Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kun dumme robotklippere?


Anbefalte innlegg

Heisan,

Jeg stusser litt på at de robotgressklipperene jeg ser rundt om kun tilsynelatende kjører helt sikk-sakk og kjører rett frem til de støter på noe, snur seg ~40 grader, og fortsetter rett frem. Dette ser jo veldig lite effektivt ut, og er akkurat slik min robotstøvsuger til 250kr gjør. Og det fungerer dårlig.

 

Hvorfor går de ikke litt bedre til verks, slik som de dyrere robotstøvsugerene? Som kartlegger arealet, og går systematisk til verks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisan,

Jeg stusser litt på at de robotgressklipperene jeg ser rundt om kun tilsynelatende kjører helt sikk-sakk og kjører rett frem til de støter på noe, snur seg ~40 grader, og fortsetter rett frem. Dette ser jo veldig lite effektivt ut, og er akkurat slik min robotstøvsuger til 250kr gjør. Og det fungerer dårlig.

 

Hvorfor går de ikke litt bedre til verks, slik som de dyrere robotstøvsugerene? Som kartlegger arealet, og går systematisk til verks?

 

Du får det du betaler for. 

 

Selv skjønner jeg ikke hvorfor folk vil ha naturgress i det hele tatt. Legg kunstgress og glem alt som heter plenklipping, ugress og gressklippere. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Takker for mye svar :)

Men det er ikke lett å se hvilke klippere som faktisk er "smarte", og hvilke som bare går rett frem til de møter noe, og fortsetter slik.

Hvor mye må man gi for en klipper som kartlegger plenen, og går systematisk til verks? Noen gode alternativer som ikke koster 30k?

Man får jo smarte støvsugere med kamera og masse sensorer og hele sulamitten for under 3k (Xiaomi har en som går veldig systematisk til verks, og lager kart over rommet den er i). Da kan ikke denne teknologien være veldig dyr å implementere også i en robotklipper, uten at prisen må stige 10-20k?

 

PS: Nå skal det sies at jeg har tilnærmet null erfaring med robotklippere, og eier ingen smarte robot støvsugere heller. Men jeg har bare tenkt litt på at de klipperene jeg ser i nabolaget står bare å stanger frem og tilbake mellom alt de kjører borti, og det ser ikke veldig effektivt ut. :D

Lenke til kommentar

Heisan,

Jeg stusser litt på at de robotgressklipperene jeg ser rundt om kun tilsynelatende kjører helt sikk-sakk og kjører rett frem til de støter på noe, snur seg ~40 grader, og fortsetter rett frem. Dette ser jo veldig lite effektivt ut, og er akkurat slik min robotstøvsuger til 250kr gjør. Og det fungerer dårlig.

 

Hvorfor går de ikke litt bedre til verks, slik som de dyrere robotstøvsugerene? Som kartlegger arealet, og går systematisk til verks?

Det beste for plen er tilfeldig klipping på kryss og tvers, og det er bedre om vi mennesker også hadde gjort det. Bakdelen er at det selvfølgelig tar mye lengre tid, men det spiller ingen rolle for robotklipperne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har også en slik støvsuger uten særlig system, fungerer helt fint. Det er også mitt inntrykk etter å ha sett plener klippet av "billigere" robot klippere. Har ikke plen så har heller ikke robot klipper, dessverre. I tillegg er det jo verre å kartlegge systematisk klipping uten vegger å gå etter. 

Lenke til kommentar

..I tillegg er det jo verre å kartlegge systematisk klipping uten vegger å gå etter.

Etter hva jeg vet, så har de fleste modellene grensekabel som "gjerder inn" klipperen. Det vil derfor ikke vært noe enklere/vanskeligere å kartlegge hagen enn huset.

 

Jeg har både klipper og støvsuger, og begge delene gjør en utmerket jobb. Klipperen er så stille at den nesten kan beskrives som lydløs, derfor kan den også klippe ofte og gi optimal klipp. Støvsugeren bråker mer, og bør derfor helst jobbe mens man er ute av huset.

