Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å jasså? Hva skjedde? :p

 

6950x'en sa bare plutselig takk for seg under benchmarking. Akkurat som 980x gjorde under Ln2 på TG for flere år siden. Det er jo faktisk særdeles skjeldent cpuer dør, selv under veldig hard overklokking. Var derfor veldig overraskende at den faktisk tok kvelden.

Lenke til kommentar

 

Helt greit at den ikke er noe å kimse av, men ikke noe for spilleren.

7900X hos komplett koster den 10.999 kroner,  9.988 hos power.

 

Ikke noe jeg ville brukt penger på om jeg skal spille + generelt PC bruk ++ ikke rendering, tall knusing, video redigering osv osv.

 

Jeg vil spille OG dille, så da er 7900x noe for meg. Egentlig all ny hardware som yter bra er noe for meg.

 

Drepte jo 6950x 10 kjerneren, så håper ikkje jeg tar knekken på 7900x også :p Godt det bare er leketøy  :xmas:

 

Ser ut som Fast_Eddie blir først til å teste 7900x med skikkelig raskt minne, og jeg gleder meg til å se resultater :D

 

Helt klart, jeg ser jo at dette er noe for deg.

Jeg mener ikke å lage kvalme rundt her ved å si de tingene jeg har sagt, jeg prøver bare å opplyse de fleste + forstå X299.

 

La meg si det slik:

 

X299 er ment for å konkurrere med threadripper, så fort denne nyheten kom da lanserte Intel disse X299 prosessorene.

Med andre ord de fikk panikk.

 

Men så er det slik at Threadripper er ikke ment for gamere heller da de er mer rettet mot "workstation", så kommer Intel her med X299 og det rareste er disse 7740X og 7640X noe jeg mener ikke har noe der å gjøre.

De fleste testere der ute klør seg i hodet av dette.

JA du kan game med det, JA det blir vel litt av "beste av 2 verden"

 

Så nå kom det rykter om Coffey CPU / Z370 lanseres slutten av dette året hvor de egentlig var ment denne sommeren.

 

Så scenario er som følger:

 

Raden der det sitter spillere med f.eks Coffey / Z370 kommer til å le av X299 spillere ved å vise til lang bedre ytelse i spill og pent be dem å flytte til raden der det er folk med X299 / Threadripper. Der kan de diskutere ytelse i blant annet streamere, redigering, rendrering osv osv.. og det i seg selv er helt greit. Men så vil de med Threadrippere le av X299 fordi rykter skal ha det til at disse vil kicke X299 ned i støvlene.

 

Derfor syns jeg hele X299 er en rotete opplegg og som jeg husker noen sa: Med X299 er du sikret og vil kunne bruke neste generasjon CPU, ok ok.. men hva med Z370 brikkerset da? nei gud vet bedre.. du skulle vist hva X299 er egentlig ment for da din raring.

Lenke til kommentar

Klokka cache da eller? For dette var bare med det vanlige vann-oppsettet ditt antar jeg?

Var på hovedmaskinen ja. 4400ghz 1.35v på core og 3700mhz 1.32v på cache. Mindre enn det jeg har hatt på 6900k. Har jo testa over 1.5v på core, men verken 6900k eller 6950x ville mere enn 4.4ghz.

Lenke til kommentar

 

 

Helt greit at den ikke er noe å kimse av, men ikke noe for spilleren.

7900X hos komplett koster den 10.999 kroner,  9.988 hos power.

 

Ikke noe jeg ville brukt penger på om jeg skal spille + generelt PC bruk ++ ikke rendering, tall knusing, video redigering osv osv.

 

Jeg vil spille OG dille, så da er 7900x noe for meg. Egentlig all ny hardware som yter bra er noe for meg.

 

Drepte jo 6950x 10 kjerneren, så håper ikkje jeg tar knekken på 7900x også :p Godt det bare er leketøy  :xmas:

 

Ser ut som Fast_Eddie blir først til å teste 7900x med skikkelig raskt minne, og jeg gleder meg til å se resultater :D

 

Helt klart, jeg ser jo at dette er noe for deg.

Jeg mener ikke å lage kvalme rundt her ved å si de tingene jeg har sagt, jeg prøver bare å opplyse de fleste + forstå X299.

 

 

Du opplyser ikkje noen ting, og jeg tror ikkje du forstår x299 engang. Test det selv før du opplyser andre hvor dårlig det er  ;)

 

Ryzen var jo faktisk søppel den første mnd om man brukte billige minnebrikker. Brukte man skikkelig minne, så var det lite problemer. "ALLE" trodde jo at Ryzen sugde balle de første ukene, men det var jo mest at micronminne sugde  :p

 

Som sagt så har jeg en 7800x 6 core her nå på testbenken. Kan fortelle at den yter bedre i gaming enn ene 8 kjerneren min Ryzen 1800x med 3600mhz minne ;) Begge overklokka selvfølgelig. Resultater kommer vel ut på forumet en gang. 

