Gå til innhold

Erfaringer med Altibox og TV løsning (lansert i 2017)


Anbefalte innlegg

Det skapte for meg en høy forventning om i det minste en stabil og god tjeneste, samt konkurransedyktige TV kanaler. En kundeservice som ikke går på samme repeat hver uke.

Utfordring med TV og nettleverandør er at man ofte ikke har noe valg om hvem man vil ha, da det normalt kun er en tilbyder der man bor. Altså en slags monopol situasjon, slik telenettet var på starten av 90-tallet.

 

Slik er det å bo i lille Norge med folk som skal bo usentralt og i små byer. Fjell og annet som er i veien for billig infrastruktur.

 

Altibox har her vært nede èn dag som ikkje har vært på natta på 3 år. Altså det "berørte" oss om kunde. Da skulle de oppgradere noe i sentralen. Så hos meg har det vært veldig stabilt. I nabokommunen var linja nede i 2 dager da et gravefirma gravde i stykker en hovedkabel :p

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik er det å bo i lille Norge med folk som skal bo usentralt og i små byer. Fjell og annet som er i veien for billig infrastruktur.

 

Altibox har her vært nede èn dag som ikkje har vært på natta på 3 år. Altså det "berørte" oss om kunde. Da skulle de oppgradere noe i sentralen. Så hos meg har det vært veldig stabilt. I nabokommunen var linja nede i 2 dager da et gravefirma gravde i stykker en hovedkabel :p

Ja, men selv i sentrumsregion i en by med 80.000 innbyggere sliter Altibox med å levere....

Så hvor man bor har ikke nødvendigvis betydning, for stabil tjeneste. Akkurat som at Get heller ikke tilbyr bredbånd til alle kunder (kun TV) selv i sentrum av større byer.

 

Nå skulle man tro Altibox ga mer stabil tjeneste, da de har en ganske ny infrastruktur, kontra andre som kan ha anlegg fra 1980.

 

Hadde vi kunne velge noe annet, hadde Altibox røket ut. Tjenestene er flotte om de hadde virket. Ett år med Altibox har hatt mer problem enn 20 år med Get.

Kan jo prøve å pushe kundeservice på å bytte FMG boksen, men reset hjelper hver gang i 5-6 dager og da er kundeservice fornøyd med det. Dem ønsker å kjøre reset av utstyr 40 ganger i året i stedet for å sende ut noen. Prøvd å forklare jeg er lei, men som sagt tidligere, det er som å prate med en senil person, for når det virker etter reset er jo alt greit ?

 

Blitt vant til rød meldingsboks om avspilling feilet, frysing av bilde, og nett som dropper ut osv. Som sagt forstår vi er uheldig, men kan jo ikke velge noe annet.

 

Forøvrig kunne dem gjerne ha lagt inn YouTube, Nettflix og annet på "dekoderen". Som sagt før så virker apper på en TV få år, før dem stenges ned. Så en Smart TV er smart i få år (ca 5 år). TV bokser byttes jo ut oftere fra leverandørene av TV tjenester.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

SKal få Altibox Torsdag neste uke, og er litt spent.

 

Har i dag Canal Digital og har 3 kabel tv punkter i huset. 

Det er et stort hus med 4 etg hvorav 1 utleie leilighet. (de har eget opplegg fo CD og berører ikke mitt)

3 øverste etg er mine. På kontoret har jeg 1 Netgear Orbi, og i stua har jeg enda en.

Dette dekker stort sett hele huset, og har ingen problem med dekningen.

 

Jeg har 1 Orbi i 4 etg på kontoret og 1 orbi i 3 etg i stua der TVen står.

 

Er det slik at de må føre fiberen og sette opp utstyret der TV er?

Jeg skal vel bruke bridge funksjonen på altibox utstyret, men det går vel ikke uten direkte kabel mellom altibox og Orbi?

 

Dersom de må installere alt i stue ved tv så antar jeg at jeg må  strekke en lang kabel fra stue til kontor for å få Orbi til å fungere.

 

Eller..kan fiber utstyret installeres på kontor i 4 etg og TV utstyr bare får signaler trådløst?

Endret av spjlonmk
Lenke til kommentar

Ikke til meg eller noen av de andre kundene jeg kjenner. Min opplevelse er den samme som Nizzens og erfaringen med kundeservice skal det mye til for å forbedre på.

