Gå til innhold

Fettfleker på skjerm...


SvenSR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vært diskutert før, bruk søk funksjonaliteten i forumet...

 

Forøvrig så bruker jeg en Jif mikrofiberklut fuktet med _litt_ vann, fungerer utmerket. Får du tastaturmerker bør du finne noe å legge mellom skjerm og tastatur. Jeg har heldigvis en laptop som ikke får flekker av tastaturet.

Lenke til kommentar

Jeg lurte også på hvordan man fikk rensa skjermen på best måte. En gang jeg var innom en Expert-butikk, spurte jeg om de hadde skjermrens for bærbare PC'er. Det hadde de, og den var til og med gratis. :D (tror det var noe slags reklame for Telenor Online el.) Denne skjermrensen har ihvertfall fungert meget bra på min Toshiba. :w00t:

Lenke til kommentar
er ikke noe problem å bruke vanlig vindusvask vel?

har jeg gjort på tv og på pc.skjerm i alle år, og har aldri merket noe.

Kjøp en sånn som er antistatisk, så tar det mye lenger tid før skjermen er full i støv (mest aktuellt for tv da)

Eeek/Iiik!!! Ikke si slikt!

Jif og andre "sterke" vaske-/rensemidler kan ødelegge så mangt (bl.a. antirefleksjonsbelegget som det er på mange CRT-skjermer). :thumbdown:

Mikrofiberkluter kan sannsynligvis lage små riper i skjermoverflaten (i mikrostørrelse... duh... :p), allikevel er dette det jeg bruker (dog den fineste jeg fant i en stor butikk som spesialiserte seg på rengjøringsprodukter), men selvsagt bruker jeg bare denne kluten til dette formålet.

 

Fremgangsmåten min for vask av skjerm med fiiiiiiiin mikrofiberklut:

Få kluten gjennomvåt...

Klem ut så mye vann som mulig...

Bruk den!

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar
man får jo kjøpt "våt servietter" med alkohol for dette formålet da..

Liker ikke ordet alkohol i denne sammenhengen. Tåler lcd noe såpass sterkt?

 

Lettere å rense lcd skjermer. "Brillerens" (en form for våtservietter) fungerer som en drøm, og fungerer også ypperlig på tv ol. Lcd derimot går til blokksberg.

Lenke til kommentar

jeg ville ALDRI brukt mikrofiber på skjermer. Mikrofiber er nesten som sandpapir. Det står advarsel på mine mikrofiberkluter om at de ikke må brukes på skinn og sånt, siden det tar med seg alt. Ofte også mer enn det som skal bort.

Jeg pleier å bruke litt utvannet Jif vinduspuss, og tørkepapir. Funker som en kule.

Lenke til kommentar
jeg ville ALDRI brukt mikrofiber på skjermer. Mikrofiber er nesten som sandpapir. Det står advarsel på mine mikrofiberkluter om at de ikke må brukes på skinn og sånt, siden det tar med seg alt. Ofte også mer enn det som skal bort.

Jeg pleier å bruke litt utvannet Jif vinduspuss, og tørkepapir. Funker som en kule.

Hva tror du tørkepapir er for noe da? Det er fiber som bare juling. Grovere enn mikrofiber også.

 

Bruk det samme som man bruker på briller er mitt tips, det også er jo mikrofiberkluter, og kjøp en flaske med brillerensemiddel. Tror det skal gjøre susten.

 

DrE

Lenke til kommentar
man får jo kjøpt "våt servietter" med alkohol for dette formålet da..

Liker ikke ordet alkohol i denne sammenhengen. Tåler lcd noe såpass sterkt?

 

Lettere å rense lcd skjermer. "Brillerens" (en form for våtservietter) fungerer som en drøm, og fungerer også ypperlig på tv ol. Lcd derimot går til blokksberg.

Skjermoverflaten tåler sprit uten problem. Alkohol har ikke syreegenskaper heller, og vil ikke "etse" av overflaten. Det eneste alkohol gjør er å fjerne og løse opp alt av fett og smuss og ta dette med seg ved rens!

 

Har alltid brukt rensekluter for skjerm m/sprit ovenfor rensekluter med rengjøringsmidler. :yes:

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å vite hva man skal tro på her... Men et råd er altså å bruke vanlig brillepusseskinn, personlig synes jeg jo ikke det høres så dumt ut... Er det noen forskjell på om det skal brukes på en CRT skjerm eller en LCD skjerm? LCD skjermen virker liksom så "skjør" i forhold til CRT'ene...

Lenke til kommentar

Jeg bruker ihvertfall som sagt en helt vanlig mikrofiberklut. Fukter den i vann, klemmer så mye jeg klarer ut igjen og stryker lett(!) over skjermen, akkurat så mye trykk at jeg ser fettflekkene forsvinne.

 

Har fungert fint så langt og jeg ser ingen merker etter kluten eller lignende.

 

For de som er i tvil hadde jeg kontaktet leverandøren og spurt hvordan de anbefalte å rengjøre skjermen.

 

Tips fra IBM:

  • Use a soft cloth moistened with nonalkaline detergent to wipe the exterior of the computer.
  • Don't spray cleaner directly on the display or keyboard.
  • Gently wipe the LCD with a dry, soft cloth.
  • NOTE: A 50-50 mixture of isopropyl alcohol and water or water alone may be used as a LCD cleaner to moisten your cloth. Antistatic LCD cleaning cloths and Kim Wipes are also acceptable alternatives.

Endret av hce
Lenke til kommentar
Tips fra IBM:
  • NOTE: A 50-50 mixture of isopropyl alcohol and water or water alone may be used as a LCD cleaner to moisten your cloth. Antistatic LCD cleaning cloths and Kim Wipes are also acceptable alternatives.

hmmm, mao kondensfjerner som de har på hvilken som helst bensinstasjon blandet med vann er anbefalt?

 

Ok, da har vi (du) oppklart det hvertfall!

 

:yes:

Lenke til kommentar
Jeg var innom en tur på biltema en gang i sommer og der fant jeg en pakke med rengjørings kluter for monitorer.Er meget godt fornøyd med de.

Koster en 50 lapp for 100 kluter.

Har en masse annett for rengjøring av pc.Finner kanskje noe av det samme hos clasohlson

 

 

http://www.biltema.no/products/productlist.asp?iSecId=517

Disse klutene er nok for CRT-skjermer. Tror ikke det er lurt å bruke disse på LCD-skjermer.

Lenke til kommentar
Jeg var innom en tur på biltema en gang i sommer og der fant jeg en pakke med rengjørings kluter for monitorer.Er meget godt fornøyd med de.

Koster en 50 lapp for 100 kluter.

Har en masse annett for rengjøring av pc.Finner kanskje noe av det samme hos clasohlson

 

 

http://www.biltema.no/products/productlist.asp?iSecId=517

Disse klutene er nok for CRT-skjermer. Tror ikke det er lurt å bruke disse på LCD-skjermer.

Ja, som jeg nevnte om "brillerens" og den slags. Det gikk ikke så bra da jeg brukte den på pappas bærbare. Skjermen fikk mange riper og ble mye styggere. Annbefales ikke.

Lenke til kommentar

Det finnes slike "ferdigkluter" (våt + tørr) for LCD også. Fatter'n fikk tak i to typer på jobben, den ene heter Vidaclean og det står at den skal funke på alle typer skjermer. Den andre heter NOR office og er spesielt for LCD-TFT. Har testet begge og det funket meget bra.

 

Ser at man får kjøpt noe lignende på Komplett, Fellowes skjermrens som ser ut til å skulle funke på alle typer skjermer (Se under Rekvisita\Rens).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...