Gå til innhold

Nå tror jeg at jeg kanskje klarer å forklare hvorfor jeg er kristen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig langt fra kristen og har aldri trengt religion for å forstå det du nå har forstått. At man må støtte seg på et verktøy som ofte er hatefult og fordomsfult er litt trist, men det er etter min mening også veldig positivt at noen kan bruke religion for å bli et bedre menneske.

 

Jeg ser ikke ned på kristendomen, men jeg forstår heller ikke helt hvorfor noen lener seg på det for å bli et bedre menneske. Hvorfor trenger man religion for å bruke sunn fornuft?

 

Desverre så er det et par råttne epler som ødelegger den generelle oppfatningen av ikke-religiøse og noen som ødelegger for religiøse, det skaper en unødvendig konflikt som egentlig går imot det generelle synet til begge sider. Splid sår splid :hm:

 

Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg. Det er en grunn til at det ordtaket har blitt "oppfunnet" av flere kulturer og religioner uavhengig av hverandre. Inkludering sår inkludering :)

 

Fordi hvis du søker etter sannheten går du fabrikken i virkeligheten etter i sømmene, du føler inni deg noe ikke stemmer, dette beskriver bibelen også (med litt andre og mer kompliserte ord). Godt mulig du aldri har gjort det, men jeg er veldig analytisk og lurer på hvorfor ting er som de er, hvorfor vi oppfører oss sånn og sånn, hva som ligger bak diverse strukturer osv, og da begynner du å legge merke til ting og se mønster. Så det handler om mye mer og noe mye større enn å bare bli et bedre menneske, det har hjulpet meg der og siden bare som en bieffekt av å få på plass en gudstro ble jeg automatisk mindre paranoid for hva som foregår ute i verden. og det i seg selv er en holdningsendring som beviser at gudstroa er reell, dvs du har alt bært frukt som bibelen snakker om, på den måten bibelen bør forandre deg etter hva jeg kan se.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

@marius77; Jeg anser menneskehjernen som en maskin som programmeres fra man blir født. Det er ingenting som ikke stemmer eller mangler. Jeg er av typen som tenker "den som dør får se" og jeg tror dermed ikke på at guder finnes eller at de ikke finnes. Problemet jeg har med kristendommen er at den ikke er alene, det er ørten andre religioner som gir akkurat like mye mening som kristendommen og bibelen.

 

Jeg tror dog på Yggdrasil https://snl.no/Yggdrasil og Gaia https://en.wikipedia.org/wiki/Gaia_(mythology)

Selvfølgelig så tror jeg ikke alt som er skrevet om Yggdrasil og Gaia, men hovedtrekkene. Jorden vår har (det vi kaller) en sjel og at alt er koblet sammen, jorden sett som helhet kan personifiseres. Jorden kan dyrkes og drepes.

Tror også på gaia filosofien https://en.wikipedia.org/wiki/Gaia_philosophy

 

tatt ting fra forskjellige religioner.... også lagd mitt eget livssyn? Det er ikke akurat det som er poenget mitt, lage mitt eget livssyn? Jeg vil strengt tatt bare forstå ting og se at de er sånn nogelunde. Er det liksom sånn man lager egne livssyn? xD

 

Livssyn er noe man har uansett og det har ingenting med religion å gjøre bortsett fra at religion har et definert livssyn man er "tvunget" til å følge hvis man skal tilhøre X-religion.

https://snl.no/livssyn

"Det karakteristiske for et livssyn er at det inneholder oppfatninger både om hva menneskelivet er og hva det bør være."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@marius77; Jeg anser menneskehjernen som en maskin som programmeres fra man blir født. Det er ingenting som ikke stemmer eller mangler. Jeg er av typen som tenker "den som dør får se" og jeg tror dermed ikke på at guder finnes eller at de ikke finnes. Problemet jeg har med kristendommen er at den ikke er alene, det er ørten andre religioner som gir akkurat like mye mening som kristendommen og bibelen.

