Gå til innhold

Kan vi jobbe sammen for å stoppe omskjæring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja.  Siv Jensen hadde et møte med religiøse ledere bak lukkede dører og 

annonserte etterpå at landsmøte vedtaket var opphevet. 
Så ble det veldig stille om det.

 

 

I følge VG er Frp første norske parti som går inn for forbud mot omskjæring av guttebarn.

 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/frp/uklokt-av-frp-aa-ville-forby-omskjaering-av-guttebarn/a/23993226/

 

Noen som har oversikt over prosessene i de andre partiene?

 

Jeg tror ledelsen i FrP har snudd, og nå støtter omskjæring. 

 

Lenke til kommentar

Her er hva Dagbladet skriver om rotet i Frp:

http://www.dagbladet.no/nyheter/siv-vil-ikke-jobbe-for-omskjaeringsforbud/68232131

 

- Jeg møtte European Jewish Association mandag, uten journalister til stede. I møtet bekreftet jeg at Frp har tatt et standpunkt mot rituell omskjæring. Det handler om å beskytte barn. Jeg gjorde det samtidig klart at Frp er en sterk forsvarer av Israel og blant Frps mange kampsaker er forbud mot rituell omskjæring av gutter ikke blant mine eller partiets prioriterte saker. På min vakt vil jeg kjempe for partiets prioriterte saker slik som bedre eldreomsorg og økte investeringer i samferdsel, skriver Siv Jensen i en sms til Dagbladet, via sin statssekretær Petter Kvinge Tvedt.

- Frp har tatt et prinsipielt standpunkt mot rituell omskjæring. Det handler om barns bestemmelsesrett over egen kropp og er klart forankret i partiets program. Jeg og Frp vil jobbe for alt som står i vårt program. Jeg må likevel ha størst fokus på de sakene som er høyest på agendaen for regjeringen og partiet. Det var min mening med budskapet i møtet hvor samferdsel og eldreomsorg ble fremhevet som sentrale saker. Rituell omskjæring er per i dag ikke blant disse, men Frps politikk ligger fast, skriver finansministeren.

Det virker som om vedtaket står fast, men at Siv Jensen ikke vil prioritere å gjennomføre det. Kanskje på tide med et lederskifte i Frp, da. Men det er jo positivt at et flertall av medlemmene i Frp ønsker et forbud.

Endret av Steinhjerte
Lenke til kommentar

Et forbud er skummelt da det kan føre til uheldige konsekvenser som hjemmeskjæring. Ikke det at jeg vet hvordan det foregår i dag, altså hvor mange som drar på sykehuset og får gjort det av profesjonelle folk i et sterilt miljø.

 

Har noen et eller annet fra de religiøse bøkene sier at man skal omskjære guttebarn? Jeg kan ikke huske å ha sett det.

 

Hvis man skal få lov til å omskjære guttebarn så bør man få lov til å omskjære jentebarn også. Likestilling kalles det....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge VG er Frp første norske parti som går inn for forbud mot omskjæring av guttebarn.

 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/frp/uklokt-av-frp-aa-ville-forby-omskjaering-av-guttebarn/a/23993226/

 

Noen som har oversikt over prosessene i de andre partiene?

MDG mente det samme, men de endret mening fordi de ikke ville være enig med FRP i noe.

 

EDIT: Men kanskje de ombestemmer deg igjen nå som FRP har ombestemt seg i motsatt retning

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Et forbud er skummelt da det kan føre til uheldige konsekvenser som hjemmeskjæring. Ikke det at jeg vet hvordan det foregår i dag, altså hvor mange som drar på sykehuset og får gjort det av profesjonelle folk i et sterilt miljø.

 

Har noen et eller annet fra de religiøse bøkene sier at man skal omskjære guttebarn? Jeg kan ikke huske å ha sett det.

 

Hvis man skal få lov til å omskjære guttebarn så bør man få lov til å omskjære jentebarn også. Likestilling kalles det....

Da får de som bedriver hjemmeskjæring ta de uheldige konsekvensene av det, som bøter, fengsel og tap av foreldreansvar. Det handler om å sette en standard. Hvis ikke kan man argumentere for det samme når det gjelder alt annet av kriminalitet. Man kan ikke stoppe prostitusjon heller, selv om man kan argumentere for at hvis det var lovlig med bordeller ville ingen kjøpt av narkomane og kjønnssykdommer og menneskehandle ville kommet under kontroll. Igjen handler det om en standard, hva er greit i vårt samfunn, og hva er ikke greit.

 

Det er ikke greit å skjære i barns kjønnsorganer. Ferdig med det.

Endret av 0004
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen et eller annet fra de religiøse bøkene sier at man skal omskjære guttebarn? Jeg kan ikke huske å ha sett det.

