Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg må ha nye sommerdekk og i vognkortet mitt står det at bilen skal ha W dekk, altså opp til 270 km/t. Jeg har sjekket litt og snakket litt rundt med folk og en god del anbefaler faktisk å kjøpe V dekke heller på grunn av pris og slitasje. W dekk av samme dimensjon og merke koster nesten 1000 kroner mer for 4 dekk! i tillegg slites W dekkene fortere. Så jeg lurer på, er det noen som har hørt om noen som har blitt stoppet og fått bot for å kjøre med for lav hastighetsklasse? Kommer aldri til å kjøre fortere enn 240 uansett :) Er det andre problemer man kan få med å kjøre med ett hakk lavere hastighetsklasse?

 

Sal EU godkjenne bilen i vinter og da har jeg på vinterdekkene 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ha dekk hvor hastighetsmerkingen tilsvarer minst det som er oppgitt som bilens topphastighet. 

 

Du sier ingenting om hvilken bil det er snakk om, men dersom den har en oppgitt topphastighet over 240 km/t og opp til 270 km/t skal du ha W merkede dekk. Har bilen topphastighet mellom 210 km/t og 240 km/t er den godkjent med V merkede dekk. 

 

Bot er det nok ganske usannsynlig at du får, men dersom du skulle bil stoppet i en kontroll en gang så vil du få en mangel for feil dekk og må møte opp på nærmeste trafikkstasjon for å fremvise bilen med riktige dekk. 

Lenke til kommentar

Forskriften sier "Det er likevel tillatt å bruke vinterdekk (dekk merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and Snow») når disse er merket for en hastighet på 160 km/t eller mer, selv om kjøretøyet er konstruert for en høyere hastighet."

 

Så i Norge er det dette unntaket for vinterdekk.

Crossclimate er vel et sommerdekk.

Jeg vil heller anbefale å kjøpe et W merket dekk f.eks Dunlop Sp sport, Pirelli, eller nevnte Crossclimate med W hastighetmerking.

Jeg ser i byttdekk.com at der er dekk i forskjellige prisklasser.

Lenke til kommentar

Jeg regner med de sjekker dette når de først sjekker dekkene.

Uansett så mener jeg at en må velge det som er lovlig.

Sjekket pris på Contiental Conti Premium Contact 5 i 215/55-16 dimensjon (byttdekk.no) 1202 for V og 1239 for W. Så prisforskjell er ikke alltid så stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har en Audi A4 1,8T og topphastigheten er vel 270

Eh, nei det er tvilsomt.

 

 

 

Ikke bare tvilsomt, men helt feil. Eventuelt særdeles optimistisk. 

 

Sier vi ett sted mellom 205 og 228 km/t så tenker jeg vi treffer bedre. Litt avhengig av hvilken modell A4 1.8T det er snakk om. 

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Synes forresten også det er rart, har hatt den opp i 180 i Sverige mot Malmø, hadde litt mer å gå på, o vi var to i bilen, men aldri om jeg hadde fått den opp i 270 så jeg skjønner. Kanskje 210 - 220 alene i bilen og med lite bensin igjen på tanken ;) Kan det være feil i vognkortet?

 

Prisen jeg fikk var Nokian Hakka Blue 2 fra Vianor. 205/55R16, skilte 900 kr, men lese også dette. Selv om det er snakk om Merce så gjelder vel slitasje på W dekk også Audi 

 

http://www.dinside.no/motor/dekkene-var-utslitt-etter-7500-kilometer/61317785

Endret av PeppaGris
Lenke til kommentar

Enkelte biler er typegodkjent med W dekk selv om de kunne greid seg med lavere hastighets rating.

Jeg vet ikke grunnen, men det kan være for å ta høyde for raskere modeller, eller det kan være fordi de ønsker de bedre kjøreegenskapene og veigrep som dekk med høyere hastighet rating har.

Dekkprodusentene velger ofte å velge gummi med mer veigrep men dårligere slitestyrke på W vs V.

Treadwear står ofte på dekk. 240-300 er normalt mens de mest slitesterke har 400.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...