Gå til innhold

«Rumlefelt» i veien gir 60 prosent færre ulykker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det burde vurderes som en midlertidig løsning på nyere veier mens de venter på midtdeler eller flere felt. Det er et rimelig og glimrende tiltak i påvente av permanente løsninger, sier hun. "

Hun vet ikke hvordan de som sitter på pengesekken tenker. Det er nok dette som fort ender opp med å bli den permanente løsningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Det burde vurderes som en midlertidig løsning på nyere veier mens de venter på midtdeler eller flere felt. Det er et rimelig og glimrende tiltak i påvente av permanente løsninger, sier hun. "

Hun vet ikke hvordan de som sitter på pengesekken tenker. Det er nok dette som fort ender opp med å bli den permanente løsningen.

 

Sånn bør man tenke også, kost vs nytte, får man for liten nytte av midtdeler per kost, bør man heller ha løsninger som dette.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hun vet det nok, det er derfor hun benytter anledningen til å gi et lite puff. "Ikke si dere fornøyde med dette, dette er kanskje bra men vi er ikke i mål før vi får midtdelere", synes budskapet å være. Og, uten at jeg har sett statistikk på det, det er neppe et tilfeldig standpunkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har de sett på hvor mye saltbruken øker. SVV krever jo at vegen er svart, så entreprenørene tør jo ikke annet enn å kaste på så mye at snøen som ligger "nedi" smelter, og det trengs mye salt da plogen ikke når nedi rumlefeltet men spretter oppå.

Resten av vegbanen kan også bli dårligere brøytet om/når plogen blir skjevslitt hopper å spretter på dette.

Rumlefeltet er nok fint, men ensidig hallelujastemning blir litt drøyt. Ta en titt på rumlefeltet mellom Gardermoen og Nannestad, asfalten sprekker opp så det er livsfarlig for motorsyklister. Vanskelig og reparere da vannet ikke renner av rumlefeltet og trenger ned under asfalt man evt. fyller i hullene.

Lenke til kommentar

Rumlefelt og tung bobil er ingen god kombinasjon. Den økte rullemotsanden på rumlefeltet drar bilen mot den siden rumlefeltet er. Værst er det i sving, der en tung bil i helst vi fortsette rett fram, og en i tillegg kommer utpå rumlefeltet med ytre hjul som drar bilen ytterlig i feil retning. For å kompensere må en overstyre og det som da skjer når bilen kommer ut av rumlefeltet gjør bilen en byks i motsatt retning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og livsfarlig for MC folk.

 

For to dager siden ble jeg forbikjørt av en motorsykkel i en høyresving uten noen sikt. Imot kom det en trailer. MC-føreren rakk såvidt å vrengte seg inn mellom to foranliggende biler. Er det noe som tar livet av MC-folk, er det ikke rumlefelt i alle fall.

Slående logikk.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uavhengig av planlegging så var konklusjonen - eller påstanden, hvis vi skal være litt kritiske, som vi jo skal - at det var 60% færre ulykker, der bobiler og MC altså er inkludert. 

 

Men siden vi skal være kritiske - "ulykkene er redusert med 60 prosent på flere ulykkesutsatte veistrekninger" betyr jo ingen verdens ting

Lenke til kommentar

Rumlefelt er også et effektivt tiltak for å hindre syklister å sykle for langt ut på veikanten, det hjelper dem å holde seg midt i veibanen der de er lettere å se.

Jeg har ikke lagt merke til rumlefelt til høyre for kjørebane(sikkert fordi jeg ikke har kjørt for langt mot kanten), men vil bare si at jeg er så enig med deg i det andre du skriver. Syklister som klistrer seg inntil hvitstripa gjør seg selv en bjørnetjeneste, ved at de tillater seg å bli forbikjørt omtrent uten at passerende bil trenger å komme over i andre kjørefeltet.

Endret av Minus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uavhengig av planlegging så var konklusjonen - eller påstanden, hvis vi skal være litt kritiske, som vi jo skal - at det var 60% færre ulykker, der bobiler og MC altså er inkludert. 

 

Men siden vi skal være kritiske - "ulykkene er redusert med 60 prosent på flere ulykkesutsatte veistrekninger" betyr jo ingen verdens ting

 

Jada, jeg forsto hva du skrev, jeg tok meg allikevel friheten til å spe på med et lite hjertesukk angående veiplanlegging.

 

AtW

Lenke til kommentar

Rumlefelt og dobbel gul sperrelinje vil langt på vei erstatte fysiske veidelere. Det store flertallet av både yrkessjåfører og andre bilister respekterer dobbel sperrelinje, slik at møteulykker som i dag skjer altfor ofte, kan bli vesentlig redusert.

Konklusjonen blir derfor at Statens vegvesen i langt større grad bør satse på kombinasjonen av rumlefelt og gulmaling, som både enkelt og billig tiltak for bedre trafikksikring av våre veier.

Kjell Traa

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...