 

Jeg tror dog på Yggdrasil https://snl.no/Yggdrasil og Gaia https://en.wikipedia.org/wiki/Gaia_(mythology)

Selvfølgelig så tror jeg ikke alt som er skrevet om Yggdrasil og Gaia, men hovedtrekkene. Jorden vår har (det vi kaller) en sjel og at alt er koblet sammen, jorden sett som helhet kan personifiseres. Jorden kan dyrkes og drepes.

Tror også på gaia filosofien https://en.wikipedia.org/wiki/Gaia_philosophy

 

tatt ting fra forskjellige religioner.... også lagd mitt eget livssyn? Det er ikke akurat det som er poenget mitt, lage mitt eget livssyn? Jeg vil strengt tatt bare forstå ting og se at de er sånn nogelunde. Er det liksom sånn man lager egne livssyn? xD

 

Livssyn er noe man har uansett og det har ingenting med religion å gjøre bortsett fra at religion har et definert livssyn man er "tvunget" til å følge hvis man skal tilhøre X-religion.

https://snl.no/livssyn

"Det karakteristiske for et livssyn er at det inneholder oppfatninger både om hva menneskelivet er og hva det bør være."

 

Du sporer mao. inn på new age. Det har aldri slått deg at dette kanskje kan ha noe med det som står i bibelen om endetid og antikrist? Gjør litt mer research så tror jeg at du skifter syn.

Lenke til kommentar

Dette er laaaaaaangt fra new age. Det jeg skriver er eldgammelt og flere tusen år eldre enn kristendommen. Jeg har gjort mer enn nok research på kristendommen, Gud og Jesus til å forstå at den gir mindre mening for meg enn å tro på det jeg tror. Jeg har kristne i familien, snakket med mer enn 1 prest og lest (litt for mye) i bibelen.

 

Jeg har også studert en del andre religioner, men totalt sett så gir de ikke mening. Å tro på jorden og solen er det eneste som gir 100% mening for meg. Desverre så behandler vi jorden dårlig nå, rett og slett inhumant. Jeg håper bare at jorden klarer å overleve hvis vi presterer å skade henne nok til at vi selv dør.

 

PS; Jeg liker ikke å snakke om mitt livssyn eller religion (om man kan kalle det det), men du fortjente en forklaring synes jeg noe ingen andre her inne har fortjent. Gratulerer :)

 

Edit; At det kalles "new age" er fordi folk synes retro er kult.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Dette er laaaaaaangt fra new age. Det jeg skriver er eldgammelt og flere tusen år eldre enn kristendommen. Jeg har gjort mer enn nok research på kristendommen, Gud og Jesus til å forstå at den gir mindre mening for meg enn å tro på det jeg tror. Jeg har kristne i familien, snakket med mer enn 1 prest og lest (litt for mye) i bibelen.

 

Jeg har også studert en del andre religioner, men totalt sett så gir de ikke mening. Å tro på jorden og solen er det eneste som gir 100% mening for meg. Desverre så behandler vi jorden dårlig nå, rett og slett inhumant. Jeg håper bare at jorden klarer å overleve hvis vi presterer å skade henne nok til at vi selv dør.

 

PS; Jeg liker ikke å snakke om mitt livssyn eller religion (om man kan kalle det det), men du fortjente en forklaring synes jeg noe ingen andre her inne har fortjent. Gratulerer :)

 

Høres ut som det sporer inn på new age selv om det er gammelt (henter ting fra gresk mytologi osv, jeg kjenner det igjen fra diverse konspirasjons-teorier). Er uansett ikke spesielt relevant. New age og ting som du driver med kom med hippie generasjonen, og med dem så ble kristendom kastet ut til fordel for eksotiske spennende religioner som det her, kjønnsforskjeller skulle utviskes og nasjonal identitet utviskes, også kom miljøvernerne, og dette her har nå blitt en religion.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/New_Age

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Hei Andy!

 

Det synes som du har noen likhetstrekk med den tidligere ateisten William Murray, sønn av grunnleggeren av American Atheists

 

 

I got rid of the Marxism the atheism stayed with me, and instead of being an atheist Marxist I became a libertarian atheist and lived that libertarian lifestyle of thinking the only thing that is important is me and that everybody that can’t make it should just starve to death. The problem with that is that that lifestyle is destructive and nearly destroyed me, and when you get down to the point of destruction there is that one who is willing to lift you up out of your much and that one is Jesus Christ.”

