Gå til innhold

Avslørte sikkerhetsbrist hos dansk IT-gigant. De svarte med å anmelde ham for hacking


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Anmeldelsen røper i seg selv at de har ledelse/mellomledelse uten IT kompetanse i dette selskapet. De har ikke forstått hva han har gjort.

 

Jeg finner det fascinerende at selskaper har ledelse som mangler kompetase innenfor selskapets primære funksjonsområder. Det virker som kompetanse innen kjernevirksomheten ikke vektlegges i særlig grad når ledelse ansettes.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hva loven faktisk sier her?

 

Dersom du ser et hus som har en åpen dør, og du går inn, tar med deg TV-en, blir du vel politianmeldt, selv om døren var åpen? (Forsikringselvskapene har nok en annen mening, men dem om det).

Er det da ikke det samme her? Selv om du ser at det er en åpning inn i systemet har du ikke lov til å logge deg inn dersom du skjønner at det er et sikkerhetshull?

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hva loven faktisk sier her?

 

Dersom du ser et hus som har en åpen dør, og du går inn, tar med deg TV-en, blir du vel politianmeldt, selv om døren var åpen? (Forsikringselvskapene har nok en annen mening, men dem om det).

Er det da ikke det samme her? Selv om du ser at det er en åpning inn i systemet har du ikke lov til å logge deg inn dersom du skjønner at det er et sikkerhetshull?

 

Kan vel mer sammenlignes med at du ser et hus med en åpen dør, går inn, iog slenger deg i sofaen for å se på TV'en.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hva loven faktisk sier her?

 

Dersom du ser et hus som har en åpen dør, og du går inn, tar med deg TV-en, blir du vel politianmeldt, selv om døren var åpen? (Forsikringselvskapene har nok en annen mening, men dem om det).

Er det da ikke det samme her? Selv om du ser at det er en åpning inn i systemet har du ikke lov til å logge deg inn dersom du skjønner at det er et sikkerhetshull?

 

Det stemmer nok det. Juridisk sett er det faktisk ikke lov til å "benytte" seg av åpen dør, man har formelt sett begått innbrudd.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hva loven faktisk sier her?

 

Dersom du ser et hus som har en åpen dør, og du går inn, tar med deg TV-en, blir du vel politianmeldt, selv om døren var åpen? (Forsikringselvskapene har nok en annen mening, men dem om det).

Er det da ikke det samme her? Selv om du ser at det er en åpning inn i systemet har du ikke lov til å logge deg inn dersom du skjønner at det er et sikkerhetshull?

 

Nei, det er ikkje det same her. Som det står i artikkelen: "Jeg har kikket i HTML-koden på siden. Jeg har ikke vært inne i systemet deres på noen måte. "

Lenke til kommentar

Herregud for en dildo representanten for KMD er.

Her er et utdrag fra den danske kilden: 

----------------------------------------------------------------------------

Han er ikke inde i jeres system - han bruger et ajax-kald?

»Og så sætter han et script ind….«

Scriptet er på hans egen computer, ikke inde i jeres system?

»Via det script får han adgang til flere informationer, end du og jeg ville kunne få adgang til.«

Han kunne stadig putte numre ind manuelt?

»Vi betragter det, der er sket, som hacking, og det er derfor, vi har anmeldt ham til politiet.«

Hans pointe er, at han ikke behøvede noget script, han kunne bare indtaste et, to, tre, fire numre...?

»Det er korrekt, at når man indtaster et gyldigt cpr.-nr i feltet, så kan man få et navn ud.«

 

https://www.version2.dk/artikel/direktoer-kmd-direktoer-var-naturligt-os-at-kontakte-vedkommendes-arbejdsplads-1077587

 

 

------------------------------

Absolutt verdt å lese hele.

Endret av Locrin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det noen som vet hva loven faktisk sier her?

 

Dersom du ser et hus som har en åpen dør, og du går inn, tar med deg TV-en, blir du vel politianmeldt, selv om døren var åpen? (Forsikringselvskapene har nok en annen mening, men dem om det).

Er det da ikke det samme her? Selv om du ser at det er en åpning inn i systemet har du ikke lov til å logge deg inn dersom du skjønner at det er et sikkerhetshull?

 

Kan vel mer sammenlignes med at du ser et hus med en åpen dør, går inn, iog slenger deg i sofaen for å se på TV'en.

Det blir en slags liten forvrengning, Børt. Riktigere er vel at du går inn i gangen på huset, ikke for å slenge deg nedpå eller for å stjele noe, men for å sjekke om det virkelig er et problem at døren står åpen. Kanskje er eieren like i nærheten? Eller kanskje finnes det en annen dør like innenfor, som er låst?

 

Så lenge det bare er dette du gjør, så bør det være greit mener jeg...

 

Om du derimot tar deg inn i stuen, sjekker skuffene etter sølvtøy, og så ringer eier om at "sølvtøyet i skuffene på stuen hans muligens er kompromitert", så har du trolig gått et steg eller to for langt igjen.

 

Så, det er vel en slags liten balansegang dette, vil jeg tro...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hva skal nestemann som finner et sikkerhetshull hos KMD gjøre?

a) Gjøre dem oppmerksomme på det og bli politianmeldt?

b) Holde kjeft?

c) Poste det på 4Chan for the lulz?

 

Med denne typen håndtering vil jeg tro at gruppen som velger alternativ c) neste gang har steget betraktelig. Well played KMD!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

..

Snubler jeg over tilsvarende idag så lar jeg være å varsle om det - åpenbart fordi jeg ikke vet hvordan et tilfeldig selskap kan finne på å reagere hvis de ikke har en publisert policy på det. Ikke at jeg gjør slikt lenger.

 

Dette er jo overhode ikke bra. Noe sier meg at det burde finnes et nasjonalt organ som kunne tatt i mot slike bekymringmeldinger og ført saken anonymt inn mot selskapet. I tilfeller som med KMD så bør jo det være av interesse for de som har kontroll på cybersikkerheten til Danmark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...