 

https://www.bible.com/bible/111/GEN.17.niv

 

Men som så mye annet som står i "hellige tekster" så er dette svada diktet opp av primitive barbarer som ikke visste bedre og ikke noe som bør viderføres i et oppegående samfunn. 

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Da får de som bedriver hjemmeskjæring ta de uheldige konsekvensene av det, som bøter, fengsel og tap av foreldreansvar. Det handler om å sette en standard. 

 

Barna som blir omskåret er vel de som primært tar konsekvensen. 

 

Og du kan ikke ta samme argumentet for "alt av kriminalitet". Det vil variere hva et forbud vil medføre. Røykeforbudet f.eks medførte endrede holdninger i befolkningen. 

 

En lov som forbyr omskjæring av rammer i hovedsak bare muslimer og jøder. For disse gruppene derimot er praksisen så viktig at et forbud bare gjør ellers vanlige mennesker til lovbrytere. Joda, vi kan ta fra dem barna, men dersom du faktisk snakker med "ofrene" for omskjæring enten det er jøder, amerikanere eller muslimer er det vel rimelig klart at de ikke lider så voldsomt. Å bli skilt fra foreldrene derimot er dramatisk. Det er jo heller ikke økt risiko for at denne gruppen vil skade barna ytterligere.

 

Jeg er uenig i at vi alltid bare kan "sette standarden". Vi må ta hensyn til praktiske konsekvenser av lover. Omskjæring er for meg noe som bør bekjempes vi langsiktig holdningsarbeid nasjonalt og internasjonalt.

Lenke til kommentar

 

Hvis man skal få lov til å omskjære guttebarn så bør man få lov til å omskjære jentebarn også. Likestilling kalles det....

 

Akkurat her vil vel feministene hevde at det er en forskjell. 

 

Ja, jeg er ikke feminist, men det typiske skadenivået ved omskjæring er jo mye større for jenter enn for gutter.

(Hege Storhaug og rights.no har skrevet mye om den saken https://www.rights.no/2016/02/har-jentene-ventet-lenge-nok-na/).

 

Men guttene har også rett på beskyttelse, og det er flertall i befolkningen i Norge for å forby det:

http://www.dagen.no/Nyheter/J%C3%98DISK-RITE/Stort-flertall-vil-forby-omskj%C3%A6ring-497475

Lenke til kommentar

 

Da får de som bedriver hjemmeskjæring ta de uheldige konsekvensene av det, som bøter, fengsel og tap av foreldreansvar. Det handler om å sette en standard.

 

Barna som blir omskåret er vel de som primært tar konsekvensen. 

 

Og du kan ikke ta samme argumentet for "alt av kriminalitet". Det vil variere hva et forbud vil medføre. Røykeforbudet f.eks medførte endrede holdninger i befolkningen. 

 

En lov som forbyr omskjæring av rammer i hovedsak bare muslimer og jøder. For disse gruppene derimot er praksisen så viktig at et forbud bare gjør ellers vanlige mennesker til lovbrytere. Joda, vi kan ta fra dem barna, men dersom du faktisk snakker med "ofrene" for omskjæring enten det er jøder, amerikanere eller muslimer er det vel rimelig klart at de ikke lider så voldsomt. Å bli skilt fra foreldrene derimot er dramatisk. Det er jo heller ikke økt risiko for at denne gruppen vil skade barna ytterligere.

 

Jeg er uenig i at vi alltid bare kan "sette standarden". Vi må ta hensyn til praktiske konsekvenser av lover. Omskjæring er for meg noe som bør bekjempes vi langsiktig holdningsarbeid nasjonalt og internasjonalt.

 

Og omskjæringsforbudet medførte eventuelt? Ettersom røykeforbudet medførte endrede holdninger?

 

Jeg føler du motsier deg selv, men av hvilken grunn? Jeg registrerer at du oppfatter forbudet kun gjeldende muslimer og jøder? Er det det som er problemstillingen for deg? Forbudet gjelder eventuelt alle, selv om det i praksis er disse to religiøse gruppene som står for det. Det jeg reagerer mest på er at du nevner ellers vanlige mennesker. Jeg er helt sikker på at voldtektforbrytere, drapsmennesker, pedofile og så videre ellers er vanlige mennesker.

 

Og som sagt, det er mange bikonsekvenser man kan unngå ved å normalisere en i utgangspunktet uønsket handling i samfunnet. Slik er det med alle lover fra A til Å. De forhindrer og bedrer absolutt ingenting, i seg selv. De er kun en rettesnor, en standard for samfunnet som helhet i enighet. Det handler om å utstøte enkelte individer og deres handlinger fra samfunnet. Statuere eksempler på hva som er akseptabelt og ikke.

Endret av 0004
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...