 

Going back to that horrible lifestyle of thinking that you’re the centre of the universe and that the only thing important to you is booze, food and sex, that led to near self-destruction. Finally I turned to a 12 step programme in order to get out of it and I was getting out of it, and there was this mysterious God getting me out of it, and I wanted to know who that God was. I went on a search for him but there is that eternal resistance [saying] that it cannot be that God my mother hated so badly, but the reality was that that is who that God was, and that is who that God is. It was he who was willing to reach down and grasp me up.

 

 

Jeg tror Gud har lagt lengselen etter Ham ned i våre hjerter, og at det er denne du føler på. Den Hellige Ånd banker på døren, og ønsker at vi åpner opp. Så sås det et lite frø, som med vanning kan bli til et stort og fruktbart tre med mange greiner.

 

Our hearts are restless till they find rest in You - St Augustin

 

 

William Lane Craig har et lignende vitnesbyrd:

 

Lenke til kommentar

Høres ut som det sporer inn på new age selv om det er gammelt (henter ting fra gresk mytologi osv, jeg kjenner det igjen fra diverse konspirasjons-teorier). Er uansett ikke spesielt relevant. New age og ting som du driver med kom med hippie generasjonen, og med dem så ble kristendom kastet ut til fordel for eksotiske spennende religioner som det her, kjønnsforskjeller skulle utviskes og nasjonal identitet utviskes, også kom miljøvernerne, og dette her har nå blitt en religion.

 

New age er bullshit. Hippier er tafatte pissfolk. Det er verken eksotisk eller spennende for meg, det er det som gir mening i forhold til universets eksistens og hvis det er noe som kan kalles en sjel.

 

Du snakker om ekstremister, jeg er langt ifra det. Les litt om "new age" så ser du fort at det stemmer lite med mitt livssyn. Det handler i stor grad om "meg meg meg" og at "meg meg meg" på en rimelig spesiell måte betyr "oss oss oss".

 

Kristendommen er for meg et kontrollverktøy som forkastet alt som gir mening. Kristendommen unnskylder alt, det er en fin religion for å slippe ansvar.

 

Men du får kalle det hva du vil. Jeg vet at kloden er levende og at det i stor grad er symbiose som gjør at den fungerer, det er bevist og 100% fakta så det handler ikke om tro engang. Jeg vet at kloden kan skades og at jorda rett og slett kan dø, det er også bevist og 100% fakta. At jeg personifiserer jorda på bakgrunn av det er min måte å se "den spirituelle verden", vi er en levende organisme og jorden som helhet er en levende organisme. Vi fungerer ikke uten jorden og det landet gir oss, vi vil dø uten jordens gaver. Vi kan dyrke landet å få det til å blomstre, på samme måte som man kan med mennesker.

 

Alt dette vil si at jorden har en sjel på samme måte som bibelen sier at mennesker har en sjel. Bibelen fokuserer dog på mennesket alene, ingenting annet har noe å si. De fleste religioner har en stor del ondskap i seg noe jeg tar avstand fra.

 

Edit; Kort fortalt så vet jeg, min "tro" er ikke basert på tro. De fleste ateister vil også være enige i at jorden er levende, det finnes liv på jorda, og at vi lever i en stor symbiose med hverandre.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

 

Høres ut som det sporer inn på new age selv om det er gammelt (henter ting fra gresk mytologi osv, jeg kjenner det igjen fra diverse konspirasjons-teorier). Er uansett ikke spesielt relevant. New age og ting som du driver med kom med hippie generasjonen, og med dem så ble kristendom kastet ut til fordel for eksotiske spennende religioner som det her, kjønnsforskjeller skulle utviskes og nasjonal identitet utviskes, også kom miljøvernerne, og dette her har nå blitt en religion.

 

New age er bullshit. Hippier er tafatte pissfolk. Det er verken eksotisk eller spennende for meg, det er det som gir mening i forhold til universets eksistens og hvis det er noe som kan kalles en sjel.

