Gå til innhold

I juni ble det solgt flere ladbare biler enn fossilbiler flere steder i landet


Anbefalte innlegg

 

 

 

Bare å ta betalt for strømmen de bruker

Ingen har noensinne protestert på å betale for selve strømmen som brukes til lading, så lenge det er en fornuftig pris (f.eks påslag 20% for å dekke administrasjon osv.). Det man ikke vil betale for alene er oppgradering av hele inntaket til fellesgarasjen så det blir mulig å etablere lading. Ingen vil være førstemann til å betale for noe slikt og så kan neste koble seg på gratis? En typisk fellesoppgave.
Jeg hadde gladelig betalt langt mer enn 20% påslag for å lade hadde jeg hatt elbil nå. Prisen kan gjerne tilsvare bensinprisen per km for lading utenfor hjemmet. Skal det bygges ladestasjoner må det være lønnsomt. 20% påslag høres ikke særlig lønnsomt ut.

 

Her snakker vi ikke om lading utenfor hjemmet men lading hjemme. Da bør ikke strømprisen tilsvare bensinprisen, siden man da mister elbilens største økonomiske fordel. 

 

På hurtigladere er det selvsagt en annen sak. Der betaler jeg normalt rundt 4,- pr. kWh og det er helt greit. 

OK.Helt enig der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

I så fall bør man ihvertfall unngå ting som å montere balkonger, pusse opp (brukbare) bad osv. Det er slikt som drar husleien godt oppover (alikevel er det veldig populært) og ikke noen få kroner til tilrettelegging for lademuligheter. Vi snakker om kanskje en 20-kroning pr. måned i forskjell.

Det er visst vanskelig dette.

Parkering har lite med drift av bygningsmassen å gjøre, mens både bad og balkong må kalles vesentlige elementer. Månedskort (kollektivtrafikk) for de som trenger det utgjør kanskje ikke stort mer enn 20 kroner i husleiepåslag det heller, men det hører allikevel ikke hjemme der.

Ellers ser jeg ingen prinsipiell forskjell mellom å tilrettelegge for parkering og tilrettelegge for parkering+lading eller parkering+motorvarmeruttak.

Nei, for de som driver med denslags spiller det nok liten rolle.

Dette kan selvsagt organiseres på en drøss forskjellige måter, men bør likestilles. Noe som også er på vei i lovverket.

Sikkert, poenget er at de som ønsker tjenesten også betaler for den. Likestilles med hva ?
Lenke til kommentar

 

17 elbiler solgt i Danmark så langt i år etter at godene forsvant. Det er fremtiden gutter.

Du har gamle tal. Til og med 30. juni i år har det vorte registrert 139 nye elbilar i Danmark.

 

Det var same situasjon i fyrste halvår i fjor, sidan alle hadde kjøpt i desember før avgiftene gjekk opp med 20%. Og i fyrste halvår året før det. Dei som har tenkt å kjøpe elbil, ventar ikkje til rett etter at avgifta har gått opp!

 

Når danske politikarar i tillegg snakkar om å setje avgifta ned att, drep dei i alle fall alt sal. Ville du kjøpt ein ny bil, dersom du kunne vere rimeleg sikker på at prisen ville falle med 20% kort tid etter kjøpet?

 

Tallet mitt er riktig. Resten var ikke-private biler. Poenget er likevel at salget stupte til null.

Lenke til kommentar

 

 

17 elbiler solgt i Danmark så langt i år etter at godene forsvant. Det er fremtiden gutter.

Du har gamle tal. Til og med 30. juni i år har det vorte registrert 139 nye elbilar i Danmark.

 

Det var same situasjon i fyrste halvår i fjor, sidan alle hadde kjøpt i desember før avgiftene gjekk opp med 20%. Og i fyrste halvår året før det. Dei som har tenkt å kjøpe elbil, ventar ikkje til rett etter at avgifta har gått opp!

