Gå til innhold

Bør man stole på utlanske telefon opprigning?


Anbefalte innlegg

 

 

det gidder jeg ikke å styre med. 

Hvis det er et styr for deg å skrive "Bilen din står med lysa på" og trykke send, så forstår jeg deg godt. Men mange av oss andre gjør dette på null komma niks og bruker lengre tid på å ringe: vente, presentere seg, framføre ærende, småprat og farvel. For meg ville SMS vært førstevalget for en slik beskjed, både som sender, men i enda større grad som mottaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

det gidder jeg ikke å styre med. 

Hvis det er et styr for deg å skrive "Bilen din står med lysa på" og trykke send, så forstår jeg deg godt. Men mange av oss andre gjør dette på null komma niks og bruker lengre tid på å ringe: vente, presentere seg, framføre ærende, småprat og farvel. For meg ville SMS vært førstevalget for en slik beskjed, både som sender, men i enda større grad som mottaker.

 

 

Stemmer, det er mer styr. Du får gjerne sende SMS, om du foretrekker det. Jeg ringer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sjølv om eg merkar tendensen sjølv så er det ein dårlig vane å ikkje ta telefonen kun fordi oppringninga kjem frå eit nummer som du ikkje kjenner.

 

Det finnes mange grunnar til at viktige telefonar kan kome frå eit nummer som du ikkje forventa.

 

Sjølv om det ikkje skjer like ofte lenger så hender seg fortsatt at folk må låne ein telefon for å ringe etter hjelp. Ikkje nødvendgvis slik skikkelig nødnummer nød, men nok til at dei må ha hjelp frå nokon dei kjenner.

F.eks. låne ein telefon for å ringe etter ein kompis som kan komme å hjelpe deg med ei punktering, eller at du har ramla i sjøen og mista både mobil, lommebok og nøklar og gjerne skulle hatt ein venn som har reservenøklane dine til å komme å hente deg, liknande kjedelige situasjonar som du kan komme opp i utan å ha mulighiet til å ringe med din eigen mobiltelefon.

Jepp, og om man virkelig er i nød så legger man da igjen beskjed og gjør det man kan for å komme i kontakt med vedkommende. Selv kjente nummer som ringer meg  vil jeg ikke automatisk svare på dersom jeg er opptatt der og da. En SMS derimot blir som regel lest umiddelbart, selv om jeg egentlig er opptatt.

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Stemmer, det er mer styr. Du får gjerne sende SMS, om du foretrekker det. Jeg ringer.

Det tror jeg så gjerne at du gjør. At dine egenheter er til heft for andre, er du overraskende lite opptatt av. Først meg selv og så meg selv osv.

 

 

Jada, kjempeego å forsøke å hjelpe folk ved å ringe, min samvittighet gnager hver kveld.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ble oppringt. og dem spurte ang maskin mi og at dem ringte fra MS. Jeg sa at jeg jobbet for Microsoft Europa, samt spurte etter navn fra dem.og etter det har jeg ikke hørt noe.. 

 

Etter det har jeg også sluttet å ta utenlandsk telefon, samt installert en app (truecaller) som nevnt øverst

Lenke til kommentar

Jeg synes at når man skaffer seg et telefonabonnement, inngår man en avtale med alle andre som har telefon om at man skal være å treffe på det nummeret. Hvis man avviser alle ukjente anrop, bryter man den avtalen, og reduserer telefonen til en fancy walkie-talkie. Selgere og svindlere skal selvfølgelig ha sin del av skylda for at det har blitt sånn, men det er til syvende og sist en selv som avviser samtalen. Folk flest bruker kanskje ikke telefonen så mye til å ringe andre enn folk de kjenner, men det er fortsatt en god del legitime grunner til å skulle ha tak i en som ikke har lagret nummeret ditt. For meg er det nok også sånn at de fleste ukjente anrop er folk jeg ikke er interessert i å snakke med, men jeg husker også situasjoner hvor problemer har oppstått fordi enkelte konsekvent ikke svarer hvis de ikke har lagret nummeret. Andre folks rett til å få tak i meg trumfer min egen rett til å slippe å si "nei takk, ikke interessert".

