Gå til innhold

Microsofts nettleserandel i fritt fall. «Ingen» bytter fra IE til Edge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Jeg jobber med telefonsupport for et nettbasert system for avfallsdeklarering. En vanlig årsak til at brukerne opplever problemer, er nettleseren. Flere av "knappene" vises ikke i Microsofts nettlesere.

Lenke til kommentar

Jeg jobber med telefonsupport for et nettbasert system for avfallsdeklarering. En vanlig årsak til at brukerne opplever problemer, er nettleseren. Flere av "knappene" vises ikke i Microsofts nettlesere.

Det er nok mer konstruktivt å ta opp problemet med utviklerne av søppelløsningen deres. Det er deres ansvar å lage kompatible løsninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Microsoft har jo mistet all troverdighet med sine alternative tolkninger av HTML, CSS og JavaScript, samt påfunn som ActiveX og Silverlight.

 

Etter noen forsøk på "Kompabilitetsmodus" for å bøte på gammel morro er det vel ingen andre enn de som må eller de som ikke vet hvordan man bytter som bruker MS sine browsere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er litt overrasket over dette faktisk. Trodde andelen brukere med default-oppsett av Windows og nettleser ville trekke andelen mer opp enn som så. Ser ingen andre åpenbare grunner til at alle de som inntil relativt nylig brukte IE, nå plutselig skulle gå over til andre nettlesere enn at alle har gått over til å bruke Safari på iPhone og iPad eller en eller annen nettleser på Android. Synes likevel den utviklingen gikk lovlig kjapt. Blir spennende å se hvilken innvirkning alle Surface-produktene vil ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke Microsoft vurdert å lage produkter som folk faktisk vil ha i stedet for å prøve å tvinge dårlige produkter på brukerne? Jeg synes de starter i helt feil ende.

 

Det er jo nettopp det de har prøvd å gjøre med Edge. Den skal (iallefall i teorien) følge etablerte standarder, fremfor at man må sitte med Microsoft sine egne , proprietære løsninger. Jeg vedder en tier på at mye av skylden på dette gjelder to ting. Den ene er at folk klamrer seg til gamle vaner og fortsetter å bruke IE. Det andre er at utviklere ikke har tatt seg tid til å tilpasse nettsidene med enda en nettleser. Med tiden må de gjøre tilpasninger for Edge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

>Hele 24,9 prosent av digi.no-leserne besøker nettsidene våre via en Safari-nettleser.

Er dette totale tall inkludert mobil, eller kun desktop slik som antakelig Net Applications tallene? Jeg sitter på Mac men bruker Chrome, mens på mobil blir det Safari. Og jeg går ofte inn på digi fra iPhone...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft har et gedigent brandingsproblem med den historien de har med IE. Hadde de opprettet et selskap som het HardSoft og kalt browseren for Craptastic Superbrowser 3.0 Ultra hadde de hatt flere som lastet den ned og brukte den enn de som bruker den integrerte pr. nå.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Jeg jobber med telefonsupport for et nettbasert system for avfallsdeklarering. En vanlig årsak til at brukerne opplever problemer, er nettleseren. Flere av "knappene" vises ikke i Microsofts nettlesere.

 

Dette vil jeg tro har med de som utvikler siden å gjøre og ikke ie. Jeg jobber selv med å lage et nettbasert produkt og her brukes det ingen browser spesifikk kode (ingen biblioteket som generer "generell drit"). Alt er kun javascript og css. Det eneste kravet er at nettleseren er html5 kompatibel. Idag brukes løsningen i ie, edge, firefox, chrome og safari uten noe i javascript eller css som må gjøres spesielt for en browser.

 

Jeg tror at litt av problemet idag er at man tenker at man må tilfredsstille alt mulig av gamle nettlesere og dermed ender man opp med å bruke browser spesifikke ting (som oftest er disse nå en del av html5) og dermed får man mindre støtte i nettlesere enn det som egentlig burde være tilfelle.

 

Så mitt råd må være å finne ut om man egentlig trenger å supportere ie6 brukere. Hvis ikke, så utvikler man kun for html5 og man utvikler selv, ikke bare bruker alt mulig av biblioteker som i verstefall ødelegger hverandre.

Lenke til kommentar

Nå har det jo vært rapporter om ting som ikke fungerer i Edge fordi nettsidene ikke følger standarder men i stedet bruker Chrome/Safari/Firefox spesifikke ting.  Syns det er like ille som da ting bare funka i IE.  Hadde flere utviklere holdt seg til standarder slik "mittvisningsnavn" nevner over, hadde webben vært et bedre sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det andre er at utviklere ikke har tatt seg tid til å tilpasse nettsidene med enda en nettleser. Med tiden må de gjøre tilpasninger for Edge.

 

Nei, det blir jo helt feil. Om Edge skal følge standarder, slik Firefox og Webkit (Safari/Opera/Chrome) gjør... Da skal det være nok å skrive HTML5 og CSS3.

Ingen tilpasninger til nettleser burde være nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det blir jo helt feil. Om Edge skal følge standarder, slik Firefox og Webkit (Safari/Opera/Chrome) gjør... Da skal det være nok å skrive HTML5 og CSS3.

Ingen tilpasninger til nettleser burde være nødvendig.

 

Problemet er at Firefox og Webkit har og har hatt en del nettleserspesifikke implementasjoner av HTML5 og CSS3. Selv om de fleste har blitt "erstattet" med korrekt W3C implementering er det noen som henger igjen og de er uansett ikke fjernet, samt at det er mange utviklere som bruker disse av gammel vane. Primært fordi man gjenbruker kode.

 

Edge er forholdsvis rigid på å følgene W3C, mens andre nettlesere faktisk ha gjort tilpasninger knyttet til nettleserspesifikk implementasjon.

 

Følgende sammenligning viser i hvor stor grad de har implementert funksjonalitet - http://html5test.com/compare/browser/chrome-58/edge-15/firefox-53/safari-10.2/ie-11.html - men igjen - implementering kan være ikke standard. At Safari ikke henger med skyldes primært WebRT. Men det forteller også at man ikke kan se på Webkit som en gruppe lenger, man må se på de to hovedforkene av Webkit. Dvs for Chrome og Opera snakker vi om Blink, https://en.wikipedia.org/wiki/Blink_(web_engine) og Webkit for Safari.

 

Realiteten er at i dag bør man som utvikler faktisk utvikle for Edge - det vi gi mest korrekt kode, og så bør man eventuelt korrigere for de andre. Problemet er dog at såpass stor andel av utviklere sitter uten mulighet for Edge.

Lenke til kommentar

Microsoft hadde gjort de mindre avhengige brukerne en tjeneste ved å fjerne IE, og kun hatt Edge.

 

Problemet er at det er fremdeles noe som virker i IE min ikke i Edge. (Men det er jo bare fordi utviklerne ikke har validert koden sin, slik at den følger det som er standard. Edge følger - så vidt jeg vet - alle vedtatte standarder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...