Gå til innhold

Erfaringer med Altibox og TV løsning (lansert i 2017)


Anbefalte innlegg

Ja har hørt om mange på nett som har tvungen altibox i boretslag og derfor har satt opp parabol antenne i tillegg fordi de har gått fra feks CD tidligere og ser den store forskjellen.
Det skal sies at ikke alle ser forskjell på bilde eller de bryr seg ikke men for dem er det ofte også samme om de ser på dvd eller bluray.

Hadde problemer tidligere med sync men det var fordi signalet gikk igjennom forsterker så måtte justere litt delay på den og da var det greit.
Hvis tv lyden er ute av sync så må det taes opp med support.....men rart kun viasat4...kanskje det var en teknisk feil hos demden dagen :/ 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det merkelige er at Altibox ikke matcher TV tilbudet til Get og Canal digital. Altså ikke tilbyr de samme kanaler.

 

Jeg skal ikke påstå for mye om kvalitet, man venner seg jo til det man har over tid.

 

Uansett så er Altibox nå så store i antall kunder og tar bra betalt, så de bør levere kvalitet. Altibox var tidligere klare på at de satset på bredbånd og ikke TV.

Lenke til kommentar

Fikk Altibox m/TV installert i går (EDIT: fra Viken Fiber), og kan bekrefte dårligere bildekvalitet enn Canal Digital Satelitt ihvertfall (har fortsatt løpende abonnement på sistnevnte så er lett å sammenligne).

For meg ser det ut som enten lav bitrate, eller en eller annen merkelig billedbehandling i et eller annet ledd som "fucker opp" sluttresultatet. Bildekvaliteten er forsåvidt ikke dårlig, men jeg opplever mer kornete bilde samt noen merkelige "artifacts" som jeg forbinder med nett-TV/livestreamer via PC og aldri har opplevd på ordinær TV-sending tidligere. For eksempel var det en langvarig scene på NRK i går på en sandstrand, der var forskjellen markant når bildet kom ovenfra og ned på den tropiske grønnblåe klare sjøen, nok til at en perfeksjonist som meg blei en smule forbanna. Faren min derimot så ikke forskjell i det hele tatt :D
Har spurt noen venner av meg nå om de ser det samme som meg, og resultatet er rimelig delt - mest sannsynlig fordi halvparten ikke bryr seg.

Virker forøvrig som "problemet" er størst på NRK og TV2, en liten smule bedre på TVN.

ANYWAYS, jeg har levd med ei fattig kobberlinje frem til nå så gleden over å ha Svetlana-najs internett overdøver TV-kvaliteten, foreløpig. Resten av TV-opplegget funker forøvrig genialt, og den skifter kanaler på 1ms.

Endret av Flakkmeister
Lenke til kommentar

Helvete, dette er irriterende. Skal jeg slenge opp en parabol for dette da?

 

Problemet med CD er at det ikke blir så billig når man må ha internett fra Altibox. Internett koster fort 650++. Norgespakken og Familiepakken kostrr sitt, og da får man heller ikke tilgang til alle Viasat-kanalene som viser Champions League, og ikke Viasat UHD. For meg vel jeg da på sikt betale mer for et dårligere tilbud. Jeg må bli kjent med en kamerat som har CD så vi kan spleise tror jeg. Eneste som funker. Jeg er kapitalist på min hals, men det er noe dritt at det ikke er konkurranse på fiberkabler i hustander der det bare er fiber for internett. Telenor har vel blitt tvunget til dette, men det gjør ikke Altibox.

Lenke til kommentar

Helvete, dette er irriterende. Skal jeg slenge opp en parabol for dette da?

 

Problemet med CD er at det ikke blir så billig når man må ha internett fra Altibox. Internett koster fort 650++. Norgespakken og Familiepakken kostrr sitt, og da får man heller ikke tilgang til alle Viasat-kanalene som viser Champions League, og ikke Viasat UHD. For meg vel jeg da på sikt betale mer for et dårligere tilbud. Jeg må bli kjent med en kamerat som har CD så vi kan spleise tror jeg. Eneste som funker. Jeg er kapitalist på min hals, men det er noe dritt at det ikke er konkurranse på fiberkabler i hustander der det bare er fiber for internett. Telenor har vel blitt tvunget til dette, men det gjør ikke Altibox.

Hehe, enig med deg! Jeg har ikke fått testet 4k-kanalene enda, men på de nevnte er det forskjell. MEN...den er jo faktisk veldig liten (men nok til at jeg småirriterer meg). Som du sier blir det svindyrt å ha begge deler, så foreløpig "kuler" jeg med Altibox og ser an :)

 

Nevnte dette for kundeservice i natt (bare det at de svarer på natta er jo et stort pluss), og han kom faktisk med et grunnleggende tips jeg absolutt burde tenkt på selv: Prøv med en bedre HDMI-kabel! Så dette skal jeg teste i kveld. Den som følger med (ihvertfall i mitt tilfelle) ser rimelig skrall ut i forhold til resten av utstyret jeg har. Selvom det virker rart at de skulle levere med kabel som sliter med båndbredde, er det verdt et forsøk. Kommer med tilbakemelding.

 

EDIT: Noen som har testet bildekvaliteten på AppelTV Altibox-appen kontra den vanlige dekoderen?

Endret av Flakkmeister
Lenke til kommentar

Jeg fikk kun 4K/30 med kabelen som fulgte med dekoderen og en eldre kabel ga kun 1080p.  Etter å ha brukt en femtilapp på denne var 4K/60 i boks.

