Gå til innhold

Bør man stole på utlanske telefon opprigning?


Anbefalte innlegg

 

Men det tar tid, og det er man ikke alltid velsignet med. En oppringing er en praktisk og umiddelbar kontaktmåte.

For den som ringer ja. Ikke gjerne så for den som sitter i andre enden. Som jeg også nevnte tidligere: Bare fordi man ringer betyr det ikke automatisk at man har rett på at jeg legger bort alt jeg har i hendene og gir oppringeren umiddelbar eksklusivitet. Ukjent nummer eller ei.

 

Hvis det ikke passer å ta telefonen får man la være. Jeg snakker fortsatt om konsekvent avvisning av ukjente nummer.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men det tar tid, og det er man ikke alltid velsignet med. En oppringing er en praktisk og umiddelbar kontaktmåte.

For den som ringer ja. Ikke gjerne så for den som sitter i andre enden. Som jeg også nevnte tidligere: Bare fordi man ringer betyr det ikke automatisk at man har rett på at jeg legger bort alt jeg har i hendene og gir oppringeren umiddelbar eksklusivitet. Ukjent nummer eller ei.

 

 

Er det noen i det hele tatt i denne tråden som har forfektet at man skal ta telefonen uansett når det ringer? Det virker som du argumenterer imot noe ingen har sagt?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Men det tar tid, og det er man ikke alltid velsignet med. En oppringing er en praktisk og umiddelbar kontaktmåte.

For den som ringer ja. Ikke gjerne så for den som sitter i andre enden. Som jeg også nevnte tidligere: Bare fordi man ringer betyr det ikke automatisk at man har rett på at jeg legger bort alt jeg har i hendene og gir oppringeren umiddelbar eksklusivitet. Ukjent nummer eller ei.

 

 

Er det noen i det hele tatt i denne tråden som har forfektet at man skal ta telefonen uansett når det ringer? Det virker som du argumenterer imot noe ingen har sagt?

 

AtW

 

Jeg fikk inntrykket av at enkelte her mente at man nærmest var forpliktet til å ta telefonen når den ringte. Uansett.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svarer på norsk når jeg frykter plagsomme selgere.

Snakker akkurat nok engelsk til at de skjønner at de må forklare hva det gjelder.

Er det noe ekte, blir engelsken fort bedre, er det suspekt går jeg over til ren norsk. Funker ofte bedre enn å bare legge på, siden de ikke gidder å ringe om igjen.

Lenke til kommentar

Men uansett: Dette blir et særs subjektivt tema. Jeg personlig, gjennom flere års erfaring, har erfart at for min del så vinner jeg mest på å avvise alle ukjente nummer. Jeg klarer ikke å erindre at jeg selv har oppnådd positive ting ved å ta telefoner fra ukjente nummer, *med mindre* jeg har forventet samtaler fra ukjente nummer. Hver eneste gang jeg ved en feiltagelse har tatt imot ukjente anrop, ved feiltagelse fra min side, så har jeg angret. Er det en viktig samtale har folk fått tak i meg senere. Er det bare tull eller mindre viktig, så hører jeg aldri noe mer fra dem. Og slik ønsker jeg at det skal være for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du mener meg, må det ha vært fordi du bestemte deg før du hadde lest grundig nok.

Greit nok. Da misforsto jeg hva du mente. Men uansett så er ikke en oppringning nødvendigvis en praktisk og umiddelbar kontaktmåte for mottager. For min del så vil alltid SMS være en mye mer umiddelbar kontaktmåte.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Et utall som feks hva? Og man ringer ikke fra "hemmelig nummer", nummeret man ringer fra er helt åpent.

 

AtW

 

 

Beklager, mente ukjent nummer. 

F.eks; SMS, e-post, personlig oppmøte, brev, skype, snapchat, messenger, facebook veggen etc etc. Regner med at du også klarer å bruke mer enn bare telefon i disse dager til å kontakte folk...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Et utall som feks hva? Og man ringer ikke fra "hemmelig nummer", nummeret man ringer fra er helt åpent.

 

AtW

 

 

Beklager, mente ukjent nummer. 

F.eks; SMS, e-post, personlig oppmøte, brev, skype, snapchat, messenger, facebook veggen etc etc. Regner med at du også klarer å bruke mer enn bare telefon i disse dager til å kontakte folk...

