Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor salt i alt?


doro8

Anbefalte innlegg

Stort sett får vi i oss minst 2-3 ganger saltet kroppen behøver.

Mye skyldes det er salt i så og si alt vi kjøper.

Er dette nødvendig eller bare en gammel uvane?

 

Ta en titt på all mat du har i skuffer og skap, kjøleskap og dypfryser.

Du skal lete lenge og vel før du finner noe uten salt.

 

Mange produsenter har redusert saltinnholdet de siste årene.

Sannsynligvis kunne de like gjerne redusert til null.

 

Vilke varer kjenner du til med saltinnhold null?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mat fra naturens side inneholder kalium som har motsatt fysiologisk effekt av salt. Genetikken har igjennom evolusjonen tilpasset seg å spare på saltet, så at vi overforbruker det i matvarer faller ganske dårlig ut for enkelte som er svært saltsensitive selv om kroppen som regel er flink til å regulere saltmengden ved å skille ut overflødig salt, men en konstant oversalting over tid setter gjerne sine spor. Salt mat for meg f.eks smarker gjerne alt for salt. Kryddersmøret til Synnøve Finden er så salt at jeg omentrent like gjerne kunne helt salt rett i munnen. Det samme med de fleste tacokrydder. Heldigvis begynner produsentene å innse problemet og mange er veldig flinke å redusere saltet, noe som igjen gjør at folk tilpasser seg smaken over tid. Salt er en billig måte å forlenge levetiden og tilsette smak, så derfor blir det litt for ofte fristende for produsentene å overforbruke det. Smaksmessig er det relativt lett å klare seg uten salt, da det finnes masse andre krydder som lett maskerer mindre saltbruk. Bruker mye ingefær, chili og hvitløk som basis istedet. Tacokrydder er mest spisskummen (cumin) og rimelig lett å lage sunnere selv. Du kan også spare deg ekstra salt og fett i kjøttet med å enten kutte det eller bruke karbonadedeig (4% fett vs 14% på kjøttdeig) og gjerne spe det ut med å blande det med bønner/linser i tråd med helsedirektorates anbefaling om å redusere rødt kjøtt. Generelt har folk flest godt av å redusere fett, sukker og salt. Dette gjøres best ved å ta smarte bevisste valg i hverdagen og unngå verstingene, så kan man heller skeie ut av og til. Mange overser også de drikkbare kaloriene som gjerne utgjør en del.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er jo salt helseskadelig i store nok mengder, overforbruk da.

 

Men jeg vet om en annen tilsatt ingrediens som jeg ihvertfall synes også misbrukes i for stor grad. Og det er løk. Nå liker jeg ikke særlig godt rå løk. Tar man det som utgangspunkt for hvorfor jeg reagerer behøver man ikke kommentere at noe sånn som: "men jeg elsker rå løk"  :p

 

Poenget jeg ønsket å framheve det er at et produkt som Guacamole skal vel ikke ha særlige mengde løk vel?

 

Jeg har nå smakt guacamole hvor en ikke merker at (dersom) det er tilsatt løk en gang. Nå ser jeg at det flyter noen oppskrifter med løk i også på denne retten, men jeg tror kokkene i grytene til ferdigmat-guacamolen har fått tilsett løk på "repeat" :yucky: , inntil de har ødelagt maten.

 

Løk er forresten en svært rimelig ingrediens ift. til avocado, så jeg forstår insentivet til produsenter meget godt. Men for meg smaker det ekkel guacamole. Mye av den beste maten lager man rett og slett selv i fra bunn av  :thumbup:

 

En skal vokte seg for flere slike typer av ingredienstriksing. Appelsin tilsatt juiceblandinger og annet, Eple tilsatt juiceblandinger og annet, Løk som nevnt tilsatt veldig mye mat, til og med kjøttpålegg. Potet, og det er mye mye flere slike spe ut produkter.

 

Salt har vel også vært litt brukt i kjøttdeig for at den skal holde på mere vann tror jeg en av de andre årsakene til bruken også omfavner. Vannet øker vekten på kjøttdeigfarsen. Som gjør at produsenten tjener mer penger.

Endret av G
Lenke til kommentar

Som sagt over salt er for levetid, pluss billig måte å få ting til å smake mer. Du kan lage mat bra uten salt også, men spesielt for halvferdige produkter og slikt er det mye vanskeligere og dyrere å få til. Salt er mye billigere og lettere. 

