Gå til innhold

Bør man stole på utlanske telefon opprigning?


Anbefalte innlegg

Bør man stole på utlanske telefon opprigning, borti fra skandinaviske tlf-nr? Nummrer som man ikke kjenner til så klart. Vil tenke meg at slike opprigninger har vært ofte i det siste hos noen. Siden fleste av de er svindlere/hakere, nå vet jeg ingen ting om hvilken lang som er mest anklaget som svindelri og heaking forsøk da. :hmm:

 

Etter min erfaringer ikke svar på sånne telefoner, hvis de virker mistenksomme.

Og sjekk ut hvilken land de ringer fra. https://countrycode.org/

https://telefonterror.no/

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar sjeldent imot samtaler fra ukjente nummer, og i hvert fall ikke fra utlandet. Er det så om å gjøre å få kontakt, kan de jo sende melding eller skrive et brev. Et par ganger har jeg svart "I am sorry, but I do not speak English. Sprechen Sie Deutsch? Parlez-vous français?" Forklarer dem på engelsk at jeg ikke kan engelsk. Som regel legger de på ganske kjapt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det er helt ufarlig å svare, så lenge du unngår å si "Yes" eller "Ja", i løpet av samtalen. Uansett er det lite sannsynlig at en fremmed fra utlandet skulle ønske å ha seriøse forbindelser med deg.

Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til å svare på nummer som er ukjente, innenlands eller utenlands Er det noe viktig kan de legge igjen melding på telefonsvareren. i 99% av alle tilfeller blir det aldri lagt igjen noen beskjed, noe som tyder på at det bare er useriøse henvendelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til å svare på nummer som er ukjente, innenlands eller utenlands Er det noe viktig kan de legge igjen melding på telefonsvareren. i 99% av alle tilfeller blir det aldri lagt igjen noen beskjed, noe som tyder på at det bare er useriøse henvendelser.

 

Du tar feil. Jeg ringer ukjente jevnlig med beskjeder de antakelig ønsker å få. Telefonsvarer er det så få som bruker uansett, så jeg regner med folk ringer opp. Gjør de ikke det, så får det gå som det går. Personlig forstår jeg ikke at så mange folk ikke tar imot ukjente nummer. 

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Ser ingen grunn til å svare på nummer som er ukjente, innenlands eller utenlands Er det noe viktig kan de legge igjen melding på telefonsvareren. i 99% av alle tilfeller blir det aldri lagt igjen noen beskjed, noe som tyder på at det bare er useriøse henvendelser.

 

Du tar feil. Jeg ringer ukjente jevnlig med beskjeder de antakelig ønsker å få. Telefonsvarer er det så få som bruker uansett, så jeg regner med folk ringer opp. Gjør de ikke det, så får det gå som det går. Personlig forstår jeg ikke at så mange folk ikke tar imot ukjente nummer. 

 

AtW

 

Jeg klarer ikke å se for meg hva slags oppringinger som ikke er viktige nok til at oppringer legger igjen beskjed, men som jeg likevel ønsker å motta. For min del bruker jeg telefonsamtaler kun i ett tilfelle: Når det er viktig for meg eller min funksjon. Hvis jeg ringer en person og personen ikke svarer vil jeg enten legge igjen beskjed eller forsøke å kontakte personen via andre kanaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ser ingen grunn til å svare på nummer som er ukjente, innenlands eller utenlands Er det noe viktig kan de legge igjen melding på telefonsvareren. i 99% av alle tilfeller blir det aldri lagt igjen noen beskjed, noe som tyder på at det bare er useriøse henvendelser.

 

Du tar feil. Jeg ringer ukjente jevnlig med beskjeder de antakelig ønsker å få. Telefonsvarer er det så få som bruker uansett, så jeg regner med folk ringer opp. Gjør de ikke det, så får det gå som det går. Personlig forstår jeg ikke at så mange folk ikke tar imot ukjente nummer. 

 

AtW

 

Jeg klarer ikke å se for meg hva slags oppringinger som ikke er viktige nok til at oppringer legger igjen beskjed, men som jeg likevel ønsker å motta. For min del bruker jeg telefonsamtaler kun i ett tilfelle: Når det er viktig for meg eller min funksjon. Hvis jeg ringer en person og personen ikke svarer vil jeg enten legge igjen beskjed eller forsøke å kontakte personen via andre kanaler.

 

 

Jeg har flere eksempler, type feks, "bilen din står med lysene på", tar ikke folk telefonen eller gidder ikke å ringe opp, så orker jeg ikke å ringe igjen. Også i mitt arbeid så er det problematisk med folk som ikke svarer på telefonen i forbindelse med å avtale ting som respondenten har interesse av. Man får ofte tak i de til slutt, men da er fleksibiliteten mtp på når det skal gjennomføres allerede begrenset, og det kan føre til forsinkelser i en prosess responendenten har egeninteresse av at gjennomføres raskt.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har flere eksempler, type feks, "bilen din står med lysene på", tar ikke folk telefonen eller gidder ikke å ringe opp, så orker jeg ikke å ringe igjen. Også i mitt arbeid så er det problematisk med folk som ikke svarer på telefonen i forbindelse med å avtale ting som respondenten har interesse av. Man får ofte tak i de til slutt, men da er fleksibiliteten mtp på når det skal gjennomføres allerede begrenset, og det kan føre til forsinkelser i en prosess responendenten har egeninteresse av at gjennomføres raskt.

