Gå til innhold

Nå spøker det for sykehusenes milliardavtale med HPE – har registrert 150 pålogginger fra Malaysia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir bare verre og verre, antakelig har et ukjent antall personer fortsatt tilgang og har kanskje tilmed lastet ned fulle kopier av databasen eller enkelte tabeller med sensitiv info. I denne situasjonen tviholder ledelsen på at den tar "ansvar" ved ikke å ta ansvar for all feilvurdering, manglende dømmekraft og kompetanse, null innsikt i problemene og evne til styring og totalt manglende evne til å høre på kompetente ansattes advarsler. Det kom åpenbart nok av varsler underveis, men alt ble regelrett ignorert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lurer på når myndighetene skal forstå at interne norske ting bør driftes i Norge. At mine opplysninger som kun norsk personell bør ha adgang til nå ligger i utlandet uten at myndighetene har 100% kontroll er uakseptabelt.

 

At ledelsen går er sikkert greit nok, men det hjelper lite hvis outsourcingen fortsetter.

 

Gode penger å tjene på å ha informasjon om folk man kan selge og denne informasjonen er definitivt mulig å få noen kroner for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor tillater de dette når enkelte selskaper til og med ikke tillater at skybackup lagres i utlandet.

Fordi gråsoner er en skummel ting.

I dette tilfellet er det serviceteknikere som sitter i Malayasia og dermed ikke lagrer per se, de bare ser informasjonen når de f.eks retter feil i SAP. At man trenger 1,4gram kunnskap for å lagre det man ser på skjermen spiller visst ingen rolle. 

 

Skybackup er en konkret lagring og lagringen er hovedmålet.

Men altså kan skillet lett kalles meget kunstig, da konsekvensen bør være poenget her. Og det er at nordmenns helseopplysninger kan havne i helt feile hender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noen ting som jeg ikke får helt tak i.

De rettighetene som er gitt til "feil" personer, er gitt av de som kan miste jobben sin. Hvorfor stiller vi ikke spørsmål til de proffe norske ikt folkene, som bør beholde ansvaret fremover?? Hvor var de, når de opprettet tilganger? Hvor var de proffe, trygge norske ikt folkene da nettverket ble bygd med alle de manglende og feil som det er i dag? Jeg kan fortsette..... Men de alle vil skal ta ansvar for drift, er ett selskap som helse Norge ikke vil ha selv. Sykehuspartner er ett av de selskapene som har dårligst rykte i Norge, og de som har det største ansvaret for hva som skjer med denne avtalen. Det dummeste noen nå gjør, er å la sykehuspartner fortsette.

Lenke til kommentar

I tilfellet HSØ er vel de norske IT-folkene satt på sidelinjen, da de ikke hadde tillit i HSØ-ledelsen. Tillitsmangelen var nok gjensidig. Men ja, Sykehuspartner har hatt og har store problemer med mye. Så det smarte her hadde kanskje vært å starte med HSØ-ledelsen, fjerne det dårlige der, deretter fjerne det dårlige i Sykehuspartner og omstrukturere hele organisasjonen.

 

Hvilke konkrete feil og mangler i nettverket i HSØ er det du sikter til forresten? Og hvilken del av nettet? Det høres merkelig ut å påstå at nettet er bygget feil, da nettverk lokalt bygges etter faste standarder med ulike skaleringer, plasseringer osv. Jeg kan ikke huske å ha hørt at nettet er problemet.

Lenke til kommentar

Nei nei nei, du fjerner jo ikke folk som har sleika opp etter ryggen på de riktige folkene og folk som har blitt sparka oppover i systemet, for det er det alle sjefer og "toppledere" gjør, de er alle like mye UDUGELIGE hele gjengen, skulle tatt de med ett sted hvor ingen hørte fra de igjen så kan de sitte å sutte på tusenlappene sine som de har tjent på å være totalt ubrukelige og en belastning for samfunnet.

Toppledere med topplønn har ikke livets rett spør du meg, de kunne hatt 10% mer lønn enn en vanlig arbeider for at de har en "sjefs" jobb, ikke noe mer.

Lenke til kommentar

Nei nei nei, du fjerner jo ikke folk som har sleika opp etter ryggen på de riktige folkene og folk som har blitt sparka oppover i systemet, for det er det alle sjefer og "toppledere" gjør, de er alle like mye UDUGELIGE hele gjengen, skulle tatt de med ett sted hvor ingen hørte fra de igjen så kan de sitte å sutte på tusenlappene sine som de har tjent på å være totalt ubrukelige og en belastning for samfunnet.

Toppledere med topplønn har ikke livets rett spør du meg, de kunne hatt 10% mer lønn enn en vanlig arbeider for at de har en "sjefs" jobb, ikke noe mer.

