Gå til innhold

SAMLETEST: Mesh-nettverk


Anbefalte innlegg

Endte opp med Amplifi HD og anbefaler ingen å gjøre det samme. Bruker man bridge mode så er det ikke mulig å ha gjestenett samtidig (!!). Innstillinger for gjestenett forsvinner likevel ikke så da kan man klø seg i hodet hvorfor det ikke virker.

Også er det hastigheten, eller mangel på den. Selv hastighetstest internt i APet gir miserabel hastighet, vanligvis rundt 100 Mbps, på ei linje som er 250. På wifi-klientene er det enda verre, lykke til med å passere 30.

Dessverre oppdaget jeg hvor crap løsningen er for sent, så angreretten er gått ut.

Vet det er lenge siden dette ble postet, men prøver læll.

 

Noen endring vedrørende gjestene ut og bridge London de?

 

Hadde du da én amplify ruter enhet rett i modemet og lot modemet stå for all styring, eller to amplify ruter enheter der det ene fungerer som ruter og det andre som node (kablet) og stilt inn bridge moderne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er nå veldig fornøyd med Amplifi HD.

Stabilt, enkelt å åpne porter, lett å diagnosere.

4 porter for kablet utstyr.

Lett ut utvide med noder.

 

Bruker ikke gjestenett, men jeg kan uansett da jeg har bare satt fjernet ISP sin router (Get) og bruker AmplifiHD.

 

Ja, det er dette jeg gjerne skulle hatt svar på hvordan henger sammen. Det virket som om man hadde koblet ruter-noden i AmplifiHD systemet, satt i bridge mode, rett til en eksisterende ruter, og da tenker jeg det nesten sier seg selv at man ikke få laget gjestenett.

 

Bridge moden er slik jeg har skjønt det for å kunne bruke en ruterenhet som en ren node med kablet forbindelse. Da har man en ruterenhet som er koblet i modemet med nettverkskabel inn i wan inngangen, også tar man en nettverkskabel fra en av de fire portene og inn i wan inngangen på den neste ruterenheten som er satt i bridge-mode. Vil en slik enhet hindre deg i å sette opp et gjestenettverk?

Lenke til kommentar

Ja, det er dette jeg gjerne skulle hatt svar på hvordan henger sammen. Det virket som om man hadde koblet ruter-noden i AmplifiHD systemet, satt i bridge mode, rett til en eksisterende ruter, og da tenker jeg det nesten sier seg selv at man ikke få laget gjestenett.

 

Bridge moden er slik jeg har skjønt det for å kunne bruke en ruterenhet som en ren node med kablet forbindelse. Da har man en ruterenhet som er koblet i modemet med nettverkskabel inn i wan inngangen, også tar man en nettverkskabel fra en av de fire portene og inn i wan inngangen på den neste ruterenheten som er satt i bridge-mode. Vil en slik enhet hindre deg i å sette opp et gjestenettverk?

 

 

Om du setter Amplifi enheten i bridge-mode deaktiverer du i prinsippet routerfunksjonaliteten i den, og lar routeren foran (feks fra Get eller Canal Digital) ta seg av routingen. Jeg ville anta at det er naturlig at man da ikke har mulighet for noe gjestenett da dette fordrer funksjonalitet knyttet til routeren i Amplifi enheten. Jeg ville Absolut prøvd å fjerne routeren fra ISP om det lar seg gjøre, og kjøre kun med Amplifi som eneste router. Om det ikke lar seg gjøre ville jeg sett på muligheten for å sette routeren fra ISP i bridge-mode.

 

Jeg vet at det er fullt mulig å fjerne routeren med Canal Digital, og mest sannsynlig Get også. Jeg vil også tro at det nå er naturlig å kunne gjøre det med hvilken som helst ISP. Bridge mode var mer aktuelt i de tidene routerene også hadde innebygget modem, for feks. DSL linjer. Da kunne man deaktivere router funksjonaliteten i modemet og kun bruke det som et modem mens man brukte den routeren man selv ønsket til routing. Mange ISP'er benytter nå ethernet som grensesnitt, og da blir modem/router fra ISP stort sett overflødig. 

Endret av thawi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg ville anta at det er naturlig at man da ikke har mulighet for noe gjestenett da dette fordrer funksjonalitet knyttet til routeren i Amplifi enheten.

Gjestenett via VLAN kan teoretisk funke (om VLAN støttes).

 

Men heller;

Jeg støtter fullt ut å deaktivare (bridge) router levert av ISP. Jeg nekter ISP å levere meg router i det hele tatt, enten dumt modem eller rent ethernet. La egen router gjøre jobben.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...