Gå til innhold

avgifter: bil vs fly


Anbefalte innlegg

Jeg sammenligner avgifter og kostnader ved ferie i November.

 

  • Kjøre Spydeberg - Hytta(fjellene mellom Fagernes og Hemsedal)
    Koster rundt 700kr med en lettpakket audi A3. Kun bompenger og bensin tellt med.
  • Fly Oslo - Malaga koster 1200kr

Det gir ikke mening! Å fly forurenser som sagt mangfoldig ganger mer enn å ta bil.

Alikevell er det bilistene som skattlegges mest. Bilen, som er nødvendig for mange. Å fly på ferie er kun et luksusgode.

 

Om man hadde vært genuint interessert i miljø, hadde man ikke beskattet bilene så hardt - istedet hadde man 10-doblet fly-avgiftene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert greit å sammenligne samme strekningen, bil vs. fly, enn to helt forskjellige distanser(samt, som nevnt, drivstofforbruk i forhold til antall passasjerer). For eksempel er det mulig og både ta fly og kjøre mellom Oslo og Trondheim. Bompenger som kun går til oppgradering av veier o.l. bør vel også elimineres da de ikke er satt opp av hensyn til miljøet.

 

Kortere flyreiser forurenser typisk mer per km*passasjer, enn lengre flyreiser. Derfor burde kanskje avgiftene være avhengige av lengden på turen heller enn en flat avgift per tur, hvertfall om målet er å minske unødvendige utslipp og få mest mulig effektiv utnyttelse av energi.

Endret av Irrasjonell
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du regner feil. Du må se på drivstofforbruk pr passasjerkilometer.

Det kommer ann på om jeg reiser sammen med noen eller ikke.

Mer realistisk er det jo at vi reiser 2 sammen. I tillegg kommer slitasje på bilen.

 

Men ja - det er forsåvidt et godt poeng. Om man er 2 stykker i bilen, blir det en del billigere å feriere i Norge, enn i sør-Spania.

Men fortsatt vil prislappen være rimelig stiv for Norges-ferie også.

Sett i forhold til hvor mye fly forurenser, burde flyprisene vært mangedoblet.

Lenke til kommentar

Sikkert greit å sammenligne samme strekningen, bil vs. fly, enn to helt forskjellige distanser(samt, som nevnt, drivstofforbruk i forhold til antall passasjerer). For eksempel er det mulig og både ta fly og kjøre mellom Oslo og Trondheim. Bompenger som kun går til oppgradering av veier o.l. bør vel også elimineres da de ikke er satt opp av hensyn til miljøet.

 

Kortere flyreiser forurenser typisk mer per km*passasjer, enn lengre flyreiser. Derfor burde kanskje avgiftene være avhengige av lengden på turen heller enn en flat avgift per tur, hvertfall om målet er å minske unødvendige utslipp og få mest mulig effektiv utnyttelse av energi.

https://www.nrk.no/viten/fly-til-london-eller-halvt-ar-i-bil-1.10616946

En flytur til London forurenser like mye som 6 måneder gjennomsnittlig bilkjøring.

Lenke til kommentar

 

Du regner feil. Du må se på drivstofforbruk pr passasjerkilometer.

Det kommer ann på om jeg reiser sammen med noen eller ikke.

Mer realistisk er det jo at vi reiser 2 sammen. I tillegg kommer slitasje på bilen.

 

Men ja - det er forsåvidt et godt poeng. Om man er 2 stykker i bilen, blir det en del billigere å feriere i Norge, enn i sør-Spania.

Men fortsatt vil prislappen være rimelig stiv for Norges-ferie også.

Sett i forhold til hvor mye fly forurenser, burde flyprisene vært mangedoblet.

 

Helt uenig i ditt forurensingsregnsakap. Jeg har hverken bil eller hytte. Du skaper svevestøv for hver kilometer du kjører i tillegg. Kjører du Oslo-Malaga i din bil med 2 personer i bilen, så har du forurenset mer enn samme flytur for 2 personer. 

Lenke til kommentar

 

Sikkert greit å sammenligne samme strekningen, bil vs. fly, enn to helt forskjellige distanser(samt, som nevnt, drivstofforbruk i forhold til antall passasjerer). For eksempel er det mulig og både ta fly og kjøre mellom Oslo og Trondheim. Bompenger som kun går til oppgradering av veier o.l. bør vel også elimineres da de ikke er satt opp av hensyn til miljøet.

