Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv - Salg av bolig til en billig penge til særkullsbarn


Ida Hilly

Anbefalte innlegg

Min far døde for ikke lenge siden og vi skal gjøre opp arven. Det er ikke noen uenighet om at arven etter faren min skal gå til meg. Min mor og far var samboere og min mor har et barn fra før av. 

 

For mange år siden fikk min halvsøster kjøpe huset min far arvet etter sin mor til en billig penge. Dette er jo hus hun i teorien ikke hadde "rett" til å arve, men jeg går ut ifra at min far solgte det billig fordi de ikke hadde råd å kjøpe det hvis det ikke hadde blitt solgt til den prisen.

 

I testamentet (som ikke er gyldig så jeg skjønner jeg ikke kan kreve noe der heller) står det at jeg skal ha min fars del og 2/3 deler av min mors arv, jeg regner det er fordi jeg skal kompenseres for et eller annet, eller hadde de ikke skrevet det i testamentet. 

 

Når vi nå skal gjøre opp arv, skal som sagt jeg ha alt etter min far. Er det generelt da være vanlig å kompensere dette senere? Vet at etter arveloven §38 kan differansen mellom det boligen var verdt og det den ble solgt for regnes som en gave (forskudd på arv) som godgjøres i senere arveoppgjør. Siden alt etter min far uansett går til meg, er det vanlig generelt å godgjøre dette ved senere skifte av bolig? 

 

Jeg skjønner at foreldre kan gjøre hva de vil med sine verdier når de er i live, men huset ble solgt til min mors barn, og jeg syns i teorien at det da er rettferdig at jeg får dette kompensert ved for eksempel salg av min mor og fars felles bolig senere. 

 

Er det vanlig at dette hensyntas? 

Endret av Ida Hilly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg kan forstå kan det ikke være snakk om forskudd på arv uansett i dette tilfellet, for din halvsøster tar ikke arv etter din far. Og noen omgjøring av salget er ikke mulig.

 

 

Så vidt jeg kan forstå kan det ikke være snakk om forskudd på arv uansett i dette tilfellet, for din halvsøster tar ikke arv etter din far. Og noen omgjøring av salget er ikke mulig.

Nei, og omgjøring av salg er ikke ønskelig. Jeg bare lurte på om det er vanlig å ta hensyn til slikt for å være rettferdig? 

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke vanlig å overdra boliger til barn med klausuler om at et senere salg eller en senere overdragelse av boligen skal utløse noen form for gevinstdeling med andre hel-, halv-, eller stesøsken.

 

Det er visstnok mulig har jeg fått til svar når man er gift og har felles barn. Derfor denne arveloven §38, men det må avtales/skrives ned på forhånd, så jeg syns ikke det er rart å tro at det da kunne vært tilfelle her og. Men skjønner jo at det ikke er mange som tenker på det og at jeg ikke kan kreve noe. 

Lenke til kommentar

Det er mulig, også når man ikke er gift og ikke har felles barn. Det er imidlertid ikke vanlig, og hvis man skal påstå at det har skjedd trenger man svært gode holdepunkter.

 

Arvelova § 38 gjelder bare gave til egne livsarvinger, ikke andres (men man kan selvsagt innta tilsvarende bestemmelser i et testamente for andre enn livsarvinger, i den utstrekning pliktdelsarv mv. åpner for det), og det er den som påstår at det er gitt et forskudd som skal trekkes fra som har bevisbyrden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mulig, også når man ikke er gift og ikke har felles barn. Det er imidlertid ikke vanlig, og hvis man skal påstå at det har skjedd trenger man svært gode holdepunkter.

 

Arvelova § 38 gjelder bare gave til egne livsarvinger, ikke andres (men man kan selvsagt innta tilsvarende bestemmelser i et testamente for andre enn livsarvinger, i den utstrekning pliktdelsarv mv. åpner for det), og det er den som påstår at det er gitt et forskudd som skal trekkes fra som har bevisbyrden.

 

Ok, det gir mening. Takk for svar. 

Lenke til kommentar

 

har din far og mor avtalt at han selger sitt hus billig til hennes barn, mot at hun kompenserer for "tapet" i denne verdien i sin arv når hun dør

Det er jo tenkelig. Men hvor er beviset for at en slik avtale eksisterte?

 

Det finnes sikkert ikke noe direkte bevis, utenom testamentet som jeg mener beviser at far og mor har avtalt noe (hvorfor ellers skulle far skrive noe slikt?) Er testamentet bare fra han, eller for begge? Hun må snakke med sin mor, og få moren til å sette opp et gyldig testamente som bekrefter denne avtalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...