Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2018


DeQu

Anbefalte innlegg

 

Det faget "fysisk trening", hvordan foregår det i praksis? Er det forelesninger, eller er det praktisk trening hver time? Og er det trening som i gym på videregående med ballspill osv, eller er det mer fokus på utholdenhet, intervalltrening, styrketrening med vekter osv?

Vi har hatt 2 rene teori timer ila skoleåret hvor vi har gått igjennom litt treningsprinsipper osv.

 

 

Ellers har vanlige timer vært bygd opp i to deler. Første del av en time vært teori om treningsmetoder før vi har testet dem i praksis i andre del. Det er lagt opp til intervalltrening, styrketrening osv.

 

Førstehjelp hører også til det faget.

 

Det er vel en tanke at det skal bli enda mer førstehjelp enn det er p.d.d. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det faget "fysisk trening", hvordan foregår det i praksis? Er det forelesninger, eller er det praktisk trening hver time? Og er det trening som i gym på videregående med ballspill osv, eller er det mer fokus på utholdenhet, intervalltrening, styrketrening med vekter osv?

Vi har hatt 2 rene teori timer ila skoleåret hvor vi har gått igjennom litt treningsprinsipper osv.

 

 

Ellers har vanlige timer vært bygd opp i to deler. Første del av en time vært teori om treningsmetoder før vi har testet dem i praksis i andre del. Det er lagt opp til intervalltrening, styrketrening osv.

 

Førstehjelp hører også til det faget.

Det er vel en tanke at det skal bli enda mer førstehjelp enn det er p.d.d.
Det håper jeg :)

Burde vært en større del mtp. at vi trolig får bruk for det i B2. Det er litt skremmende at andre B1-studenter utviser et veldig lavt nivå på førstehjelpsøvelse. Kunne muligens blitt løst med et arbeidskrav innen stoffet. Men igjen så skjønner jeg jo at det blir veldig mye. Har hvertfall nok av eksamener dette semesteret så ser ikke helt hvordan det skal passe inn..

Endret av marud
Lenke til kommentar

Hei! Jeg bare lurer på om dere vet noe om hvordan turnusordningen fungerer i yrket? Er det slik at man er nødt til å jobbe natt, eller går det an å få et slags valg etterhvert?

Det går nok ikke ant til å gi noen fasit ellet svar på hvordan en turnusordning fungerer i politiet. Det varierer ut i fra hvor man er i landet, og hvilken avdeling man er på. Det varierer nok også om feks etterforskere jobber turnus andre steder.

 

Jeg kan ta meg som et eksempel. Jeg jobber på en ordensavdeling og har en skiftplan på 5 uker. Da jobber jeg to av 5 helger på disse fem ukene. En natthelg og en daghelg. Etter denne perioden på 5 uker så starter vi på nytt på planen.

 

Er det noe spesielt du lurer på angående det å jobbe turnus?

Lenke til kommentar

For å si det sånn, det er på natta du tjener penger :)

Joda, sant det. Hadde jeg hatt et høyere lønnstrinn, og hadde jeg hatt mulighet for å velge bort nattevakter, så hadde jeg nok det. Ikke noe å hige etter de nattskiftene.. For min del får jeg tilnærmet et fast tillegg pr mnd/nattillegg.

Lenke til kommentar

 

For å si det sånn, det er på natta du tjener penger :)

Joda, sant det. Hadde jeg hatt et høyere lønnstrinn, og hadde jeg hatt mulighet for å velge bort nattevakter, så hadde jeg nok det. Ikke noe å hige etter de nattskiftene.. For min del får jeg tilnærmet et fast tillegg pr mnd/nattillegg.

 

"...hadde jeg hatt mulighet for å velge bort nattevakter, så hadde jeg nok det" - Hvorfor det?