 

Kanskje problemet helt enkelt ligger hos deg?

Jeg regner jo med det ligger hos meg, må jo være FMG boksen, har jo hatt ustabilitet hele tiden som kunde. Har bare en enhet tilkoblet FMG og det er q22 dekoderen. Ellers kun basic nettsurfing på ett nettbrett og av og til på en bærbar. Har ingen streamingtjenester.

Som sagt kundeservice går på repeat hver uke, for det virker jo noen dager etter software reset mm.

 

Var ganske forbannet en gang på telefon, men roet meg. Så jeg besvarer samme spørsmål hver gang, kundebehandler viser til at de må følge prosedyre, det forstår jeg.

Bra kundeservice?? Tja, de løser jo mitt problem 40 ganger i året...

De kommer med en haug med standard spørsmål hver gang, og så løser det seg med en reset fra Altibox. Flere av resetene gjør også at alt av opptak, programserie mm forsvinner da alt blir totalt nullstilt.

 

Nå går jeg selv på repeat I denne tråden.

Hele mitt poeng er at en kundeservice bør kunne legge sammen to pluss to og forstå at når samme feil har skjedd omtrent ukentlig fra dag en etter innstallering av FMG så er noe galt.

 

Er jeg for sær med å mene kundeservice er litt under mål, selv om personen som svarer er hyggelig, serviceinnstilt og løser problemet der og da. -Men i et utrolig omfang...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Er jeg for sær med å mene kundeservice er litt under mål

 

Ikke vet jeg, men de få problemene jeg har hatt med den gamle og nye tjenesten har blitt ordnet på absolutt forbilledlig måte.  Fikk en ny dekoder av den forrige typen, da den første virket litt "buggy", og ny fjernkontroll til den nye tjenesten to ganger.  I alle tre tilfeller lå dingsene i postboksen min dagen etter at jeg ringte.

 

Ellers ble den opprinnelige installasjonen langt mer problematisk enn antatt, da kabelen måtte strekkes fra et punkt *mye* lenger borte enn det som først var antatt.  Det hele tok 6-7 timer, helt uten sure miner og uten at det kostet meg en krone.

 

For min del har jeg foruten dekoder også TV, PC og en nettverkstreamer koblet til via kabel og alt har fungert fullstendig problemfritt fra dag 1.  100% stabilt og jeg får akkurat den hastigheten jeg betaler for 99% av tiden.  Særlig mer tenker jeg man knapt kan forlange og jeg har store vansker med å komme på noen mangler av noe slag.

 

For ordens skyld: jeg jobber ikke i Altibox og kjenner heller ikke en kjeft som gjør det. ;-)  Jeg er bare usedvanlig fornøyd med dem.

Lenke til kommentar

Jeg er også kjempefornøyd med Altibox. Husker ikke helt hvor lenge jeg har hatt altibox, men hvertfall i 8 år, med en oppetid på 99,99%.

Har hatt litt småbugs med den nyeste dekoderen, som at lyden ikke sender dolby digital på hdmi, men etter et par mld med kundeservice, har de sendt saken videre til teknisk, som igjen har ordnet dette neste dag.

Husker med skrekk tiden da jeg hadde nett og tv fra Telenor Avidi, ja Telenor hadde kabeltv før de byttet navn til canal digital kabel, mye nedetid, kundeservice som aldri svarte osv osv...

 

Ikke for å komme med personkritikk her på forumet, men Plankeby, du har kritisert og klaget på Altibox lenge før du i det hele tatt fikk installert det. Er nesten så jeg tror du jobber i eller kjenner noen som jobber i en konkurrent.. men det er nå min personlige mening.

 

Jeg er hvertfall strålende fornøyd med det Altibox leverer, og anbefaler det til alle jeg kjenner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt en veldig ustabilitet linje og de ikke tok problemet på alvor tror jeg at jeg til slutt hadde overdrevet problemet slik at noe måtte skje. Det bør jo ikke være nødvendig, men hvis de ikke gjør noe med saken kan det være eneste løsning.

Altibox kommer forresten snart med ny hjemmesentral. Tror den har samme funksjonalitet. Litt usikker på hva formålet med å bytte er. I følge testere skal det vistnok være noe mer stabil. Det er jo ikke dumt!

