Gå til innhold

Israels okkupasjon runder 50 år - bør Israel trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene?


  

218 stemmer

  1. 1. Bør Israel trekke seg ut av de okkuperte områdene?

    • Ja
      117
    • Nei
      88
    • Ingen formening
      13
  2. 2. Bør Palestina anerkjennes som suveren stat med fult medlemsskap i FN?

    • Ja
      118
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      22
  3. 3. Bør hele den arabiske verden anerkjenne Israel?

    • Ja
      162
    • Nei
      29
    • Ingen formening
      27


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Israel stenger grenseovergang til Gaza
 
Israel har stengt den eneste overgangen for personer til Gazastripen på grunn av protester og sammenstøt i helgen.
 
Stengningen skjer til tross for at Egypt og FN har forsøkt å få til en langsiktig våpenhvile mellom Israel og Hamas, som styrer på Gazastripen.

 

https://www.aftenposten.no/verden/i/P3GGxX/Israel-stenger-grenseovergang-til-Gaza

Lenke til kommentar
Norsk aktivist skutt på Vestbredden
 
Den norske aktivisten Kristin Foss (43) ble lørdag skutt, og lettere skadet, i forbindelse med en demonstrasjon på Vestbredden.
 
– En eldre palestiner ba oss hjelpe ham å få igjen bilen sin, som israelerne hadde beslaglagt. Da vi nærmet oss soldatene ropte de en kort advarsel før de skjøt to skudd. Den ene kulen traff meg i magen, sier Foss til VG.
 
– Egentlig ville jeg bare gå tilbake og konfrontere soldaten som hadde skutt meg, men da min kollega ble utsatt for tåregass, valgte vi å trekke oss tilbake, sier hun.
 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/jPjEge/norsk-aktivist-skutt-paa-vestbredden

Lenke til kommentar

Når tallet drepte barn er over 1000 så snakker det for seg selv. helt latterlig at de får styre på

Kommer vel an på onsrendighetene. Dersom de bevisst angriper barn, så er det jo hårreisense. Men om de utfører legitime angrep på militære mål der barn havner i kryssilden, mener jeg det stiller seg noe annerledes. Dog ikke desto mindre forferdelig, vel å merke.

Lenke til kommentar

Man reiser ned for å bli med i voldelige opptøyer, der du vet at det har gått så langt at soldater skyter på voldsmennene. Da må du regne med at en av kulene kan treffe deg.

 

De prøvde å få en bil tilbake for en sivil mann.

 

Hva ville du sagt hvis israelske soldater tok tørrmelk fra palestinske foreldre med spebarn?

Lenke til kommentar

De prøvde å få en bil tilbake for en sivil mann.

 

Hva ville du sagt hvis israelske soldater tok tørrmelk fra palestinske foreldre med spebarn?

En bil som hadde blitt beslaglagt. Hva trodde de skulle skje? At soldatene bare skulle la dem få ta med seg den beslaglagte bilen?

 

Har dette skjedd, eller det et hypotetisk scenario?

Uansette så er jo dette en forbrytelse og kan ikke sammenlignes med å beslaglegge en bil.

Lenke til kommentar

 

Norsk aktivist skutt på Vestbredden
 
Den norske aktivisten Kristin Foss (43) ble lørdag skutt, og lettere skadet, i forbindelse med en demonstrasjon på Vestbredden.

 

 

I dag ble hun jammen skutt igjen, nok en gang med gummikuler, denne gangen i foten.

 

Stupid is as stupid does !

 

Enkelte mennesker burde institusjoneres for sitt eget beste !

Lenke til kommentar

En bil som hadde blitt beslaglagt. Hva trodde de skulle skje? At soldatene bare skulle la dem få ta med seg den beslaglagte bilen?

 

Har dette skjedd, eller det et hypotetisk scenario?

Uansette så er jo dette en forbrytelse og kan ikke sammenlignes med å beslaglegge en bil.

 

Så vidt jeg vet pleier man ikke å bli skutt dersom man prøver å få tilbake en bil. Heller ikke med gummikuler.

 

Så hva jeg trodde skulle skje? I et normalt demokrati ville det kanskje oppstått en krangel.

Lenke til kommentar

I dag ble hun jammen skutt igjen, nok en gang med gummikuler, denne gangen i foten.

 

Stupid is as stupid does !

 

Enkelte mennesker burde institusjoneres for sitt eget beste !

 

Hadde nettopp tenkt å legge det ut selv:

 

Norsk aktivist på Vestbredden skutt to ganger på én uke
 
Forrige uke ble den norske aktivisten Kristin Foss skutt i en demonstrasjon på Vestbredden. Fredag ble hun skutt igjen.
 
Kristin Foss ble for en uke siden lettere skadet da hun ble truffet av en gummibelagt stålkule i magen. Hendelsen fant sted i landsbyen Kafr Qaddoum utenfor Nablus lørdag, under en ukentlig demonstrasjon mot at hovedveien er stengt for palestinerne i området.
 
Fredag ble hun igjen skutt av israelske soldater, denne gang i foten, da hun demonstrerte på samme sted.
 
Dette er andre gang på en uke at Foss har blitt truffet av gummibelagte stålkuler.
 

https://www.nrk.no/urix/norsk-aktivist-pa-vestbredden-skutt-to-ganger-pa-en-uke-1.14179701

 

Men det er jo typisk for Israel...

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet pleier man ikke å bli skutt dersom man prøver å få tilbake en bil. Heller ikke med gummikuler.

 

Så hva jeg trodde skulle skje? I et normalt demokrati ville det kanskje oppstått en krangel.

Dersom en militær styrke beslaglegger et kjøretøy, er det gjerne fordi man anser den som en trussel(les: IED), eller at den har blitt brukt til noe som kan være en trussel. Selvsagt er det ikke bare å hente en slik bil. Da må man gå gjennom de riktige kanaler for å få den ut igjen. Når tre individer da prøver å hente den, kan de være å regne som en trussel, basert på hvordan de går frem. Hun er heldig som bare ble skutt med gummikuler.

 

I er normalt demokrati ja. Og hadde dette vært inne i Israel(som er et demokrati) og det var en Politiet og en israelsk borger det hadde vært snakk om, så hadde det hele utspilt seg annerledes.

I en aktiv konfliktsone, not so much.

 

For øvrig: Det faktum at soldatene faktisk er utstyrt med gummikuler, tyder jo på at de er langt mer opptatt av ikke å drepe palestinske sivile enn du skal ha det til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi du nekter å se på at folk lider slik!

 

Den lidelsen de såkalt “palestinske” araberene utsettes for er fullstendig selvvalgt. Israel tildeler også statsborgerskap til arabere og nær 25 % av Israels statsborgere er arabere. (Joda, kom gjerne med påstanden om at de er annenrangs borgere - de fleste av dem sier selv klart og tydelig at de foretrekker å være annenrangs borgere i et fungerende demokrati enn førsterangs kanonføde for arabiske ledere som utnytter dem til egen politisk myntslåing!) Men selvfølgelig, da må man godta det faktum at Eretz Israel faktisk eksisterer, og har gjort dette siden 14. mai 1948. VELGER man å ikke godta det faktumet, så VELGER man også samtidig den lidelsen DET PALESTINSKE LEDERSKAP utsetter sitt folk for. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...