Bottom line: Ikke vær en bortskjemt drittunge, ta telefonen når den ringer. Utenlandske nummer kan du til nøds få slippe.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg synes at når man skaffer seg et telefonabonnement, inngår man en avtale med alle andre som har telefon om at man skal være å treffe på det nummeret. Hvis man avviser alle ukjente anrop, bryter man den avtalen, og reduserer telefonen til en fancy walkie-talkie. Selgere og svindlere skal selvfølgelig ha sin del av skylda for at det har blitt sånn, men det er til syvende og sist en selv som avviser samtalen. Folk flest bruker kanskje ikke telefonen så mye til å ringe andre enn folk de kjenner, men det er fortsatt en god del legitime grunner til å skulle ha tak i en som ikke har lagret nummeret ditt. For meg er det nok også sånn at de fleste ukjente anrop er folk jeg ikke er interessert i å snakke med, men jeg husker også situasjoner hvor problemer har oppstått fordi enkelte konsekvent ikke svarer hvis de ikke har lagret nummeret. Andre folks rett til å få tak i meg trumfer min egen rett til å slippe å si "nei takk, ikke interessert".

Bottom line: Ikke vær en bortskjemt drittunge, ta telefonen når den ringer.

 

Selvfølgelig har du ikke inngått noen "avtale" om å være tilgjengelig på nummeret for alle... hvis du virkelig mener dette så har du mistet all bakkekontakt med virkeligheten så jeg velger å tro at du troller.

Ellers så skal en i følge din logikk ikke kunne reservere seg mot telefonsalg, ha hemmelig nummer, slå av telefonen, velge å ikke svare om en ikke ønsker å ta telefonen og så videre... relativt useriøs påstand.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal man kunne reservere seg mot telefonsalg, det er ingenting jeg sier som utelukker det. Hemmelig nummer kan de som trenger det få. Og selvfølgelig skal man kunne være utilgjengelig og ha telefonen avslått til tider, det jeg snakker om er å konsekvent avvise ukjente anrop. Konsekvent. Slå det opp.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal man kunne reservere seg mot telefonsalg, det er ingenting jeg sier som utelukker det. Hemmelig nummer kan de som trenger det få. Og selvfølgelig skal man kunne være utilgjengelig og ha telefonen avslått til tider, det jeg snakker om er å konsekvent avvise ukjente anrop. Konsekvent. Slå det opp.

 

Får da være opp til den enkelte om de ønsker å svare KONSEKVENT eller ei på ukjente anrop? Det du prater om er ganske langt ute på viddene av normal virkelighet og realitet for hva slags "plikter" og "avtaler" en skal pådra seg når en har et telefonabonnement, som de aller fleste er avhengig av å ha uansett at å diskutere dette noe videre er fullstendig unødvendig. 

Med mindre du klarer å dra frem en paragraf ut av den fantasihatten din som støtter opp om det du vrøvler om så foreslår jeg at vi ønsker hverandre en god helg og så kan du svare konsekvent på ukjente anrop så kan f.eks jeg og alle andre som vil konsekvent ikke svare på ukjente anrop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du gjøre deg fortjent til en god helg må du holde en litt mer saklig tone.

Jeg kan omformulere standpunktet mitt til noe som kanskje er litt enklere å være enig i, selv om budskapet er nøyaktig  det samme:

Det er best at man tar telefonen selv om man ikke kjenner igjen nummeret, for det kan godt hende at den som ringer verken er selger eller svindler, og har en god grunn til å ville snakke med deg.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Skal du gjøre deg fortjent til en god helg må du holde en litt mer saklig tone.

Jeg kan omformulere standpunktet mitt til noe som kanskje er litt enklere å være enig i, selv om budskapet er nøyaktig  det samme:

Det er best at man tar telefonen selv om man ikke kjenner igjen nummeret, for det kan godt hende at den som ringer verken er selger eller svindler, og har en god grunn til å ville snakke med deg.

 

Vanskelig å ta en saklig tone ovenfor en som kommer med så usaklig påstand.

Om det er viktig så finnes det et utall andre muligheter for å komme i kontakt med folk enn å ringe fra hemmelig nummer, telefon er ikke lenger pr i dag eneste måten å få kontakt så hele argumentet faller på sin egen urimelighet.

Og så er det fullstendig irrelevant hva vi måtte mene om hva andre velger å gjøre, det er ingen "uskreven" regel, avtale, lov eller andre fastslåtte kutymer når det kommer til om noen skal svare på et anrop eller ei. Friheten til å velge selv og alt det der vet du. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er best at man tar telefonen selv om man ikke kjenner igjen nummeret, for det kan godt hende at den som ringer verken er selger eller svindler, og har en god grunn til å ville snakke med deg.