Den ligna veldig på den serien Biltema selger nå. Alltid lurt på hvilken produsent de handler inn fra. Kjøpte en "elitekabel" der til en latterlig billig penge i går til å ha til et TV ute på verandaen. Slo meg raskt at denne sikkert var bedre enn mye annet jeg hadde fra tidligere, tross prisen :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er bindingstiden til Altibox snart over.

Makan til mye trøbbel og ustabilt skal man lete lenge etter. Altibox har gitt mer trøbbel på dette ene året enn mine 15 år med kabel TV og 5 år med parabol til sammen.

Fortsatt er det det tull med den nye løsningen. Det har riktignok vært mer stabilt siste halvår, men alikevel altfor mye krasj.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Da er bindingstiden til Altibox snart over.

Makan til mye trøbbel og ustabilt skal man lete lenge etter. Altibox har gitt mer trøbbel på dette ene året enn mine 15 år med kabel TV og 5 år med parabol til sammen.

Fortsatt er det det tull med den nye løsningen. Det har riktignok vært mer stabilt siste halvår, men alikevel altfor mye krasj.

Trist å høre :(

Jeg har hatt en helt suveren stabilitet etter jeg gikk over til Altibox, og den nye løsningen har fungert glimrende fra dag 1. Rart at det skal være så store forskjeller. Bildekvalitet var dog bedre da jeg hadde CD på parabol.

Lenke til kommentar

Ja, det er merkelig. Har jobbet med TV og video i mange år, så jeg er ganske oppegående på dette. Altså at det ikke er jeg som gjør noe rart, som løse eller dårlige kabler, brudd eller annet hos meg.

 

Skal bli greit å slippe å si "hvis det virker" når vi skal se på noe.

Slippe meldinger som "noe gikk galt med avspillingen", opptak som bare stopper/fryser midt i, at TV tjenesten er nede osv.

Når alt virker er det jo meget bra....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjører HDMI kabelen via en HDMI switch i en DENON Reseiver, har testet ut flere HDMI kavalitetskabler, men får bare valgt 1080P i oppløsning. Regner med at Altibox boksen gjenkjenner mulig oppløsning på TV'n, jeg har 55" 1080P TV. Uansett kabeltype så får jeg ikke bedre bilde, har også koblet forbi switchen og da med direktekabel, ingen forskjell. At man kan få 4K/30 eller 4K/60 med bare å bytte kabel har jeg ikke noe tro på...

 

Jeg har fiber, hadde NexGenTel TV, merket merkbart dårligere bilde etter overgang til Altibox med samme fiber, klaget på dette, men de har ikke noe justering eller muligheter til å justere noe slik jeg oppfatter det. Mener fargene og bilde generelt er ullent og uskarpt.

Endret av John Kr
Lenke til kommentar

What he said.

Men....at bildekvaliteten er dårligere er dessverre bare noe vi må leve med tydeligvis. At den er det er det ingen tvil om, for jeg har både parabol som er oppe og går pluss Altibox-TV i hus as we speak :xmas: Men parabolen forsvinner ut måneden. Synes ikke bildekvaliteten veier opp for prisen da jeg ser lite på tv uansett.

Lenke til kommentar

Fryktelig irriterende hele greia. Altibox tar seg godt betalt for kun internett, så det er kjedelig! Skulle ønske jeg kunne dele CD-regningen med noen, man kan vel kanskje det innsd i familie(?). CDs norgespakke er suveren, men skal man ha de samme kanalene som på Altibox blir det jo virkelig helt sinnsvakt dyrt. Med Altibox får man nå Viasport-kanelen inkludert hvis man bruker poeng. Hos Canal Digital må man fort ta Norgespakken+Familiepakken PLUSS Viasport som koster 299? Det blir jo nesten 800 i måneden. Nå betaler vi 1000 for 500/500 med Altibox og med alle tv-kanalene jeg trenger. I tillegg har jeg Viasat Ultra HD

Lenke til kommentar

Men hvordan er bitraten sammenlignet med Canal Digital Satellitt? 

Synes forøvrig Viasat Ultra HD ser veldig bra ut.

Anbefaler du 2160p 50 eller 60 hz? Har det noe å si at norske kanaler går i 25/50 FPS, eller kan dekoderen switche mellom dette automatisk?

Endret av deleder
Lenke til kommentar

Når det gjelder forskjeller i billedkvalitet er en manns "wow!" en annen manns "hæ?".  Jeg ser en definitiv forskjell, men om du vil gjøre det er en annen sak.

 

Når det gjelder den gamle dekoderen  så er den potensielt ikke helt unyttig, for innvendig er en ordinær 2.5" SATA harddisk som du kan ta ut og bruke om du vil.

Forskjellen er kun at brilliance/contrast er noe anderledes i default instillinger. "signalene" eller multicast kanalene er identiske.

Det er kun i opptaks modus eller ukesarkiv at kvaliteten er under live sendinger pga. transcoding 

Lenke til kommentar

Men hvordan er bitraten sammenlignet med Canal Digital Satellitt? 

 

Synes forøvrig Viasat Ultra HD ser veldig bra ut.

 

Anbefaler du 2160p 50 eller 60 hz? Har det noe å si at norske kanaler går i 25/50 FPS, eller kan dekoderen switche mellom dette automatisk?

Bitraten på samtlige kanaler som hentes ned fra Satelitt er helt identisk. Det er samme datastrømmen. 

Viasat Ultra HD kjører VBR 15-25mbps

2160p50 da innholdet er p50.. p60 = unødvendig skalering..

Ingen norske kanaler går i p25, dvs enten i50 eller p50

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...