Gå til innhold

verdt å betale 300 000kr for BI fremfor studere gratis ved NTNU?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NTNU - et av landets meste respekterte institusjoner. Se f. eks på inntakspoengene.

 

BI - utpreget "kom ikke inn på offentlig universitet, så betaler for å studere her i stedet" - inntrykk.

 

Jeg mener IKKE å henge ut BI eller BI-studenter. Sikkert mye fine studier der også, men jeg har aldri i løpet av mitt lange liv møtt noen som "frivillig" går til BI - jeg har pratet med kanskje hundrevis av studenter, mange av dem som går på BI også, og det er det inntrykket JEG sitter igjen med; at de som ikke kommer inn på, eller på forhånd vet at de ikke har gode nok karakterer til å komme inn på de ordinære universitetene, er de som drar til BI i stedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

NTNU - et av landets meste respekterte institusjoner. Se f. eks på inntakspoengene.

 

Nå måles vel universitetene på hva som kommer ut og ikke hva som kommer inn – inntakskravene er i så måte irrelevante.

 

Hva som kommer inn sier jo alltid noe om hvor «bra» en institusjon er.

Lenke til kommentar

Det kommer helt av på hva målet er etter studiene. Så lenge du tar master på enten NHH eller BI etter bachelor har du gode muligheter. Jeg går selv finans på BI og angrer ikke på at jeg valgte dette over HIOA og diverse andre skoler. Mange er redde for skolepenger, men i det lange løp har ikke dette så mye å si. Jeg ville selvsagt ikke betalt 300k for å studere PR eller Hamsteroppdrett på BI, men går du ut fra en startslønn på 500k som øker de neste årene vil du ha en ganske god avkastning. Kan legge til at jeg ikke vil anbefale økonomi dersom du ikke er 100% motivert og er klar til å jobbe hardt. Skal du ha de beste jobbene må du nesten ha A i snitt, har du B vil du greie deg, men får du C vil jobbjakten bli vanskeligere. Ellers kan det være lurt å ta master på gode universiteter i utlandet. I min klasse er det i år f.eks. 3 som skal til Imperial i London og disse vil sannsynligvis få gode jobber lenge før de er ferdige. 

 

Hilsen en som vurderer å bruke 350k på master i utlandet neste år. 

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar

Der jeg jobbet tidligere hadde faktisk HR en policy om å styre unna folk som hadde Bachelor fra BI, om mulig. De mente at folk som hadde gått HiOA generelt var bedre. Om det er en riktig policy skal jeg ikke uttale meg om, men jeg ser av mine egne venner at det i hovedsak er de litt mindre skoleflinke som havnet på BI.

 

Kommer du inn på NTNU, så går du på NTNU! :-)

Lenke til kommentar

Der jeg jobbet tidligere hadde faktisk HR en policy om å styre unna folk som hadde Bachelor fra BI, om mulig. De mente at folk som hadde gått HiOA generelt var bedre. Om det er en riktig policy skal jeg ikke uttale meg om, men jeg ser av mine egne venner at det i hovedsak er de litt mindre skoleflinke som havnet på BI.

 

Kommer du inn på NTNU, så går du på NTNU! :-)

 

Det varierer nok mye fra selskap til selskap. Kan ikke snakke for andre skoler, men både McKinsey, BCG, DNB, Handelsbanken, KPGM, Deloitte, Accenture og mange andre selskaper rekrutterer aktivt fra BI. BI er hva du gjør det til selv. Kommer du med en holdning med at C i snitt er godt nok vil du selvsagt ikke lykkes, men går du ut med et godt snitt så kan du gjøre mye. En i klassen min jobber f.eks. deltid som aksjeanalytiker hos en av de største investeringsbankene i landet. 

Lenke til kommentar

Dersom du bare skal ta en bachelor er det nok ikke verdt det. 
BI er den høyest rangerte skolen innenfor økonomi i Norge internasjonalt, og med de følger det at de største internasjonale konsulenthusene, bankene og investeringsbankene rekrutterer derfra.  Samtidig er dette selskaper som krever en mastergrad. 

NTNU har ikke noe særlig omdømme innenfor øk/ad, men det kan jo være en ide å ta bachelorgraden der, for å så gå en master på enten BI eller NHH. 

Dersom du ikke har ambisjoner om å kjempe om de mest konkurransepregede "toppjobbene" for nyutdannede innenfor finans eller konsulentbransjen, er det best å ta alt av utdanning så billig som mulig, da du kan få en entry-level jobb i norske selskaper med utdanning fra hvor som helst. 
 

Lenke til kommentar

Dersom du bare skal ta en bachelor er det nok ikke verdt det. 

BI er den høyest rangerte skolen innenfor økonomi i Norge internasjonalt, og med de følger det at de største internasjonale konsulenthusene, bankene og investeringsbankene rekrutterer derfra.  Samtidig er dette selskaper som krever en mastergrad. 

 

NTNU har ikke noe særlig omdømme innenfor øk/ad, men det kan jo være en ide å ta bachelorgraden der, for å så gå en master på enten BI eller NHH. 

 

Dersom du ikke har ambisjoner om å kjempe om de mest konkurransepregede "toppjobbene" for nyutdannede innenfor finans eller konsulentbransjen, er det best å ta alt av utdanning så billig som mulig, da du kan få en entry-level jobb i norske selskaper med utdanning fra hvor som helst. 

 

har hørt at BI har ganske dyktige professorer og nettopp derfor så er de pengene du betaler en "investering for fremtiden". I tillegg at skolen er tett knyttet til næringslivet. Vil man ikke få "nyttige" kontakter ved å gå i BI? eller for man det uansett hvor man studerer sin Bachelor? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...