Gå til innhold

Nå skal du slippe å stole på produsentens påstander når du kjøper PC hos Elkjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva i all verden er poenget med å -sende inn- PCene til PCMark? Dette må kundene betale for til slutt. Kjør testene selv Komplett, dette er repliserbare tester og det er en ufattelig dårlig ide å prøve seg med noe muffins ang. målingene uansett.

 

Ellers er det flott med mer håndfast informasjon direkte tilgjengelig. Får ondt inni meg av noen av PC-beskrivelsene i reklamen til Elkjøp/Power f.eks.

Endret av rhym
  • Liker 1
Lenke til kommentar

No shit :p Men hver modell + at PCMark gjør dette neppe gratis blir en ekstra kostnad til forbrukeren i form av økte priser.

 

Det tviler jeg, som alt annet er dette en PR kampanje, som går under PR budsjett. Det at Tek.no akkurat skrev om det er nettopp den PR de ønsker, gratis omtalte. Det er ingen ulempe at de sender inn til Futuremark for kunden, det kan til og med åpne øynene til produsentene slik at de ikke "kutter hjørner" for å være billigst på pris

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror det blir mye feil uansett. Ytelse er relative begreper i og med det er så mange variabler som kan endres uten at dette fullverdig blir oppgitt.

Leverandører bytter f.eks. greit ut en disk med enn annen under produksjonssiden uten å informere.

En laptop med TN eller et IPS-panel.

Har det med ytelse å gjøre? Ja på sett og vis, men ikke om du bare måler "farta".

Noe uforbeholdent hurra blir det ikke fra meg, selv om noe kan være bedre enn tøvet til en selger.

Lenke til kommentar

Kjempe initiativ! Som en som har jobbet i butikk selv vet jeg at kunnskapsnivået til folk flest når det gjelder datamaskin er helt elendig! Så det er supert å se at et selskap som Elkjøp engasjerer seg med et annerkjent selskap som futuremark for å gjøre valgene enklere for oss. Når det gjelder logistikk så finnes for eks Elkjøp allerede i Finland (under navnet Gigantti), det er klart et slik sammarbeid er en investering for Elkjøp, men det er helt utenkelig for meg at dette slår ut negativt på oss som kunder. Markedet slik det er idag tillater ikke butikkene å ta mer betalt enn absolutt nødvendig for produktene, og som allerede påpekt er nok dette midler som ellers ville gått til markedsføring og som skal tjenes inn igjen på økt salg (slik all markedsføring fungerer).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Det groveste eksemplet er en produsent som hadde skrudd av turbofunksjonen til Intel på en Core i3-prosessor. Da gikk du glipp av rundt 25 prosent ytelse, noe som er helt umulig å vite for hvermannsen."

 

Slått av? Dette er jo et klart eksempel på hvorfor jeg ikke stole på Elkjøp med PC... Intel Turbo Boost er kun tilgjengelig på I5 og I7 der det har ingenting med produsenten har slått av funksjonen...

 

"The Intel® Core™ i3 Desktop Processors do not support Intel® Turbo Boost Technology."

 

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000005717.html#8

 

Er ganske sikker på det samme gjelder laptop version av prosessoren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

"Det groveste eksemplet er en produsent som hadde skrudd av turbofunksjonen til Intel på en Core i3-prosessor. Da gikk du glipp av rundt 25 prosent ytelse, noe som er helt umulig å vite for hvermannsen."

 

Slått av? Dette er jo et klart eksempel på hvorfor jeg ikke stole på Elkjøp med PC... Intel Turbo Boost er kun tilgjengelig på I5 og I7 der det har ingenting med produsenten har slått av funksjonen...

 

"The Intel® Core™ i3 Desktop Processors do not support Intel® Turbo Boost Technology."

 

 

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000005717.html#8

 

 

Er ganske sikker på det samme gjelder laptop version av prosessoren.

 

 

 

 

- Samme tanke slo meg når jeg leste artikkelen.

 

Det må ha gått en smule kjapt i svingene.

Jeg tror nok det var ment å stå i5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Det groveste eksemplet er en produsent som hadde skrudd av turbofunksjonen til Intel på en Core i3-prosessor. Da gikk du glipp av rundt 25 prosent ytelse, noe som er helt umulig å vite for hvermannsen."

 

Slått av? Dette er jo et klart eksempel på hvorfor jeg ikke stole på Elkjøp med PC... Intel Turbo Boost er kun tilgjengelig på I5 og I7 der det har ingenting med produsenten har slått av funksjonen...

 

"The Intel® Core™ i3 Desktop Processors do not support Intel® Turbo Boost Technology."

 

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000005717.html#8

 

Er ganske sikker på det samme gjelder laptop version av prosessoren.

 

Haha, det var dagens!

Blir vel heller uaktuelt å stole på poengtavla på den lokale kjøkkenmaskinsjappa fremfor å lese seg opp på aktuelle modeller.

Men for all del, dette er jo et skritt i riktig retning.

Lenke til kommentar

"– Det er dessuten like vanskelig for dem som skal selge PC-ene i butikken å vite hvor rask eller god den er."

 

Og der har vi vel problemet med å kjøpe PC på Power/Lefdal/Elkjøp. Er du heldig kan du nok møte en selger som kan sakene sine, men mitt inntrykk er at det er unntaket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

No shit :p Men hver modell + at PCMark gjør dette neppe gratis blir en ekstra kostnad til forbrukeren i form av økte priser.

 

På den andre siden kan det tenkes at Elkjøp sparer mer enn dette koster på at færre benytter angreretten. Ettersom kunder nå forhåpentligvis velger en god nok PC i utgangspunktet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva i all verden er poenget med å -sende inn- PCene til PCMark? Dette må kundene betale for til slutt. Kjør testene selv Komplett, dette er repliserbare tester og det er en ufattelig dårlig ide å prøve seg med noe muffins ang. målingene uansett.

 

Ellers er det flott med mer håndfast informasjon direkte tilgjengelig. Får ondt inni meg av noen av PC-beskrivelsene i reklamen til Elkjøp/Power f.eks.

 

Hvordan vet du at det hadde kostet mindre om de gjorde dette selv?

 

Man kan antageligvis anta at de har regnet på om det er billigst å gjøre dette selv eller "outsource" det til PCmark og så gått for det billigste alternativet. Businessen deres er tross allt å tjene penger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvordan kan en så positiv nyhet få en så negativ respons her inne? Dette her er jo et kjempeinitiv. Folk må slutte å surmule så voldsomt.

 

Velkommen til internett. Om så artikkelen hadde omhandlet fred i verden, en teknikk for å stoppe all forurensning eller en fungerende oppskrift på en fusjonsreaktor man kan bygge hjemme så hadde noen reagert negativt;)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

"– Det er dessuten like vanskelig for dem som skal selge PC-ene i butikken å vite hvor rask eller god den er."

 

Og der har vi vel problemet med å kjøpe PC på Power/Lefdal/Elkjøp. Er du heldig kan du nok møte en selger som kan sakene sine, men mitt inntrykk er at det er unntaket.

 

Håper jeg er del av unntakene? ^^ Min erfaring er uansett at folk får god opplæring, men at det selvsagt som alt annet tar tid. En nyfersk selger, vil ikke kunne alt om alt, men lærer av de som kan - og erfarne selgere lærer også av hverandre. :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...