 

Prøv derimot smør uten salt i det hele tatt... Da smaker det ikke smør hvertfall. Ikke at de fleste spiser smør da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

søtt og surt, men også søtt og salt er gjerne nødvendige for å gi ekstra smaksrikdom. Du har salt i pannekakerøren ikke fordi det plent må være der, men fordi det komplementerer sukkeret i røren. Uten saltet der så ville en mistet smaksrikdommen som det framhever.

 

Men alt med måte. Og ferdigmatsbransjen forsøker jeg å unngå. Ihvertfall supper, og sånn "institusjonsmat" omsvøpt med firkantet papirinnpakning. Maten smaker jo av og til bedre på institusjon jo, enn hva Fjordland og ymse konkurrenter får til.

 

En noe glemt smaksrik greie ved navn umami, eller den femte smaken vi oppfatter. Har også det kjemiske navnet monosodiumglutamat, er veldig høyt aktet i Asia ihvertfall. Kommer i fra fermenterte produkter, men finnes også naturlig i ufermentert mat (sopp, tare f.eks.). Har lært av de der Netflix-dokumentarene, kokeprogrammene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kjøper ikke folk krydder i butikken? Det pleier da å stå spisskummen på glassene... Kanskje det er derfor en får får mye salt i seg :)

 

Hvis noen betviler effekten til salt i mat er det jo bare å se på piffi. Det er nesten 80% salt. Og godt brukt av nordmenn som alt-mulig krydder når de ikke vet hva de skal ha på. Så veldig mye av det som gjør piffi "godt" og passer til så mye er jo fordi det nesten bare er salt.

 

Så kanskje vi skulle hatt mer fokus på riktig bruk av krydder i skolekjøkkenet, slik at folk vet hva de kan erstatte mikskrydder/salt med?

 

Ellers er det jo nettopp ferdigmat og slikt som har store mengder salt ja. Fersk mat er alltid bedre enn slik mat. Så de må gjøre ting annerledes slik at det skal smake ok etterpå. En ting som øker holdbarhet, smak generelt, mister ingenting av å bli frosset, varmet opp osv og er utrolig billig er salt. Du kan til slutt klare å erstatte saltet, men det er ingen enkel jobb. Så om du bare lager maten din stort sett selv vil du ikke ha saltproblemer. Du spiser maten der og da, og trenger ikke det saltet.  Så bare lag mat selv :)

Lenke til kommentar

 

Tacokrydder er mest kummin og rimelig lett å lage sunnere selv.

Det engelske ordet cumin er "spisskum, (spisskummen) eller spisskarve" på norsk.

 

Hva heter egentlig «cumin» på norsk?

 

 

Nja i denne oppskriften så er det mest chilikrydder da, og mengdene av alt ser ut til å være veldig harmoniserte. Ikke noe hovedbestanddel av spisskarve der å spore:

 

 

Ingredients

  • 2 teaspoons Chili Powder.
  • 1-1/2 teaspoon Ground Cumin.
  • 1/2 teaspoon Paprika.
  • 1/2 teaspoon Crushed Red Pepper.
  • 1/2 teaspoon Salt.
  • 1/4 teaspoon Garlic Powder.
  • 1/4 teaspoon Onion Powder.
  • 1/4 teaspoon Dried Oregano.

 

Obs! kan hende at det finnes andre oppskrifter på denne kloden av tacokrydder  :huh:

Lenke til kommentar

Kjøper ikke folk krydder i butikken? Det pleier da å stå spisskummen på glassene... Kanskje det er derfor en får får mye salt i seg :)

 

Hvis noen betviler effekten til salt i mat er det jo bare å se på piffi. Det er nesten 80% salt. Og godt brukt av nordmenn som alt-mulig krydder når de ikke vet hva de skal ha på. Så veldig mye av det som gjør piffi "godt" og passer til så mye er jo fordi det nesten bare er salt.

 

Så kanskje vi skulle hatt mer fokus på riktig bruk av krydder i skolekjøkkenet, slik at folk vet hva de kan erstatte mikskrydder/salt med?