 

7800x er dog ikkje latterlig mye bedre enn min gamle 6 kjerner 6850k x99 cpu. 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Interessant, får håpe min overlever for jeg orker ikke plukke ut vannkjøling nå :p

EDIT: Kan jo nevne at jeg ikke har toucha cache på denne CPUen, da det virker som om det er noe den ikke er så glad i

Asrock suger på overklokking av cache, derfor klarer du ikkje å overklokke cache. Det er IKKJE cpuen sin feil, at Asrock mangler OC socket som funker.

 

Fikk knapt overklokket cache på 6900k med Asrock x99 ws 10GB kortet.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Du opplyser ikkje noen ting, og jeg tror ikkje du forstår x299 engang. Test det selv før du opplyser andre hvor dårlig det er  ;)

 

 

Ryzen var jo faktisk søppel den første mnd om man brukte billige minnebrikker. Brukte man skikkelig minne, så var det lite problemer. "ALLE" trodde jo at Ryzen sugde balle de første ukene, men det var jo mest at micronminne sugde  :p

 

Som sagt så har jeg en 7800x 6 core her nå på testbenken. Kan fortelle at den yter bedre i gaming enn ene 8 kjerneren min Ryzen 1800x med 3600mhz minne ;) Begge overklokka selvfølgelig. Resultater kommer vel ut på forumet en gang. 

 

7800x er dog ikkje latterlig mye bedre enn min gamle 6 kjerner 6850k x99 cpu. 

 

Neivel da, i følge deg opplyser jeg ikke ved å si at 7820X har 8 kjerner og 7900X har 10 kjerner og i9 CPU'er er ubrukelig hvis du er en av de som skal spille og gjøre PC generelle ting.
Da kjøper du ikke slike prosessor med mindre du vil ha det beste av 2 verden.
 
7800X kan være et godt alternativ og som i følge deg yter bra i spill, der skal jeg være medgjørlig, men jeg må også forholde meg til andre tester også.
 
Men så kommer Coffey / Z370 i slutten av året (Kun rykter, tiden vil vise) og det kan vise seg å være langt bedre prosessor for spillere.
Inntil videre da. !!!
 
Ja Ryzen har hatt barnesykdommer.. noe som er kjedelig. Ryzen kommer seg på beina nå virker det ut som.
Lenke til kommentar

 

X299 er ment for å konkurrere med threadripper, så fort denne nyheten kom da lanserte Intel disse X299 prosessorene.

Med andre ord de fikk panikk.

X299 har vært planlagt i mange år. Det er kun 14core+ modellene Intel hastelanserte pga Threadripper. 

 

 

Men så vil de med Threadrippere le av X299 fordi rykter skal ha det til at disse vil kicke X299 ned i støvlene.

Iom at Threadripper baseres på Ryzen 1 stemmer det nok ikke at TR vil "kicke x299 ned istøvlene". Intel har foreløpig både høyere IPC og clock. 

Lenke til kommentar

 

 

X299 er ment for å konkurrere med threadripper, så fort denne nyheten kom da lanserte Intel disse X299 prosessorene.

Med andre ord de fikk panikk.

X299 har vært planlagt i mange år. Det er kun 14core+ modellene Intel hastelanserte pga Threadripper. 

 

 

Men så vil de med Threadrippere le av X299 fordi rykter skal ha det til at disse vil kicke X299 ned i støvlene.

Iom at Threadripper baseres på Ryzen 1 stemmer det nok ikke at TR vil "kicke x299 ned istøvlene". Intel har foreløpig både høyere IPC og clock. 

 

OG høyere minnehastighet... Jeg slenger på Intel Optane,  bare for å kicke Threadripper ned i støvlene :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

 

Men så vil de med Threadrippere le av X299 fordi rykter skal ha det til at disse vil kicke X299 ned i støvlene.

Iom at Threadripper baseres på Ryzen 1 stemmer det nok ikke at TR vil "kicke x299 ned istøvlene". Intel har foreløpig både høyere IPC og clock. 

 

 

Ryktene sier det skal komme en 16 kjerners Threadripper til 849USD. Om det ryktet stemmer, og den klokker greit til 4GHz, så vil nok riktignok Intels 14 kjerners slå den greit i de fleste workloads på rundt 4,5GHz (om bugs blir ryddet bort). Men da er vi oppe i Core i9-7940X til 1399 dollar.

 

Jeg kunne vurdert 7900X med DnB/Power salg til 8000 Kr. Men om man får en 16 core Threadripper til 8500 Kr - 20% = 6800 Kr i stedet. som attpåtil yter ~20% bedre.. Og må opp til ~14000 Kr - 20% = 11 200 Kr for å slå den..

 

Den som venter får se, og det blir spennende. Men for øyeblikket heller jeg mot en Threadripper platform til å ta over for nåværende..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Men så vil de med Threadrippere le av X299 fordi rykter skal ha det til at disse vil kicke X299 ned i støvlene.

Iom at Threadripper baseres på Ryzen 1 stemmer det nok ikke at TR vil "kicke x299 ned istøvlene". Intel har foreløpig både høyere IPC og clock. 

