Gå til innhold

10gb hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Noen som har begynt med dette enda?

Det har jo begynt å dukke opp noen Asus produkter som støtter 

10gb 

ASUS X99-E-10G WS

 

ASUS XG-U2008

 

Switchen er jo priset greit nok. Hovedkortet er svindyrt. 

10 gbe Nic`s med rj45 er litt dyre ser det ut som.. 

Funnet dette: 

StarTech.com 1 Port PCI Express 10 Gigabit Ethernet Network Card - PCIe x4 10Gb NIC

Skal kable nytt nett i ny leilighet så legger jo cat6a naturligvis så begynte å sjekke om det finnes en grei mulighet for super raskt nett hjemme til ikke altfor dyr pris.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men bruker ikke 10GBase-T standarden. Den er ikke så bra som folk trur, det er ofte kompatibilitets problemer. Samt så bruker det vesentlig mer strøm per port og har betydelig høyere latency. Legger du og f.eks heller singlemode fiber i huset så er du sikret hastigheter opptil 100G, trolig mye mer også.

 

En annen ting å merke seg og er at Windows har veldig dårlig ytelse over 5000mbit og krever helst at du bruker nettverkskort med RDMA(Remote direct memory access som betyr en ikke involverer CPU for overføring).

Lenke til kommentar

 

10 gbe Nic`s med rj45 er litt dyre ser det ut som.. 

Funnet dette: 

StarTech.com 1 Port PCI Express 10 Gigabit Ethernet Network Card - PCIe x4 10Gb NIC

Har du sjekket Ebay? Brukte NICs er mer fornuftig priset.

 

Ikke rukket å grave så veldig mye etter det enda. 

Lenke til kommentar

Ja, men bruker ikke 10GBase-T standarden. Den er ikke så bra som folk trur, det er ofte kompatibilitets problemer. Samt så bruker det vesentlig mer strøm per port og har betydelig høyere latency. Legger du og f.eks heller singlemode fiber i huset så er du sikret hastigheter opptil 100G, trolig mye mer også.

 

En annen ting å merke seg og er at Windows har veldig dårlig ytelse over 5000mbit og krever helst at du bruker nettverkskort med RDMA(Remote direct memory access som betyr en ikke involverer CPU for overføring).

Kunne jo forsøkt fiber men da trenger jeg en guide da jeg kun har plugget det inn og ut et par ganger til SAN i datahaller :)

Lenke til kommentar

 

Ja, men bruker ikke 10GBase-T standarden. Den er ikke så bra som folk trur, det er ofte kompatibilitets problemer. Samt så bruker det vesentlig mer strøm per port og har betydelig høyere latency. Legger du og f.eks heller singlemode fiber i huset så er du sikret hastigheter opptil 100G, trolig mye mer også.

 

En annen ting å merke seg og er at Windows har veldig dårlig ytelse over 5000mbit og krever helst at du bruker nettverkskort med RDMA(Remote direct memory access som betyr en ikke involverer CPU for overføring).

Kunne jo forsøkt fiber men da trenger jeg en guide da jeg kun har plugget det inn og ut et par ganger til SAN i datahaller :)

 

 

Ser nå at det kommer mer utstyr ganske snart jeg er nok bare litt tidlig ute... Igjen... 

http://www.anandtech.com/show/11487/lower-cost-10gbase-t-switches-coming

 

Fant akkurat dette: https://www.asus.com/no/Motherboard-Accessory/ROG-AREION-10G/

Endret av Shetan
Lenke til kommentar

 

 

Eksempelet beskriver egentlig i prinsippet en overgangsadapter. Er jo fremdeles Ethernet de ser ut til å parre thunderbolt opp i mot. Det jeg spurte etter er om selve thunderboltgrensesnittet mangler nødvendige nettverksprotokoller for å kunne brukes direkte thunderbolt - thunderbolt?

 

Jeg vet ikke, har ikke noenting som kjører på Thunderbolt... 

Lenke til kommentar

Må man ha en boks i midten, les: hardware for å skape nettverksmulighet, eller har thunderbolt mulighet for å tilgjengeliggjøre det til software å styre (les: operativsystem, BIOS og liknende), eller har det egne protokoller for nettverkstrafikk som kan tas i bruk?

 

Får vel ikke se en thunderbolt-switch eller -router med det første?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Ja, men bruker ikke 10GBase-T standarden. Den er ikke så bra som folk trur, det er ofte kompatibilitets problemer. Samt så bruker det vesentlig mer strøm per port og har betydelig høyere latency. Legger du og f.eks heller singlemode fiber i huset så er du sikret hastigheter opptil 100G, trolig mye mer også.

 

En annen ting å merke seg og er at Windows har veldig dårlig ytelse over 5000mbit og krever helst at du bruker nettverkskort med RDMA(Remote direct memory access som betyr en ikke involverer CPU for overføring).

Kunne jo forsøkt fiber men da trenger jeg en guide da jeg kun har plugget det inn og ut et par ganger til SAN i datahaller :)

 

Det er ikke så vanskelig, finnes fleire tråder her om SFP+.

Lenke til kommentar

10Gbps nettverk som jeg benytter nå er en ny ubiquiti unifi  xg med 12 sfp+ og 4 stykk rj-45.

Betalte 4500 levert på døra og kjempefornøyd, resten kjøpte jeg på fiberstore.

 

Totalprisen er nok litt høyere enn 4500,- og kunne sikkert vært en mer avansert switch, men til mitt bruk holder det.

 

Brukte 10Gbps kort men fungerer helt kurant.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

1000kr er fremdeles mye, spesielt om den alene sluker 15 watt idle.

 

Mellanox SFP+ korta på Ebay bruker 4.5w idle

 

Det er forskjell på 10watt som utgjør 50-100kr ekstra i året på bare strøm.

 

I tillegg er dual port SFP+ korta billige også, og da kan en slippe unna en dyr switch.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

 

Jeg er i en situasjon der vanlig nettverkskabel er gravd ned i jorda, så å bytte til fiber er ikke aktuelt pr nå (Som jeg gjerne skulle gjort).

 

Tanken er å starte med 10GB mellom en FreeNAS-server og en PC i huset og evt. utvide etterhvert innendørs hvis nødvendig.

 

Derfor så jeg for meg 2 stk 10GB ethernetkort og evt. en switch med 10GB porter på sikt.

 

Ønsker derfor forslag på stabile nettverkskort. Har sett litt på X540-T2 på ebay. Tanker om dette kortet i forhod til tidligere nevnte kort i tråden her?

 

Mvh!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...