 

Når danske politikarar i tillegg snakkar om å setje avgifta ned att, drep dei i alle fall alt sal. Ville du kjøpt ein ny bil, dersom du kunne vere rimeleg sikker på at prisen ville falle med 20% kort tid etter kjøpet?

 

I tillegg mangler elbilen i Danmark en av sine fremste fordeler, nemlig billig drivstoff. I Norge er det 4-5 ganger så dyrt å kjøre diesel som elektrisk. Men i Danmark er strømmen 3 ganger så dyr som i Norge og dieselen koster to tredjedeler. Dermed blir det null kroner å spare på drivstofforbruket. 

 

Trodde det var miljøet en skulle spare og ikke lommeboka?

Lenke til kommentar

 

 

17 elbiler solgt i Danmark så langt i år etter at godene forsvant. Det er fremtiden gutter.

Du har gamle tal. Til og med 30. juni i år har det vorte registrert 139 nye elbilar i Danmark.

 

Det var same situasjon i fyrste halvår i fjor, sidan alle hadde kjøpt i desember før avgiftene gjekk opp med 20%. Og i fyrste halvår året før det. Dei som har tenkt å kjøpe elbil, ventar ikkje til rett etter at avgifta har gått opp!

 

Når danske politikarar i tillegg snakkar om å setje avgifta ned att, drep dei i alle fall alt sal. Ville du kjøpt ein ny bil, dersom du kunne vere rimeleg sikker på at prisen ville falle med 20% kort tid etter kjøpet?

 

Tallet mitt er riktig. Resten var ikke-private biler. Poenget er likevel at salget stupte til null.

 

 

Det er åpenbart ikke null

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Overskriftens 42,7% høres fantastisk mye ut, men legg merke til at det er nybilsalget og altså ikke et bilde på hvor stor del av bilbestanden som er elektrisk eller delvis elektrisk.

 

Antall rene elbiler er vist per 30. august ca 123 000. Det innbefatter både personbiler og varebiler. I følge SSB er det drøyt 3,1 millioner biler i Norge (personbiler + varebiler). Elbilandelen (registrerte biler) har altså ikke nådd 4% ennå. Vi har fortsatt en lang vei å gå. Det er alt for tidlig å avvikle incentivene. Andelen av nybilsalget vil sikkert stige som følge av større utvalg, bedre modeller og holdningsendring så jeg tror ikke vi trenger flere eller sterkere incentiver, bare beholde de vi allerede har, for at bilparken sakte men sikkert skal elektrifiseres.

Lenke til kommentar

En annen ting verdt å merke seg: 0.5 % av ALLE registrerte biler i Norge er nå en Tesla. Bare det er ganske massivt.

Jeg lurer på når tullehybridene med mikroskopiske batterier skal få avgiftene de fortjener, da stuper nok salget. Spørsmålet er hva folk går over til, ice eller bev. Per nå, i det minste til lokal småkjøring og hverdagsbruk er BEV totalt overlegent. En bil som BMW i3 f.eks. Liten, kjapp, kjøreglad, enkel å kjøre, greit priset, mye utstyr. Denne dekker manges hverdagsbehov fullt ut, ganske få trenger mer rekkevidde enn denne tilbyr for daglig kjøring.

 

Kikket litt på denne ladbare Hyundai Ionic hybriden - den har tre-fire mil rekkevidde vil jeg tro (65 km etter "målingene") - den vil føre til at 75% av tiden, kjører jeg HELT elektrisk, og bensinmotoren brukes kun til langkjøring. - resten blir på en ganske gjerrig motor - jeg ville si at for min EGEN del - høres det ut som en ganske stor miljømessig revolusjon - i forhold til dieselbilen som står utenfor huset i dag - med to eksoisrør, for å få ut all soten. Jada, blir ikke noen stor revolusjon Co2-messig, kanskje (Diesel har jo mindre av Co2 enn bensin) - men hvis man regner inn svevestøv - tror jeg at jorden vinner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...