Gå til innhold

Da elbilsalget tok av, gjeninnførte Danmark registreringsavgiften. Resultat: Kun 17 dansker har kjøpt elbil i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer for dårlig frem i artiklen hva dansk "registreringsavgift" er, noe som gjør artiklen haller litt mot å ha helt feil kontekst.

For i norge er "registreringsavgift" eller "omregistreringsavgift" en sjablon/ "fiskal" avgift som kreves inn fordi forhandler ikke krever inn MVA på bruktbilsalget. Og har blitt gjort gjeldendes også for salg mellom privatpersoner for å ungå skjevheter i markedet. Men avgiften har ingen berettigelse i de faktiske forhold, bilen er eldre, og er betalt mva av.

 

Minimumm link til størrelsen av engangsavgift, eller "registreringsavgift" som det muligens heter i Danmark bør fremkomme da det er av betydning for artiklens innhold.

 

Likeledes kan det fremkomme i avgifts artikler om bil at der ikke er annen avgift en MVA på bildeler, i all hovedsak. Og at pris i andre land således fult ut er sammenlignbar.

Dra gjerne til sverige for å reparere bil, + 1 200 kr timen (+MVA) og olje til 250 er uhørt.

Fullsyntet koster ca 65,- pr liter hos FK og Biltema da råolje kostet 120$ fatet, å nå er råoljen ned på 50$.

Fullsyntet er laget av gass, men bildet blir det samme, FK og Biltema tjener penger på oljen også...., har det intrykk at NOK = SEK i Biltemas prislister. Tja, vi har jo samme MVA sats, og kunden finn produktet sjølv.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det kommer for dårlig frem i artiklen hva dansk "registreringsavgift" er, noe som gjør artiklen haller litt mot å ha helt feil kontekst.

Hvor stor er denne avgiften egentlig?

Det kommer nok artikkelforfatter til å opplyse om bare han får summet seg litt. De er tross alt hovedargument i artikkel, og fra kilder/ oversatt fra dansk med tilatelse fra en som vet det.

 

Vi venter ?

 

Korr: Takker for oppdatering av artikkel.

 

Litt artig at vi har vekt og CO2 avgift, passer fint for hybrider. Men CO2 avgift er representativt for miljø belastning otto motor biler, og ja vekt for batteribiler.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Det kommer for dårlig frem i artiklen hva dansk "registreringsavgift" er, noe som gjør artiklen haller litt mot å ha helt feil kontekst.

Hvor stor er denne avgiften egentlig?

 

Noen priseksempler:

For en Tesla Model S 75D er den 125 000 DKK i henhold til Tesla. En ny S75D koster dermed 786 665 DKK (981 000 NOK). I Norge koster tilsvarende bil 622 700 NOK.

 

BMW i3 har veilende pris 296 000 DKK (369 000 NOK) mot 257 000 NOK her i Norge.

 

Toyota Avensis fra 293 000 DKK (365 000 NOK) mot 320 000 NOK i Norge.

 

OBS: jeg har ikke sjekket om det er nøytaktig samme innstegsmodell i Norge og Danmark, eller om det er forskjellig inkludert ekstrautstyr. Godt mulig det er forskjeller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Det kommer for dårlig frem i artiklen hva dansk "registreringsavgift" er, noe som gjør artiklen haller litt mot å ha helt feil kontekst.

Hvor stor er denne avgiften egentlig?
Noen priseksempler:

For en Tesla Model S 75D er den 125 000 DKK i henhold til Tesla. En ny S75D koster dermed 786 665 DKK (981 000 NOK). I Norge koster tilsvarende bil 622 700 NOK.

 

BMW i3 har veilende pris 296 000 DKK (369 000 NOK) mot 257 000 NOK her i Norge.

 

Toyota Avensis fra 293 000 DKK (365 000 NOK) mot 320 000 NOK i Norge.

 

OBS: jeg har ikke sjekket om det er nøytaktig samme innstegsmodell i Norge og Danmark, eller om det er forskjellig inkludert ekstrautstyr. Godt mulig det er forskjeller.

Det De seier er :

Tesla har ca 358 300

---- BMW i3 112 000

---- Toyota Avensis 45 000, mer avgift enn i norge.

Og att siden dei to første ikke har noen (vrakpant får man tilbake) form for avgift i norge er det representativt for avgift mht batteribil i danmark, og forskjell i avgift på sistnevnte.

Ser ut for å vere en pris eller vektavgift på teslaen, forholdsvis...,. Kansje dei har MVA på det, og at man kunne fått et betre bilde ved å rekne uten.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Det skinner så jævlig igjennom at ingen hadde kjøpt elbil her i landet heller om de ikke kunne unngå dette, ingen gjør det for miljøet, eneste de kjøper elbil for er å snylte seg unna så mye de kan, ytterst få hadde gjort det.

