Gå til innhold

SAMLETEST: Mesh-nettverk


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Kunne vært interessant om dere tok med Unifi ap ac pro ...

Utfordringen er jo at disse AP'ene trenger en router i tillegg, det blir jo ikke noen "plug and play" hjemmepakke. Det er sånn sett ikke direkte sammenlignbart med de andre varene som her er testet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USG er egentlig EdgeRouter i bunn, med Unifi-grensesnitt over, men som ikke er helt ferdigbygget, og delvis "beta". Men har en USG jeg leker litt med av og til for å teste nye builds, og det kommer seg.. Egentlig bare fordi jeg vil ha alle de grønne lampene i Unifi-konsollet :p 

 

Men som Marius, anbefaler Mikrotik om du liker å bygge opp og ha stålkontroll på trafikken selv. Har brukt det både hjemme og på jobb siden 2010.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Poenget hans her var vell å bruke USG som router? :)

Ah.. Ting blir tydeligvis litt rart når en ikke leser.

 

Har ikke sett allverdens på USG, så kan lite om funksjonaliteten der. Bygger heller ruter/brannvegg selv, supermicro har noen kjekke SoC kort.

 

Forøvrig, en fyr jeg samarbeider med i USA benytter Ubiquiti EdgeRouter en del og er fornøyd med dem. Dog, jeg vet ikke helt software forskjellen på USG og EdgeRouter.

 

Sett på lineupen til Mikrotik og RouterOS?

 

https://routerboard.com/products

Satt opp små mikrotik bokser noen ganger til enkle bestemte ting (har en på kontoret her). De billigste boksene er ganske fine til sånt, der hvor det er unødvendig å ha en hel masse muligheter. De er sikkert ok som hjemmeruter hos mange (for de dekker faktisk de meste).

Når det blir større greier (typisk er det ting som skal inn i et rack) er det like billig å bygge/sette opp en pfSense boks. Bedre kontroll/flere muligheter med en sånn. F.eks er failover lettere, samt trafikkprioriteringer med flere WAN.

 

Det skal nevnes at jeg aldri helt har satt meg ned å studert hva som er mulig å få til med RouterOS.

Lenke til kommentar

Altibox wifi+ er ikke et mesh nettverk, men kablede eller trådløse repeatere.

 

De snakker ikke seg imellom, men linkes mot FMG hjemmesentralen med wps. Eller aller helst med kabel, da blir de som et eget AP.

 

De produseres av Zyxel, samme som lager FMG hjemmesentralen.

 

Bra speed på de , 1300 mbit AC (3x3)

 

En klarer å få 500/500 på wifi for de som har en macbook pro med 3x3, eller lignende

Lenke til kommentar

Hvordan står altibox sin wifi pluss løsning seg i forhold til disse? Verdt å teste?

 

Altibox wifi+ har bedre rekkevidde pr enhet en AirTies, men de er følsomme for bra dekning mot hjemmesentralen.

 

AirTies støtter hop til hop , så du kan potensielt lettere dekke et stort hus, der hver satelitt ikke nødvendigvis kan høre hovedruteren. Men speeden blir jo deretter og

Lenke til kommentar

 

Kunne vært interessant om dere tok med Unifi ap ac pro ...

Utfordringen er jo at disse AP'ene trenger en router i tillegg, det blir jo ikke noen "plug and play" hjemmepakke. Det er sånn sett ikke direkte sammenlignbart med de andre varene som her er testet.

Nei det er ikke sammenlignbart, men du kan lett få en "pakke" med 3 ap ac pro og en unify router for under 7000,- som det dyreste produktet i denne testen kostet. Da kunne det vært interessant å se hvor mye bedre ytelse mann evt kan få ved å velge denne løsningen.

Lenke til kommentar

Hvordan står altibox sin wifi pluss løsning seg i forhold til disse? Verdt å teste?

 

Altibox sin Wifi Pluss har ikkje støtte for MESH eller "client stearing", men det skal visst komma i ein oppdatering. Om du heng på ein svak Wifi Pluss og mobilen/dingsen ikkje sjølv vil gå over til den sterkaste sendaren, må du ta Wi-Fi av og på.

Litt tungvindt, men til å leva med..

 

Ein fordel med Wifi Pluss, er at oppdateringar skjer automagisk.

Lenke til kommentar

Kan vi få inn detaljar om korleis dei ulike modellane fungerer ved oppdatering?
For meg er det langt meir viktig at dei kan oppdatera seg automatisk, enn om dei har 180 Mbps eller 210 Mbps i eit gitt rom.

Eg har sjølv testa AirTies si løysing, og lært nokon småting som kan vera verdt å ta med:

 

"Hovud-sendaren" må koplas til ruteren.

Om dei andre også vert kopla til ruteren, må den støtta Jumbo frames.

Det same gjeld om du koplar kabel frå ein switch til AirTies-aksesspunkta. Då må switchen støtta Jumbo frames.

