Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2018


DeQu

Anbefalte innlegg

Hvordan trener dere frem mot løpetesten? Klarer jo fint å jogge 802 meter på 6 min, men er sjeldent jeg slenger meg ned på magen og ryggen mens jeg løper ute eller på mølla.

 

Er det lett å få seg relevant deltidsjobb som politistudent?

 

Også et mer forfengelig spørsmål, noen som vet om man må ha på seg uniform når man ankommer skolen eller er det lov å skifte der? Har lissom ikke lyst til å pendle med toget i full uniform :lol:

Vi har ikke lov til å bruke uniform utenfor skolens område, så det blir å skifte på skolen når man ankommer om morgenen :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål angående følgebrevet:

 

I punkt 3b av følgebrevet skal en svare på om man har "vært i kontakt med politiet på en negativ måte".

 

Ettersom jeg fikk en bot for offentlig urinering for mange år siden, vil dette kvalifisere som "negativ kontakt" med politiet?

Det blir riktig å krysse av på 3b, da urinering ikke er forenklet forelegg, men et ordinært forelegg utstedt av jurist.

Lenke til kommentar

Sjekker de søkerne på noen andre politiregistre enn det som står på politiattesten?

Politiloven §24b regulerer dette.

 

Utdrag fra første ledd:

 

 

Opptak av studenter til Politihøgskolens grunnutdanning foretas av en opptaksnemnd oppnevnt av styret. Opptak forutsetter at søkeren har plettfri vandel, oppfyller fastsatte formelle krav og fremstår som skikket for tjeneste i politi- og lensmannsetaten. Søkerne må fremlegge uttømmende og utvidet politiattest, jf. politiregisterloven § 41. Det kan også innhentes opplysninger om henlagte straffesaker eller andre forhold som kan ha betydning for søkerens skikkethet. Departementet gir nærmere regler om opptaksnemndas sammensetning, saksbehandling, spesielle opptakskrav, opptaksprøve og nærmere kriterier for opptak og rangering av søkere.

Samtlige register kan sjekkes, og informasjon derfra kan brukes. Dersom du for eksempel har vært mistenkt i en rekke alvorlige saker som har blitt henlagt på bevisets stilling kan dette for eksempel gjøre at man ikke finnes skikket. Samme dersom man har for mye kontakt med kriminelle miljøer/nettverk. 

Endret av DeQu
Lenke til kommentar

 

Spørsmål angående følgebrevet:

 

I punkt 3b av følgebrevet skal en svare på om man har "vært i kontakt med politiet på en negativ måte".

 

Ettersom jeg fikk en bot for offentlig urinering for mange år siden, vil dette kvalifisere som "negativ kontakt" med politiet?

Vil det ikke heller være rigtig å svare ja på spørsmål 3C (Har du ett eller flere forenkla forelegg) om du ikke er anmeldt men har fått bot?

Offentlig urinering MÅ anmeldes før at man får en bot (forelegg). Det er umulig å få et forelegg uten at en også er anmeldt for dette forholdet.

 

Så kryss av for ja!

Lenke til kommentar

 

 

 

Har oppdaget at fastlegen min brukte et eldre skjema for legeerklæringen enn det som ligger ute på nettet. Vet ikke hvordan han fant det. Så at han lastet det ned fra phs.no. Den gamle versjonen er faktisk litt mer omfattende og spør om det samme. Det nye skjemaet virker egentlig bare ryddigere. Tror dere dette blir et problem eller bør jeg gå til legen igjen og be han fylle ut legeerklæringen med det nye skjemaet?

 

Jeg var i samme situasjon i fjor, sendte da mail til opptakskontoret og spurte om det kunne bli ett problem. Men fikk til svar at dette gikk helt fint. Du kan for sikkerhetsskyld sende mail til opptakskontoret du også. 

 

Tusen takk for svar! Det var beroligende. Jeg tar og sender en mail til opptakskontoret for sikkerhetsskyld :)

 

Er i samme situasjon selv, har du mulighet å videreføre informasjonen du får av PHS etterpå? så slipper de å få mange mailer med samme spørsmål. 

 

Fikk til svar at dette var helt uproblematisk. Bare husk å legge ved audiometri og spirometri test.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har oppdaget at fastlegen min brukte et eldre skjema for legeerklæringen enn det som ligger ute på nettet. Vet ikke hvordan han fant det. Så at han lastet det ned fra phs.no. Den gamle versjonen er faktisk litt mer omfattende og spør om det samme. Det nye skjemaet virker egentlig bare ryddigere. Tror dere dette blir et problem eller bør jeg gå til legen igjen og be han fylle ut legeerklæringen med det nye skjemaet?

Jeg var i samme situasjon i fjor, sendte da mail til opptakskontoret og spurte om det kunne bli ett problem. Men fikk til svar at dette gikk helt fint. Du kan for sikkerhetsskyld sende mail til opptakskontoret du også.

Tusen takk for svar! Det var beroligende. Jeg tar og sender en mail til opptakskontoret for sikkerhetsskyld :)

Er i samme situasjon selv, har du mulighet å videreføre informasjonen du får av PHS etterpå? så slipper de å få mange mailer med samme spørsmål.