Lenke til kommentar

 

 

For å si det sånn, det er på natta du tjener penger :)

Joda, sant det. Hadde jeg hatt et høyere lønnstrinn, og hadde jeg hatt mulighet for å velge bort nattevakter, så hadde jeg nok det. Ikke noe å hige etter de nattskiftene.. For min del får jeg tilnærmet et fast tillegg pr mnd/nattillegg.

 

"...hadde jeg hatt mulighet for å velge bort nattevakter, så hadde jeg nok det" - Hvorfor det?

 

Om du har jobbet turnus eller liknende med nattskift involvert vil du skjønne hvorfor nattskift er noe herk. Fucker opp døgnrytmen rimelig greit blant annet

Endret av Bjorhusdal
Lenke til kommentar

 

 

 

For å si det sånn, det er på natta du tjener penger :)

Joda, sant det. Hadde jeg hatt et høyere lønnstrinn, og hadde jeg hatt mulighet for å velge bort nattevakter, så hadde jeg nok det. Ikke noe å hige etter de nattskiftene.. For min del får jeg tilnærmet et fast tillegg pr mnd/nattillegg.

"...hadde jeg hatt mulighet for å velge bort nattevakter, så hadde jeg nok det" - Hvorfor det?

Om du har jobbet turnus eller liknende med nattskift involvert vil du skjønne hvorfor nattskift er noe herk. Fucker opp døgnrytmen rimelig greit blant annet

Helt korrekt det som blir nevnt her. Jeg klarer overgangen mellom dag og ettermiddagsskift greit. Men det er værre andre veien til nattskift. Eller at man skal legge om fra natt til dag. Nattskift sliter på kroppen, sånn er det bare.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

For å si det sånn, det er på natta du tjener penger :)

Joda, sant det. Hadde jeg hatt et høyere lønnstrinn, og hadde jeg hatt mulighet for å velge bort nattevakter, så hadde jeg nok det. Ikke noe å hige etter de nattskiftene.. For min del får jeg tilnærmet et fast tillegg pr mnd/nattillegg.

"...hadde jeg hatt mulighet for å velge bort nattevakter, så hadde jeg nok det" - Hvorfor det?

Om du har jobbet turnus eller liknende med nattskift involvert vil du skjønne hvorfor nattskift er noe herk. Fucker opp døgnrytmen rimelig greit blant annet
Helt korrekt det som blir nevnt her. Jeg klarer overgangen mellom dag og ettermiddagsskift greit. Men det er værre andre veien til nattskift. Eller at man skal legge om fra natt til dag. Nattskift sliter på kroppen, sånn er det bare.
Når jeg jobbet natt før så slet jeg også med å få nok søvn. Våknet som regel etter fem timer og hadde null sjans til å sove mer. Likevel syntes jeg det går helt fint. Men det er slitsomt.
Lenke til kommentar

Jeg leser mine gamle poster og ser at jeg selv satt med sommerfugler i magen (les; grevlinger med vinger) rundt denne tiden for noen år siden. Dere har en tøff ventetid foran dere, og et spennende opptak. Gulroten i enden gjør ALT verdt det, for dere er i ferd med å begi dere ut på en av verdens beste politiutdannelser, og verdens kuleste jobb. LYKKE TIL!

Mvh B3- student. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg sitter med et aldri så lite stressfit her, for jeg kom på først nå at jeg har oppgitt en feilopplysning på følgebrevet! Svarte nei på at jeg har blitt domfelt eller fått forelegg for en straffbar handling. Hadde ingen bange anelser der, ettersom at politiattesten ganske enkelt sa «plettfri vandel», men kom til å tenke på først nå at jeg i 2016 fikk bot/forenklet forelegg for å bryte fartsgrensen! Nå er jeg sykt redd for at jeg ikke kommer inn, ettersom at vi skriver under på at opplysningene vi oppgir er sanne.. :(

 

Grunnen til at jeg også glemte bort forseelsen var fordi PHS skriver dette om plettfri vandel: «Søker har ikke plettfri vandel dersom han/hun har begått lovbrudd som har ført til formelle straffereaksjoner (for eksempel bøter eller domfellelse).»

