Gå til innhold

Beste fotballstadioner?


VRK18

Anbefalte innlegg

OlavEH skrev (12 minutter siden):

Jeg har f.eks vært på Olympiastadion i Berlin.

Nei, det er ikke en myte at du får en dårligere opplevelse som publikum om du må sitte flere titalls meter fra matta.

Og denne diskusjonen handlet IKKE om stemingen, men om selve stadionene. Og Sao Paolo og Olympiastadion ville vært enda bedre om friidrettsbanen ble fjernet og tribunene trukket helt inn mot gressmatta.

Stemningen er god på tross av friidrettsbanene, ikke på grunn av dem.

Nei, hverken San Paolo og/eller Olympia Stadion ville ikke ha blitt bedre uten friidrettsbanene.

På både San Paolo og Olympiastadion så har klar sikt over banen uansett hvor man befinner seg på stadion(e). Det ville ha blitt mer intimt med kun fotballbanen på stadion, men både San Paolo og Olympiastadion ble på lik linje som bl.a. Arsenals Emirates bygget med tanke på med større mellomrom mellom gresset og standplass, og det er slettest ikke sikkert at det ville gitt en bedre opplevelse om gresset var nærmere tribunene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
53 minutes ago, Delvis said:

Der er noen flotte svære stadioner i USA. Husker fra VM 94 Pontiac Silverdome med taket over.

sm7qifnvz3aap55wmzng.jpg

 

Denne stadion har forsvunnet.  Det fantes ikke skikkelig fotball stadion på den tiden, bare amerikansk fotball   Et nytt stadion har blitt bygget i Detroit for NFL laget 

Det er mulig jeg traff deg, fordi jeg traff mange nordmenn innenfor og utenfor Silverdomen på den tiden. Jeg bodde bare 5 km fra stadionet 
 

Husker du vinden da du gikk inn og ut stadionet?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Delvis said:

Gikk nok nesten 10 etter det, før jeg var i USA første gang i 2003. Men har aldri vært i Detroit.

Hva heter det nye stadionet?


 

Hvis du var på Silverdome så var du i «metro Detroit».  Her kan du se hvordan de imploderte stadionet

https://www.cbssports.com/nfl/news/watch-pontiac-silverdome-finally-implodes-following-sundays-failed-blast/

Eieren til NFL laget (Ford) bygget det nye stadionet midt i Detroit og det heter «Ford Field». Det ligger like ved baseball og ishockey stadionene og er et fantastisk området midt i Detroit. 

Lenke til kommentar

Aahhh, stadioner. 

Er ingen fan av stadioner med løpebane rundt. Jeg anerkjenner stemninga og det vanvittige trøkket på for eksempel San Paolo, men for meg blir det aldri en helt ordentlig fotballstadion når det er løpebane. Den eneste stadion jeg virkelig har likt med løpebane er Stade de France, men under fotballkamper har de ekstra seter nærmere banen. Her er et bilde jeg tok der under EM i 2016:

IMG_2666.thumb.JPG.c55a1e71cb88a56573997b66e4458472.JPG

Under det mesterskapet fikk jeg også besøkt de nye anleggene i Lille og Nice. Må si jeg ble veldig imponert av begge, spesielt Allianz Riviera i Nice. Veldig kult arkitektonisk, god plass men samtidig intimt og bratte tribuner tett på banen. Bilde fra England - Island der:

IMG_2760.thumb.JPG.1c904869a9ea38cea918a772adc330dc.JPG

Synes nye stadioner som blir bygget nå er langt bedre enn de som typisk ble bygget mellom 2000 og 2010. For eksempel Emirates har altfor stor avstand til tribunene. Nå fokuseres det heldigvis mer på atmosfæren og intimiteten igjen.

I år var planen egentlig Wembley og San Mamés i Bilbao under EM, og en tur rundt på litt mindre anlegg i England. Det ble jo ikke noe av. Forhåpentligvis kan EM gjennomføres neste år med publikum, men jeg har mine tvil og frykter at de billettene aldri vil bli brukt.

Når jeg først er inne på nye anlegg så ble jeg veldig imponert av Friends Arena i Stockholm også. Bratt, intimt, god sikt og helt utrolig bra storskjermer. Taket gjør at lyden virkelig svinger der inne. Var der sist på Europa League-finalen i 2017:

IMG_0979.thumb.JPG.a2d4fc118da9304c99bfd8e5dea34efe.JPGIMG_0971.thumb.JPG.eb2b8f5e17a629ba69b9beda332477cc.JPG

 

Ellers liker jeg best de gamle tradisjonsrike stadionene. Old Trafford er min favoritt av sentimentale grunner, men også at den er både massivt stor, har god sikt og veldig gammel og historisk. Har også vært så heldig å besøke Vicente Calderon før den ble revet og det var en spesiell stadion med motorvei som gikk under langsiden jeg satt på. Der var det trøkk, men man kunne se at den måtte rives og levde på siste verset.

En annen favoritt jeg har er Craven Cottage i London. Ligger så sykt fint til ved elva og ser bare ut som en rekke med murhus fra utsida. Inne er det intimt, og mange av de gamle tresetene er fortsatt bevart. Helt nydelig. Prøver alltid å få med meg en kamp der når jeg er i London og det vil jeg anbefale alle å gjøre. Blir nok litt vanskeligere med billetter nå som Fulham har rykka opp.

Den kjipeste stadion jeg har vært på er Ta Qali på Malta. Der så jeg Norge knuse Malta for noen år siden. Ikke bare er den grisestygg, men har løpebane og lave tribuner.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hva med denne godbiten her? 

089f22dd6dc6ad734c618b9d145d8633.jpg

Estadio Azteca i Mexico City. To finaler i VM og stedet det Maradonna scoret mål med hånda (Hand of God) mot England. Plass til 104 000 (!) mennesker :)

Som dere sikkert skjønner så jeg litt der hvor jeg selvsagt liker moderne stadioner, så syns jeg kanskje de gamle og mektige mer interessant, samt de som gjerne ser ut som de gjør - pga *noe* (som Braga sin). Syns historie er viktig. Eksempel er Arsenal, jeg syns Arsenal la igjen hele sjela si på Highbury, som var en skikkelig quirky og artig stadion. Liverpool holdt på å flytte, men valgte riktig og ble værende. Slike ting er viktige for supporterne. Ethiad og Emirates er kanskje ikke interessante stadioner før om 100 år. Dette er bare eksempler på hvordan jeg ser stadioner fra et personlig ståsted. Craven Cottage ble nevnt av sniken over her, et ypperlig eksempel :)

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, bshagen said:

Hva med denne godbiten her? 

089f22dd6dc6ad734c618b9d145d8633.jpg

Estadio Azteca i Mexico City. To finaler i VM og stedet det Maradonna scoret mål med hånda (Hand of God) mot England. Plass til 104 000 (!) mennesker :)

 

Selv om USA har slått Mexico mange ganger, selv i VM har vi aldri gjort det på Estadio Azteca. 
Tribunen er stor(104.000), luften er tynn 2200 meter over havet og tribunen kaster urin og kniv på spillerne og lager mye støy

Ingen lag i CONCACAF ønsker å spille på dette stadion annet enn Mexico

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...