 

Kortere flyreiser forurenser typisk mer per km*passasjer, enn lengre flyreiser. Derfor burde kanskje avgiftene være avhengige av lengden på turen heller enn en flat avgift per tur, hvertfall om målet er å minske unødvendige utslipp og få mest mulig effektiv utnyttelse av energi.

https://www.nrk.no/viten/fly-til-london-eller-halvt-ar-i-bil-1.10616946

En flytur til London forurenser like mye som 6 måneder gjennomsnittlig bilkjøring.

 

Interessant. Samtidig er det ikke noen alternativer til å ta fly til London(til tross for at de fleste reisene sikkert er ferie/"unødvendige"). Effekten av vanndamp er også uklar i forhold til miljø, til tross for at det er den største klimagassen. Ser man kun på drivstofforbruk kommer ikke fly noe dårligere ut enn bil.

 

Fant dette: [...] The University of Oslo team has published similar findings: “With only passenger in the car, corresponding to 20-25% [potential] occupancy, the climate impact is at the level of an average air trip.”[...]

 

Fly or drive? Parsing the evolving climate Math

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar

Nå kjører mange så klart bilen "helt meningsløst", men jeg vil påstå dette gjelder minst like mye, om ikke mer på flyreiser. Flytransport er i mine øyne noe man burde fokusere på å få ned, istedenfor å slå så hardt ned på bilkjøring.

Helt unødvendige flyreiser mange gjør. Pendle Bergen-Oslo f.eks med fly.

 

Eller å dra helt til Sveits bare for å sitte i et møte i to timer, for så å dra hjem igjen. Du kunne sikkert fint fullført dette møtet via Skype/Polycom/annen løsning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det blir veldig, veldig misvisende å regne kun drivstoffkostnader ved bilbruk. Drivstoffet står kanskje for 1/3 av kostnaden ved å kjøre bil, kanskje ikke engang det.

 

Andre kostnader som påvirkes av økt kjørelengde (dvs marginalkostnad per ekstra kilometer kjørt) er:

-Forsikring

-Service

-Verditap

-Dekk

-Bompenger

 

I tillegg kommer andelen av de faste kostnadene, hovedsaklig kapitalkostnader (rente), men også årsavgift, EU-kontroll, den andelen av forsikringen som ikke påvirkes av kjørelengde.

 

Marginalkostnaden for ekstra kjørte kilometer er i beste fall kanskje 2,4-2,8 kroner. Og da står drivstoffkostnaden for 0,7-1,0 kroner av dette.

 

For en nyere bil er kostnaden per kjørte kilometer MYE høyere, fra 5-15 kroner og enda mer, avhengig av hvilken bil vi snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal drivstoff tas med her? Det er da ikke statens skyld at bilen din trenger drivstoff. La gå, det er jo som vanlig et avgiftshelvete med i bildet, men at det koster endel mer med bil kan jo like gjerne være fordi en privatbilist har større rene transportutgifter per person i bilen enn et stort fly, når alt fordeles over et tresifret antall passasjerer hva flyet angår.

Lenke til kommentar

Det blir veldig, veldig misvisende å regne kun drivstoffkostnader ved bilbruk. Drivstoffet står kanskje for 1/3 av kostnaden ved å kjøre bil, kanskje ikke engang det.

 

Andre kostnader som påvirkes av økt kjørelengde (dvs marginalkostnad per ekstra kilometer kjørt) er:

-Forsikring

-Service

-Verditap

-Dekk

-Bompenger

 

I tillegg kommer andelen av de faste kostnadene, hovedsaklig kapitalkostnader (rente), men også årsavgift, EU-kontroll, den andelen av forsikringen som ikke påvirkes av kjørelengde.

 

Marginalkostnaden for ekstra kjørte kilometer er i beste fall kanskje 2,4-2,8 kroner. Og da står drivstoffkostnaden for 0,7-1,0 kroner av dette.

 

For en nyere bil er kostnaden per kjørte kilometer MYE høyere, fra 5-15 kroner og enda mer, avhengig av hvilken bil vi snakker om.

Egentlig er hele sammenligningen med privatbilisme ganske søkt, da kollektivtransport er en ganske annen sak. Hvor mye det koster med buss for en tilsvarende strekning som OP's hytte - Spydeberg er et bedre sammenligningsgrunnlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kortere flyreiser forurenser typisk mer per km*passasjer, enn lengre flyreiser. Derfor burde kanskje avgiftene være avhengige av lengden på turen heller enn en flat avgift per tur, hvertfall om målet er å minske unødvendige utslipp og få mest mulig effektiv utnyttelse av energi.

