Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

E-Sigaretter: Spørsmål, anbefalinger og diskusjon


Lakus

Anbefalte innlegg

Så å si alle kan brukes uten nikkel tenker jeg. Nikkel (typisk Ni200) er for tempkontroll, og det finnes også andre alternativer for det formålet. De fleste tanker tar også "normale" fordamperhoder med kanthal-tråd.

 

Jeg bruker fordamperhode med ståltråd (SS316L) på en mod med tempkontroll.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar på mitt innlegg!

Jeg har startet bestilling på flere sider, men usikkerheten og skepsisen tar overhånd når jeg skal til å betale.

Kan jeg få linker til produkter/sider som ikke bruker paypal, har bra kvalitet på produktet og er pålitelig?

Produktet jeg ønsker er noe som i første rekke dekker nikotinbehovet og ser ut (sånn noenlunne) som en sigarett.

Ønsker også å bestille med flere smaker for å teste litt...

 

...skulle tro at når man var voksen så skulle mann ikke ha behov for å bli holdt i hånda...

På forhånd takk! :)

Endret av Teletobbi
Lenke til kommentar

...får heilt kav av å komme igang med dette... besøkt flere fora og nettbutikker, og det er jo en jungel der ute!

Anbefalingene går i hytt og pine. Priser. Utstyr. Smaker.. flere av netbutikkene ser ikke ut som sider jeg ønsker å legge igjen mine kredittkortdetaljer... Hver gang jeg tenker "nå skal jeg inn å bestille en startpakke"-så mister jeg motet..

 

Jeg ønsker noe som kan erstatte snusen, som i sin tur erstatta price milden...

..er ikke Onico for snus det samme som Esig er for sigaretter?

Bort med alt av tobakk, men beholder nikotinen?

 

EDIT: Den er visst nikotinfri og ja - noen burde lage tobakksfri snus med nikotin.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Takker for svar på mitt innlegg!

Jeg har startet bestilling på flere sider, men usikkerheten og skepsisen tar overhånd når jeg skal til å betale.

Kan jeg få linker til produkter/sider som ikke bruker paypal, har bra kvalitet på produktet og er pålitelig?

Produktet jeg ønsker er noe som i første rekke dekker nikotinbehovet og ser ut (sånn noenlunne) som en sigarett.

Ønsker også å bestille med flere smaker for å teste litt...

 

...skulle tro at når man var voksen så skulle mann ikke ha behov for å bli holdt i hånda...

På forhånd takk! :)

PayPal er det sikreste du kan få i dag av internasjonale betalingstilbydere. Du får ikke evæske med nikotin fra seriøse, norske forhandlere.

http://www.vapeclub.co.uk er en god britisk forhandler. Er dog noe dyr på frakt. Husk importgrensen på 350,- inkl. frakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takker for svar på mitt innlegg!

Jeg har startet bestilling på flere sider, men usikkerheten og skepsisen tar overhånd når jeg skal til å betale.

Kan jeg få linker til produkter/sider som ikke bruker paypal, har bra kvalitet på produktet og er pålitelig?

Produktet jeg ønsker er noe som i første rekke dekker nikotinbehovet og ser ut (sånn noenlunne) som en sigarett.

Ønsker også å bestille med flere smaker for å teste litt...

 

...skulle tro at når man var voksen så skulle mann ikke ha behov for å bli holdt i hånda...

På forhånd takk! :)

PayPal er det sikreste du kan få i dag av internasjonale betalingstilbydere. Du får ikke evæske med nikotin fra seriøse, norske forhandlere.

http://www.vapeclub.co.uk er en god britisk forhandler. Er dog noe dyr på frakt. Husk importgrensen på 350,- inkl. frakt.

 

Superb side!

Chat med kundeservice halp meg å få trygghet og informasjon.

Nå er det bare å vente i spenning!

Mange takk for linken, likte den siden veldig godt :)

Lenke til kommentar

Det er litt nikkel også i kniver, gafler og skjeer, kirurgiske skruer osv.

