Gå til innhold

Elon Musk: – Har fått godkjent planer om å bygge Hyperloop-bane


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fantastisk å se media skrive om dette uten noen som helst kritisk tenking. Det er mange grunner til at dette ikke kommer til å fungere slik de opprinnelig beskriver hyperloopen.

 

Tek: Navnet "Hyperloop" er det eneste som Musk har unnfanget, om enn det. Dette er et gammelt konsept som ikke har blitt gjort noe med av ganske innlysende grunner. De prøver å lage et vakuumsystem som er evig mange ganger større enn det største vakuumrommet vi har på jorda, og de skal bruke tynne stålrør for å holde på det. Resten klarer dere sikkert å tenke dere til. Hvis ikke, så kan dere sjekke ut Thunderf00t på Youtube.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fantastisk å se media skrive om dette uten noen som helst kritisk tenking. Det er mange grunner til at dette ikke kommer til å fungere slik de opprinnelig beskriver hyperloopen.

 

Tek: Navnet "Hyperloop" er det eneste som Musk har unnfanget, om enn det. Dette er et gammelt konsept som ikke har blitt gjort noe med av ganske innlysende grunner. De prøver å lage et vakuumsystem som er evig mange ganger større enn det største vakuumrommet vi har på jorda, og de skal bruke tynne stålrør for å holde på det. Resten klarer dere sikkert å tenke dere til. Hvis ikke, så kan dere sjekke ut Thunderf00t på Youtube.

 

Ja. Hør heller på en videoblogger som ikke har noe fysikk-utdannelse (han har utdannelse i kjemi).

De som faktisk lager prototyper av hyperloop vet ikke hva de holder på med.

 

"Philip E. Mason, bedre kjent som Phil Mason og under pseudonymet Thunderf00t, er en britisk videoblogger. Han lager videoer på YouTube som kritiserer kreasjonisme, religion, pseudovitenskap og radikalfeminisme"

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ved enkel googling finner man: hyperloop skal maksimalt utsette passasjerer for en akselerasjon på 0.5g, som tilsvarer hva som oppleves i bil ved aksekerasjon fra 0-100 km/t på vel 6 s.

 

Med en marsjfart på 1200 km/t, betyr det at det tar ca 68s fra 0-1200 km/t, og man beveger seg nesten 23 km før marsjfart er nådd. Dette gjør det urealistisk med mange stopp underveis... hvert stopp vil koste minst 3 minutter. (Man kan tenke seg å plassere passasjerer i en container for effektiv inn og utlasting ved hver stopp, vil jeg tro...)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Vet dere hva som hadde trengt hyperloop? POSTEN!

Hadde fått den nye dataen rett på døra gjennom TUBE.. LOL 5 minutter etter å ha bestilt den.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Fantastisk å se media skrive om dette uten noen som helst kritisk tenking. Det er mange grunner til at dette ikke kommer til å fungere slik de opprinnelig beskriver hyperloopen.

 

Tek: Navnet "Hyperloop" er det eneste som Musk har unnfanget, om enn det. Dette er et gammelt konsept som ikke har blitt gjort noe med av ganske innlysende grunner. De prøver å lage et vakuumsystem som er evig mange ganger større enn det største vakuumrommet vi har på jorda, og de skal bruke tynne stålrør for å holde på det. Resten klarer dere sikkert å tenke dere til. Hvis ikke, så kan dere sjekke ut Thunderf00t på Youtube.

Skal vi høre på en tilfeldig youtuber, eller en mann som har hatt stor suksess med flere selskaper?

 

Nå er det godt mulig at hele greia går på trynet, men da bør man kunne begrunne det bedre enn med "Musk er dum og vet ikke hva han driver med LOL LOL LOL".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hver av vognene holder jo bare 6-8 personer. Da er vel heller tanken at hver vogn kjører direkte til sin destinasjon, uten å gjøre flere stopp underveis.

Om du reiser fra Oslo til Beijing med en hyperloop, er vel tanken at du og med-reisende skal kunne kjøre direkte, enn å gjøre 50 stopp på veien?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Hver av vognene holder jo bare 6-8 personer. Da er vel heller tanken at hver vogn kjører direkte til sin destinasjon, uten å gjøre flere stopp underveis.

Om du reiser fra Oslo til Beijing med en hyperloop, er vel tanken at du og med-reisende skal kunne kjøre direkte, enn å gjøre 50 stopp på veien?

 

Fullt mulig det. Direktevogner altså. For det første kan man komme inn på sidespor noen mil for destinasjonen. Det hindrer ikke trafikken som passerer bak deg. For det andre. Teknologien er der.

Lenke til kommentar

Ved enkel googling finner man: hyperloop skal maksimalt utsette passasjerer for en akselerasjon på 0.5g, som tilsvarer hva som oppleves i bil ved aksekerasjon fra 0-100 km/t på vel 6 s.

 

Med en marsjfart på 1200 km/t, betyr det at det tar ca 68s fra 0-1200 km/t, og man beveger seg nesten 23 km før marsjfart er nådd. Dette gjør det urealistisk med mange stopp underveis... hvert stopp vil koste minst 3 minutter. (Man kan tenke seg å plassere passasjerer i en container for effektiv inn og utlasting ved hver stopp, vil jeg tro...)