 

 

Ryktene sier det skal komme en 16 kjerners Threadripper til 849USD. Om det ryktet stemmer, og den klokker greit til 4GHz, så vil nok riktignok Intels 14 kjerners slå den greit i de fleste workloads på rundt 4,5GHz (om bugs blir ryddet bort). Men da er vi oppe i Core i9-7940X til 1399 dollar.

 

Jeg kunne vurdert 7900X med DnB/Power salg til 8000 Kr. Men om man får en 16 core Threadripper til 8500 Kr - 20% = 6800 Kr i stedet. som attpåtil yter ~20% bedre.. Og må opp til ~14000 Kr - 20% = 11 200 Kr for å slå den..

 

Den som venter får se, og det blir spennende. Men for øyeblikket heller jeg mot en Threadripper platform til å ta over for nåværende..

 

 

Hvis man KUN rendrer/kjører NACL F@H, så er jo threadripper åpenbart det beste valget. Hvis man plutselig vil spille et spill, eller bruke et program som ikkje skalerer på alle cputrådene, så er ikkje valget like åpenbart.

 

Ja det er spennende tider i møte med VapoVega og Threadstripper :p

Lenke til kommentar

Hvis man KUN rendrer/kjører NACL F@H, så er jo threadripper åpenbart det beste valget. Hvis man plutselig vil spille et spill, eller bruke et program som ikkje skalerer på alle cputrådene, så er ikkje valget like åpenbart.

 

CPU valget er ikke så åpenbart i dag som det var da vi kjøpte X99 og 5960X. Synd at ikke Ryzen sin IPC og klokkehasighet matcher Intel sin Skylake (og RAM). Føler selv det ikke er en oppgradering å gå fra 5960X til Ryzen 1800X. Opp til en Threadripper med 12+ kjerner blir noe annet, men eneste jeg kan ha bruk for flere kjerner enn jeg allerede har, er til NACL folding. Fra 5960X opp til 7900X blir mest for morro skyld egentlig :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jeg kunne vurdert 7900X med DnB/Power salg til 8000 Kr. Men om man får en 16 core Threadripper til 8500 Kr - 20% = 6800 Kr i stedet. som attpåtil yter ~20% bedre.. Og må opp til ~14000 Kr - 20% = 11 200 Kr for å slå den..

Jeg er ikke helt sikker på at det blir sånn som du tror, jeg mener ja de trekker fra 20% men DNB sier:

 

Betal varene med ditt private Mastercard fra DNB, så trekkes rabatten automatisk fra på neste faktura. Husk at du får mest mulig ut av tilbudene om du betaler hele fakturaen ved forfall.

 

 

Merk ordet: Neste faktura.

 

Det betyr altså at du må vente på det NESTE faktura.. hva med den første?

Den første faktura + 6800 kroner (hvilket er 20% rabatt).

 

Den første faktura (hvor høy er den regningen?) + neste faktura, deretter betaler du hele summen og er ferdig å betale.

 

Hadde vært fint om noen kunne opplyse hvordan det faktisk skjer og om du har gjort dette før og vet av erfaring hva som skjer.

hvor mye blir den egentlige totalen?

 

Ta 8000 kr i utgangspunkt som den koster hos Power.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

 

Jeg kunne vurdert 7900X med DnB/Power salg til 8000 Kr. Men om man får en 16 core Threadripper til 8500 Kr - 20% = 6800 Kr i stedet. som attpåtil yter ~20% bedre.. Og må opp til ~14000 Kr - 20% = 11 200 Kr for å slå den..

Jeg er ikke helt sikker på at det blir sånn som du tror, jeg mener ja de trekker fra 20% men DNB sier:

 

Betal varene med ditt private Mastercard fra DNB, så trekkes rabatten automatisk fra på neste faktura. Husk at du får mest mulig ut av tilbudene om du betaler hele fakturaen ved forfall.

 

 

Merk ordet: Neste faktura.

 

Det betyr altså at du må vente på det NESTE faktura.. hva med den første?

Den første faktura + 6800 kroner (hvilket er 20% rabatt).

 

Den første faktura (hvor høy er den regningen?) + neste faktura, deretter betaler du hele summen og er ferdig å betale.

 

Hadde vært fint om noen kunne opplyse hvordan det faktisk skjer og om du har gjort dette før og vet av erfaring hva som skjer.

hvor mye blir den egentlige totalen?

 

Ta 8000 kr i utgangspunkt som den koster hos Power.

 

 

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Så med forbehold om at jeg ikke missforstår helt: Jeg sa at jeg kunne vurdert 7900X til 8000Kr. Det var avrundet og med rabatten som man kunne fått nå i helgen. Altså Power.no skal ha 9988,- for den. Om jeg hadde gått ned på Power og bestilt den ville jeg blitt trukket 9988 Kr fra kredittkortet mitt. Men når fakturaen kommer, ville regningen for å få kortet tilbake i null (forutsatt at det stod i null i utgangspunktet :p) vært 7990,40 Kr.

 

De andre prisene jeg gikk ut fra var ca. priser basert på dollar kurs og pris på 7900X. Den skal jo koste 999USD. Så da kan man regne ganske nøyaktig 10 Kr på dollaren over til norske priser..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...