SS316 og SS316L har ca. 10-14% nikkel i legeringen. Legeringen kalles i dagligtale rustfritt stål.

Det som er viktig er at nikkelinnholdet er lavt nok til å ikke trigge noen reaksjon.

Lenke til kommentar

Du får kjøpt ferdigrullet coils, ja. Jeg kan anbefale Geek Vapes sine 0.6 ohm claptons.

Jeg kan ikke si noe om kvaliteten på piratkopien, siden jeg har ekte vare kjøpt i Norge. Anbefaler deg å gjøre dette.

 

Okey det demrer, men kanskje jeg starter med ett byggesett til min cubis, men 6 ml frister, hender jeg må ha påfyll i løpet av dagen.

 

Hvilken blanding bruker dere vg og pg?

 

er det vg som er den tykke?

Lenke til kommentar

Hva kreves for å bruke temperaturstyring, ser jeg kan stille fra 100 til 600 på forskjellige typer, ss , ni, osv, prøvde ss med en vanlig coil, 1 ohm, den brant, så har ikke prøvd igjen. Er det sånne RBA RTA som man monterer coil og bumull selv, og med noen har keramisk bunn, sånne man må ha for å bruke denne innstillingen tempstyring?

Lenke til kommentar

Hva kreves for å bruke temperaturstyring, ser jeg kan stille fra 100 til 600 på forskjellige typer, ss , ni, osv, prøvde ss med en vanlig coil, 1 ohm, den brant, så har ikke prøvd igjen. Er det sånne RBA RTA som man monterer coil og bumull selv, og med noen har keramisk bunn, sånne man må ha for å bruke denne innstillingen tempstyring?

For å bruke TC, så må du ha Ni200 eller SS wire. Jeg har absolutt ingen erfaring med SS, men Ni funker greit. Men som sagt så er det en god mulighet for at jeg har utviklet en nikkelallergi, så jeg dropper TC for nå.

 

Fyrer du kanthal (vanlig wire) på TC, så blir det svidd med en gang.

Lenke til kommentar

Hva kreves for å bruke temperaturstyring, ser jeg kan stille fra 100 til 600 på forskjellige typer, ss , ni, osv, prøvde ss med en vanlig coil, 1 ohm, den brant, så har ikke prøvd igjen. Er det sånne RBA RTA som man monterer coil og bumull selv, og med noen har keramisk bunn, sånne man må ha for å bruke denne innstillingen tempstyring?

Først er det nyttig å vite hva temperaturstyring (kalt TC) egentlig er, hva som skjer. Jeg er litt nørd, men folk trenger ikke være veldig nørd for å bruke det i det daglige.

 

Det som skjer;

 

er at modden måler den elektriske motstanden i tråden i fordamperhodet når du damper. Når metallet i denne tråden varmes opp, så endrer motstanden seg. Hvor mye den endrer seg avhenger av hvilket metall den består av. Modden vet hva motstanden er ved romtemperatur. Dette har du fortalt den (new or same coil-valg). Så måler den motstanden svært mange ganger pr. sekund mens du damper, og følger med på endringene. Det er slik modden finner ut omtrent hvor varm tråden er blitt. 

 

For å oversette motstand til temperatur er modden programmert med TCR-verdier, såkalt temperatur-koeffisient. Det er et tall for hvor mye motstanden endrer seg når temperaturen endres. Nikkel har sin TCR, andre metaller har sine TCR-verdier. Du trenger vanligvis ikke tenke på det, modden tar seg av det. Men det kan være greit å ha bak øret for å forstå hvorfor forskjellige metalltråder kan eller ikke kan brukes til TC.