 

Du snakker om ekstremister, jeg er langt ifra det. Les litt om "new age" så ser du fort at det stemmer lite med mitt livssyn. Det handler i stor grad om "meg meg meg" og at "meg meg meg" på en rimelig spesiell måte betyr "oss oss oss".

 

Kristendommen er for meg et kontrollverktøy som forkastet alt som gir mening. Kristendommen unnskylder alt, det er en fin religion for å slippe ansvar.

 

Men du får kalle det hva du vil. Jeg vet at kloden er levende og at det i stor grad er symbiose som gjør at den fungerer, det er bevist og 100% fakta så det handler ikke om tro engang. Jeg vet at kloden kan skades og at jorda rett og slett kan dø, det er også bevist og 100% fakta. At jeg personifiserer jorda på bakgrunn av det er min måte å se "den spirituelle verden", vi er en levende organisme og jorden som helhet er en levende organisme. Vi fungerer ikke uten jorden og det landet gir oss, vi vil dø uten jordens gaver. Vi kan dyrke landet å få det til å blomstre, på samme måte som man kan med mennesker.

 

Alt dette vil si at jorden har en sjel på samme måte som bibelen sier at mennesker har en sjel. Bibelen fokuserer dog på mennesket alene, ingenting annet har noe å si. De fleste religioner har en stor del ondskap i seg noe jeg tar avstand fra.

 

 

Så det koker mao. ned til at det er din feil at jordkloden er syk, og alt ved deg er bundet til dens eksistens. Jaja, deg om det.. Jeg ser ivertfall helt annerledes på det, og at det overnaturlige vet fortid, nåtid og framtid (opplevd selv), mao. har denne verden her en begynnelse og slutt kjent fra da den ble skapt, og den beskrives i bibelen.

Lenke til kommentar

Bibelen klarer ikke å forklare verden. Bibelen er skrevet av mennesker, uten hold i kunnskap og vitenskap. Bibelen forkastet jorden til fordel for mennesket. Bibelen forkastet naturen. Bibelen forkastet skjønnhet. Bibelen er hensynsløs og har en forkastelig dobbeltmoral. Bibelen ble skrevet av mennesker som hadde distansert seg selv fra naturen.

 

Jeg har ikke skyld i at jordkloden misbrukes. Jeg lever i et samfunn som er tredd nedover hodet mitt av mektige menn. Jeg prøver å gjøre min del av ting som har en positiv innvirkning, resirkulering og slike ting, det er det eneste jeg har mulighet til.

 

Jeg sier ikke at alt i bibelen er løgn eller at ingenting som er skrevet der gir mening. Men for meg så er ikke bibelen noen helhet. Jeg klarer ikke tro på noe som er skrevet av folk som var så langt vekk fra jorden, naturen og vitenskapen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bibelen klarer ikke å forklare verden. Bibelen er skrevet av mennesker, uten hold i kunnskap og vitenskap. Bibelen forkastet jorden til fordel for mennesket. Bibelen forkastet naturen. Bibelen forkastet skjønnhet. Bibelen er hensynsløs og har en forkastelig dobbeltmoral. Bibelen ble skrevet av mennesker som hadde distansert seg selv fra naturen.

 

Jeg har ikke skyld i at jordkloden misbrukes. Jeg lever i et samfunn som er tredd nedover hodet mitt av mektige menn. Jeg prøver å gjøre min del av ting som har en positiv innvirkning, resirkulering og slike ting, det er det eneste jeg har mulighet til.

 

Jeg sier ikke at alt i bibelen er løgn eller at ingenting som er skrevet der gir mening. Men for meg så er ikke bibelen noen helhet. Jeg klarer ikke tro på noe som er skrevet av folk som var så langt vekk fra jorden, naturen og vitenskapen.

 

de mest miljøvennlige er vel da folk som bor i den 3 verden, som lever i stråhytter, går/sykler og spiser grønnsaker og ris fordi det er det eneste de har råd til. 