Morsomt at de ikke engang kjøper elbil når avgiften bare var 20% og 40%, jada, vi gjør det for miljøet, nei vent litt, må vi betale en avgift?

Nei da vil vi ikke siden vi ikke får alt gratis.

 

Jeg har konkrete planer om å kjøpe elbil. Og jeg gjør det først og fremst pga miljøet!

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Det skinner så jævlig igjennom at ingen hadde kjøpt elbil her i landet heller om de ikke kunne unngå dette, ingen gjør det for miljøet, eneste de kjøper elbil for er å snylte seg unna så mye de kan, ytterst få hadde gjort det.

Morsomt at de ikke engang kjøper elbil når avgiften bare var 20% og 40%, jada, vi gjør det for miljøet, nei vent litt, må vi betale en avgift?

Nei da vil vi ikke siden vi ikke får alt gratis.

 

Jeg har konkrete planer om å kjøpe elbil. Og jeg gjør det først og fremst pga miljøet!

Tips, til en patriot: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=99406154

Lenke til kommentar

 

Det skinner så jævlig igjennom at ingen hadde kjøpt elbil her i landet heller om de ikke kunne unngå dette, ingen gjør det for miljøet, eneste de kjøper elbil for er å snylte seg unna så mye de kan, ytterst få hadde gjort det.

 

Og poenget ditt er?

 

Hvis det er en målsetning å få et samfunn med mindre lokal og global forurensning, så må det innføres ordninger som gjør "grønne" endringer økonomisk lønnsomme for folk og for bedrifter. Å tro at slike endringer kommer ved å utelukkende appellere til folks samvittighet er i beste fall naivt.

Jeg er enig. Men det er også naivt å tro at vi i Norge skal redde verden med noen elektriske biler. For lokalmiljøet -- kjempefint; for jordkloden -- skivebom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Det skinner så jævlig igjennom at ingen hadde kjøpt elbil her i landet heller om de ikke kunne unngå dette, ingen gjør det for miljøet, eneste de kjøper elbil for er å snylte seg unna så mye de kan, ytterst få hadde gjort det.

 

Og poenget ditt er?

 

Hvis det er en målsetning å få et samfunn med mindre lokal og global forurensning, så må det innføres ordninger som gjør "grønne" endringer økonomisk lønnsomme for folk og for bedrifter. Å tro at slike endringer kommer ved å utelukkende appellere til folks samvittighet er i beste fall naivt.

Jeg er enig. Men det er også naivt å tro at vi i Norge skal redde verden med noen elektriske biler. For lokalmiljøet -- kjempefint; for jordkloden -- skivebom.

Som lyskryssbil er Teslaen en bil til 1/5 av pengene i Norge, å enda billigere i Danmark. Og dei har vel kjøpt en bil, men alle er jo ikke slik.

Kjører jo det landet på langs og på tvers med en lading.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Det skinner så jævlig igjennom at ingen hadde kjøpt elbil her i landet heller om de ikke kunne unngå dette, ingen gjør det for miljøet, eneste de kjøper elbil for er å snylte seg unna så mye de kan, ytterst få hadde gjort det.

Morsomt at de ikke engang kjøper elbil når avgiften bare var 20% og 40%, jada, vi gjør det for miljøet, nei vent litt, må vi betale en avgift?

Nei da vil vi ikke siden vi ikke får alt gratis.

 

Stadig lading, distanse, tilhengerfeste og veldig dyr uten støtte. Trodde alle visste dette og det var totalt unødvendig å skrive.

Lenke til kommentar

når priser og avgifter går oppover så kaller vi det for bakvendt utvikling.

Normal utvikling fungerer slik at alt kan bygges fortere, ved hjelp av mindre energi og dermed koster mindre penger å kjøpe og vedlikeholde.

 

I teorien skal utviklingen ende opp med at mennesker ikke trenger å løfte en finger for å gjøre noe som helst, med mindre vi blir utslettet først da..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

når priser og avgifter går oppover så kaller vi det for bakvendt utvikling.

Normal utvikling fungerer slik at alt kan bygges fortere, ved hjelp av mindre energi og dermed koster mindre penger å kjøpe og vedlikeholde.

 

I teorien skal utviklingen ende opp med at mennesker ikke trenger å løfte en finger for å gjøre noe som helst, med mindre vi blir utslettet først da..

 

Har de et anslag for hvor meget betre bilene er blitt siden 1980 ? Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen priseksempler:

For en Tesla Model S 75D er den 125 000 DKK i henhold til Tesla. En ny S75D koster dermed 786 665 DKK (981 000 NOK). I Norge koster tilsvarende bil 622 700 NOK.