 

Det er rimelig teit å bare regne 0km/t og 1200km/t. Du må huske at toget går rimelig langt rimelig raskt selv godt under topphastighet. At toget taper noen minutter ved hvert stopp er rimelig åpenbart, men reisetiden vil fortsatt bli vesentlig mindre enn i dag. Dagens tog må stoppe og starte de også....

 

Så kan man også regne inn andre faktorer, ta fly som dette skal konkurrere litt mot. Flyplassene er stort sett passe langt unna destinasjonen pga. store rullebaner, hypertoget har mulighet til å bygges så det stopper mye nærmere bysentrumene. Å gå inn og ut av flyplassen tar tid selv om man tar en innenlandsreise uten bagasje. Hypertoget er vel heller ikke ment å stoppe alle steder på veien, noe fly heller ikke gjør.

 

Greit å snakke om at det ikke er realiserbart med hypertog basert på diverse vitenskapelige greier, men å klage på tidsbruken "because reasons" blir for dumt.

Lenke til kommentar

Som andre har nevnt lengre opp; teknologien er der. Dette er ikke noe Musk 'fant opp'. Det Musk har funnet opp er pågangsviljen for å sette igang så gigantiske investeringer, og jobbe med (og ikke minst mot) sentrale og lokale myndigheter, grunneiere og alle andre som har mer eller mindre personlige grunner for å forsøke å torpedere planene. Så får vi se...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra wikipedia (som har høyere troverdighet enn brautende youtube troll som lever av å lage konflikter og reklamepenger) står det:
"The Hyperloop uses a 
linear electric motor to accelerate and decelerate an electromagnetically levitated pod through a low-pressure tube. The vehicle will glide silently for miles at speeds up to 670 mph (1080km/h) with no turbulence. The system is designed to be entirely autonomous, quiet, direct-to-destination, and on-demand. Additionally, as Hyperloop is built on columns or tunneled underground, it eliminates the dangers of at-grade crossings and requires much smaller rights of way than high-speed rail or a highway.[3] Hyperloop One has made substantive technical changes to Musk's initial proposal and chose not to pursue the San Francisco-to-Los Angeles route that Musk envisioned in his 2013 white paper."

 

Altså lavt trykk ikke vakum, opp til 1080km/h, direkte til destinasjon. Vakum-tube transport konseptet har eksistert siden 1799 samt i ymse sci-fi litteratur (https://en.wikipedia.org/wiki/Vactrain) Flott at noen endelig setter spaden i jorda med et forenklet konsept, så får vakumet komme senere :-)

Lenke til kommentar

Hyperloop One has made substantive technical changes to Musk's initial proposal and chose not to pursue the San Francisco-to-Los Angeles route that Musk envisioned in his 2013 white paper."[/font]

 

Det er ikke så rart de ikke gikk for den strekningen: https://ggwash.org/view/32078/musks-hyperloop-math-doesnt-add-up

 

Jeg er ikke i tvil om at Hyperloop er teknisk mulig. men Musk har flere ganger vært lite redelig i scenariene han kommer med når det gjelder Hyperloop.

Lenke til kommentar

 

Fantastisk å se media skrive om dette uten noen som helst kritisk tenking. Det er mange grunner til at dette ikke kommer til å fungere slik de opprinnelig beskriver hyperloopen.

 

Tek: Navnet "Hyperloop" er det eneste som Musk har unnfanget, om enn det. Dette er et gammelt konsept som ikke har blitt gjort noe med av ganske innlysende grunner. De prøver å lage et vakuumsystem som er evig mange ganger større enn det største vakuumrommet vi har på jorda, og de skal bruke tynne stålrør for å holde på det. Resten klarer dere sikkert å tenke dere til. Hvis ikke, så kan dere sjekke ut Thunderf00t på Youtube.

 

Ja. Hør heller på en videoblogger som ikke har noe fysikk-utdannelse (han har utdannelse i kjemi).

De som faktisk lager prototyper av hyperloop vet ikke hva de holder på med.

 

"Philip E. Mason, bedre kjent som Phil Mason og under pseudonymet Thunderf00t, er en britisk videoblogger. Han lager videoer på YouTube som kritiserer kreasjonisme, religion, pseudovitenskap og radikalfeminisme"

Han har nok uendelig mye mer peiling på dette enn Elon Musk ja. Man trenger heller ikke være et geni for å skjønne at det røret de bygger aldri kommer til å fungere etter hensikten. En platearbeider kan avfeie hele greia bare basert på at metall utvider og trekker seg sammen ganske mye pga. temperatursvinginger. Har du flere mil rør så må jo endestasjonene være evig lange. Eventuelt må de ha fleksible ledd som klarer å holde på et vakuum, og selv om det ikke er et 100% vakuum så snakker vi likevel om mer enn 90%. Mtp. volumet til røret så kommer det til å ta lengere tid å dekomprimere enn en vanlig togreise/flyreise totalt tar, for ikke å snakke om følgene en lekkasje i systemet får for de stakkarene inni loopen.

 

Det nye nå er å avfeie alle som er uenige med at de troller, men sett dere inn i greiene selv og kom med gyldige motargumenter i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...