 

Det beste for en plen er tilfeldig mønster i klippingen, og vår klipper dekker plenen veldig godt. Det er ikke tegn til ujevnheter eller områder som er "glemt". Det er også en fordel med hyppig klipping, ettersom det gir mindre avkapp som gir næring til plenen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

..I tillegg er det jo verre å kartlegge systematisk klipping uten vegger å gå etter.

Etter hva jeg vet, så har de fleste modellene grensekabel som "gjerder inn" klipperen. Det vil derfor ikke vært noe enklere/vanskeligere å kartlegge hagen enn huset.

 

Jeg har både klipper og støvsuger, og begge delene gjør en utmerket jobb. Klipperen er så stille at den nesten kan beskrives som lydløs, derfor kan den også klippe ofte og gi optimal klipp. Støvsugeren bråker mer, og bør derfor helst jobbe mens man er ute av huset.

 

Det beste for en plen er tilfeldig mønster i klippingen, og vår klipper dekker plenen veldig godt. Det er ikke tegn til ujevnheter eller områder som er "glemt". Det er også en fordel med hyppig klipping, ettersom det gir mindre avkapp som gir næring til plenen.

 

 

Selvfølgelig er det vanskeligere, har en noe som kan reflektere si ett radar signal kan en "tegne" opp omgivelsene. Med tråden i bakken må en kjøre frem og tilbake mye for å klare å ha en oversikt over hvor en er. 

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det vanskeligere, har en noe som kan reflektere si ett radar signal kan en "tegne" opp omgivelsene. Med tråden i bakken må en kjøre frem og tilbake mye for å klare å ha en oversikt over hvor en er.

Det er nok svært, svært uvanlig at robotstøvsugere har avansert radarteknologi, men gitt at man har det tilgjengelig så ville det selvsagt vært enklere å tegne opp huset. Da ville det dog vært mindre kostbart å brae lastet inn planløsningene direkte, enn å ha avanserte radarsystemer.

 

Når vi legger utopi til side, så fungerer begge teknologiene slik at de kjører til de møter et hinder. Enten ved at de fysisk treffer, de møter en grensekabel eller at de har enkle avstandsmålere som merker at en hindring er foran.

 

For å kartlegge et område på den måten, så må de ( som du skriver) kjøre frem og tilbake mye og det er nettopp det de gjør hele dagen.. kjører frem om tilbake mye. Det er enkelt å for de å telle hvor mange ganger hjulet går rundt( derav avstand) og hvilken retning de kjører. Det er derfor også enkelt å kartlegge et slikt område.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig er det vanskeligere, har en noe som kan reflektere si ett radar signal kan en "tegne" opp omgivelsene. Med tråden i bakken må en kjøre frem og tilbake mye for å klare å ha en oversikt over hvor en er.

Det er nok svært, svært uvanlig at robotstøvsugere har avansert radarteknologi, men gitt at man har det tilgjengelig så ville det selvsagt vært enklere å tegne opp huset. Da ville det dog vært mindre kostbart å brae lastet inn planløsningene direkte, enn å ha avanserte radarsystemer.Når vi legger utopi til side, så fungerer begge teknologiene slik at de kjører til de møter et hinder. Enten ved at de fysisk treffer, de møter en grensekabel eller at de har enkle avstandsmålere som merker at en hindring er foran.For å kartlegge et område på den måten, så må de ( som du skriver) kjøre frem og tilbake mye og det er nettopp det de gjør hele dagen.. kjører frem om tilbake mye. Det er enkelt å for de å telle hvor mange ganger hjulet går rundt( derav avstand) og hvilken retning de kjører. Det er derfor også enkelt å kartlegge et slikt område.

Det er mange modeller som opererer på denne måte med å scanne rom, en trenger ikke avansert teknologi. De skal ikke lage en 3D modell av rommet.. de skal bare vite hvor de er sånn ca.

