Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nav: Uønskede saksdok. ligger på "min side"


Anbefalte innlegg

Hva med å ta en telefon? Du kan ringe NAV og spørre de om dokumentene kan fjernes. Du kan også spørre om sikkerheten.

 

Dere er ganske naive hvis dere tror at MIN-SIDE/NAV sine systemer er 100% trygge.

 

 

Ingenting er 100% trygt. Det vil alltid være et spørsmål om hvorvidt noe er "sikkert nok", og det vil variere fra situasjon til situasjon. Det er ingen grunn til å tro at NAV sine løsninger har åpenbare hull og svakheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seksjonssjefen for Arbeids- og velferdsdirektoratets juridiske kontor ble, skal vi si, oppfordret til å vurdere stillingen sin, etter å ha blitt tatt i å snuse i naboers dokumenter. Det ble mediesak, og hun fratrådte stillingen sin i 2016 (personalmappen hennes ble også Edit: Link fjernet

 

Virker litt rart at personalmappen hennes ble offentliggjort. Rimelig nok forsåvidt kanskje etter det hun gjorde, men det er jo veldig brutalt. Nå kan hele norge vite identiteten og hva hun har gjort, det er vel samme som å få livet ødelagt.

Hun har jo ikke akkurat drepet noen, trodde faktisk det gjaldt et personvern/taushetsplikt i sånne tilfeller og. :hmm:

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

 

Hva med å ta en telefon? Du kan ringe NAV og spørre de om dokumentene kan fjernes. Du kan også spørre om sikkerheten.

 

Dere er ganske naive hvis dere tror at MIN-SIDE/NAV sine systemer er 100% trygge.

 

 

Ingenting er 100% trygt. Det vil alltid være et spørsmål om hvorvidt noe er "sikkert nok", og det vil variere fra situasjon til situasjon. Det er ingen grunn til å tro at NAV sine løsninger har åpenbare hull og svakheter.

 

 

Der er vi nok uenige. Min skepsis kommer fra rapporter som denne:

 

https://www.riksrevisjonen.no/presserom/Pressemeldinger/Sider/Dokument1For2015.aspx

Mangler ved styringssystemer for data-/informasjonssikkerhet

Riksrevisjonen har i flere år tatt opp at data-/informasjonssystemene i en rekke statlige virksomheter ikke har god nok sikkerhet. – Dette gjelder også flere store og dataintensive statlige virksomheter, og det er etter vårt syn nå alvorlig for arbeids- og velferdsetaten og Brønnøysundregistrene, sier Foss.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/riksrevisjonen/riksrevisjonen-alvorlig-sikkerhetsrisiko-hos-nav-og-broennoeysundregistrene/a/23823579/

Lenke til kommentar

 

Seksjonssjefen for Arbeids- og velferdsdirektoratets juridiske kontor ble, skal vi si, oppfordret til å vurdere stillingen sin, etter å ha blitt tatt i å snuse i naboers dokumenter. Det ble mediesak, og hun fratrådte stillingen sin i 2016 (personalmappen hennes ble også offentliggjort).

 

Virker litt rart at personalmappen hennes ble offentliggjort. Rimelig nok forsåvidt kanskje etter det hun gjorde, men det er jo veldig brutalt. Nå kan hele norge vite identiteten og hva hun har gjort, det er vel samme som å få livet ødelagt.

Hun har jo ikke akkurat drepet noen, trodde faktisk det gjaldt et personvern/taushetsplikt i sånne tilfeller og. :hmm:

 

Jeg mistenker at offentliggjøring av personalmappe ikke er foretatt av myndighetene som sa henne opp, men av private i et forsøk på en slags selvtekt.
Lenke til kommentar

 

 

Seksjonssjefen for Arbeids- og velferdsdirektoratets juridiske kontor ble, skal vi si, oppfordret til å vurdere stillingen sin, etter å ha blitt tatt i å snuse i naboers dokumenter. Det ble mediesak, og hun fratrådte stillingen sin i 2016 

 

Virker litt rart at personalmappen hennes ble offentliggjort. Rimelig nok forsåvidt kanskje etter det hun gjorde, men det er jo veldig brutalt. Nå kan hele norge vite identiteten og hva hun har gjort, det er vel samme som å få livet ødelagt.

Hun har jo ikke akkurat drepet noen, trodde faktisk det gjaldt et personvern/taushetsplikt i sånne tilfeller og. :hmm:

 

Jeg mistenker at offentliggjøring av personalmappe ikke er foretatt av myndighetene som sa henne opp, men av private i et forsøk på en slags selvtekt.

 

 

Syns det er dårlig gjort å linke til den personalmappen. Personnummeret hennes står der helt usladdet sammen med adresse og mange nyttige personopplysninger. Er utrolig lett å stjele identiteten hennes nå for å bestille alle slags varer og sim-kort...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Litt tillegg: Jeg er klar over at NAV selvsagt alltid vil ha tilgang til alt sammen.Anonymous poster hash: 1a895...d25

Unnskyld meg men er det flere som egentlig reagerer litt på det her at NAV alltid i all overskuelig fremtid skal ha gamle saksdokumenter og sykepapirer liggende?! Er ikke i grunn det litt hårreisende?

Lenke til kommentar

 

Syns det er dårlig gjort å linke til den personalmappen. Personnummeret hennes står der helt usladdet sammen med adresse og mange nyttige personopplysninger. Er utrolig lett å stjele identiteten hennes nå for å bestille alle slags varer og sim-kort...

 

Ja jøye meg. Føste gang så jeg bare det helt øverste som sto der, men nå ser jeg det er masse nedover.

 

Hvorfor i huleste gjorde du det Krikkert ..?

 

Foreslår at noen fjerner den linken. Dette må jo være over streken.

Lenke til kommentar

 

Det er vel litt forenklet. Jeg kan laste ned hvilke dokumenter jeg ønsker derfra.

 

Så om noen hacket brukersidene til NAV, kan de lett skaffe samme tilgang.

 

Hvis de får til det så er det ditt minste problem, for da har de også tilgang til bankkontoen din. Alle pebgene du får fra Nav ligger også ute på en server på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...