Gå til innhold

Hvordan lære seg å programmere? Selvlært eller UiO?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en langsiktig plan om å lære meg å programmere og innser at dette er et prosjekt som vil ta tid. Realistisk sett ser jeg for meg en tidshorisont på 3-5 år.

 

UiO satser stort på programmering så vidt jeg vet og ser ut til å ha en del aktuelle fag. 

 

Er det noen her som har noen tanker om å lære programmering på egenhånd eller å lære det gjennom et universitet som for eksempel UiO? Kanskje noen her har erfaring fra UiO?

 

Generelt lærer jeg bra på egenhånd, men vet også at det kan være en fordel med litt press i form av å faktisk ta et fag. I tillegg kan jo man på sikt kanskje få seg en grad, skjønt det alene ikke er en hovedmotivasjon.

 

Ellers også interessert i tips til hvordan man skal gå frem. Har minimalt med erfaring fra før av, men har kodet litt i Matlab og vet forskjellen på en for- og while-løkke. :)

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker på jobb så må man ha en god portefølje hvis man lærer seg selv og få sjansen til å vise det frem. Det er enklere å kunne vise til skolegang for å få et intervju, men mange dyktige folk har lært seg selv.

 

Har du mulighet til å gå på skole så lønner det seg. Der kan/vil man også opprette seg et nettverk og det kommer også "hodejegere" på skoler.

 

Et greit sted å begyne er med "For Dummies" bøker, de er veldig gode og tar ikke lange stunden å bla gjennom. Så er det mange gode fora på nett som hjelper andre, f.eks. https://stackoverflow.com/

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare for andre enn meg selv, men jeg er selvlært å vil påstå at det er ganske greit å lære seg programmering på egenhånd, så fremt man er interessert.

 

Er man ikke interessert kan jeg godt forstå at det fremstår som særdeles kjedelige greier.

Det du beskriver er jo egentlig mer matematikk enn det er programmering, altså modeller, algoritmer og den slags, slik at du bør jo ha en interesser for det også.

 

Jeg tror det går raskere og at det er enklere å holde seg oppdatert på nye ting dersom man ikke går igjennom en skole, men ulempen er at det kan være vanskelig å lære seg hovedprinsippene og tenkemåten på egenhånd.

 

Først bør du bestemme deg for et språk, noe som er C-lignende gir mer valgmuligheter senere, å gjør det lettere å hoppe litt mellom språk.

Stack Overflow er et fint sted å spørre om ting, eller du kan forsøke å svare på ting, noe som i seg selv gir mye lærdom.

Enkelte bøker kan jo også være til hjelp, litt blaing i Knuths samlede verker gir god innsikt i selve teorien bak programmering, å kunnskap som kan brukes i alle språk.

 

Selv er jeg aktiv i diverse åpne prosjekter, på Stack Overflow, Github og en hel del andre steder, samt at jeg er involvert i noe arbeid på standarder og ny funksjonalitet i enkelt språk osv. å dette alene gjør at jeg får flere jobbtilbud hver eneste måned, slik at mulighetene er der, dersom man har interesse for slikt.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Det er utrolig mange bøker og kurser der ute, så du kan godt lære deg å programmere ved hjelp av selvstudier. Jeg har tatt noen kurs på Udemy, og de har vært greie. Udemy har ofte tilbud så du kan finne gode kurs til 10-15 dollar.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Å lære seg å programmere handler ikke bare å lære seg syntaks.  Det viktigste er datastrukturer, abstraksjonsnivåer og effektive algoritmer.  Samtidig er også noen av gruppekursene fokusert på å programmere sammen i team som er en nyttig erfaring å gjøre seg.

 

Da du kan løse et problem på veldig mange ulike måter kan det være greit å vite hva som er gode og hva som er dårlige løsninger.  Mange av disse løsningene er ikke like greie å komme fram til og dersom du ikke feks. vet hva et b-tre er, så er det ikke sikkert du tenker på det som en løsning når du har behov for det.  Samtidig får du også med deg en del av den underliggende matten.

 

Mye av dette kan man naturligvis lære seg selv, men det er også lett å lære seg uvaner.  Det finnes veldig mye dårlig kode.

 

Ser man det for seg å jobbe med programmering er man i dagens jobbmarked mye bedre rustet med en universitetsgrad.  Det var lettere før, men med en god portefølje eller spesialisert kompetanse kan det fungere i dag også.

