Gå til innhold

Skaleres TV'er med 4k automatisk?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg bare lurte på om TVer med 4k oppløsning skalerer seg automatisk mellom 4k og 1080p? Eller må man gjøre det manuelt..

 

Jeg har en Xbox One der det er utrolig mye 'etterslep' i spill osv, og jeg tror det har med å gjøre at TVen står som 4k og Xboxen kun har Full HD. Selve bildet fra Xbox er normalt, men når man f.eks skal gå i ett spill med kontrolleren så er det litt "delay" på en måte. Jeg har testet med flere spaker jeg vet funker normalt og samme problemet oppstår. Jeg har også kontaktet Xbox kundeservice og de kunne ikke hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva snakker du om Mr D, antall pixler har ingenting med størrelse på bildet å gjøre.

Jo, akkurat det denne tråden handler om.

 

TS lurer på om bildet skaleres opp, definisjonen er da at en piksel fra blir strekt til fler piskler på skjermen. Hadde det ikke skjedd, og TVen hadde vist bildet med 1:1 pikselmapping så hadde bildet på TVen blitt mindre, siden færre piksler hadde vært i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da må det spesifiseres MegaMann2. Bildestørrelse måles ikke i pixler, det måles stort sett i tommer diagonalt. Mange som surrer med det. Det finnes både 10" skjermer og 70" skjermer med akkurat like mange pixler ;)

Hvem surrer her da? ;)

Bildet som vises på skjermen måles i piksler, men skjermen som viser bildet måles i tommer (eller cm).

Lenke til kommentar

Størrelse måles ikke i pixler som det ble skrevet, det var det jeg svarte på. Antall punkter/prikker skjermen kan vise på en gang måles i pixler, stort sett så tenker folk at fler pixler er bedre kvalitet, noe som også er feil.

 

Jeg surrer desverre for deg ikke ;)

Lenke til kommentar

Du skriver at antall punkter skjermen kan vise måles i piksler også skriver du at størrelsen ikke måles i piksler. Hvordan måler du størrelsen på et bilde som er 1920*1080 piksler hvis du ikke måler piksler med piksler? I km eller kg... :wallbash:

Lenke til kommentar

Størrelse måles ikke i pixler som det ble skrevet, det var det jeg svarte på. Antall punkter/prikker skjermen kan vise på en gang måles i pixler, stort sett så tenker folk at fler pixler er bedre kvalitet, noe som også er feil.

 

Jeg surrer desverre for deg ikke ;)

Hvis trådstarter skal ha 1080p til å strekke seg over hele 4k skjermen sin, så må bildet skaleres. Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Mye diskusjon her gitt :p

 

Sett tven i Game mode så forsvinner etterslepet.

Noen ganger må man endre navn på input til Console for å kunne aktivere game mode.

 

Game mode deaktiverer alle disse forsjellige bildeprosseseringer som bruker mye resurser og skapet etterslep.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...