Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Si fra meg uføretrygd


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter lang tids kamp i nav-kverna så fikk jeg her i vår innvilget uførestrygd.

 

Samtidig som jeg har strevet med byråkratiet så har jeg fått lov til, og gjennomført utdannelse ved siden av behandlingsløpet under AAP.

 

Det var en lettelse å få innvilget ufør, men samtidig også et stort nederlag. Jeg vil jo jobbe. Nå, noen måneder senere, så viser det seg at jeg faktisk ser muligheten for å komme tilbake i jobb ved å starte bedrift og få utnyttet utdannelsen min. Jeg er ikke frisk nok til å jobbe i nærheten av full stilling - men med så lite som tilsvarende 10-20% stilling og den friheten jeg får ved å styre arbeidsdagen selv, så tror jeg at jeg skal kunne klare å tjene nok på egen hånd til å matche uføretrygden.

 

Har derfor noen spørsmål om det å si fra meg uføretrygden min.

 

1. Kan jeg si fra meg uførestrygden bare for en kortere periode for å eventuelt kunne falle tilbake på den om alt går skeis?

 

2. Hvordan gjør jeg det når jeg i utgangspunktet ønsker å vente til bedriften er godt oppe og kjører før jeg selv tar ut lønn? Den normale måten å redusere utbetalingen på - ved å motta lønn og registrere det hos nav går vel ikke når jeg ikke vil utbetale lønn i første omgang?

 

3. Hva med lånekassen? Jeg ønsker jo å søke om ettergivelse av studielånet. Er det innafor å gjøre det, i mitt tilfelle, eller fins det noen fallgruver i den forbindelse?



Anonymous poster hash: f40e7...a85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei sånn jeg har skjønt det nå så kan du prøve så mye du vil, du mister den aldri.. uføretrygd nå er veldig strengt og alle som får det innvilget har vært igjennom en lang papirkvern med leger og spesialister i mange år og mao. får det med god grunn, så det er ikke noe du mister uten videre heller mht nye regler, men spør på nav for sikkerhets skyld for det må meldes ifra såvidt jeg har skjønt det.

Lenke til kommentar

1. Så lenge du faktisk er ufør (ute av stand til å søke arbeid på det normale markedet på lik linje med andre), så synes jeg du bør beholde uføretrygden. Tjener du endel penger etter hvert, reduseres jo trygdeutbetalingene.

 

2. Igjen, så lenge du er ufør, så mener jeg du bare skal motta trygd som normalt mens du jobber med bedriften.

Lenke til kommentar

Hadde jeg gått til en helt vanlig A4-jobb så ville det vært helt uproblematisk.

 

Men problemet er at jeg faktisk sitter på begge sider av bordet - som arbeidsgiver og arbeidstaker, og da blir det litt komplisert.

 

Forsøker å "løse" dette med at jeg gir meg selv en god, høy timelønn - men om mulig så ville jeg helst latt vær å hente lønn inntil jeg har fått etablert bedriften litt mer. Blant annet så må jeg gjennom en rekke dyre kurs og sertifiseringer, for å nå de målene jeg har satt meg - og for å kunne få de kundene som virkelig vil være villige til å betale.

 

Har prøvd å få veiledning fra NAV lokalt, men de refererte også til de vanlige innrapporteringsgreiene på nav.no. Den biten er grei. Det er hele greia med å avlønne meg selv slik at nav ikke i etterkant kan komme og påstår at jeg "lurer unna" penger i firmaet - jeg ønsker å unngå. Enkleste veien dit er å si fra meg uføretrygden helt, for en periode - om det er mulig.



Anonymous poster hash: f40e7...a85
Lenke til kommentar

Uføregraden kan også bli senket.

 

Uføregraden skal ikke endres, uansett hvor mye man jobber, det er jo hele poenget med uførereformen.

 

Enkleste veien dit er å si fra meg uføretrygden helt, for en periode - om det er mulig.

 

Det er temmelig garantert ikke den enkleste veien, ettersom du da sannsynligvis må søke om uføretrygd på nytt dersom du faller ut av arbeidslivet igjen, med alt det medfører.

 

Du beholder den uførepensjonen du har fått innvilget, å jobber ved siden av. Dette er helt uproblematisk så lenge man melder fra om inntekten til NAV.

 

Hvor mye man kan tjene før trygden avkortes, kommer an på tidligere inntekt.

 

Skal du starte eget, så vil det være en fordel med aksjeselskap, hvor du er ansatt på vanlig vis.

I motsetning til AAP og andre ytelser hvor det leveres meldekort, å man trekkes for tiden man har arbeidet, så trekkes man for lønnen man har fått utbetalt når man har uføretrygd.

 

Dersom det er noen tvil om hvorvidt du "gjemmer" penger i selskapet, så tar du kontakt med NAV å forklarer situasjonen. Det er helt normalt at man ikke kan ta ut lønn fra et nyoppstartet selskap, og det er neppe noe NAV vil reagere på.

 

Følg de vanlige reglene som alle andre, så er dette null problem. Husk at behovsprøvde ytelser kan bortfalle dersom inntekten øker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...