De kan nok ha en veldig god grunn ja.Og om grunnen er virkelig god så får de tak i deg uansett ;)

Lenke til kommentar

 

Skal du gjøre deg fortjent til en god helg må du holde en litt mer saklig tone.

Jeg kan omformulere standpunktet mitt til noe som kanskje er litt enklere å være enig i, selv om budskapet er nøyaktig  det samme:

Det er best at man tar telefonen selv om man ikke kjenner igjen nummeret, for det kan godt hende at den som ringer verken er selger eller svindler, og har en god grunn til å ville snakke med deg.

 

Vanskelig å ta en saklig tone ovenfor en som kommer med så usaklig påstand.

Om det er viktig så finnes det et utall andre muligheter for å komme i kontakt med folk enn å ringe fra hemmelig nummer, telefon er ikke lenger pr i dag eneste måten å få kontakt så hele argumentet faller på sin egen urimelighet.

Og så er det fullstendig irrelevant hva vi måtte mene om hva andre velger å gjøre, det er ingen "uskreven" regel, avtale, lov eller andre fastslåtte kutymer når det kommer til om noen skal svare på et anrop eller ei. Friheten til å velge selv og alt det der vet du. 

 

Det er da ingenting usaklig med det jeg har sagt. Hvis du ikke klarer å argumentere imot uten den slags ordbruk foreslår jeg at du tar den etterlengtede helgen din. "Falle på sin egen urimelighet" er tilsvarende FRP-språk som betyr "jeg har ikke lyst til å imøtegå argumentene dine, men du tar feil, altså". Slutt med det.

La oss si man satte en lapp på postkassen hvor det sto "bare brev fra folk jeg kjenner". Det ville senket effektiviteten til postvesenet ganske betraktelig. Å nekte folk du ikke kjenner å ringe deg blir mye det samme - det senker nytteverdien telefonien har på samfunnsnivå. Og vent litt, du nekter jo ikke folk du ikke kjenner - du nekter bare nummer du ikke kjenner. Det kan godt hende det er noen du kjenner, de ringer bare fra en annen telefon.

Alle er fri til å velge selv, jeg har da aldri sagt noe annet. Jeg har bare sagt hva jeg mener om valget - at det er bedre å svare. Kan du ikke se for deg en situasjon der det å ikke svare på ukjente nummer kan skape problemer, håper jeg det er viljen og ikke fantasien det står på.

 

 

 

Det er best at man tar telefonen selv om man ikke kjenner igjen nummeret, for det kan godt hende at den som ringer verken er selger eller svindler, og har en god grunn til å ville snakke med deg.

De kan nok ha en veldig god grunn ja.Og om grunnen er virkelig god så får de tak i deg uansett ;)

 

Men det tar tid, og det er man ikke alltid velsignet med. En oppringing er en praktisk og umiddelbar kontaktmåte.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

 

Skal du gjøre deg fortjent til en god helg må du holde en litt mer saklig tone.

Jeg kan omformulere standpunktet mitt til noe som kanskje er litt enklere å være enig i, selv om budskapet er nøyaktig  det samme:

Det er best at man tar telefonen selv om man ikke kjenner igjen nummeret, for det kan godt hende at den som ringer verken er selger eller svindler, og har en god grunn til å ville snakke med deg.

 

Vanskelig å ta en saklig tone ovenfor en som kommer med så usaklig påstand.

Om det er viktig så finnes det et utall andre muligheter for å komme i kontakt med folk enn å ringe fra hemmelig nummer, telefon er ikke lenger pr i dag eneste måten å få kontakt så hele argumentet faller på sin egen urimelighet.

Og så er det fullstendig irrelevant hva vi måtte mene om hva andre velger å gjøre, det er ingen "uskreven" regel, avtale, lov eller andre fastslåtte kutymer når det kommer til om noen skal svare på et anrop eller ei. Friheten til å velge selv og alt det der vet du. 

 

 

Et utall som feks hva? Og man ringer ikke fra "hemmelig nummer", nummeret man ringer fra er helt åpent.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men det tar tid, og det er man ikke alltid velsignet med. En oppringing er en praktisk og umiddelbar kontaktmåte.

For den som ringer ja. Ikke gjerne så for den som sitter i andre enden. Som jeg også nevnte tidligere: Bare fordi man ringer betyr det ikke automatisk at man har rett på at jeg legger bort alt jeg har i hendene og gir oppringeren umiddelbar eksklusivitet. Ukjent nummer eller ei. Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...