 

Ellers er det jo nettopp ferdigmat og slikt som har store mengder salt ja. Fersk mat er alltid bedre enn slik mat. Så de må gjøre ting annerledes slik at det skal smake ok etterpå. En ting som øker holdbarhet, smak generelt, mister ingenting av å bli frosset, varmet opp osv og er utrolig billig er salt. Du kan til slutt klare å erstatte saltet, men det er ingen enkel jobb. Så om du bare lager maten din stort sett selv vil du ikke ha saltproblemer. Du spiser maten der og da, og trenger ikke det saltet.  Så bare lag mat selv :)

 

Jeg gadd ikke google lenger etter hvor mye MSG dette piffikrydderet inneholder. Men det er betydelige mengder. Monosodiumglutamat (MSG) er bundet som et salt, men er egentlig en oppbunden ikke-essensiell aminosyre. Her litt om MSG:

 

http://www.bramat.no/kosthold/matvarer/46-fjerner-glutamat-fra-matvarer

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Monosodium_glutamate

 

Men det finnes en rekke salter, og det er ikke snakk om at det kun er bordsalt (NaCl) som er oppi piffikrydderboksen altså. Greit å vite.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Ta en titt på all mat du har i skuffer og skap, kjøleskap og dypfryser.

Du skal lete lenge og vel før du finner noe uten salt sukker.  :dremel:

 

Vi trenger salt pga uten så vil ikke kroppen holde på vann, og vi blir dehydrert. Men at vi formye salt er greit nok. Men, hvorfor henge seg opp i salt, sjekk pakningene for sukker. Vi får i oss alt for mye sukker, betydelig mere enn salt! Og sukker er en ren gift for kroppen..! 

 

Et gjennomsnittlig normal voksen mann har ca 5 liter blod i kroppen. Ved et gjennomsnittlig blodsukker på 5.0 mmol/L har vi 5 gram glukose per 5 liter blod. 

 

I 2014 spiste vi gjennomsnittlig 14 kg per innbygger (ca 39 gram rent sukker daglig), dette er søtsaker/leskedrikk. Og da er ikke ris, mel, poteter, frukt, juice, Biola, smakstilsatt yoghurt m.v. medregnet! 

 

Sukker har 65 forskjellige benevnelser  :dontgetit: Her noen arter du kan se etter på pakningen:

  • sukrose
  • fruktose
  • maltose
  • l​aktose
  • stivelseshydrolysat (glukose, høyfruktosesirup)
  • honning
  • frukt- og bærkonsentrater
Lenke til kommentar

 

Vi trenger salt pga uten så vil ikke kroppen holde på vann, og vi blir dehydrert. Men at vi formye salt er greit nok. Men, hvorfor henge seg opp i salt, sjekk pakningene for sukker. Vi får i oss alt for mye sukker, betydelig mere enn salt! Og sukker er en ren gift for kroppen..! 

 

Sukker er jo ikke gift for kroppen. Det er føde for cellekraftverket, og føde for hjernen. Ingen glucose ingen liv i mennesket, basta! Det er jo allmennkunnskap.

 

Men så da:

Så nylig en litt sånn propagandisk veganer video som var et nyslipp fra den leiren på Netflix. Litt artig å se hva forskjellige leirer innen diett mener og tenker. Denne gang så kom de med en oppsiktsvekkende påstand, som jeg ikke har begrep om holder vann.

 

Det var: At sukker, brunt ris og en eller annen grønnsak (brokkoli eller blomkål tror jeg) ble brukt som medisin på 40-tallet eller noe liknende tiår (er jo ancient likevel). Påstand om at sukker og stivelse bremset diabetes eller noe sånn flotte greier.

 

Og at det er fett og kjøtt som gir en diabetes. Spesiellt fett. Blir jo aldri klok, for noen ganger så sies det det fra den ene leiren og noe annet fra den andre. Men de driver nå og roter i gamle gamle legevitenskapelige greier som vi har parkert for lenge siden. Og det har kanskje sammenheng med at de må det (rote i gammel litteratur) fordi statens diettrådgivning der borte er kjøpt og betalt av jordbruksindustrien.

 

Og noen av disse idéene som er kjøpt og betalt drypper altså over på oss uskyldige nordmenn som lytter til US medicin advice.

 

I en litt eldre Netflix-"dokumentar" også fra veganerleiren så slår de jo kål på dagens kolesteroloppfattelse også, eller noe sånn. Er fin den gjengen der  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er forskjell på raffinert sukker og f.eks raffinert hvetemel og rårørsukker / helkorn fra naturens side.

Ris og melasse ble brukt terapeutisk før med mye bedre effekt enn dagens helsevesen som igjen burde gi bedre resultater med all den kompetansen som burde foreligge, men de står rimelig maktesløse når det gjelder livsstilsproblemer og kan bare tilby kjemisk stabilisering som igjen har sine egne problemer kalt "nye sykdommer/problemer". Norske sykehus kan f.eks finne på å gi høyglykemisk mat til folk med høyt blodsukker som de vet om for å rettferdiggjøre medisinbruk og praktisere medisin. Sykepleiere er så langt jeg har opplevd det de eneste som klarer å se galskapen i det.