Det er ein 2-ports switch på kvar AirTies, og denne støttar Jumbo frames.

Så om du kablar dei i "serie", så funker det.

Lenke til kommentar

Hei hei! Ny på forumet. Det virker det som mange her har greie på saker og ting. Vi har et veeeldig stort hus, 370m2 i grunnflate og fire etasjer(!). Jeg har fattet interesse for mesh som en mulig løsning for å få samme nett i hele kåken. Jeg har cat6 vertikalt  til hver etasje i ca senter av huset, og kan derfor ha en base i hver easje med noder rundt omkring, men ser for meg at jeg vil slite med ytterfløyene. Er det noen som har forslag til oppsett for oss? noen av disse alternativene i denne testen som er aktuelle? Håper på innspill. 

Endret av gt3rs2001
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei hei! Ny på forumet. Det virker det som mange her har greie på saker og ting. Vi har et veeeldig stort hus, 370m2 i grunnflate og fire etasjer(!). Jeg har fattet interesse for mesh som en mulig løsning for å få samme nett i hele kåken. Jeg har cat6 vertikalt  til hver etasje i ca senter av huset, og kan derfor ha en base i hver easje med noder rundt omkring, men ser for meg at jeg vil slite med ytterfløyene. Er det noen som har forslag til oppsett for oss? noen av disse alternativene i denne testen som er aktuelle? Håper på innspill. 

 

 

Jeg bruker selv noen aksesspunkter, router og switcher fra Ubiquiti Unifi serien og er veldig fornøyd med det. Jeg ville prøvd med med oppsett rundt dette. En router, switch og så begynt med aksesspunkt i to av etasjene. Vurder hvordan dekningen blir med dette, de har ofte bedre dekning en produkter ment for hjemmebruk. Om det ikke holder mål kan man legge til flere aksesspunkter og evt. mesh-punkter uten ethernet-backhaul i eventuelle problemområder. 

Lenke til kommentar

Hva slags rutere anbefaler dere til UniFi AP AC produktene? Det jeg liker med disse er at de kables i tak og støtter POE. Men jeg er egentlig mest ute etter plug & play når det gjelder ruteren. Har dessverre ikke lengre interesse av alle disse innstillingene utover det nødvendige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags rutere anbefaler dere til UniFi AP AC produktene? Det jeg liker med disse er at de kables i tak og støtter POE. Men jeg er egentlig mest ute etter plug & play når det gjelder ruteren. Har dessverre ikke lengre interesse av alle disse innstillingene utover det nødvendige.

Jeg bruker Unifi Security Gareway, synes den fungerer veldig bra. Veldig lett å sette opp i Unifi programmet sammen med AC'ene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Vet at dere prøver å få fram mesh sine fordeler.

 

Men et alternativ, kan vel for noen hus og leiligheter være å flytte dette fordømte hovedinntaket, eller kable seg fra det opp til midten av hus/leilighet.

 

Enten:

 

1. La router/modem fra bredbåndsleverandør stå der det gjør i dag, og kable seg med RJ-45 til midten av huset og plassere sin egen WiFi-router der.

 

2. Flytte selve inntaket til dypere i huset og la bredbåndsleverandørens bokser stå sammen med din WiFi-boks, eller at du da kan nytte deg av WiFi som bredbåndsleverandørens boks serverer.

 

 

Jeg tror at det blir en mild til bedre forbedring av også slike relativt enkle grep. For de som ikke vil ha en skog av bokser rundt om i huset som mesh gir deg, eller som er nevenyttige og kan gjøre litt kabling selv.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har ikke testen den i testen her selv, men personlig liker jeg Unifi serien til ubiquiti, inklusive mesh.

 

Med det sakt så er det litt unødvendig å kjøre mesh her da det bare er ett hopp. Kjører man ubi så kan man gjøre dette med vanlige unifi AP også, gjelder sikkert flere produsenter. Det er nesten så mange kunne klart seg med en repeater.

 

Styrken i et mesh oppsett er jo at man kan gjøre flere hopp, og at man kan ha flere veier til Rom. Eksempelvis kan man dekke en sirkulær stadion eller lignende med kun ett kablet Mesh AP. Om et hvilket som helst av de andre mesh punktene går ned vil data strømme en alternativ rute.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Endte opp med Amplifi HD og anbefaler ingen å gjøre det samme. Bruker man bridge mode så er det ikke mulig å ha gjestenett samtidig (!!). Innstillinger for gjestenett forsvinner likevel ikke så da kan man klø seg i hodet hvorfor det ikke virker.

 

Også er det hastigheten, eller mangel på den. Selv hastighetstest internt i APet gir miserabel hastighet, vanligvis rundt 100 Mbps, på ei linje som er 250. På wifi-klientene er det enda verre, lykke til med å passere 30.

 

Dessverre oppdaget jeg hvor crap løsningen er for sent, så angreretten er gått ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...