Det er riktig. Og dette fører til flere avgiftskroner da drivstofforbruket er høyere. Ser ingen grunn til å avgiftsbelegge ytterligere.

Lenke til kommentar

 

Å fly på ferie er kun et luksusgode.

 

Å kjøre på ferie er også et luksusgode. Hvem tror du forurenser mest av en daglig bilbruker og en som daglig bruker offentlig transport og tar en sydentur i året?
Se min forrige post med lenke.

En kort flytur som oslo-london forurenser like mye som et halvt års gjennomsnittlig bilbruk.

 

Som Vertical skriver, gir det mer mening å øke avgifter på fly, kontra bil. Jeg blir tvunget av jobben til å fly tur retur Stavanger for å være på møte i 3 timer. Jeg kjenner flere klima-opptatte(typisk damer), som reiser til syden om sommeren og asia/søramerika om vinteren. Og helgeturer til Paris og London. De forurenser med de turene mange ganger min bilbruk til hytta og jobb.

 

Alikevel er det jeg og bilbruken min som er den store stygge ulven som skal taes.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

 

Kortere flyreiser forurenser typisk mer per km*passasjer, enn lengre flyreiser. Derfor burde kanskje avgiftene være avhengige av lengden på turen heller enn en flat avgift per tur, hvertfall om målet er å minske unødvendige utslipp og få mest mulig effektiv utnyttelse av energi.

Det er riktig. Og dette fører til flere avgiftskroner da drivstofforbruket er høyere. Ser ingen grunn til å avgiftsbelegge ytterligere.

 

Mange steder i Norge blir slike korte flystrekninger subsidiert da de for mange erstatter buss og annen kollektiv transport. Kanskje en litt annen diskusjon da årsaken er mer distriktspolitikk enn miljøpolitikk, men får meg likevel til å lure på hvor mange nesten tomme Dash-8 som flyr rundt omkring i landet. Samtidig kan man jo også stille seg spørsmålet om hvor mange tomme busser som kjører rundt.

Lenke til kommentar

 

 

Å fly på ferie er kun et luksusgode.

Å kjøre på ferie er også et luksusgode. Hvem tror du forurenser mest av en daglig bilbruker og en som daglig bruker offentlig transport og tar en sydentur i året?
Se min forrige post med lenke.

En kort flytur som oslo-london forurenser like mye som et halvt års gjennomsnittlig bilbruk.

 

Som Vertical skriver, gir det mer mening å øke avgifter på fly, kontra bil. Jeg blir tvunget av jobben til å fly tur retur Stavanger for å være på møte i 3 timer. Jeg kjenner flere klima-opptatte(typisk damer), som reiser til syden om sommeren og asia/søramerika om vinteren. De forurenser med de turene mange ganger min bilbruk til hytta og jobb.

 

Alikevel er det jeg og bilbruken min som er den store stygge ulven som skal taes.

 

Du har henvist til en undersøkelse som baserer seg på 5-6 år gamle tall. Det har skjedd en god del i flyflåten siden den tid. Din bilbruk skaper i tillegg lokal forurensning som er langt værre for hjerte- og lungesyke. 

 

Husk at Norwegian i tillegg tar kr 150 for et kolli bagasje pr vei.

 

Det er ingen som skal ta deg og din bilbruk. Hvis du tror din bilbruk blir rimeligere av at avgiftene på fly øker, så tror jeg du tar skammelig feil. Du må belage deg på i økende grad å betale mer for din bilbruk. Det må også vi som tar en flyreise. 

Lenke til kommentar

Mange er avhengig av bil, ingen er avhengig av å reise til syden....

Om man mener man skal redde planeten ved "beskatning" så får man "ta" det som er frivillig ihvertfall, som feks ferier.

 

Man må kutte i (over)forbruket til nesten samtlige, og det burde ha skjedd for minst 20 år siden. Det hjelper ekstremt lite å bare skru opp prisene på ting...

Lenke til kommentar

Mange steder i Norge blir slike korte flystrekninger subsidiert da de for mange erstatter buss og annen kollektiv transport. Kanskje en litt annen diskusjon da årsaken er mer distriktspolitikk enn miljøpolitikk, men får meg likevel til å lure på hvor mange nesten tomme Dash-8 som flyr rundt omkring i landet.

Det er en litt annen diskusjon, ja. Du får heller ikke særlig mange billige biletter på disse rutene. Til opplysning var kabinfaktoren for Widerøe 58,4% i 2015.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...