Lenke til kommentar

Vi har en Husqvarna 430 som også klipper tilfeldig (og ganske så stor plen), og denne har en hjelpekabel under plenen (omtrent på midten) som gjør at den finner veien tilbake til basen når den skal lades. Plenen er i 2 soner, så uten denne vil den ikke finne hjem på en enkel måte.

 

Langs denne hjelpekabelen, hvor klipperen da kjører et fast mønster hver gang, er det nå kjørespor i plenen. Så for min del er det helt topp at den kjører helt tilfeldig. 

 

Plenen ser allikevel helt fantastisk ut, så selv om det kanskje er irriterende - bare la den holde på. Om den får kjøre lenge nok blir resultatet bra allikevel.

Lenke til kommentar

Jeg har en neato connect eller noe sånn støvsuger som er veldig "smart", og lager kart av rommene, og deler de inn i forskjellige soner den gjør seg ferdig med før den kjører til neste og fortsetter.

 

Gressklipperen min, en dum robomow rs612 kjører sikk-sakk helt til den treffer hindring eller kanttråd. Syntes det var skikkelig teit og unødvendig I begynnelsen, men når den nå går 2 ganger i uken mellom 11 og 23, så ser plenen helt fantastisk ut. Det er ingen steder gresset får lov til å gro høyt, og har ingen hjulsporet noe sted. Ja, det tar lengre tid, men den er nesten lydløs. Så irritasjonen min er borte...

Har 450kvm plen ca.

Lenke til kommentar

Er mye prat om at de dreper pinnsvin o.l, er de så dårlig designet at de ikke har sens and avoid for hindringer?

 

Jeg har testet litt med min og hvor lett den kjører på en fot feks. og jeg tror derfor ikke den ville tatt pinnsvin. Jeg mistenker at det kanskje gjelder eldre modeller.

 

Vi har en Husqvarna 430 som også klipper tilfeldig (og ganske så stor plen), og denne har en hjelpekabel under plenen (omtrent på midten) som gjør at den finner veien tilbake til basen når den skal lades. Plenen er i 2 soner, så uten denne vil den ikke finne hjem på en enkel måte.

 

Langs denne hjelpekabelen, hvor klipperen da kjører et fast mønster hver gang, er det nå kjørespor i plenen. Så for min del er det helt topp at den kjører helt tilfeldig.

Vår Gardena R40 Li har tilfeldig avstand til guidekabelen når den følger den nettopp for å unngå spor. Dette trodde jeg var helt unødvendig, men jeg ser nå at det danner seg spor den siste halvmeteren inn til ladestasjonen der den er nødt til å kjøre likt hver gang.
Lenke til kommentar

Min Robomow har en stor støtfanger rundt fronten, som er ganske lett å presse inn, når den presses inn, så stopper bladene, og klipperen rygger litt og endrer vinkel før den snurrer bladene igjen og kjører forover.

Den merker også hvilken del av støtfangeren som presses inn, så den prøver å styre unna det den treffer. Den har altså litt retningssans.

Når den treffer kant-kablen, så stopper ikke knivene, men den bare endrer vinkel og kjører fremover igjen. Den ser ut til å vite hvor under klipperen den traff kabelen også, hvis den kommer over den skjevt.

På min kan man også velge hvor stort avvik fra kant-kablen den skal kjøre, så man ikke får hjulspor i plenen. Altså, en gang kjører den på kanten, neste gang kanskje 4cm på ene siden av den.

 

Det hadde sikkert ikke vært noe problem for Robomow eller noen andre å lage en smart gressklipper, men ser for meg at prisen på denne klipperen hadde blitt veldig høy, da den må ha mange nye sensorer og mer avansert software. Den er jo allerede dyr nok syntes jeg. Dessuten hadde kanskje en smart en allikavel vært så dum at den lagde hjulspor i gresset... Støvsugeren min er jo smart, men kjører omtrent samme rute hver gang, men den klarer ikke slite hjulspor i parketten heldigvis.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...