Lenke til kommentar

Sikkert, men de utarmer jorden borti der noe som er katastrofalt. Det er omtrent ingen som ikke er med på å skade vårt livsgrunnlag. Man kan fint ødelegge jorden selv om man bor i stråhytter og kun spiser grønnsaker ;)

 

Edit; Du vet kanskje lite om temaet som de fleste andre. Her er en kort innføring http://wwf.panda.org/what_we_do/footprint/agriculture/impacts/soil_erosion/

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Sikkert, men de utarmer jorden borti der noe som er katastrofalt. Det er omtrent ingen som ikke er med på å skade vårt livsgrunnlag. Man kan fint ødelegge jorden selv om man bor i stråhytter og kun spiser grønnsaker ;)

 

det slår meg at du ikke helt vet selv hvem som gjør hva, men jeg kan jo kort si at det jeg skrev over er sånn du bør leve hvis du virkelig skal være grønn.. men ikke tro på alle skrekkhistoriene, de begynte å utvinne oljesand pga oljemangel, nå flommer verdensmarkedet over av olje, det er så mye at de ikke vet hva de skal gjøre av det og norsk krone er nesten halvert mot dollar ... det er bare skremselstaktikk fra hornulf

Lenke til kommentar

Om det hadde vært en allmektig Gud så har jeg mer tro på Bo's perspektiv om Guds antatte syn på ting enn det det de store religionene fremmer samt tolkningen deres følgere har laget seg.

 

The books you think I wrote are way too thick.
Who needs a thousand metaphors to figure out you shouldn't be a dick?
And I don't watch you when you sleep.
Surprisingly I don't use my omnipotence to be a fucking creep

You're not going to heaven
Why the fuck would you think I'd ever kick it with you?
None of you are going to heaven
There's a trillion aliens cooler than you

You shouldn't abstain from rape just 'cause you think that I want you to
You shouldn't rape 'cause rape is a fucked up thing to do
(Pretty obvious, just don't fucking rape people, please, didn't think I had to write that one down for you)

I don't think masturbation is obscene
It's absolutely natural and the weirdest fucking thing I've ever seen
You make my job a living hell and I sent gays to fix overpopulation
And boy did that go well

 

You argue and you bicker and you fight
Atheists and Catholics, Jews and Hindus argue day and night
Over what they think is true
But no one entertains the thought that maybe God does not believe in you

You're not going to heaven
Eat a thousand crackers sing a million hymns
None of you are going to heaven
You're not my children
You're a bad game of Sims

 

You pray so badly for heaven
Knowing any day might be the day that you die
But maybe life on earth could be heaven
Doesn't just the thought of it make it worth a try

[2x]
My love's the type of thing that you have to earn
And when you earn it you won't need it

I'm not gonna give you love just 'cause I know that you want me to
If you want love then the love's gonna come from you

 

Lenke til kommentar

Utarming av jorden er ikke skremselstaktikk selv om veldig mye annet er det. Jeg vet mye om hvem som gjør hva og hva som skjer, men du viser din kristne side som fokuserer på mennesket når du kaller utarming for skremselstaktikk. La forresten til en link :)

 

Edit; @marius77 et hakk over.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Utarming av jorden er ikke skremselstaktikk selv om veldig mye annet er det. Jeg vet mye om hvem som gjør hva og hva som skjer, men du viser din kristne side som fokuserer på mennesket når du kaller utarming for skremselstaktikk. La forresten til en link :)

 

Edit; @marius77 et hakk over.

 

jeg er og mot nedlegging av norsk landbruk, for jeg vil ha så mye landbruk og energi som overhodet mulig, men oljesand var unødvendig... så jeg er litt med på det du sier, men jeg tror ikke noe på co2 og global oppvarming, det er bare regressiv skremselstaktikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Utarming av jorden ...

Jorden lar seg ikke så lett utarme, den får tilført energi fra sola i mange år til. Det kan godt bli slik at vi mennesker ikke kan leve her lenger, men da tar andre livsformer over. Ingen skade skjedd egentlig, mennesker er ikke hva jeg ville valgt om jeg først skulle velge noe som fortjener å eksistere lenge. Få organismer er mer selvforherligende og farlige.

 

Det skal rimelig mye til for at atmosfæren forsvinner og ingenting lenger kan leve her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...