 

Ettersom min vandel ble oppgitt plettfri tenkte jeg ikke noe mer over det... FML!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Du har fått forenklet forelegg, ergo har du plettfri vandel sånn sett. Ikke noe å stresse med, bare send PHS en e-post om at du glemte å nevne dette. :)

Endret av Slettet-3RYwwc
Lenke til kommentar

Jeg sitter med et aldri så lite stressfit her, for jeg kom på først nå at jeg har oppgitt en feilopplysning på følgebrevet! Svarte nei på at jeg har blitt domfelt eller fått forelegg for en straffbar handling. Hadde ingen bange anelser der, ettersom at politiattesten ganske enkelt sa «plettfri vandel», men kom til å tenke på først nå at jeg i 2016 fikk bot/forenklet forelegg for å bryte fartsgrensen! Nå er jeg sykt redd for at jeg ikke kommer inn, ettersom at vi skriver under på at opplysningene vi oppgir er sanne.. :(

 

Grunnen til at jeg også glemte bort forseelsen var fordi PHS skriver dette om plettfri vandel: «Søker har ikke plettfri vandel dersom han/hun har begått lovbrudd som har ført til formelle straffereaksjoner (for eksempel bøter eller domfellelse).»

 

Ettersom min vandel ble oppgitt plettfri tenkte jeg ikke noe mer over det... FML!!

Ikke stress, gjør som JackNapier sier, og send dem en mail med forklaring. Mange som kommer inn på PHS med fartsbøter :) Dersom intervjuer ikke nevner det på intervjuet anbefaler jeg deg å ta det opp selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sitter med et aldri så lite stressfit her, for jeg kom på først nå at jeg har oppgitt en feilopplysning på følgebrevet! Svarte nei på at jeg har blitt domfelt eller fått forelegg for en straffbar handling. Hadde ingen bange anelser der, ettersom at politiattesten ganske enkelt sa «plettfri vandel», men kom til å tenke på først nå at jeg i 2016 fikk bot/forenklet forelegg for å bryte fartsgrensen! Nå er jeg sykt redd for at jeg ikke kommer inn, ettersom at vi skriver under på at opplysningene vi oppgir er sanne.. :(

 

Grunnen til at jeg også glemte bort forseelsen var fordi PHS skriver dette om plettfri vandel: «Søker har ikke plettfri vandel dersom han/hun har begått lovbrudd som har ført til formelle straffereaksjoner (for eksempel bøter eller domfellelse).»

 

Ettersom min vandel ble oppgitt plettfri tenkte jeg ikke noe mer over det... FML!!

Var innenfor samme problemstilling ettersom jeg pådro meg et forenklet forelegg i 2014. Ringte PHS og fikk beskjed om at jeg da bare skulle krysse av for forenklet forelegg og negativ kontakt med vår forhåpentligvis fremtidige arbeidsgiver. Så sånn jeg har forstått og fått det forklart har verken jeg eller du gjort det feil mtp. følgebrev :)

 

Og som Bjorhusdal skriver over meg her, hvis ikke intervjuer nevner det så nevner du det selv, best å ha alle kort på bordet og reflektere modent over det så går det nok bra, kjenner flere som har fått fartsbøter som studerer til og er politi den dag i dag.

Endret av Victor3-0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har fått forenklet forelegg, ergo har du plettfri vandel sånn sett. Ikke noe å stresse med, bare send PHS en e-post om at du glemte å nevne dette. :)

Ser at vedkommende skriver at han fikk bot/forenklet forelegg. På folkemunnet blir nok begrepene brukt om hverandre. I politiet blir bot brukt om forelegg utstedt av feks en jurist. Altså det må en straffesak til, ergo ingen plettfri vandel. Det er heller ikke alle trafikksaker son kan avgjøres mes et forenklet forelegg, men derimot et forelegg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...