Gå til innhold

Politietaten - en ukultur ovenfra


Anbefalte innlegg

Jeg starter denne tråden etter den siste tids avsløringer i VG om hvor nødsentralene til politiet skal ligge (og forsåvidt med varslersakene friskt i minne).

 

http://www.vg.no/spesial/2017/samlok/

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kampen-om-noedsentralene/vg-avsloerer-beordret-politimester-til-aa-trekke-seg-fra-prestisjeprosjekt-i-bodoe/a/24007211/

 

For å sitere meg selv fra en annen tråd angende POD. Det hele ser ut til å være mer mafialiknende tilstander enn et profesjonelt politi. Avgjørelser blir endret over natta etter at ledere i sentrale posisjoner har snakket sammen, eller etter at noen har blitt presset til å avstå fra sine opprinnelige meninger.

 

Politifolk på gata og deres mellomledere uttaler uke etter uke at de blir fullstendig overkjørt og at deres tillit til ledelsen i politiet er lik null. Man ser et fåtall toppledere som turer frem slik de selv måtte ønske - er det noen som står i veien blir disse vedkommende fort stille eller så blir de på mystisk vis fjernet fra sine stillinger. Ledelsen i politiet skal ikke ha uromomenter.

 

Jeg har tidligere vært litt anti-media på denne fronten, ment at media driver en heksejakt på etaten. Men jeg ser nå at det er høyst nødvendig. Ikke fordi jeg mener at politifolk flest gjør en kritikkverdig jobb, men fordi toppledelsen i politiet fremstår mest som en sekt enn noe annet.

 

Det irriterer meg at mine skattepenger går til å lønne disse fjottene. Humlegård alene har over 1,6 mill i året. Og POD brukte i 2016 32 millioner kroner på lederlønninger, mens samfunnet og politifolk på gata skriker etter flere patruljer ute.

 

Jeg håper man får ryddet opp i dette udyret.

Endret av Downhill
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det bare vært i politiet som hadde overbetalte ledere, da ville det vært enkelt å fiks.

 

Sant. Det jeg skriver kunne vært skrevet i forhold til hvilken som helst annen topptung organisasjon. Det som gjør politiet interessant er samfunnsoppgaven deres (som lederne ser helt ut til å ha glemt).

 

Dersom saken er slik VG legger den frem, så er det ikke bra. Min umiddelbare tanke er revirpissing og småkongedømmer i politiets ledelse.

 

Håper jeg tar feil!

 

Jeg tror ikke du tar feil. VG har jo fått tilgang til e-poster som er sendt mellom diverse sjefer. Her ser man jo hvordan spillet fungerer svart på hvitt (ref. den første linken jeg la ut).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politikerne må også ta sin del av skylden. De har gitt politiet enorme ekstrautgifter i forbindelse med reformen, samtidig som midler har blitt trukket tilbake fra distriktene som "effektiviseringsgevinst". Det vil si at distriktene både har fått høyere utgifter og mindre midler å rutte med samtidig. Fantastisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politikerne må også ta sin del av skylden. De har gitt politiet enorme ekstrautgifter i forbindelse med reformen, samtidig som midler har blitt trukket tilbake fra distriktene som "effektiviseringsgevinst". Det vil si at distriktene både har fått høyere utgifter og mindre midler å rutte med samtidig. Fantastisk.

 

Og enda mer overraskende er det at POD bare har vokst i størrelse (selv om det riktignok er snakk om kutt også der i 2017/18). Om det skjer får bare tiden vise. Humlegård er flink på å verne om sine egne.

Lenke til kommentar

 

Politidirektør Odd Reidar Humlegård er blitt forelagt alle sitater fra Hjartøy og Heir i denne saken.

 
— Når det gjelder kvalifikasjonskravene til nye politimestre kan jeg bare gjenta det vi har sagt mange ganger før. Vi gikk fra 27 til 12 politimestre, og mente at det er rimelig å kreve master for personer som skal sitte i tunge lederposisjoner, skriver Humlegård i en epost.

 

Herlig. Er så lett å bare komme med argumentasjon når man sitter tryggt og godt slik Humlegård jo nok dessverre gjør.

 

Presse burde bare kjøre litt videre til han mister besinnelsen  :dribble:

Maken til sleip ål i systemet skal man vel lete litt etter, selv om det finnes et "åle-reir" i systemene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...