 

Poenget med moderne produksjon av mat er at målet er salg og profitt, ikke ernæring og et sunt samfunn og økosystem, og jo mer rusmiddel en kan lage maten, jo mer vil den selge når folk ikke handler bevisst. Ernæring i maten står gjerne i veien for rus-effekten i likhet med nødvendige fibertyper, ferske fytokjemikalier, vitaminer etc som er dyrt, tar vekk ruspotensiale, blir råttent etc. Industrien snakker om bliss-point som oppnås når man blander en perfekt smørje av standardiserte prosesserte ingredienser, så maten kan med intensjon være designet for å ruse deg mest mulig, slik at den foretrekkes slik at du forsetter å kjøpe den. Industrien prøver strengt tatt i praksis å gjøre deg til en laveregrads narkoman. Det er du selv som må være opplyst nok til å styre unna denne fella, ellers blir du lett et offer for den uten at du noen gang så problemet komme.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Virker som du har satt deg godt inn i en del slikt Vidor.

 

Fra kampanjen til veganerne via Netflix-kanalene, så forteller de at melk er så full av hormoner, og at ost er som et mildt heroin å regne for hjernen. De liker ikke egg heller. Er ikke egg så stappfulle av næringsstoffer at man omtrent kunne levd på det alene da?

 

Det kan godt hende at hjernen lurer meg til å spise mer sukker fordi det er tilgjengelig via det man møter på i butikk og i matskapet hjemme.

 

Men, jeg synes ikke at en sukkeroverdose føles så herlig heller. Men jeg får nok i meg mer sukker enn jeg behøver, tror jeg. Men føler ikke at jeg er under risiko enda pga. noe sukkerinntak. Men det kan vel fort snu til det verre også.

Endret av G
Lenke til kommentar

Egg er ernæringsrikt det, det er ikke det, men det har også sin pris og bør spises i moderasjon.

Det er forskjell på å overleve på egg og C-vitamin som egg ikke inneholder og å spise sunt og optimalt med den tilgjengeligheten av mat man har i dag.

 

Ost og melk gir casomorfin som rusmiddel. Det er fra natures side designet for å få kalven til å drikke melken. Sammensetningen av kumelk er ugunstig for mennesker da den er designet for få kalver til å vokse veldig raskt. Brystmelk fra mennesket har helt andre kvaliteter og er evolusjonært tilpasset spesialføde for babyer som skal sikre normal utvikling. Det forekommer ikke normalt i naturen at en art drikker melk fra en annen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ris og melasse ble brukt terapeutisk før med mye bedre effekt enn dagens helsevesen som igjen burde gi bedre resultater med all den kompetansen som burde foreligge, men de står rimelig maktesløse når det gjelder livsstilsproblemer og kan bare tilby kjemisk stabilisering som igjen har sine egne problemer kalt "nye sykdommer/problemer". Norske sykehus kan f.eks finne på ..

 

Jeg forsøker å dra ut alle essensen av hva du her prøver å fortelle. Var interessant. Kan du forklare og utdype om det er noe å utdype. Litt teskjemating her hadde kanskje hjulpet meg å få tak i alt du her forsøker å si  :)

 

For viss jeg tror det du forsøker å si er at ris og melasse virker, så er det jo et tap for samfunnet om denne kunnskapen holdes tilbake. Eller var det en bivirkning av det også, som stod skrevet inn der? Eller noe jeg går glipp av her..

 

 

Egg er ernæringsrikt det, det er ikke det, men det har også sin pris og bør spises i moderasjon.

Det er forskjell på å overleve på egg og C-vitamin som egg ikke inneholder og å spise sunt og optimalt..

Kan alltids ta 3 egg og knaske på ei nype.. Går fint det  :)

Tygge noe fiberrikt i tillegg så tarmene ikke slår knute på seg..

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er desverre ingen erstatning for å sette seg inn i forskning. Overfladisk oppsummering virker sikkert til forveksling temmelig tabloid og det er synd når det blir leirer som fighter hverandre over det en kan kalle subjektiv sannhet ispedd en god dash ideologi. For ernæring gjøres det mye god forskning og det kommer stadig nye detaljer. Hvis du har interesse av dette er det bare å søke på det og lese. For en oppsummert praktisk forskning (om enn noe politisert) har du helsedirektoratets retningslinjer som er greie for folk flest som en basis. Dette er generelle råd basert på rimelig sunn fundamentering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...