 

BMW i3 har veilende pris 296 000 DKK (369 000 NOK) mot 257 000 NOK her i Norge.

 

Toyota Avensis fra 293 000 DKK (365 000 NOK) mot 320 000 NOK i Norge.

 

OBS: jeg har ikke sjekket om det er nøytaktig samme innstegsmodell i Norge og Danmark, eller om det er forskjellig inkludert ekstrautstyr. Godt mulig det er forskjeller.

Det De seier er :

Tesla har ca 358 300

---- BMW i3 112 000

---- Toyota Avensis 45 000, mer avgift enn i norge.

Og att siden dei to første ikke har noen (vrakpant får man tilbake) form for avgift i norge er det representativt for avgift mht batteribil i danmark, og forskjell i avgift på sistnevnte.

Ser ut for å vere en pris eller vektavgift på teslaen, forholdsvis...,. Kansje dei har MVA på det, og at man kunne fått et betre bilde ved å rekne uten.

 

Disse prisene er inkludert MVA. Så vidt jeg forstår det danske systemet så regnes registreringsavgiften ut på bakgrunn av pris inkl. MVA.

 

Tesla er den eneste produsenten jeg fant som viser registreringsavgift og MVA på sine biler.

 

Tesla Model S 75---: 732 035 DKK, hvorav reg.avgift 112 535 og MVA 123 900.

Tesla Model S 75D--: 786 665 DKK, hvorav reg.avgift 125 265 og MVA 132 280.

Tesla Model S 100D-: 1 060 500 DKK, hvorav reg.avgift 188 950 og MVA 174 310.

Tesla Model S P100D: 1 493 480 DKK, hvorav reg.avgift 290 530 og MVA 240 590.

 

Dette gjelder for personbiler generelt (så elbiler betaler kun 20% av dette):

105 % af afgiftsværdien op til 106.600 kr. i 2017 (104.300 kr. i perioden fra 22. november til 31. december 2016) og 150 % af resten.

 

Usikker på hvordan det der skal tolkes, da jeg ikke vet hva "afgiftsverdien" er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Noen priseksempler:

For en Tesla Model S 75D er den 125 000 DKK i henhold til Tesla. En ny S75D koster dermed 786 665 DKK (981 000 NOK). I Norge koster tilsvarende bil 622 700 NOK.

 

BMW i3 har veilende pris 296 000 DKK (369 000 NOK) mot 257 000 NOK her i Norge.

 

Toyota Avensis fra 293 000 DKK (365 000 NOK) mot 320 000 NOK i Norge.

 

OBS: jeg har ikke sjekket om det er nøytaktig samme innstegsmodell i Norge og Danmark, eller om det er forskjellig inkludert ekstrautstyr. Godt mulig det er forskjeller.

Det De seier er :

Tesla har ca 358 300

---- BMW i3 112 000

---- Toyota Avensis 45 000, mer avgift enn i norge.

Og att siden dei to første ikke har noen (vrakpant får man tilbake) form for avgift i norge er det representativt for avgift mht batteribil i danmark, og forskjell i avgift på sistnevnte.

Ser ut for å vere en pris eller vektavgift på teslaen, forholdsvis...,. Kansje dei har MVA på det, og at man kunne fått et betre bilde ved å rekne uten.

Disse prisene er inkludert MVA. Så vidt jeg forstår det danske systemet så regnes registreringsavgiften ut på bakgrunn av pris inkl. MVA.

 

Tesla er den eneste produsenten jeg fant som viser registreringsavgift og MVA på sine biler.

 

Tesla Model S 75---: 732 035 DKK, hvorav reg.avgift 112 535 og MVA 123 900.

Tesla Model S 75D--: 786 665 DKK, hvorav reg.avgift 125 265 og MVA 132 280.

Tesla Model S 100D-: 1 060 500 DKK, hvorav reg.avgift 188 950 og MVA 174 310.

Tesla Model S P100D: 1 493 480 DKK, hvorav reg.avgift 290 530 og MVA 240 590.

 

Dette gjelder for personbiler generelt (så elbiler betaler kun 20% av dette):

105 % af afgiftsværdien op til 106.600 kr. i 2017 (104.300 kr. i perioden fra 22. november til 31. december 2016) og 150 % af resten.

 

Usikker på hvordan det der skal tolkes, da jeg ikke vet hva "afgiftsverdien" er.

Skal på tur, til møre.

Men dette er en oppgave med 2 eller 3 (om man tar med at man ikke vet MVA satsen) ukjende, og rikelig med stykker. Den kan løses.

Artig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...