Gå til innhold

[Løst] Hjelp og synsing av mini-itx "stuepc"


Anbefalte innlegg

Hei folkens.
Jeg skal bygge meg en lett liten sak som skal fungere som stue-PC som kan spilles på og vise film, men som også skal kunne brukes til medieproduksjon (film og foto).

 

Her er listen min:
https://www.komplett.no/wishlists/d46dceec-3260-4135-9ff5-1304f123eb6c

 

Merk at jeg har kjøpt både CPU og GPU på meget gode tilbud, så de er allerede valgt.
(Ja, jeg vet at i7 er bedre til film og foto, men budsjett-budsjett :) )

Planen med harddisk er å starte med denne og etterhvert oppdatere til en raskere hvis behovet melder seg.

Setter umåtelig pris på om noen kan se på dette og komme med endringer de ville gjort.
Helst ikke veldig mye dyrere enn dette. Det er litt av poenget :)

Takk takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det noen små ting jeg ville byttet. Jeg har selv vært små fristet på kabinettet du har der, bare fordi det minner om gamle dager da jeg brukte IBM PC på skolen, med PC-skjerm opp på :)

 

Jeg begynner med: SSD disken, ville byttet til Cruisal 525GB m2 disk, den er billigere og kan kobles rett på hovedkort.

Rambrikkene hadde jeg behold, bra pris med tanke hvor dyrt RAM har blitt per dags dato.

 

 

Hva er max pris? Ser du har valgt 1070, noe grunn hvorfor du har vagt akkurat det du har valgt? Jeg spør dette fordi det finnes billigere utgaver der ute.

Lenke til kommentar

Jeg har sett flere klage på hovedkort fra Gigabyte de siste par årene. Er visst en del som har problemer med de. Personlig merket jeg ikke noe til dette på den forrige PCen jeg bygget med Gigabyte-kort, så det kan være overdreven frykt.

Lenke til kommentar

Jeg har sett flere klage på hovedkort fra Gigabyte de siste par årene. Er visst en del som har problemer med de. Personlig merket jeg ikke noe til dette på den forrige PCen jeg bygget med Gigabyte-kort, så det kan være overdreven frykt.

 

Jeg ville også klage på dette men droppet det. Har personlig bare hatt problemet med dette merket, inkludert hovedkort fra dem som tok fyr og fikk aldri noe erstatting for det men det er veldig lenge siden. Men ifjor bestilte jeg en maskin til en kompis, tok Gigabyte for morro skyld, og hva tror du? det var feil på den. Har mistet all respekt for det merket.

Lenke til kommentar

Her er det noen små ting jeg ville byttet. Jeg har selv vært små fristet på kabinettet du har der, bare fordi det minner om gamle dager da jeg brukte IBM PC på skolen, med PC-skjerm opp på :)

 

Jeg begynner med: SSD disken, ville byttet til Cruisal 525GB m2 disk, den er billigere og kan kobles rett på hovedkort.

Rambrikkene hadde jeg behold, bra pris med tanke hvor dyrt RAM har blitt per dags dato.

 

 

Hva er max pris? Ser du har valgt 1070, noe grunn hvorfor du har vagt akkurat det du har valgt? Jeg spør dette fordi det finnes billigere utgaver der ute.

Jeg valgte akkurat dette kortet fordi det var på ca 30% i dag på åpningen av en Powers butikk.

Skulle egentlig ha 1060 til ca samme prisen.

 

Tror også at jeg har overtalt meg selv for å gå for en Samsung Evo 960 m2. Kan klare meg med 250GB i starten og evt kjøpe en 500gb SSD eller en 4TB etterhvert.

 

Takk!

Lenke til kommentar

 

Jeg har sett flere klage på hovedkort fra Gigabyte de siste par årene. Er visst en del som har problemer med de. Personlig merket jeg ikke noe til dette på den forrige PCen jeg bygget med Gigabyte-kort, så det kan være overdreven frykt.

 

Jeg ville også klage på dette men droppet det. Har personlig bare hatt problemet med dette merket, inkludert hovedkort fra dem som tok fyr og fikk aldri noe erstatting for det men det er veldig lenge siden. Men ifjor bestilte jeg en maskin til en kompis, tok Gigabyte for morro skyld, og hva tror du? det var feil på den. Har mistet all respekt for det merket.

 

Gode tips...

Skal se om jeg finner noe ala det samme.

 

Hvilket brikkesett bør man gå for forresten? Ser det er forskjellige ute.

Lenke til kommentar

Jeg ville også klage på dette men droppet det. Har personlig bare hatt problemet med dette merket, inkludert hovedkort fra dem som tok fyr og fikk aldri noe erstatting for det men det er veldig lenge siden. Men ifjor bestilte jeg en maskin til en kompis, tok Gigabyte for morro skyld, og hva tror du? det var feil på den. Har mistet all respekt for det merket.

Det er litt merkelig egentlig. Før (noen få generasjoner siden bare) var jo Gigabyte-kort sikre vinnere og bunnsolide.

På den tiden var jeg mer skeptisk til MSI, mens jeg i dag bruker MSI og styrer unna Gigabyte. Lurer på hva som har skjedd. Har de bytta produsent? Har de bytta leverandør av noen av komponentene? Nå så lite som å endre væsken i kondensatorene kan ha stor effekt.

Husker Abit var the best shit i Socket A-tidene. Der også gikk plutselig kvaliteten ned og så forsvant de helt til slutt.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Jeg har sikkert bare vært uheldig men jeg kan ikke anbefale det til noen hvis man har vært så uheldig, ganske logisk? :)

 

Bestilte igår ny maskin til en annen kompis som jeg valgte Asus sin ITX til ca 2000,-.

https://www.komplett.no/product/912433/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-rog-strix-z270i-gaming-socket-1151#

 

Er ASUS stor fan tbh, nesten aldri noe tull med dem, men det er kanskje min flaks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...