Det blir vel da til sist en ren subjektiv oppfattelse hvor man må gjøre opp seg en mening hvor man selv befinnner seg. For meg er ikke telefonsamtaler en viktig del av min funksjon, verken profesjonelt eller privat, så jeg mister lite eller ingenting ved å ikke besvare ukjente oppringinger. I de få tilfellene hvor jeg faktisk forventer potensielle oppringninger fra ukjente nummer vil jeg selvsagt ta telefonen. Men totalt sett så befinner jeg meg i den situasjonen at 99% av alle telefonsamtaler som er viktige for meg mellom ukjente nummer, de initierer jeg selv.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har flere eksempler, type feks, "bilen din står med lysene på", tar ikke folk telefonen eller gidder ikke å ringe opp, så orker jeg ikke å ringe igjen. Også i mitt arbeid så er det problematisk med folk som ikke svarer på telefonen i forbindelse med å avtale ting som respondenten har interesse av. Man får ofte tak i de til slutt, men da er fleksibiliteten mtp på når det skal gjennomføres allerede begrenset, og det kan føre til forsinkelser i en prosess responendenten har egeninteresse av at gjennomføres raskt.

Det blir vel da til sist en ren subjektiv oppfattelse hvor man må gjøre opp seg en mening hvor man selv befinnner seg. For meg er ikke telefonsamtaler en viktig del av min funksjon, verken profesjonelt eller privat, så jeg mister lite eller ingenting ved å ikke besvare ukjente oppringinger. I de få tilfellene hvor jeg faktisk forventer potensielle oppringninger fra ukjente nummer vil jeg selvsagt ta telefonen. Men totalt sett så befinner jeg meg i den situasjonen at 99% av alle telefonsamtaler som er viktige for meg mellom ukjente nummer, de initierer jeg selv.

 

 

Men hva tjener du på å ikke ta de? Og det er ikke så rart at du er i 99%-situasjonen om du aldri tar telefonen andre veien. Det sier seg litt selv. Men for all del, er jo hovedsaklig en selv det går utover i slike situasjoner. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å se for meg hva slags oppringinger som ikke er viktige nok til at oppringer legger igjen beskjed, men som jeg likevel ønsker å motta. For min del bruker jeg telefonsamtaler kun i ett tilfelle: Når det er viktig for meg eller min funksjon. Hvis jeg ringer en person og personen ikke svarer vil jeg enten legge igjen beskjed eller forsøke å kontakte personen via andre kanaler.

 

Kan være for eksempel oppringing frå sjukehuset som ringer med viktig informasjon som angår helseopplysningar enten til deg eller dine pårørande og som ikkje kan/vil legge igjen slike opplysningar på ein telefonsvarar.

Lenke til kommentar

 

Jeg klarer ikke å se for meg hva slags oppringinger som ikke er viktige nok til at oppringer legger igjen beskjed, men som jeg likevel ønsker å motta. For min del bruker jeg telefonsamtaler kun i ett tilfelle: Når det er viktig for meg eller min funksjon. Hvis jeg ringer en person og personen ikke svarer vil jeg enten legge igjen beskjed eller forsøke å kontakte personen via andre kanaler.

 

Kan være for eksempel oppringing frå sjukehuset som ringer med viktig informasjon som angår helseopplysningar enten til deg eller dine pårørande og som ikkje kan/vil legge igjen slike opplysningar på ein telefonsvarar.

 

Ja, men da legger de igjen beskjed med melding om å ringe tilbake. Eller sender email/brev.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva tjener du på å ikke ta de? Og det er ikke så rart at du er i 99%-situasjonen om du aldri tar telefonen andre veien. Det sier seg litt selv. Men for all del, er jo hovedsaklig en selv det går utover i slike situasjoner.

Jeg unngår å kaste bort tid og å irritere meg over meningsløse telefoner, som er alt fra relativt uskyldige salgsforsøk/reklame til regelrette svindelforsøk. (I begynnelsen som 'telefon-noob' så svarte jeg på alt, men erfaring har gjort at jeg har valgt det valget jeg har gjort idag.) Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Bilen din står med lysa på" kan greitt formidlast ved ein SMS eller på ein telefonsvarar, om vedkomande har det. I verste fall be vedk. å ringe. Det viktige er at ikkje mottakaren blir forstyrra av idiotiske bagatellar, men kan ta seg av heilt nødvendige ting når det passar. Og alt kan vente ei stund, samfunnet eksisterte utmerket før telefonens tid. Generelt ringar folk alt for mykje og alt for lenge.

Endret av Vox_populi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En app som gjør automatisk oppslag mot "telefonkatalogen" gjør det ekstra lett å sile anrop.

 

Tar svært sjeldent telefoner fra ukjente nummer. Er det noe viktig antar jeg de ringer igjen, sender en sms eller e-post (hvis det er jobbrelatert). Ringer aldri tilbake, hvis ikke nummeret har prøvd å ringe meg flere ganger.