 

Nikkel (Ni200) er et metall hvor motstanden endrer seg mye når temperaturen går opp. Derfor var det lettest å få til TC med nikkeltråd. I dag har moddene mer nøyaktig måling av motstanden, som gjør det lettere å fastslå endringene i flere metaller. Derfor finnes nå også hoder med titan og rustfritt stål. Begge disse endrer også elektrisk motstand når temperaturen endres, men er likevel mer stabil i motstanden sin enn nikkel. Kanthal-tråd har så flat temperaturkurve at de fleste ikke prøver å lage TC til det metallet. Kanthal er ment å brukes i watt eller volt-modus. Hvis en stiller modden på TC for ståltråd, så vil den ikke oppdage endringene den venter i kanthaltråden, derfor blir tråden da altfor varm. Så kanthal går i watt/volt, ikke i TC.

 

De fleste mods med TC tilbyr innstilling for hvilket metall tråden i fordamperhodet består av, slik at dette kan funke med de trådene. Kanthal er igjen vanligvis ikke blant de metallene.

 

 

 

Så hva trenger du? To ting: En mod som støtter TC, og fordamperhoder av en type ment for TC. 

Slike hoder er  tilgjengelig for mange forskjellige tanker, kjøp det som passer til tanken.

 

Dette er to deler som funker sammen, og er ment for hverandre. Hvis en mikser med å ha mod på TC, og bruker ikke-TC hode, så vil det skjære seg fordi temperaturen ikke er under kontroll. Pass på å ha modden stilt på det metallet som er i bruk. Dette velger du når du kjøper fordamperhoder, slik at du vet hva hodene passer til. Når du monterer hodene i tanken, så vet du f.eks. at du har et Ti-hode, og at du da setter modden på TC og på Ti for titan-tråd.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for den xRun, da må jeg ha coil som er tilpasset tc, som står for temperatur control, vil jeg da tro.

Hva er fordelen med å bruke tc, en optimal spenning i coilen, opp mot tålegrensen?

men hvordan kan jeg vite hva jeg kan bruke av temp, fra 100 til 600, det vil kanskje stå på coilen?

:)

Lenke til kommentar

Hva er fordelen med å bruke tc, en optimal spenning i coilen, opp mot tålegrensen?

Vanlig damping uten TC setter en spenning på lasten, som gir en viss effekt, og gir en viss varmeproduksjon. Skal man unngå at coilen blir for varm må en velge en spenning eller effekt som ikke er for høy. Men da tar det samtidig litt lengre tid før coilen blir varm og produserer damp. Her snakker vi vanligvis brøkdeler av et sekund, men merkbart hver gang en tar et trekk.

 

Med TC kan en sette på høyere effekt (f.eks. 40W istedenfor 20W), som betyr vesentlig raskere oppvarming, og så tar TC seg av å regulere effekten når valgt temperatur er oppnådd. Det betyr raskt opp til en nyttig temp, og deretter stiger den ikke videre. Det er en av de sentrale fordelene.

 

hvordan kan jeg vite hva jeg kan bruke av temp, fra 100 til 600, det vil kanskje stå på coilen?

De fleste mods gir deg valget mellom å vise temp i Celsius eller Farenheit. 600° er antagelig Farenheit, for det ville vært vanvittig høyt for Celsius i denne sammenhengen.

 

Ideell temperatur kan variere avhengig bla. av type vek (bomullstype osv), og hvor varm damp du liker.

Over en viss temperatur, rundt 220°-230°C, vil brukbar levetid på veken bli forkortet fordi den gradvis blir litt varmeskadet og etterhvert svidd når en damper. Omtrent som pizza-ark når du steker pizza, 225°C gir litt bruning og varmeskade på bakepapiret.

Ved lavere temperaturer varer veken vesentlig lengre, men dampproduksjonen vil være noe mindre. Velger man svært lav temp så blir det ikke produsert en nyttig mengde damp i tidsperspektivet av et trekk.

 

Så det optimale vil ligge et sted mellom 170°C og 220°C, eller kanskje litt høyere om en aksepterer kortere levetid på veken. Resten er opp til din egen smak og behag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...