Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjulstøy Mazda 6 13 mod.


Anbefalte innlegg

Synest det er mye hjulstøy i bilen, dette er optimum utgaven med 19 hjul.

Dekka som som sitter på er Bridgestone dekka som bilen var levert med ny.
Blir det mindre støy med feks. 17 hjul ?
Dekka som sitter der nå er jo noen år så gummien er sikkert steinharde så nye dekk har vel kanskje hjulpet noe.
Gode tips ??
Endret av Kruste
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avensis lydisolert mot støy? Nei, tvert i mot. Toyota er nokså dårlige på lydisolering i de fleste modellene sine. Det hjelper selvfølgelig ikke at asfalten er så grov som den blir på mange steder. Eneste Toyota jeg har kjørt som var ok på lydisolering var en Land Cruiser.

Lenke til kommentar

Avensis lydisolert mot støy? Nei, tvert i mot. Toyota er nokså dårlige på lydisolering i de fleste modellene sine. Det hjelper selvfølgelig ikke at asfalten er så grov som den blir på mange steder. Eneste Toyota jeg har kjørt som var ok på lydisolering var en Land Cruiser.

Kjører daglig en 09 avensis, og den er en fryd når det kommer til dekktøy. Så noe har de fått til på den iallefall.

Og dørene tilsvarer vel halve vekta på bilen så man skjønner hvorfor.

 

Kjører og en 2012 Forester, og den er bedre på alle måter untatt dekkstøy. Blir helt ør i hodet av å kjøre den lenge.

Lenke til kommentar

I "gamle dager" kom bilene stort sett med 65 profil hjul med 15 tommers felg. De var komfortable og bråkte lite. Nå vil folk ha store felger og lavprofildekk. Det ser kanskje fint ut, men er bråkete og ukomfortabelt. 

I gamle dager eksisterte ikke begrepet "profil", dvs da var dekkene 80 eller 82%. :-D

 

Men ja, litt alt etter bilen vil jeg si at et sted mellom 50 og 65 er fornuftig her i Norge.

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Og ja, eldre og slitte dekk kan lage betydelig mer støy enn nye. I en periode var Michelin ganske plaget med dette, såpass at drosjefolket, som for stor del liker å kjøre Michelin pga jevn kvalitet og god levetid, var litt skeptisk til å fortsette med det merket.
Og ja, det er veldig forskjell fra modell til modell. På vår Pajero er det mer dekkstøy med sommerdekkene enn piggdekkene. Samme dimensjon, like gamle, men sommerdekkene er noe Kina-jalla-greier mens vinterdekkene er BF Goodridge.
 

Lenke til kommentar

 

Synest det er mye hjulstøy i bilen, dette er optimum utgaven med 19 hjul.

Dekka som som sitter på er Bridgestone dekka som bilen var levert med ny.
Blir det mindre støy med feks. 17 hjul ?
Dekka som sitter der nå er jo noen år så gummien er sikkert steinharde så nye dekk har vel kanskje hjulpet noe.
Gode tips ??

 

 

 

Gjør som flere andre her også skriver, kjøp deg et sett med skikkelige dekk, så får du en helt annen bil med engang.

Bridgestone, Dunlop og Pirelli som jeg selv har på min bil er noe av det dårligste jeg noen har hatt av dekk når det kommer til dekkstøy. De har en del andre gode kvaliteter og egenskaper, men dekkstøy er definitivt ikke en av dem

Det samme gjelder også for noen helt billige dekkmerker jeg har kjøpt for å ha lovlig dekkmønster, men der regnet jeg heller ikke med allverden, for en får gjerne det en betaler for.........

Lenke til kommentar

Nye dekk i 19" vil hjelpe veldig, men det er klart at smalere dekk med høyere profil i f.eks. 17" og i tillegg kjøp av kvalitetsdekk vil hjelpe enda mer. De er nesten i fåtall de bilene som ikke merker dekkstøy i Norge, vi benytter en særdeles grov asfalt og i tillegg piggdekk som river den opp og gjør den enda grovere.

 

Japanske biler skiller seg kanskje litt ut i negativ retning her med tanke på dekkstøy, men de benytter også gjerne noen av de dekkene som helt klart gir mest støy. Dette har jo også med et bilmerkes budsjetter å gjøre, dekk kjøpes inn i store kvanta og her er det betydelige beløp å spare for totalproduksjonen av biler.

 

Jeg kjører selv en 2016 Superb med Pirelli, og jeg nesten gruer meg på våren til å skifte til de sommerdekka som fulgte med bilen. De er relativt harde i gummiblandingen, og en kald og grov asfalt gjør det ikke bedre. Dekkene har meget gode egenskaper ellers, så jeg bytter dem ikke bare pga støy, de må bli litt mer slitt før jeg evt bytter dem ut.

Pleier å bytte bil ca hvert 3. år, så det spørs om det ikke blir bytte av bil før det er aktuelt med bytte av dekk, med tanke på hva jeg kjører i løpet av året.........

Lenke til kommentar

"Kraftigere hjuloppheng, stivere karosseri og fjæring, og ikke minst dekk med bredere og lavere profil, er alle årsaker til at nyere biler leder mer støy inn i kupeen enn tidligere." http://www.klikk.no/motor/bil/mye-stoy-i-nye-biler-3062220

- Lyden fra dekkene kan gå både gjennom luften og inn igjennom karosseriet og gjennom hjuloppheng (tenk borre i mur, høres godt i andre enden av et bygg, uten fri sikt) og gi gjenlyd i karosseriet.

 

Drømmen hadde vært at bilingeniører og de som sitter på budsjettene hos bilprodusentene hatte tatt seg bryet med å teste bilene på norske/svenske veier og ikke bare mellomeuropeisk curlingbane-asfalt. Alt er et spørsmål om kostnad så spesialisolering for noen markeder/isolere alle biler ekstra lønner seg ikke. Dessverre, er Norge+ Sverige så små markeder at våre ekstrabehov for lydisolering teller nada. :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...