Lenke til kommentar

Sjølv om eg merkar tendensen sjølv så er det ein dårlig vane å ikkje ta telefonen kun fordi oppringninga kjem frå eit nummer som du ikkje kjenner.

 

Det finnes mange grunnar til at viktige telefonar kan kome frå eit nummer som du ikkje forventa.

 

Sjølv om det ikkje skjer like ofte lenger så hender seg fortsatt at folk må låne ein telefon for å ringe etter hjelp. Ikkje nødvendgvis slik skikkelig nødnummer nød, men nok til at dei må ha hjelp frå nokon dei kjenner.

F.eks. låne ein telefon for å ringe etter ein kompis som kan komme å hjelpe deg med ei punktering, eller at du har ramla i sjøen og mista både mobil, lommebok og nøklar og gjerne skulle hatt ein venn som har reservenøklane dine til å komme å hente deg, liknande kjedelige situasjonar som du kan komme opp i utan å ha mulighiet til å ringe med din eigen mobiltelefon.

Lenke til kommentar

"Bilen din står med lysa på" kan greitt formidlast ved ein SMS eller på ein telefonsvarar, om vedkomande har det. I verste fall be vedk. å ringe. Det viktige er at ikkje mottakaren blir forstyrra av idiotiske bagatellar, men kan ta seg av heilt nødvendige ting når det passar. Og alt kan vente ei stund, samfunnet eksisterte utmerket før telefonens tid. Generelt ringar folk alt for mykje og alt for lenge.

 

Det kan det, men det gidder jeg ikke å styre med. Orker ikke folk å ta telefonen, så får batteriet bli flatt, jeg forsøker å gjøre de en tjeneste, men orker ikke å stresse masse med det heller.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Bilen din står med lysa på" kan greitt formidlast ved ein SMS eller på ein telefonsvarar, om vedkomande har det. I verste fall be vedk. å ringe. Det viktige er at ikkje mottakaren blir forstyrra av idiotiske bagatellar, men kan ta seg av heilt nødvendige ting når det passar. Og alt kan vente ei stund, samfunnet eksisterte utmerket før telefonens tid. Generelt ringar folk alt for mykje og alt for lenge.

 

Det kan det, men det gidder jeg ikke å styre med. Orker ikke folk å ta telefonen, så får batteriet bli flatt, jeg forsøker å gjøre de en tjeneste, men orker ikke å stresse masse med det heller.

 

AtW

 

 

Orker du å ta deg bryet med å finne telefonnummeret, så kan du vel ta deg bryet med å sende en melding i stedet for å ringe?

 

Du gjør jo dette åpenbart for å være snill. Og jeg tror faktisk det vil være større sannsynlighet for å få beskjeden frem hvis du sender en melding.

 

Tenk om det var meg, og jeg var opptatt i en samtale eller noe annet. Hvis du ringer vil jeg ikke avbryte det jeg driver med for å ta ett anrop fra ett fremmed nummer. Men hvis du sender en melding ser jeg fort hva det går ut på på låseskjermen min og kan da reagere.

Hvis jeg f.eks. sto i dusjen, så ville jeg ikke kunne tatt telefonen, men hadde sett meldingen når jeg kom ut.

Lenke til kommentar

 

 

"Bilen din står med lysa på" kan greitt formidlast ved ein SMS eller på ein telefonsvarar, om vedkomande har det. I verste fall be vedk. å ringe. Det viktige er at ikkje mottakaren blir forstyrra av idiotiske bagatellar, men kan ta seg av heilt nødvendige ting når det passar. Og alt kan vente ei stund, samfunnet eksisterte utmerket før telefonens tid. Generelt ringar folk alt for mykje og alt for lenge.

 

Det kan det, men det gidder jeg ikke å styre med. Orker ikke folk å ta telefonen, så får batteriet bli flatt, jeg forsøker å gjøre de en tjeneste, men orker ikke å stresse masse med det heller.

 

AtW

 

 

Orker du å ta deg bryet med å finne telefonnummeret, så kan du vel ta deg bryet med å sende en melding i stedet for å ringe?

 

Du gjør jo dette åpenbart for å være snill. Og jeg tror faktisk det vil være større sannsynlighet for å få beskjeden frem hvis du sender en melding.

 

Tenk om det var meg, og jeg var opptatt i en samtale eller noe annet. Hvis du ringer vil jeg ikke avbryte det jeg driver med for å ta ett anrop fra ett fremmed nummer. Men hvis du sender en melding ser jeg fort hva det går ut på på låseskjermen min og kan da reagere.

Hvis jeg f.eks. sto i dusjen, så ville jeg ikke kunne tatt telefonen, men hadde sett meldingen når jeg kom ut.

 

 

Det kunne jeg sikkert, man kan alltid strekke seg lengre for å hjelpe folk. Men jeg gjør det stort sett ikke. Det er mer praktisk å ringe, man kan verifisere at det er eieren osv.

 

Står du i dusjen kan du ringe opp (eller la være). 

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...