten å bumpe borti en person. Når de to jentene gikk for å bestille noe drikke - stakk jeg. Jeg har faktisk video fra deler av den nokså absurde seansen. 


Fortell en historie du er flau over.

Endret av Kris85
Lenke til kommentar

Det er flere. Den jeg er mest flau over er ganske ekkel for å si det slik. Deler derfor en annen.

Jeg var på en ferge i Danmark for mange år siden. Underveis på overfarten sto jeg å spyttet ned i havet, av en eller annen årsak. Helt plutselig dukket det opp et vindkast som førte til at spyttklysen min som var ment å havne i vannet, istedenfor endte opp i ansiktet til den middelaldrende  kvinnen bortenfor meg (før Covid heldigvis) Jeg fikk noen saftige danske gloser i retur. Jeg var så flau og skamfull at jeg gikk og gjemte meg på bildekket de neste 30 minuttene.

Fortell om en konkret god gjerning du har gjort for andre en gang i løpet av livet.

 

Lenke til kommentar

Har laget så mye rart oppgjennom. Men har ikke laget så fancy saker akkurat. Har vel akkompagnert ved noen høytidsmiddager. Blir kanskje biff eller kylling i form. Slik sett er kanskje fruktsalat med på listen, da jeg liker å lage mye fruktsalater med tropiske frukter på sommeren. Har laget mye toro-greier og slikt, men det er vel ikke akkurat matlaging.

Nevn en episode i livet ditt som rørte deg inn i sjelen?

Lenke til kommentar

Jeg var langt nede i livet for en del år tilbake. Familien min og noen gode venner stilte opp en etter en og hjalp meg gjennom de harde tidene. Det ble mye gråt, men også mye latter. Hadde det ikke vært for gode mennesker rundt meg hadde jeg ikke skrevet disse linjene nå.

Fortell om en stressende situasjon du har vært borti.

Lenke til kommentar

Litt over et år siden. Da var jeg på en øde landsby på en fjelltopp nord i Spania. Det var 12 mars - og Norge skulle stenge. En kompis som normalt sett aldri bekymrer seg for noe ringte og ba meg haste hjem. I tillegg var jeg syk. Så på Spanske nyhetssendinger der de diskuterte portforbud i Spania - noe som skulle bli innført to dager senere. Jeg var eneste gjest igjen på pensjonatet jeg bodde på. Eieren kom å sa hu skulle hjem til familien og stenge pensjonatet etter beskjed fra myndighetene. Men jeg fikk nøkkel og kunne låse meg ut når jeg ønsket. 

Jeg kom meg til et apotek og fikk kjøpt en masse drugs for å kamuflere at jeg var syk. Fant det som sannsynligvis var siste buss mot Madrid. Sjekket inn på et flyplasshotell og fikk booket absolutt siste fly hjem til Norge fra Madrid. Når jeg ankom Gardermoen var militæret på plass og alt var stengt. Helt surrealistisk. Når jeg omsider kom meg helt hjem, lå jeg paddeflat i senga i tre uker med en latterlig stor virusinfeksjon (ikke Covid... kanskje influensa). 

Hva jobber du med - og hvordan fikk du jobben?

Endret av Kris85
Lenke til kommentar

Jobbet før, men ikke nå lenger. Når jeg hadde jobb, da jobbet jeg som jobbfrukt, snekret paller,  og vaskeri pluss med mer. Men jeg husker ikke helt hvordan jeg fikk jobben. Men jeg vet hvorfor jeg sa opp da, sa opp pga dårlig atmosfære som jeg ikke likte.

Hvor gammel er du til sinns? Jeg ser meg selv som 20 til 23 åra til sinns, biologisk er jeg snart 39 år. 😃

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...