Endret av process
Lenke til kommentar

Nja. Har selv aldri vært så stødig på disse algoritmene, og aldri hatt nok av den matten jeg burde for å virkelig gå i dybden på dem.

 

Jeg har dog erfaringen jeg trenger til å vite hva som er forskjellen på et hashmap og et array, hva en linked list er, hvorfor ting tar tid og så videre. Det grunnleggende er alltid nyttig å kunne, men det er ikke til å stikke under en stol at alle moderne programmeringsspråk inneholder implementasjoner av disse algoritmene - man trenger sjelden å implementere dem selv. Det man trenger å vite er hva som er der, og når man bør bruke dem. Kan komme langt med det uten å nødvendigvis være så stødig i matte.

 

(Skriver ikke dette for å snakke ned betydningen av matte - jeg skulle ønske jeg kunne mer enn jeg gjør - men heller for å vise at man absolutt ikke trenger å ha stålkontroll på det for å kunne programmere)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare for andre enn meg selv, men jeg er selvlært å vil påstå at det er ganske greit å lære seg programmering på egenhånd, så fremt man er interessert.

 

Er man ikke interessert kan jeg godt forstå at det fremstår som særdeles kjedelige greier.

Det du beskriver er jo egentlig mer matematikk enn det er programmering, altså modeller, algoritmer og den slags, slik at du bør jo ha en interesser for det også.

 

Jeg ikke matematikken jeg trenger er veldig kompleks egentlig, men matematisk kunnskap er alltid nyttig, føler jeg. Nå har jeg bakgrunn som ingeniør, så noe kan jeg. 

 

Har dog vurdert linjen Matematikk og Informatikk på UiO. Har søkt. Men vet egentlig ikke om jeg får tid dette halvåret ettersom jeg starter i full jobb og har nok en del å lære der. Det måtte i så fall være det introduksjonskurset i objekt-orientert programmering i Python.

 

Jeg tror det går raskere og at det er enklere å holde seg oppdatert på nye ting dersom man ikke går igjennom en skole, men ulempen er at det kan være vanskelig å lære seg hovedprinsippene og tenkemåten på egenhånd.

 

Først bør du bestemme deg for et språk, noe som er C-lignende gir mer valgmuligheter senere, å gjør det lettere å hoppe litt mellom språk.

Stack Overflow er et fint sted å spørre om ting, eller du kan forsøke å svare på ting, noe som i seg selv gir mye lærdom.

Enkelte bøker kan jo også være til hjelp, litt blaing i Knuths samlede verker gir god innsikt i selve teorien bak programmering, å kunnskap som kan brukes i alle språk.

 

Selv er jeg aktiv i diverse åpne prosjekter, på Stack Overflow, Github og en hel del andre steder, samt at jeg er involvert i noe arbeid på standarder og ny funksjonalitet i enkelt språk osv. å dette alene gjør at jeg får flere jobbtilbud hver eneste måned, slik at mulighetene er der, dersom man har interesse for slikt.

 

 

 

Det med språk kan også være en utfordring. Som nevnt under er Python mye brukt i dag, men tror C/C# også er veldig utbredt. Noen av applikasjonene jeg har kjennskap til er programmert i C# og tillater utvikling av egne automatiserte strategier som da må skrives i C#. Men nå er ikke nødvendigvis det mitt primære hensyn.

 

Det er utrolig mange bøker og kurser der ute, så du kan godt lære deg å programmere ved hjelp av selvstudier. Jeg har tatt noen kurs på Udemy, og de har vært greie. Udemy har ofte tilbud så du kan finne gode kurs til 10-15 dollar.

 

Bra tips! Takk! :) 

 

Er vel for det meste Python som brukes i diverse banker og av quants. Burde være greit nok å lære seg det.

 

Stemmer. :) 

Lenke til kommentar

Er det noen her som har kjennskap til UiO sitt opplegg innen informatikk og kanskje studerer der selv? Eventuelt hvilke linjer som er aktuelle eller fag? Alternativ plukke en del enkeltemner?

 

Som nevnt over har jeg søkt på Matematikk og Informatikk. Denne linjen er nok like mye vinklet mot matematikk, skjønt man velger litt selv hvordan man legger opp det forløpet og kan vekte mer mot programmering, tror jeg. Det kan være aktuelt å se om jeg kan starte og ta noen emner, men hovedfokus er full jobb, så vet ikke hvor lett det lar seg gjøre når jeg har en del annet på agendaen også. :)

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...