Fikk til svar at dette var helt uproblematisk. Bare husk å legge ved audiometri og spirometri test.
Supert tusen takk for svar
Lenke til kommentar

 

 

Spørsmål angående følgebrevet:

 

I punkt 3b av følgebrevet skal en svare på om man har "vært i kontakt med politiet på en negativ måte".

 

Ettersom jeg fikk en bot for offentlig urinering for mange år siden, vil dette kvalifisere som "negativ kontakt" med politiet?

Vil det ikke heller være rigtig å svare ja på spørsmål 3C (Har du ett eller flere forenkla forelegg) om du ikke er anmeldt men har fått bot?

Offentlig urinering MÅ anmeldes før at man får en bot (forelegg). Det er umulig å få et forelegg uten at en også er anmeldt for dette forholdet.

 

Så kryss av for ja!

 

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

Dere som har kommet inn, øvde dere mye på svømmingen i forkant? Har svømt litt og klarer kravet med 15 sek, men da er jeg ordentlig sliten. Skulle gjerne ha klart det med enda mer margin, kanskje 30 sek, men er vanskelig å få tiden til å strekke til for å trene kondisjon, styrke og svømming så svømmingen blir gjerne nedprioritert...

Jeg svømte en 3-4 ganger før opptaket og det holdt i massevis for meg. Bare være bevisst teknikk og trene på nettopp det. I tillegg så får man litt ekstra boost på opptaksdagen. Jeg svømte 10 sekunder bedre på opptaket enn trening.
Lenke til kommentar

 

Dere som har kommet inn, øvde dere mye på svømmingen i forkant? Har svømt litt og klarer kravet med 15 sek, men da er jeg ordentlig sliten. Skulle gjerne ha klart det med enda mer margin, kanskje 30 sek, men er vanskelig å få tiden til å strekke til for å trene kondisjon, styrke og svømming så svømmingen blir gjerne nedprioritert...

Jeg svømte en 3-4 ganger før opptaket og det holdt i massevis for meg. Bare være bevisst teknikk og trene på nettopp det. I tillegg så får man litt ekstra boost på opptaksdagen. Jeg svømte 10 sekunder bedre på opptaket enn trening.

Selv om man får en ekstra boost på opptaksdagen, så er man langt unna å være supermann. Jeg svømte inn med 5 sekunders margin, da jeg ikke er noen svømmer. Tren litt til på teknikk og vendinger. Vendinger kan man spare masse tid på. Lykke til!

Lenke til kommentar

Dere som har kommet inn, øvde dere mye på svømmingen i forkant? Har svømt litt og klarer kravet med 15 sek, men da er jeg ordentlig sliten. Skulle gjerne ha klart det med enda mer margin, kanskje 30 sek, men er vanskelig å få tiden til å strekke til for å trene kondisjon, styrke og svømming så svømmingen blir gjerne nedprioritert...

Det er viktig at du ikke bruker alle energien på svømmedelen, fordi du trenger en god del energi og styrke senere på løpedelen. 

Lenke til kommentar

Dere som har kommet inn, øvde dere mye på svømmingen i forkant? Har svømt litt og klarer kravet med 15 sek, men da er jeg ordentlig sliten. Skulle gjerne ha klart det med enda mer margin, kanskje 30 sek, men er vanskelig å få tiden til å strekke til for å trene kondisjon, styrke og svømming så svømmingen blir gjerne nedprioritert...

 

Da jeg var på opptak i Oslo for 3 år siden var rekkefølgen som følger; svømming - styrke - løping. Det er ganske grei tid mellom svømmingen og løpingen/styrke, slik var det ihvertfall for meg. Ble godt restituert i mellomtiden. Man skal jo ha litt tid til å dusje og skifte etter svømingen, og det tar gjerne 15 min eller mer. Så det gjør nok ingenting å ta seg veldig ut på svømmingen. Og husk at svømming også er kondisjonstrening, så det er nok ikke dumt å prioritere svømmingen litt mer hvis du føler deg usikker der. Bytt f.eks ut en løpeøkt med en svømmeøkt i stede. Når jeg trente svømming før opptak klarte jeg maks 10 sekunder før kravet, men etter å ha svømt ca. en gang i uken kom jeg inn 40 sekunder før kravet på selve opptaksdagen (med brystsvømming). Prioriter det du føler du er dårligst på, siden du er såpass nær de fysiske testene. 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

 

Er det noen i Oslo som vet om et basseng man kan få øvd seg til 100 m svømming, siden bassenget ved phs er 12,5 m? 

Vet ikke om det finnes 100 m lang basseng. Men det er ihvertfall en på 50 meter på tøyen. 

 

Formulerte meg muligens litt dårlig, er i utgangspunktet ute etter et basseng som er 12,5 m langt, slik bassenget på opptaksprøven i Oslo. Men takk for tips!  :)

Lenke til kommentar

Bassenget på opptaksprøven er altså 12,5 meter? Det vil si at hvis man øver i et 25meters basseng, noe jeg trodde var standarden, så må man foreta dobbelt så mange vendinger på opptaksprøven enn det man er vandt til?

Ikke alle bassengene er 12,5. Stor fordel å svømme i 12.5 kontra 25, da vendingene gjør alt mye lettere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...