Der treffer du nok et stygt sår i norsk offentlighet. Og HSØ er langt ifra alene. Hadde du gått gjennom innsats, måloppnåelse (om du finner mål i det hele tatt) i resten av helsetopp-Norge hadde du fått regelrett magesår m.m.

Lenke til kommentar

Ja jeg vet, det gjelder ikke bare der og man kan ikke tenke på det for da må man gråte seg i søvn hver natt og det orker jeg ikke.

Nå er ikke jeg noen helse arbeider, men det er alltid vi på gulvet som tar støyten og har så vidt til salt i maten og at det går rundt mens disse ubrukelig folkene kan brenne tusenlapper på peisen uten problemer og for å ikke snakke om alt av pasienter som kunne vært tatt mye bedre vare på og fått fortere behandling hvis dette retard landet hadde prioritert landet å ikke en eller anna krigsherre i uggabugga land eller andre lykkejegere.

Men at noen få skarve tusen nordmenn blir misbrukt og må lide er jo ikke så farlig, om vi dør som fluer så spiller ikke det noen rolle heller virker det som på staten.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Det er noen ting som jeg ikke får helt tak i.

De rettighetene som er gitt til "feil" personer, er gitt av de som kan miste jobben sin. Hvorfor stiller vi ikke spørsmål til de proffe norske ikt folkene, som bør beholde ansvaret fremover?? Hvor var de, når de opprettet tilganger? Hvor var de proffe, trygge norske ikt folkene da nettverket ble bygd med alle de manglende og feil som det er i dag? Jeg kan fortsette..... Men de alle vil skal ta ansvar for drift, er ett selskap som helse Norge ikke vil ha selv. Sykehuspartner er ett av de selskapene som har dårligst rykte i Norge, og de som har det største ansvaret for hva som skjer med denne avtalen. Det dummeste noen nå gjør, er å la sykehuspartner fortsette.

 

De proffe norske IT-folkene var ikke til stede i det hele tatt siden de ikke har noe med systemet å gjøre etter at Malaysia fikk jobben.

 

Man kan si hva man vil om Sykehuspartner, men jeg vil si det er mye mindre sannsynlig at en norsk person selger helsedata enn at en malaysier gjør det. Sykehuspartner's idioti ligger også i ledelsen.

 

Denne saken dreier seg om at ingen har hørt på IT-folkene eller sett på kostnadene på en fornuftig måte. Hvis lønningene er så mye som tredobblet hvis vi skulle tatt jobben her til lands så ville det alikevel blitt billigere siden folk også bruker pengene sine her til lands som i stor grad går tilbake i skattekista. Å kun se på timespris og kroner ellers er idiotisk.

 

I bunn og grunn så har all fornuft blitt satt til side...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner med at ikke mange er overrasket over at dette har skjedd, dessverre!

 

Skandalen kan være enorm om norske statborgeres sensitive pasientopplysninger er på avveie.

Å miste jobben når man har ansvar for slikt er i grunn ikke nok, man bør også vurdere straffeforfølgelse da man snakker grov forsømmelse i håndteringen av norske pasientopplysninger om det skulle vise seg at pasientopplysninger er hentet ut av uautoriserte (andre enn behandlende leger).

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei nei nei, du fjerner jo ikke folk som har sleika opp etter ryggen på de riktige folkene og folk som har blitt sparka oppover i systemet, for det er det alle sjefer og "toppledere" gjør, de er alle like mye UDUGELIGE hele gjengen, skulle tatt de med ett sted hvor ingen hørte fra de igjen så kan de sitte å sutte på tusenlappene sine som de har tjent på å være totalt ubrukelige og en belastning for samfunnet.

Toppledere med topplønn har ikke livets rett spør du meg, de kunne hatt 10% mer lønn enn en vanlig arbeider for at de har en "sjefs" jobb, ikke noe mer.

 

Veldig usikker hvor mye du sparer i drift i det hele tatt.

Kansje vi har vært uheldige men har to episoder med store fimaer utsourcet til India.

Den første var første linje support hvor det var vanskelig å få tak i noen som snakket forstårlig engelsk og ikke kunne systemet bedre en han som skulle ha hjelp.

Den andre var drift, kopiere inn noen aspx filer, legge til en linje i web.config og kjøre to sql scripts.

Under 1 time jobb hos oss og hos kunde når systemet forsatt var under oppbygning og vi hadde en engelsmann som kontakt.

ca 20 timer på vår side med india,

Jeg fatter ikke hvordan de klarte å feile her. Tror de rotet det til, gjenoprettet fra backup og da ble retigheter rotet til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...