Endret av deleder
Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt en veldig ustabilitet linje og de ikke tok problemet på alvor tror jeg at jeg til slutt hadde overdrevet problemet slik at noe måtte skje. Det bør jo ikke være nødvendig, men hvis de ikke gjør noe med saken kan det være eneste løsning.

 

Altibox kommer forresten snart med ny hjemmesentral. Tror den har samme funksjonalitet. Litt usikker på hva formålet med å bytte er. I følge testere skal det vistnok være noe mer stabil. Det er jo ikke dumt!

Kewlt. Ligger det noe mer info om dette ute noe sted?

Lenke til kommentar

Vil ikke kuppe tråden, men tenkte kanskje det var noen av dere som kjører samme løsning? Uttaket (ethernet) til TVen er på "feil" side av stua, og jeg har ikke lyst til å trekke en kabel, siden hele huset har skjult anlegg. 
 

Noen som har testet denne her?
https://www.komplett...oes-tvvap340xe#

 

Det er en Wi-Fi extender man setter i mellom Router og Altibox sånn at man kan koblet opp boksen til TV uten å trekke kabel. Grunnen for at jeg spør, er fordi jeg ønsker å snu stua rundt, slik at sofa-gruppa blir litt bedre. Rosinen i pølsa er at jeg da kan beholde 55" også, for da kommer jeg litt nærmere TVen igjen, samtidig som jeg får utnyttet stua mye bedre. Er jo ingenting mellom sofa og TV nå, kunne jo nesten bygd et soverom i mellom per i dag  :p

EDIT: Jeg plukket den opp på pick-upen til Komplett nå. Den fungerer helt ypperlig :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg fått fiber fra altibox tv og internett. Satte boks i bridge og koblet til egen ruter.

La opp kabel og koblet til tv og skrudde på.

 

Internett biten tok 5 minutt

TV tok også 5 minutt.

 

Eneste issuet jeg har er at dekoderen ikke vil sette 4k (som støttes av tven min)

Men det sa de at du skulle ordne.

 

Så, totten opp så langt :)

 

 

SKal få Altibox Torsdag neste uke, og er litt spent.

 

Har i dag Canal Digital og har 3 kabel tv punkter i huset. 

Det er et stort hus med 4 etg hvorav 1 utleie leilighet. (de har eget opplegg fo CD og berører ikke mitt)

3 øverste etg er mine. På kontoret har jeg 1 Netgear Orbi, og i stua har jeg enda en.

Dette dekker stort sett hele huset, og har ingen problem med dekningen.

 

Jeg har 1 Orbi i 4 etg på kontoret og 1 orbi i 3 etg i stua der TVen står.

 

Er det slik at de må føre fiberen og sette opp utstyret der TV er?

Jeg skal vel bruke bridge funksjonen på altibox utstyret, men det går vel ikke uten direkte kabel mellom altibox og Orbi?

 

Dersom de må installere alt i stue ved tv så antar jeg at jeg må  strekke en lang kabel fra stue til kontor for å få Orbi til å fungere.

 

Eller..kan fiber utstyret installeres på kontor i 4 etg og TV utstyr bare får signaler trådløst?

Lenke til kommentar

Jeg fikk heller ikke 4K/50 med kabelen som fulgte med.  Testet en gammel (og dyr) HDMI kabel jeg hadde liggende og den ga kun 1080p.

 

Løste problemet ved å kjøpe denne til under hundrelappen inkl. frakt.

 

 

4k\50 fungerer nå. Trengte ikke ny kabel.

Er noe rart med subtitles på enkelte kanaler. Animal, history osv. Subtitles er store og plassert teit.

Tok kontakt med altibox som sa at det ikke var noe å gjøre med.

Snodig, dette har vært mulig lenge på hbo, netflix og ikke minst kodi lenge

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har dessverre sagt JA til ny løsning fra viken / Altibox. Stor skuffelse: Ble lovet 500 hastighet, men gikk istedet ned fra 300/300 til 240/310, menysystemer er rotete og kanalvelgeren er dårligere uten ekstraknapper. Hadde håpet at løsningen ville gitt meg flere muligheter / kanaler når jeg reiste på hytte, men der ble jeg også skuffet. Om det er mulig skulle jeg gjerne ha gått tilbake til den gamle løsningen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...