 

 

Personlig oppmøte og brev er ekstremt lite praktisk, skype vet man ikke brukernavn, snapchat vet man ikke bruker, messenger vet man ikke bruker, man blir ikke facebookvenn med fremmede, og sms er å få tak i folk på telefonen. Det er ikke på noe vis "utallige" måter å få tak i folk du ikke er venn med fra før. (og for folk som synes det er for forstyrrende å bli ringt virker "Å møte opp på døra" som et mildt sagt underlig alternativ)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er da ingenting usaklig med det jeg har sagt. Hvis du ikke klarer å argumentere imot uten den slags ordbruk foreslår jeg at du tar den etterlengtede helgen din. "Falle på sin egen urimelighet" er tilsvarende FRP-språk som betyr "jeg har ikke lyst til å imøtegå argumentene dine, men du tar feil, altså". Slutt med det.

La oss si man satte en lapp på postkassen hvor det sto "bare brev fra folk jeg kjenner". Det ville senket effektiviteten til postvesenet ganske betraktelig. Å nekte folk du ikke kjenner å ringe deg blir mye det samme - det senker nytteverdien telefonien har på samfunnsnivå. Og vent litt, du nekter jo ikke folk du ikke kjenner - du nekter bare nummer du ikke kjenner. Det kan godt hende det er noen du kjenner, de ringer bare fra en annen telefon.

Alle er fri til å velge selv, jeg har da aldri sagt noe annet. Jeg har bare sagt hva jeg mener om valget - at det er bedre å svare. Kan du ikke se for deg en situasjon der det å ikke svare på ukjente nummer kan skape problemer, håper jeg det er viljen og ikke fantasien det står på.

 

 

 

Det er best at man tar telefonen selv om man ikke kjenner igjen nummeret, for det kan godt hende at den som ringer verken er selger eller svindler, og har en god grunn til å ville snakke med deg.

De kan nok ha en veldig god grunn ja.Og om grunnen er virkelig god så får de tak i deg uansett ;)

 

Men det tar tid, og det er man ikke alltid velsignet med. En oppringing er en praktisk og umiddelbar kontaktmåte.

 

 

Analogien din til postkasse blir feil på mange plan pga fundamentale forskjeller i funksjonalitet og formål så ikke sammenlignbar situasjon. 

Telefon står for direkte kontakt og om det er viktig nok så har den som ringer opp anledning til å ta kontakt på flere måter enn bare via telefonen. Nytteverdien på telefonien på samfunnsnivå blir da slettes ikke senket på noen som helst måte annet enn at vedkommende som vil ha tak i deg får prøve andre kanaler om det er VELDIG viktig. Jeg kan fint se for meg utallige situasjoner for både det ene og det andre og har selv opplevd noe av det samme men kontakt har blitt oppnådd via andre kanaler, som f.eks ringe bekjente i nærheten, slektninger, sende melding etc etc. Vi er så tilkoblet i dagens samfunn at det å sile telefonsamtaler har en helt umålbar effekt om noen må få tak i deg.

Lenke til kommentar

Personlig oppmøte og brev er ekstremt lite praktisk, skype vet man ikke brukernavn, snapchat vet man ikke bruker, messenger vet man ikke bruker, man blir ikke facebookvenn med fremmede, og sms er å få tak i folk på telefonen. Det er ikke på noe vis "utallige" måter å få tak i folk du ikke er venn med fra før. (og for folk som synes det er for forstyrrende å bli ringt virker "Å møte opp på døra" som et mildt sagt underlig alternativ)

 

AtW

Nei det er jo klart at om en virkelig gjør det en kan for å ikke benytte seg av de kanaler som er tilgjengelige i vårt digitale samfunn så får en prøve å ringe igjen til vedkommende svarer. Og joda, det er på alle vis UTALLIGE måter å få tak i folk på selv om du ikke er venn med dem fra før om du absolutt må, bare du som gjør deg vanskelig. Endret av Hårek
Sitatpyramider
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet du hva, det er jeg faktisk ikke enig i. Det er ikke snakk om å gjøre det man kan for å ikke få tak i folk

 

Skype, epost, messenger snapchat har alle random brukernavn, som man ikke får tak i om man bare vet navnet på noen, det er et faktum.

Facebook må man legge til folk som venn i praksis, hvorfor skal man gjøre det, og hvorfor skal mottakeren godta det, har du for vane å godta friend requests fra randoms?

 

Personlig oppmøte vet du selv godt at er et dustete alternativ i de fleste tilfeller.

 

AtW

Endret av Hårek
Sitatpyramider
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svarer på norsk når jeg frykter plagsomme selgere.

Snakker akkurat nok engelsk til at de skjønner at de må forklare hva det gjelder.

Er det noe ekte, blir engelsken fort bedre, er det suspekt går jeg over til ren norsk. Funker ofte bedre enn å bare legge på, siden de ikke gidder å ringe om igjen.

Man må både forstå og kan engelsk for at det skal fungere. Men uansett, har aldri tenkt på den veien før. :)

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...